Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar, huis verkopen

08-12-2018 10:07 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,
Partner en ik gaan uit elkaar. Hij weet dit nog niet...
We zijn niet getrouwd, hebben wel samen een koophuis dat niet onder water staat. Is ook goed verkoopbaar.
Ik wil graag bij uit elkaar gaan het huis verkopen. Hij zal mij niet uit kunnen kopen.

Wat als hij niet bereid is om mee te werken?
Loopt zoiets dan via de rechter? (welke?)
Deze info staat vast ook op internet, maar ik ben momenteel zo uitgeput van alles erom heen. Ik hoop dat er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben en dit met me willen delen.
Alle reacties Link kopieren
[....]

Iedere situatie is anders. Ga eens praten met een mediator, juridisch adviseur, etc. Zo iemand kan je helpen in het begeleiden van het proces. En je wijzen op je rechten en plichten.

Er zijn allerlei scenario's mogelijk. Uitkopen hoeft ook niet in 1x, daar kan je ook een aantal jaren uitspreiden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-12-2018 10:22
Reden: quote OP verwijderd
49.46% gewijzigd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Is er een samenlevingscontract? Hoe ligt het eigendom van het huis precies? Hoe is de hypotheek geregeld?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als je zonder "gezeik" uit elkaar gaat kan je dit mooi laten regelen door de makelaar. Hij legt ook de contacten met de hypotheek verstrekker.
(helaas 2 maal meegemaakt binnen de familie)
Alle reacties Link kopieren
Voordat je allerlei beren op de weg ziet die er niet zijn ga eerst eens met je partner om de tafel.

Er zal vast ergens vastgelegd zijn hoe het eigenaarschap van het huis is vastgelegd. Als jullie beide eigenaar zijn dan hebben jullie daar beiden iets van te vinden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Partner en ik gaan uit elkaar. Hij weet dit nog niet...

Hij heeft helemaal niets door?
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
08-12-2018 10:18
Partner en ik gaan uit elkaar. Hij weet dit nog niet...

Hij heeft helemaal niets door?

Tussen ‘niets door hebben’ en ‘uit elkaar gaan en het huis verkopen’ zit soms nog een lange tijd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou eerst eens met hem om de tafel gaan. Allerlei zaken uitzoeken en hem voor een voldongen feit zetten mbt alles gaat je geheid gezeik opleveren. Hij moet dan niet alleen het einde van de relatie verwerken maar ook direct accepteren dat alles anders wordt. Dat is nogal wat. Gun hem de tijd om zelf in te zien dat verkopen de enige optie is, omdat hij jou niet kan uitkopen.
Begin bij stap 1. Praat met je partner en vertel hem dat je niet meer met hem verder wil. Geef hem tijd om dit te laten bezinken. Daarna kunnen jullie samen over de praktische zaken nadenken, praten en regelen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer gaat hij erachter komen?,
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
08-12-2018 10:49
Begin bij stap 1. Praat met je partner en vertel hem dat je niet meer met hem verder wil. Geef hem tijd om dit te laten bezinken. Daarna kunnen jullie samen over de praktische zaken nadenken, praten en regelen.

Wat is er mis met nu al nadenken en dingen uitzoeken?
Je hoeft dat niet meteen op tafel te gooien, maar waarom wachten met nadenken tot je het gesprek hebt gehad?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waar ga je wonen als het huis is verkocht?
Sta je ingeschreven als woningzoekende?
Hoe is de huur/koop mogelijkheid in jouw woonplaats?
Heb je spaargeld?
Heb je eigen (spaar)rekening?
Heb je een baan met een vast inkomen?

Vraag "Waar moet ik beginnen?"
Antwoord: "Beantwoord bovenstaande vragen en je hebt een begin."
Alle reacties Link kopieren
Esther-67 schreef:
08-12-2018 10:07
Partner en ik gaan uit elkaar. Hij weet dit nog niet...

Je gaat weg bij je partner, bedoel je? Licht hem dan ook even in, dat lijkt me wel zo netjes. Dan kunnen jullie daarna samen bespreken wat de beste optie is.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
08-12-2018 10:29
Ik zou eerst eens met hem om de tafel gaan. Allerlei zaken uitzoeken en hem voor een voldongen feit zetten mbt alles gaat je geheid gezeik opleveren. Hij moet dan niet alleen het einde van de relatie verwerken maar ook direct accepteren dat alles anders wordt. Dat is nogal wat. Gun hem de tijd om zelf in te zien dat verkopen de enige optie is, omdat hij jou niet kan uitkopen.
Inderdaad, door hem op deze manier op achterstand te zetten in het proces is de kans groter dat hij zich dus wel gaat vastklampen aan dingen als het huis, omdat hij het nog moet verwerken.

Op voorhand nadenken over praktische zaken is niet per se verkeerd, maar dat doet TO al en waarschijnlijk ook niet pas sinds vandaag. Door het gesprek uit te stellen over het uit elkaar gaan zet je je partner dus zowel emotioneel gezien als praktisch gezien steeds verder op achterstand (jij hebt al uitgekiend hoe je een woning gaat zoeken enz. Terwijl hij daar nog geen seconde over heeft nagedacht). Dus ik ben ook team praten, want dat is wel zo eerlijk.
Waarom zou hij niet mee willen werken?
himalaya schreef:
08-12-2018 11:21
Wat is er mis met nu al nadenken en dingen uitzoeken?
Je hoeft dat niet meteen op tafel te gooien, maar waarom wachten met nadenken tot je het gesprek hebt gehad?

Uit elkaar gaan doe je ook samen. Wellicht heeft haar soon to be ex goede suggesties. Dus nu nadenken over van alles kan en mag en is wellicht handig. Maar uiteindelijk zullen ze samen knopen door moeten hakken en oplossingen moeten verzinnen.
SjakS schreef:
08-12-2018 11:45
Waarom zou hij niet mee willen werken?
die vraag kan je het beste stellen aan de vechtscheiders (ruim 20% van de echtscheidingen)
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
08-12-2018 11:50
die vraag kan je het beste stellen aan de vechtscheiders (ruim 20% van de echtscheidingen)

Denk je echt dat de kans op een vechtscheiding minder wordt als ze hem een kant-en-klaar plan onder de neus duwt, in plaats van hem te betrekken in dat proces?
Trotter schreef:
08-12-2018 12:01
Denk je echt dat de kans op een vechtscheiding minder wordt als ze hem een kant-en-klaar plan onder de neus duwt, in plaats van hem te betrekken in dat proces?
ik heb werkelijk geen idee, zal afhankelijk zijn van de situatie (maar die weten we niet want TO laat ons wat dat betreft in het ongewisse)
ik blijf het trouwens wel vreemd vinden dat de vriend van TO nog niets ziet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je je partner niet ingelicht dat je weg gaat?
Waarom bepaal jij dat het huis verkocht dient te worden?
Je partner heeft hier toch ook een stem in? Als hij het kan regelen dat jij wordt uit gekocht is dat toch prima.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vertel je het hem niet? Dan kan hij nu ook alvast gaan uitkijken naar een andere woning.
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
08-12-2018 10:49
Begin bij stap 1. Praat met je partner en vertel hem dat je niet meer met hem verder wil. Geef hem tijd om dit te laten bezinken. Daarna kunnen jullie samen over de praktische zaken nadenken, praten en regelen.
Dit dus.
Je gaat echt 10 stappen te snel.
Vechtscheiding komt denk niet van overleggen. Je gaat toch niet zonder te overleggen uit elkaar.

“Schat ik ben weg, alles is geregeld!”

Maar als tb ex agressief is of andere nare trekjes heeft is het nuttig omdat te weten. Dan kunnen we gepast meedenken. Nu begrijp ik niet waarom hij dwars zou gaan liggen. Vandaar de vraag.
zo TO nog gaan reageren?
we zijn ruim 3 uur verder, maar we krijgen geen extra input van haar.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
08-12-2018 12:01
Denk je echt dat de kans op een vechtscheiding minder wordt als ze hem een kant-en-klaar plan onder de neus duwt, in plaats van hem te betrekken in dat proces?
Veel groter. Dan krijgt 'degene die nog niets weet' niet alleen te horen: Ik trek de stekker eruit. Maar ook: ik heb al heel lang geleden de stekker er uit getrokken en zo ga ik het doen. Dat is nogal een bedrog. In een relatie blijven zitten en deze achter de rug van de partner verbreken en toekomst bepalen. Eerste reactie is vaak: Relatie nog proberen redden want daar heeft partner geen gelegenheid voor gehad. Dan blijkt snel dat alles in kannen en kruiken is en dat partner maar ja moet knikken. Er is minder nodig om met je hakken in het zand te gaan en de kont tegen de krib te gooien. Bedrogen worden trekt niemand zonder negatieve gevoelens richting de bedrieger.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven