Geld & Recht alle pijlers

studieschuld terugbetalen

19-03-2009 18:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb gezien dat er recentelijk al een aantal topics over studieschuld terugbetalen zijn geweest, maar kan mijn vraag/antwoord daar niet in terugvinden. Er is vast iemand op het forum die mij kan helpen



Volgend jaar ga ik (als het goed is) afstuderen. Ik begin nu een beetje na te denken over het aflossen van mijn studieschuld. Ik wil meteen beginnen met aflossen (als ik gelijk een baan heb). Wat ik me nu afvraag is of het slim is om een paar jaar wat zuiniger te leven en een hoog bedrag per maand terug te betalen of dat ik beter een lager bedrag per maand kan aflossen.



Ik zou willen uitrekenen hoeveel geld het me uiteindelijk scheelt, want hoe langer je over het aflossen doet hoe meer rente je betaalt. Als het verschil uiteindelijk maar een paar honderd euro is (vind ik niet zo enorm veel) vind ik het niet de moeite waard om extra veel per maand te gaan terugbetalen.



Maar hoe reken ik dit uit?? Rente staat nu op 3,58% op jaarbasis. Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd!
Alle reacties Link kopieren
Er is vast wel iemand die hier een handig excelletje voor kan maken, maar eenvoudig gezegd als je de laatste 1000 euro 10 jaar later afbetaald heeft dat je (1000*0.0358^10)-1000)= 422 euro extra gekost. Afbetalen naar vermogen dus, als het goed is ga je ook iets meer verdienen later.
Alle reacties Link kopieren
Deze site heeft een rekenhulp waarmee je precies kan uitrekenen hoeveel rente je betaald bij welke duur.



vb:



1) Bedrag van de lening (elke valuta): 10000

2) Rente op jaarbasis: 3.58

3) Afbetalingsperiode in jaren : 5



Betalings Informatie / Payment Information:

4) Maandelijks betaal je: 182.28

5) Aantal termijnen: 60

6) Totaal betaal je: 10936,56

7) Totaal betaal je aan rente: 936,56

8) Totaal procent rente t.o.v de lening: 9,37



http://www.himbuv.com/lenen.html
Alle reacties Link kopieren
Bij 3 jaar:



1) Bedrag van de lening (elke valuta): 10000

2) Rente op jaarbasis: 3.58

3) Afbetalingsperiode in jaren : 3



Betalings Informatie / Payment Information:

4) Maandelijks betaal je: 293,38

5) Aantal termijnen: 36

6) Totaal betaal je: 10561,51

7) Totaal betaal je aan rente: 561,51

8) Totaal procent rente t.o.v de lening: 5,62



twee jaar sneller afbetalen scheelt je in dit geval (10.000 euro )dus 375,05 euro.
Waar je ook aan aan kunt denken is het geld voor de afbetaling van je studieschuld op een spaarrekening zetten (moet je wel discipline voor hebben).



Op dit moment kun je meer dan 3,58% rente op je spaargeld krijgen. Dus dan maak je nog een beetje 'winst' ook. De rente op studi wordt voor geloof ik 3 jaar vastgesteld en je kunt mazzel hebben dat jouw rente bepaald wordt op een 'laag' moment en je de volgende jaren veel meer rente krijgt op je spaargeld. Als het andersom is kun je altijd nog versneld afbetalen.



Het voordeel is dat je dat geld dan hebt voor eventuele andere plannen (huis kopen, omscholing ofzo) mocht je dat over een paar jaar belangrijker vinden dan het versneld afbetalen van je studieschuld.



Over het algemeen ga je meer verdienen naar mate je ouder wordt, dus wordt het afbetalen een steeds minder grote last. Aan de andere kant is het een lekker gevoel zonder schuld door het leven te gaan.
quote:borderwalk schreef op 19 maart 2009 @ 18:52:

Deze site heeft een rekenhulp waarmee je precies kan uitrekenen hoeveel rente je betaald bij welke duur.



vb:

.....



http://www.himbuv.com/lenen.htmlHandige site. Bij 15 (stufi termijn) vs 5 jaar is het verschil zo'n 2000 euries.
Alle reacties Link kopieren
Borderwalk, wat handig. Dankjewel!! Precies wat ik wilde weten



Anna, ja daar heb ik wel eens meer over gehoord maar ik snap niet precies hoe dat werkt. Stel ik ben klaar met afstuderen en ipv meteen te gaan aflossen ik het geld op een spaarrekening zet. Ondertussen zit mijn lening daar alleen maar meer en meer te worden. Er wordt 3,58% rente berekend over een veeeel hoger bedrag dan dat ik rente verdien als ik het geld spaar toch?



Stel ik stort 100 euro p/m op een spaarrekening, dat is in een jaar 1200 euro. De rente die ik daarover verdien is toch zeker niet meer dan de rente die erbij komt op mijn lening (dat gaat om veel meer dan 1200 euro)
Ja heeft bij mij ook even geduurd voordat ik zag hoe het werkte.



Tuurlijk is de rente op je schuld hoger, maar die ben je ook niet in een keer kwijt als je die 100 per maand extra afbetaalt.



Bijvoorbeeld (jouw rente percentage 3,58):



10000 schuld, je betaalt 100 per maand af, betaal je ongeveer 335 rente over een heel jaar

10000 schuld, je betaalt 200 per maand af, betaal je ongeveer 315 rente over een heel jaar



Spaar 100 per maand, voor hetzelde rente percentage, rente ongeveer 20 euro per jaar (precies het verschil tussen 100 euro meer of minder aflossen).



Als het rentepercentage op je spaarrekening 5% is, krijg je bijna 28 euro rente over een jaar, 8 euro's winst. Gaat niet om enorme bedragen, maar afhankelijk van de hoogte van je schuld en hoe lang je dit doet kan het toch oplopen, en je hoeft geen dure lening af te sluiten mocht je het geld toch voor iets anders willen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitleg, Anna. Ik vind het maar ingewikkeld. Hmm...dacht dat ik het snapte, maar nu ik het teruglees niet meer! Al verdien ik 8 euro op het spaargeld heb ik toch nog 300nogwat euro rente betaald over die lening?



Maar goed, ik weet iig dat ik veel geld bespaar als ik per maand zoveel mogelijk ga aflossen.
anoniem_51794 wijzigde dit bericht op 19-03-2009 22:01
Reden: snapte het toch niet :D
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe bereken je eigenlijk hoeveel rente je betaalt/krijgt over een heel jaar? Heb het idee dat dit een heel domme vraag is, maar ik kan het even niet bedenken. Ooh wat is die middelbare schooltijd toch weer lang geleden
Alle reacties Link kopieren
quote:runner84 schreef op 19 maart 2009 @ 21:53:

Hoe bereken je eigenlijk hoeveel rente je betaalt/krijgt over een heel jaar? Hoop niet dat je afstudeert in economie of wiskunde!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pauline65 schreef op 19 maart 2009 @ 22:10:

[...]





Hoop niet dat je afstudeert in economie of wiskunde!



Haha, gelukkig niet zeg, maar als ik dat wel had gedaan had ik het vast geweten dus misschien wel handiger geweest Nee, ik reken al jaren niet zoveel meer uit. Al was ik wel altijd goed in wiskunde (9,1 op m'n examen...zou je niet meer zeggen hè )



Maarre....als jij het weet hoor ik het graag. Ik weet natuurlijk hoe je een percentage van iets moet uitrekenen (dat doe ik dan wel weer vrij regelmatig) maar stel ik stort 100 euro per maand op een spaarrekening. Dan is de hoeveelheid geld op de rekening elke maand anders, wanneer wordt de rente berekend? En over hoeveel geld dan?
Volgens mij wordt de rente in principe per dag berekend.

ff simpel voorbeeld. je krijgt 5% rente per jaar, op 1 januari staat er 100 euro op je rekening. Op 1 juli stort je er 100 euro bij. Er staat dus een half jaar 100 euro op je rekening, en een half jaar 200.

Dan krijg je aan het eind van het jaar:

1/2 x5% x100 +1/2 x 5% x 200 =2,5 + 5,0 = 7,5 euro rente



Zo kun je het ook per dag of week of maand berekenen.



Toen ik mijn studieschuld aan het aflossen was, was de rente van mijn schuld wel hoger dan de spaarrente. Dus aflossen was in principe de beste optie. Ik stortte echter de helft van het geld wat ik over had op mijn spaarrekening en de andere helft gebruikte ik voor het aflossen. Zo werd mijn schuld kleiner maar bouwde ik ook wat op voor grote uitgaven e.d.
quote:runner84 schreef op 19 maart 2009 @ 22:20:

[...]



Ik weet natuurlijk hoe je een percentage van iets moet uitrekenen (dat doe ik dan wel weer vrij regelmatig) maar stel ik stort 100 euro per maand op een spaarrekening. Dan is de hoeveelheid geld op de rekening elke maand anders, wanneer wordt de rente berekend? En over hoeveel geld dan?



Als je effe doorklikt op die handige site hierboven op 'opbrengst bij sparen' wordt dat allemaal voor je gedaan...



En als je iedere maand hetzelfde inbetaalt is het heel simpel: begin saldo plus eind saldo (na een jaar) gedeeld door twee maal de rente.
dubbel
quote:Anna37 schreef op 20 maart 2009 @ 08:57:

[...]



Als je 100 per maand over hebt is je keus

a. dat te sparen

b. dat extra af te lossen.



Gevolgen van je keus:



a: sparen: je krijgt 28 euro rente op je spaarrekening. je lost 100 minder af, daardoor betaal je op jaarbasis 20 euro meer rente op je studieschuld (rente is 335)

b. aflossen: je betaalt 20 euro minder rente op je studieschuld (rente is 315)



Bij a betaal je dus 335 rente en krijg je 28 rente.

Bij b betaal je 315.





Stel je hebt 10000, zou je dus helemaal geen rente hoeven te betalen. Stel dat je toch niet aflost, maar spaart tegen 5%: Je betaalt 358 rente over een jaar op je schuld en krijgt 500 rente op je spaarrekening over een jaar. Je wint dus 142 euro.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden weer. Anna, bedankt dat je alles zo uitlegt, ik ben hier echt (nog) niet thuis in!!



Ik zou het moeten uitrekenen wat handig is qua sparen/aflossen. Als ik het geld op een spaarrekening gooi samen met ander spaargeld is dat natuurlijk nog gunstiger. Moet ik alleen wel goed bijhouden wat voor mijn schuld bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoeveel schuld je heb maar wij hebben het zo snel mogelijk afgelost. Nu hadden wij niet zo veel schuld maar we schrokken wel van de hoeveelheid rente die er al gerekend was. Ik zou persoonlijk zodra je een baan heb per maand al een deel aflossen en ook gewoon sparen voor noodgevallen.
Alle reacties Link kopieren
En vergeet ook niet dat de spaarrentes aan het dalen zijn (en al flink gedaald zijn), zodat het verhaal er al weer heel anders uit ziet als wanneer je 5% op je spaargeld krijgt.



Daarnaast ook niet onbelangrijk: waar voel je jezelf prettig bij??

Ouders van vriendin van dochter hadden allebei een (zeer) flinke studieschuld en zijn nu jaren na dato nog steeds aan het afbetalen en maar klagen dat ze nergens geld voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een aardige schuld doordat ik in het begin er financieel alleen voor stond (geen steun van ouders) Ben in die tijd heel wat verhuisd wat veel geld kostte en moest ook echt leren hoe met geld om te gaan als je op jezelf woont. Beetje jammer, maar aan de andere kant, ik heb het geld gebruikt het is logisch dat ik het terug moet betalen dus eigenlijk zit ik er niet zo mee.



Tegen de tijd dat ik ga werken kijk ik wel naar het verschil tussen spaarrente en de rente die ik op mijn lening moet betalen. Het liefst wil ik toch een paar jaar zuiniger leven om mijn lening in 3-4 jaar te kunnen afbetalen. Dat geeft mij een beter gevoel en ik bespaar heeeeel veel geld aan rente. Daarna ben ik er lekker vanaf!



Bedankt allemaal voor jullie uitleg en adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat goed! Anna37 Dankjewel! Je bent mijn reddende engel van vandaag. Ik zat me zo ontzettend druk te maken om mijn studieschuld, maar nu weet ik hoeveel ik moet aflossen.. inclusief de rente.

Thnx! Dan kan ik nu bezig gaan met mijn afstuderen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven