Geld & Recht alle pijlers

Belasting voorlopige teruggaaf

04-12-2018 21:45 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar hebben wij onze hypotheek overgesloten en betalen nu minder rente. Ik wil mijn voorlopige teruggaaf wijzigen naar de huidige situatie.
Echter wordt in de huidige / oude situatie de combinatiekorting niet meegenomen in de voorlopige teruggaaf. Dit willen we het liefst zo laten. Als ik de voorlopige teruggaaf invul, wordt er gevraagd of we een kind hebben waardoor dit mijn inziens wordt meegenomen in de vt.
Heeft iemand ervaring hoe je dit zou kunnen omzeilen?
Alle reacties Link kopieren
waarom wil je geen combinatiekorting?

Die korting is een recht toch, geen plicht. Indien je dat niet hebt aangevraagd krijg je dat niet zomaar lijkt me. Er is een procedure voor aanvraag en je moet voldoen aan bepaalde vereisten. Het is lijkt me niet verboden meer belasting te betalen...
Alle reacties Link kopieren
Ik.heb ook wat moeten wijzigen en daarom de belastingtelefoon gebeld. Ideaal. Zij kunnen je hiermee helpen
Je bedoelt de voorlopige teruggaaf 2019? Deze kun je gemakkelijk zelf aanvragen. Sla de vraag over van kinderen. Bij de aangifte inkomstenbelasting 2019 (dus in maart/april 2020) vul je gewoon de datum wel in.
Het is heel verstandig om aan “de veilige kant” te zitten met een aanvraag voorlopige teruggaaf. Zeker niet te hoog, want dat betekent na afloop terugbetalen. Het restant waar je recht op hebt krijg je dan alsnog uitbetaald na indiening aangifte inkomstenbelasting.
Alle reacties Link kopieren
LukeWualf schreef:
04-12-2018 22:32
waarom wil je geen combinatiekorting?

Die korting is een recht toch, geen plicht. Indien je dat niet hebt aangevraagd krijg je dat niet zomaar lijkt me. Er is een procedure voor aanvraag en je moet voldoen aan bepaalde vereisten. Het is lijkt me niet verboden meer belasting te betalen...
Nee we ontvangen het na de definitieve aanslag. Soort spaarpotje.
Alle reacties Link kopieren
Happymonkey schreef:
04-12-2018 22:59
Je bedoelt de voorlopige teruggaaf 2019? Deze kun je gemakkelijk zelf aanvragen. Sla de vraag over van kinderen. Bij de aangifte inkomstenbelasting 2019 (dus in maart/april 2020) vul je gewoon de datum wel in.
Het is heel verstandig om aan “de veilige kant” te zitten met een aanvraag voorlopige teruggaaf. Zeker niet te hoog, want dat betekent na afloop terugbetalen. Het restant waar je recht op hebt krijg je dan alsnog uitbetaald na indiening aangifte inkomstenbelasting.
Is dat mogelijk wanneer het digitaal wordt ingevuld?
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
04-12-2018 22:51
Ik.heb ook wat moeten wijzigen en daarom de belastingtelefoon gebeld. Ideaal. Zij kunnen je hiermee helpen
Dat zal ik doen. De belastingtelefoon is niet echt positief in het nieuws geweest maar wie niet waagt..
Je kunt het inderdaad aanpassen. Je kunt er ook voor kiezen om een gedeelte van de aftrek te nemen: je hebt bv een saldo aftrek Eigen Woningen van € 6.000 (dus betaalde hyp + kosten minus het eigenwoningforfait ) Dan kun je ook een bedrag van € 4.000 invullen zodat je speling hebt. Bij te weinig voorlopige aanslag krijg je het verschil gewoon na inlevering aangifte.
Je moet zelf de nummers inderdaad wat manipuleren om lager uit te komen. Overigens ben ik onlangs goed geholpen via de belastingtelefoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven