Geld & Recht alle pijlers

Ex-vrouw dreigt met hoger beroep en kinderbescherming

06-12-2018 15:33 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lieve vriend, die helaas veel te verduren moet hebben van zijn ex-vrouw. Hij heeft net een rechtszaak achter de rug, en we hoopten op een beetje rust. Echter, heeft de vrouw laten weten, dat zij nog lang niet van plan is om het hier bij te laten. Dit baadt ons zorgen, want niet alleen heeft dit effect op het welzijn van mijn vriend, of van mij - maar ook op zijn 7-jarige dochter,.

In de rechtzaak is o.a. besproken:

1. De omgangsregeling met zijn dochter, wordt opgebouwd naar 44% (dat was door moeder besloten op 15%)
2. Zijn ex-vrouw wilde verhuizen naar een andere stad, maar had geen andere motivatie dan samenwonen met nieuwe partner. Het verzoek is afgewezen.
3. Mijn vriend en ex-vrouw moeten in therapie om de relatie te verbeteren. Het kind zou ook therapie gaan volgen, omdat ze - volgens moeder - last heeft van de scheiding.

Moeder bespreekt scheiding met 7-jarig kind. Dochter vraagt zich hardop af hoe ze mama gelukkig kan maken.
Mijn vriend heeft aan haar gevraagd of de scheiding haar nog steeds zo hoog zit, en het meisje zegt zelf - dat ze daar nu minder over in zit. Ze oogt niet ongelukkig - heeft afgelopen weekend en gisteren met Sinterklaas ontzettend met ons gelachen en aan haar vader vertelt, dat ze blij is om hem te zien. Ze geeft aan het fijn bij ons te vinden.

Moeder is natuurlijk minder blij. Ze hebben inmiddels een gesprek gehad met de therapeut, waarin mijn vriend opnieuw de wind van voren kreeg. Een riedel aan dingen, die ver in het verleden zitten - of op eigen waarheid zijn gebaseerd. Ze zegt de kinderbescherming in te gaan schakelen, omdat ze bewijzen heeft, dat het bij mijn vriend onveilig is. Dat mijn vriend haar opzettelijk dwars zit en, dat zij geen gelukkig gezin kan vormen met haar nieuwe partner. Dat zij via onze buren te horen hebben gekregen, dat hij en ik veel ruzie maken (dat is niet waar.) Dat hij niet kan communiceren, en dat zijn dochter daaraan onder door gaat. Hoe dan ook, ze wilde het traject niet doorzetten en ook niet van haar dochter. Ze was er klaar mee.

Het lijkt geen einde te hebben. Mijn vriend is opnieuw overstuur, want zijn ex-vrouw heeft aangegeven in hoger beroep te gaan. Het werkcontract van mijn vriend loopt af in januari - en door de scheiding heeft hij geen financiële buffer. Naast dat, is hij bang waartoe zij in staat is om die kinderbescherming zo ver te krijgen. De rechter heeft zelf uitgesproken - dat het kind geen onprettige situatie bij vaders heeft - dus in hoeverre kan zij werkelijk in slagen dit te doen.

Maar goed, allereerst. Bedankt, als je dit allemaal hebt gelezen. Het voelt fijn om ook mijn verhaal kwijt te kunnen. Het voelt niet goed om in deze situatie te zitten. Alsof er een onweerswolk boven het hoofd hangt.

Mijn vraag aan jullie is:

1. Wat is er voor nodig om kinderbescherming voor de stoep te krijgen?
2. Kan dit ook in het nadeel werken voor moeder - zeg maar als smaad of laster?
3. Hoe verloopt een proces in hoger beroep? Moet alles opnieuw bekeken worden?
4. Hoe moeten wij met deze vrouw omgaan? Hebben jullie hier advies voor?

Groetjes
anoniem_379819 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 16:37
Reden: Aangepast op advies van mede-forummers.
25.99% gewijzigd
Ik denk dat jij je er minder mee moet bemoeien en niet zoveel privé informatie over anderen op een openbaar forum moet gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er niet zijn voor je partner en het kind.
Overigens is dat stuk van de 25 euro ook bij de rechter benoemd? Ze heeft dochter in ere 56% van de tijd, dus die t ook voor die kosten op te draaien. En als de rechter heeft besloten dat ze in therapie niet dan heeft ze dat te doen. Dit niet willen zal in haar nadeel werken. Sowieso je partner alle contact momenten laten bewaren en op externe drive opslaan. Dan heb je, als ze het via bijvoorbeeld wattsapp speelt, veel bewijs. En als ik hem was zal ik alles wat telefonisch gaat opnemen..
stellar schreef:
06-12-2018 16:08
Ik denk dat jij je er minder mee moet bemoeien en niet zoveel privé informatie over anderen op een openbaar forum moet gooien.
Hoewel ik snap dat het een rotsituatie is, ben ik het wel met deze reactie eens...
Alle reacties Link kopieren
Dat vader en moeder het oneens zijn over de omgangsregeling is genoeg om de kinderbescherming op de stoep te krijgen.

Je geeft aan dat het kind geen last heeft van de scheiding omdat ze bij jullie zo gelachen heeft met sinterklaas. Dat ze alleen last heeft van moeder.

Dan heeft ze dus ook last van de Scheiding.

Vader zou moeder toestemming kunnen geven om te verhuizen zodat moeder weer gelukkig kan worden.
Vader zou accoord kunnen gaan met een omgangsregeling van 15% en niet uitbreiden. Dit is tenslotte wat dochter nu gewend is.

Dat zou veel rust kunnen geven voor moeder en dochter en dus een gelukkiger meisje opleveren.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 06-12-2018 16:24
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw rol in hun scheiding?

Verder snap ik wel dat ze in hoger beroep gaat als zijn niet met haar nieuwe partner mag gaan samenwonen in een andere stad de komende 11 jaar.

En verder eens met eerder reageerders, jij moet je hier niet zoveel mee bemoeien, alleen het feit dat je dat doet blijkt het namelijk al een stuk gecompliceerder te maken.
Alle reacties Link kopieren
op je vraag over kinderbescherming daar is niet zoveel voor nodig om die op de stoep te hebben.

een "valse" melding is reden genoeg voor een bezoek en onderzoek bij arts school etc.
Alle reacties Link kopieren
Misschien was de hoeveelheid aan informatie inderdaad onnodig, maar begrijp alsjeblieft dat deze situatie echt hoog zit. Het is niet niks waarmee ze dreigt, en het gebeurt op regelmatige frequentie. Ik probeer niet alleen voor mijn vriend op te komen, maar ook voor mezelf. Ik maak iets van de zijlijn mee, maar de stemming is bij ons thuis hier vaak door gekleurd. Dit heeft ook effect op mij. Ik mag dan wel niets zeggen - of ik ga ook niet op haar af, maar ik wil een houding aannemen die voor mij prettig is en waardoor ik mij ook niet zorgen hoef te maken.

Trouwens, als die kinderbescherming komt en die neemt mij onder de loep... ik werk zelf met kinderen. Ik wil niet dat dit effect op mij heeft!


Dankjewel voor je reactie, Bolletje88.
Alle reacties Link kopieren
Supersushi schreef:
06-12-2018 16:25
Misschien was de hoeveelheid aan informatie inderdaad onnodig,maar begrijp alsjeblieft dat deze situatie echt hoog zit. Het is niet niks waarmee ze dreigt, en het gebeurt op regelmatige frequentie. Ik probeer niet alleen voor mijn vriend op te komen, maar ook voor mezelf. Ik maak iets van de zijlijn mee, maar de stemming is bij ons thuis hier vaak door gekleurd. Dit heeft ook effect op mij. Ik mag dan wel niets zeggen - of ik ga ook niet op haar af, maar ik wil een houding aannemen die voor mij prettig is en waardoor ik mij ook niet zorgen hoef te maken.

Dankjewel voor je reactie, Bolletje88.
Doe dan de betrokkenen een plezier en haal al die overtollige info uit je OP. Er staan wel heel veel details die niet van belang zijn.
JonathanStrange schreef:
06-12-2018 16:15
Hoewel ik snap dat het een rotsituatie is, ben ik het wel met deze reactie eens...
Ik snap ook dat het allemaal heel rot is maar pas ajb je op een beetje aan.
Verder geen advies alleen maar sterkte en dat arme meisje van 7 :-(
Alle reacties Link kopieren
Supersushi schreef:
06-12-2018 16:25
Misschien was de hoeveelheid aan informatie inderdaad onnodig, maar begrijp alsjeblieft dat deze situatie echt hoog zit. Het is niet niks waarmee ze dreigt, en het gebeurt op regelmatige frequentie. Ik probeer niet alleen voor mijn vriend op te komen, maar ook voor mezelf. Ik maak iets van de zijlijn mee, maar de stemming is bij ons thuis hier vaak door gekleurd. Dit heeft ook effect op mij. Ik mag dan wel niets zeggen - of ik ga ook niet op haar af, maar ik wil een houding aannemen die voor mij prettig is en waardoor ik mij ook niet zorgen hoef te maken.

Trouwens, als die kinderbescherming komt en die neemt mij onder de loep... ik werk zelf met kinderen. Ik wil niet dat dit effect op mij heeft!


Dankjewel voor je reactie, Bolletje88.
Als je dit wilt bereiken, verbreek je je relatie. Dit hoort er in dit geval nu eenmaal bij als je een relatie aangaat met een man die zijn scheiding en wat daarbij komt kijken nog niet geregeld heeft.
Alle reacties Link kopieren
De reactie van bolletje past dus in je straatje.

Succes met de boel verder te laten escaleren.

Dat zal je niet in dank worden afgenomen door jeugdzorg.
Je werkt met kinderen maar je snapt niet dat een lachend kind van binnen ontzettend veel verdriet nog kan hebben?
Als ik “de ex” was in dit verhaal en ik trof dit aan op een forum had je een serieus probleem met mij gehad. Hardstikke rot hoor dat jij het er zo moeilijk mee hebt maar dat doe je toch zelf? Je hoeft je er niet mee te bemoeien, je hoeft geen relatie met hem te hebben. En je hoeft zeker niet zoveel info te delen.
sugarmiss schreef:
06-12-2018 16:31
De reactie van bolletje past dus in je straatje.

Succes met de boel verder te laten escaleren.

Dat zal je niet in dank worden afgenomen door jeugdzorg.
En dit.
pennetje80 schreef:
06-12-2018 16:24
op je vraag over kinderbescherming daar is niet zoveel voor nodig om die op de stoep te hebben.

een "valse" melding is reden genoeg voor een bezoek en onderzoek bij arts school etc.

Maar krijgt degene die de valse melding doet dan ook een tik op de vingers? Want je maakt misbruik van een instantie die wel wat beters te doen heeft.
Alle reacties Link kopieren
RikM nee helaas werkt dat zo niet.
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb jij geen rol in dit verhaal. Dit gaat over vader-moeder-kind. Het enige wat je kan doen is je vriend steunen en naar hem luisteren. Bemoei je niet met het kind betreft de zaak. Het is al lastig genoeg zonder gestook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de OP aangepast, want jullie hebben gelijk. Er staat teveel overbodige info in. Hopelijk is het beter zo.

@delicious35, Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik heb geen rol in de scheiding. Ik vind het alleen ontzettend benauwend in waar het allemaal toe leidt. Het baadt mij zorgen, zeker dadelijk vanaf januari - wanneer mijn vriend zonder baan komt te zitten. Ik wil vrede in huis, maar de scheiding hangt steeds als een wolk boven ons. Met de vragen waarmee ik het topic afsloot, hoopte ik een beeld te kunnen krijgen met wat ik kan verwachten. Wat onze relatie betreft, heb je een goed punt. Morgen bespreek ik dit met een arts.

@Bolletje88, Ik bedankte je eerder, om aan te tonen dat ik het heb gelezen. Hier volgt mijn reactie. Zelf ga ik jouw advies niet opvolgen - dat is niet iets wat aan mij te doen is. Ik hoop dat mijn vriend zelf weet wat goed is. Mocht hij hier behoefte aan hebben, dan kan ik in ieder geval dit advies aan hem geven. Daarvoor bedankt.

@pennetje80, maar moet een valse melding ook niet 'met bewijs' zijn? Bijv. een blauwe plek of zo of kun je echt naar ieder huis zomaar de kinderbescherming sturen?

@sugarmiss, de verhuizing gaat bij hem er meer om dat hij zijn dochter minder ziet. Hij ziet zijn dochter weinig, omdat moeder heeft besloten dat het zo moet zijn. Met de rechtszaak is hij voor zichzelf opgekomen. Moeder heeft geen compromis willen sluiten betreft alimentatie, (reis)kosten, omgangsregeling of wat dan ook. Volgens hem hoeft het niet gecompliceerd te zijn, als zij ook meedenkt in wat hij wil. Ik vind dat je gelijk hebt, dat hij nog eens zou kunnen overwegen hoe erg die verhuizing nu eigenlijk is. Het is in ieder geval een grote opluchting.

Je tweede post vind ik een ontzettend rare en onvriendelijke reactie. Op dat moment, las ik alleen die drie reacties, plus ik paste mijn OP aan. Ik begrijp niet, waarom je het nodig vind om mij een trap na te geven.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
06-12-2018 16:23
Vader zou moeder toestemming kunnen geven om te verhuizen zodat moeder weer gelukkig kan worden.
Vader zou accoord kunnen gaan met een omgangsregeling van 15% en niet uitbreiden. Dit is tenslotte wat dochter nu gewend is.

Dat zou veel rust kunnen geven voor moeder en dochter en dus een gelukkiger meisje opleveren.

Hou toch op, dan verzint ze wel weer wat anders om haar ex dwars te zitten, en tegen hun dochter over te klagen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Jullie zitten in een vechtscheiding, dat alleen is al reden genoeg voor een onderzoek van de kinderbescherming.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
06-12-2018 16:39
Je werkt met kinderen maar je snapt niet dat een lachend kind van binnen ontzettend veel verdriet nog kan hebben?
Als ik “de ex” was in dit verhaal en ik trof dit aan op een forum had je een serieus probleem met mij gehad. Hardstikke rot hoor dat jij het er zo moeilijk mee hebt maar dat doe je toch zelf? Je hoeft je er niet mee te bemoeien, je hoeft geen relatie met hem te hebben. En je hoeft zeker niet zoveel info te delen.
Waarom doe je zo?

Tuurlijk begrijp ik dat en ik weet heel zeker, dat het meisje er veel verdriet van heeft. Ze zit zeker met de scheiding, want daarvoor zou ze ook dat therapie-traject volgen. Daar is ze trouwens zelf mee gekomen. Het pijn en leed van de scheiding zit zeker in haar - maar als ze lacht en aangeeft het fijn vindt bij vader, dan geloof ik niet dat dat gespeeld is.

Ik bemoei me er niet mee als in, ik bemiddel niet tussen vriend en ex. Of dochter. Ik wil een fijne situatie thuis met mijn vriend en met het meisje, die nu met een gevoel rondloopt dat ze haar moeder moet opvangen. Moet ik daarvoor een relatie opzeggen? Vind ik wel erg meteen zwart-wit. Ik wil weten wat ik kan verwachten als zijn ex serieus van plan is, kinderbescherming in te schakelen en in hoger beroep te gaan. Dat is geen raar idee. Ik wil alleen meer ontspanning in mijn huis.
anoniem_379819 wijzigde dit bericht op 06-12-2018 17:13
5.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
06-12-2018 17:04
Hou toch op, dan verzint ze wel weer wat anders om haar ex dwars te zitten, en tegen hun dochter over te klagen.
Dat denk ik inderdaad ook.
Daarnaast kijkt de rechter naar wat voor het kind het beste is, niet wat voor een van de ouders het fijnst zou zijn. De rechter heeft het dus niet in het belang van de dochter geacht de moeder toestemming te geven om te verhuizen.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
@Sjulia; dank je. Het is zo moeilijk, dat ik hem niet kan helpen dan alleen luisteren. Helaas kan er ook weinig gedaan worden, dat inzicht heb ik ook.

@Wicked_Witch; wordt dan beide partijen onderzocht? Vriend is niet van plan de 'bal terug te kaatsen.' Of wordt alleen de partij onderzocht, waar melding van is gemaakt?
Supersushi schreef:
06-12-2018 15:33

Mijn vraag aan jullie is:

1. Wat is er voor nodig om kinderbescherming voor de stoep te krijgen?
2. Kan dit ook in het nadeel werken voor moeder - zeg maar als smaad of laster?
3. Hoe verloopt een proces in hoger beroep? Moet alles opnieuw bekeken worden?
4. Hoe moeten wij met deze vrouw omgaan? Hebben jullie hier advies voor?
Ik denk dat je moet beginnen met je er niet teveel mee te bemoeien.
Antwoorden op je vragen

1) 1 valse melding is al voldoende om de Kinderbeschermjng op de stoep te krijgen. Echter zal dit voor jullie geen gevolgen hebben omdat de rechter al betrokken is en ex nu niet mee werkt. Het kan dus alleen maar in jullie voordeel werken.
2) ja als zij dit doet terwijl zij zich niet aan de afspraken van de rechter houdt kan dat zeker gevolgen voor haar hebben.
3) dit weet ik niet werk in de jeugdhulpverlening dus van deze route heb ik geen verstand.
4) jij moet nergens mee om gaan. Dit is iets tussen jouw vriend en zijn ex. Maar wanneer zij zich niet aan de afspraken van de rechter houdt zou ik hier zeker wat mee doen als ik jouw vriend was. Hij kan altijd het wijkteam bellen in jullie buurt voor advies.

Mijn ex was ook zo maar wat bij mij hielp was duidelijk zijn en je grenzen aan blijven geven. Niet laten zien dat je bang bent dan stopt het hopelijk vanzelf.
"zit je nog met de scheiding" vragen aan een kind van 7?? waarom? denk je nu echt dat het kind zal zeggen, ja pa, nogal mijn cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling hebben een tik gekregen en ik word verscheurd door loyaliteitsconflicten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven