Geld & Recht alle pijlers

Problemen internet woningcorporatie

11-12-2018 10:06 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2013 huur ik een appartement van een woningcorporatie. Al jaren zijn er problemen met het internet. Wekelijks ligt het internet er een paar uur uit, maar bijna elke avond is het internet heel traag waardoor het niet mogelijk om sites fatsoenlijk te openen. In deze appartementen wonen veel studenten, voor wie het zeker belangrijk is om snel internet te hebben.

Het internetabonnement is inbegrepen bij de huur, waardoor het voor ons niet mogelijk is om een andere leverancier te kiezen. Deze leverancier heeft een slechte service (antwoordt niet op mails, enkel 09.00-17.00 te bereiken) en wat ze ook doen, de snelheid van het internet wordt niet beter. Ik heb een keer of 20 gemaild/gebeld naar de internetleverancier en 5x gebeld met de woningcorporatie, maar het helpt allemaal niets.

Het probleem is nu dat de woningcorporatie ons steeds doorstuurt naar de internetleverancier, zonder zelf enige moeite te doen. Ik heb van medebewoners gehoord dat omdat de woningcorporatie het internetcontract heeft verzorgd, dat zij ook verantwoordelijk zijn voor het bieden van een goede service. Klopt dit?

Zijn er voor ons mogelijkheden om een klacht in te dienen bij een andere organisatie, waardoor de woningcorporatie gedwongen wordt om iets aan het probleem te doen? Of hebben jullie een idee hoe dit juridisch in elkaar zit? Maandelijks betalen alle bewoners in alleen onze gebouw (en de woningcorporatie heeft er nog méér, ook bij ons in de stad) namelijk samen meer dan €10.000 aan internet, dus ik vind het eigenlijk belachelijk dat hiervoor al jaren geen goede service geleverd wordt.

Ik heb trouwens een nieuw account gemaakt, dus het kan zijn dat mijn berichten eerst goedgekeurd moeten worden.
Hier lag het aan het buitenkastje dat werd steeds gesloopt. Het koste wel heel veel tijd eer ze dat door hadden.
Alle reacties Link kopieren
Welke provider levert...
En heb je in theorie dan dus een gesplit abo of wat?
Alle reacties Link kopieren
We hebben per 2 personen een meterkast (en de modem delen we dan ook met zijn tweeën). Het abonnement betalen we per persoon, maar de modem is dus wel gedeeld.

Het gaat om leverancier Teleplaza, volgens mij is dit geen grote leverancier.
Is het glasvezel?
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
11-12-2018 10:15
Is het glasvezel?
Ja!
Alle reacties Link kopieren
HazelGrace schreef:
11-12-2018 10:13
We hebben per 2 personen een meterkast (en de modem delen we dan ook met zijn tweeën). Het abonnement betalen we per persoon, maar de modem is dus wel gedeeld.

Het gaat om leverancier Teleplaza, volgens mij is dit geen grote leverancier.
Teleplaza is een kleine onafhankelijke zie ik.
Gezien het feit dat het glasvezel is denk ik dat het issue intern ligt en de traagheid de wifi is en bedoelt word dat als er meerdere mensen online komen?
Stel met alle bewoners een klachtbrief op naar de verhuurder, waarin je een duidelijke termijn stelt dat het opgelost moet zijn.
Glasvezel betekent niet per definitie snel internet.

Heb je al eens een speedtest gedaan?
Misschien je vraag eens voorleggen aan de huurcommissie? Je betaalt je verhuurder voor deze dienst, dus dan moet die ook zorgen dat het fatsoenlijk werkt.
Alle reacties Link kopieren
Speedtests doe ik inderdaad regelmatig (zo'n 5/6x per week, als het internet traag is). Dan kom ik uit op 1Mb downloadsnelheid.

De wifi is vaak trager op het moment dat er meer mensen gebruik van maken, dus meestal 's avonds. De volledige storingen, die ongeveer wekelijks zijn, duren een paar uur: dit gebeurt niet op een specifiek tijdstip (als er meer mensen op zitten o.i.d.).
HazelGrace schreef:
11-12-2018 11:07
Speedtests doe ik inderdaad regelmatig (zo'n 5/6x per week, als het internet traag is). Dan kom ik uit op 1Mb downloadsnelheid.

De wifi is vaak trager op het moment dat er meer mensen gebruik van maken, dus meestal 's avonds. De volledige storingen, die ongeveer wekelijks zijn, duren een paar uur: dit gebeurt niet op een specifiek tijdstip (als er meer mensen op zitten o.i.d.).
Ja, dat is logisch.
Kortom, de internetleverantie voldoet niet aan je eisen.
Wat houdt je tegen om op voorhand zelf een abonnement te regelen?
Alle reacties Link kopieren
Veel klachten over en al lang:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1752655

https://www.klacht.nl/teleplaza/

https://www.wijzijntilburg.nl/boos-was- ... aggerwifi/
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-12-2018 11:06
Misschien je vraag eens voorleggen aan de huurcommissie? Je betaalt je verhuurder voor deze dienst, dus dan moet die ook zorgen dat het fatsoenlijk werkt.
Dankjewel voor de tip! Ik wist niet dat dit kon zonder eerst een formele klachtenprocedure bij de woningcorporatie te starten. Tot nu toe zijn het enkel 'gewone' mails en reparatieverzoeken, geen officiële klachten.
Ik ga vandaag een aantal bewoners optrommelen om samen een procedure te starten, samen staan we sterker!
anoniem_379993 wijzigde dit bericht op 11-12-2018 11:40
Reden: verduidelijking
2.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel altijd goed internet via een kabel (dus direct inpluggen in het modem)? Dan ligt het wellicht aan een slecht modem of instellingen daarvan.
Kun je bijvoorbeeld bij de instellingen pagina van het modem komen en daar het "wifi kanaal" wijzigen? Anders is het misschien ook nog een optie om een eigen goede wifi router neer te zetten.
Maar dat het internet er gewoon uit ligt een paar uur per week kan natuurlijk echt niet en ligt aan teleplaza..
HazelGrace schreef:
11-12-2018 11:37
Dankjewel voor de tip! Ik wist niet dat dit kon zonder eerst een formele klachtenprocedure bij de woningcorporatie te starten. Tot nu toe zijn het enkel 'gewone' mails en reparatieverzoeken, geen officiële klachten.
Ik ga vandaag een aantal bewoners optrommelen om samen een procedure te starten, samen staan we sterker!

Je hoeft niet meteen een procedure te starten bij de huurcommissie, je kunt ze gewoon eens bellen met de vraag hoe je dit het beste aan kunt pakken. Ze zullen waarschijnlijk adviseren dat je de woningcorporatie gaat sommeren om in actie te komen. Zij verlenen jou die dienst, dus zij moeten zorgen dat het goed werkt. En dan mag de woningcorporatie het verder gaan regelen met de provider.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens een speedtest direct bij de router en bij de modem gedaan? Waarschijnlijk heb je een oude router / oud modem. Met heel veel mensen in een flat heb je ook heel veel wifisignalen dus het kan goed dat er teveel signalen op dezelfde frequentie zitten

inSSIDer is een programmaatje dat je kan helpen om te kijken wat de beste frequentie is voor je wifi signaal.
Als het probleem bij de wifi binnenshuis ligt dan is dat iets wat een monteur zo kan constateren. Een fatsoenlijke provider stuurt een monteur als er zoveel klachten zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven