Geld & Recht alle pijlers

Weg van bij mijn ouders

09-12-2018 16:15 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Ik wil mijn verhaal vertellen maar zal het kort proberen houden. Hopelijk zijn er die het volledig willen lezen..

Ik ben 18 jaar en heb al heel lang ruzie met mijn ouders. Mijn vader is een alcoholverslaafde en heeft mij al heel erge dingen aangedaan niet alleen fysisch maar ook mentaal.

Ik ben ook al meerdere keren buitenhuis gezet geweest door de domste en kleinste redenen dat je maar kunt bedenken en dat was meestal als mijn pa teveel gedronken had het was dan alsof hij mij iedere keer wou vermoorden. Waardoor ik dan uit bangheid wegliep.

Ik heb dan toevallig, niet gepland een meisje leren kennen en met haar kon ik zo goed praten over wat ik heb meegemaakt in mijn leven. ik had dat nooit eerder aan iemand durven vertellen.

elke keer dat ik buitengesmeten was hebben mijn ouders mij verplicht om terug te keren naar huis en dat deed ik dan natuurlijk ook.
Ik deed alles thuis, ik deed de afwas, ik stofzuigde... maar niets was voldoende om mijn ouders tevreden te stellen.

Ook al dacht ik ' jaaa ik ben goed bezig nu' moesten mijn ouders mij weer in te put duwen door te zeggen dat ik niets deed thuis, aan alles mijn kloten veeg, dat ik nooit luistern naar hun. Wat dus niet zo was maar in hun ogen wel..


Ik ga wel al gaan werken maar geld voor alleen te wonen heb ik nog niet genoeg. Daarom zou ik bij mijn vriendin gaan wonen want het zit echt wel goed tussen ons twee.

Maar ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken en wat ik allemaal moet doen zodat ik bij haar kan wonen.

Mijn domicilie moet veranderen dat is het enigste dat ik weet maar ik weet niet wat dat inhoudt en of dat nadelen heeft voor de ouders van mijn vriendin als ze een loontrekkende in huis halen.

Kan er iemand met mij praten hierover? Ik weet voorlopig niet waarmee ik moet beginnen dus hoopte ik dat dit hier ging helpen

Groeten MIGOS
mijn tip:
ga eerst eens een paar weekjes uit logeren bij je vriendin
als alles dan goed gaat ga je het regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet thuis in de Belgische situatie, maar na wat Googelen denk ik dat je het best eens kunt bellen met 1712.

https://fjc-veiligthuis.be/wat-doen-wij

Zij bieden een luisterend oor en ondersteuning aan mensen die in de familiekring mishandeld worden. Je kunt hen ook anoniem bellen. Ik denk dat zij jou wel kunnen vertellen hoe je dit het best kunt regelen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ga morgen praten met de sociale dienst of ocmw van je gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het beste contact opnemen met het JAC, het jongerenadviescentrum.
Dat is aanwezig in heel wat steden. Zij kunnen je op weg zetten. Google maar.

Of jouw inwonen gevolgen zal hebben is afhankelijk van jouw situatie en de situatie van de ouders.
Jij zegt dat je werkt ? Werk je en ga je nog naar school, of werk je enkel?
(Indien je nog naar school gaat en maar beperkt werkt hebben je ouders recht op kinderbijslag en ben je fiscaal ten laste, indien je ergens anders gedomicilieerd bent, valt dit wellicht weg voor je ouders). Indien je volledig werkt was het recht op kinderbijslag al weg en was je (afhankelijk van je verdiensten) al niet meer fiscaal ten laste.
In sommige situaties kan je kinderbijslag voor jezelf krijgen (studeren is voorwaarde één).

Voor de mensen waar je misschien gaat wonen, zal er wellicht enkel iets veranderen als ze uitkeringsgerechtigd zijn en zelfs dan nog niet altijd. Het gaat dan over een werkloosheidsuitkering of een ziekte-uitkering. Dit moet bekeken worden, en indien nodig worden doorgegeven aan vakbond/RVA en/of mutualiteit.
Fiscaal verandert er voor hen niets, normaal gezien.

Voor jezelf: domicilie moet geregeld. Als je enkel werkt, sta je niet meer op het mutualiteitsboekje van je ouders wellicht, maar ben jezelf al bij de mutualiteit aangesloten. Indien je nog studeert, ga je een en ander moeten uitzoeken.

Ik zou me ook aansluiten bij een vakbond, mocht je dat nog niet zijn. Ook zij kunnen helpen met een en ander wat betreft werk/uitkering. Er zullen misschien nog veel beren op je pad komen, een beetje hulp kan je gebruiken. Misschien lijkt het nu veel te kosten (ongeveer € 17/ maand, eerste jaar als jongere bij ACV 10 euro/ maand, maar in veel gevallen krijg je een syndicale premie). Doen dus!

Dit zijn praktische tips, maar denk ook goed na of het verstandig is om bij je vriendin en ouders te gaan wonen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven