Geld & Recht alle pijlers

Instemmingsverzoek wijziging pensioenregeling

11-12-2018 13:54 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij mijn werkgever een basispensioenregeling op basis van middelloon. Volgens de werkgever wordt dit te duur en hij vraagt nu instemming om over te gaan naar een beleggingsproduct met een neutraal risicoprofiel. Dit viel me koud op het dak. Ik was het er in eerste instantie ook niet mee eens omdat het voor mijn gevoel tornt aan eerder gemaakte afspraken.

Naar aanleiding daarvan heb ik contact met de rechtsbijstandverzekering gehad en in principe is het mogelijk om dit aan te vechten, echter de rechter weegt dan ook het bedrijfsbelang en in hoeverre dit een redelijk wijzigingsvoorstel is. Het is niet zeker dat ik het ga halen dus en bovendien zet je dan natuurlijk je arbeidsrelatie op scherp. Om nog maar te zwijgen over de negatieve energie die het gaat kosten.

Daarom heb ik de andere weg gekozen en ben ik in onderhandeling gegaan met mijn werkgever. Die heeft een tegemoetkoming gedaan in de zin dat ik er per 1-1-19 extra salaris ga bij krijgen wat volledig in de nieuwe pensioenregeling gestort gaat worden. Hiermee zou ik dan gecompenseerd worden voor het risico wat in een beleggingsproduct altijd aanwezig is. Nog steeds niet wat ik wilde, want liefst wil ik een 100% gegarandeerd iets, maar ten minste een compromis. Hier ben ik dus mondeling mee akkoord gegaan.

Nu word me gevraagd een instemmingsovereenkomst te tekenen. Die vermeld echter enkel heel algemeen dat ik het eens ben om van de ene naar de andere regeling over te gaan. Niets over de aanvullende afspraak die we mondeling hebben gemaakt. Ik heb geweigerd dit te tekenen omdat ik dat niet het hele verhaal vond. Volgens personeelszaken staat B los van A en is het een standaard procedure. Ze keken er heel raar bij, alsof ik echt heel moeilijk deed. Maar mijn vertrouwen zit op een dieptepunt op dit moment en ik heb er geen goed gevoel bij.

Is het nu zo vreemd dat ik dit niet teken als er niet ten minste een addendum bijstaat dat dit akkoord enkel geldt op voorwaarde van de aanvullende voorwaarden ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, maar dat is puur gedacht vanuit de werkprocessen, dat dit instemmingsverzoek nodig is om het pensioen om te zetten van het ene in het andere product.

Wat ik zou doen is zeggen dat je pas iets gaat tekenen als je ook op papier hebt dat je salarisverhoging in de pensioenopbouw komt. En dan mogen zaken prima los van elkaar staan, maar dan teken je ze beide. En als werkgever onder tijdsdruk staat, dan moet hij zorgen dat de aanvullende voorwaarden op papier komen.

Overigens kun je ook zelf gaan sparen voor je eigen pensioen. Je bent daarvoor niet afhankelijk van je werkgever. Je kunt zelf ook een pensioenpot opbouwen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste zou ik doen. Ik zou dat extra salaris laten uitbetalen en dat apart zetten op een rekening.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie geen ondernemingsraad? Wij hebben onlangs iets soortgelijks aan de hand gehad en toen heeft de OR instemming moeten geven voordat het bedrijf iets aan de pensioenregeling kon wijzigen. De OR heeft na lang overleg instemming gegeven maar pas nadat er compensatieregelingen uitonderhandeld waren voor de medewerkers.
Alle reacties Link kopieren
Nee Miffy, het is een klein bedrijf zonder OR. Ik sta hier dus bijna alleen in. De andere collega's hebben gewoon getekend, dus ik ben de lastige in hun ogen.

Ik weet dat ik het ook zelf kan doen. Dat is niet de vraagstelling. De manier waarop het nu wordt gedaan, is voor mij vreemd. En het moet allemaal meteen want moet voor 1 jan geregeld zijn. Dat laat me ook weinig ruimte om me nog verder te laten adviseren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Maar wat gebeurt er als je niet voor 1-1-2019 tekent? Je werkgever kan zoveel willen, maar ik vraag me af in hoeverre hij dit van je kan vragen.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
11-12-2018 15:09
Nee Miffy, het is een klein bedrijf zonder OR. Ik sta hier dus bijna alleen in. De andere collega's hebben gewoon getekend, dus ik ben de lastige in hun ogen.

Ik weet dat ik het ook zelf kan doen. Dat is niet de vraagstelling. De manier waarop het nu wordt gedaan, is voor mij vreemd. En het moet allemaal meteen want moet voor 1 jan geregeld zijn. Dat laat me ook weinig ruimte om me nog verder te laten adviseren.
Ik zou wachten tot afspraken goed op papier staan én ondertekend zijn door werkgever. WG heeft nog zeker 2 weken, als hij dit graag wil, dan zorgt hij wel dat het op tijd geregeld is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
11-12-2018 15:09
Nee Miffy, het is een klein bedrijf zonder OR. Ik sta hier dus bijna alleen in. De andere collega's hebben gewoon getekend, dus ik ben de lastige in hun ogen.

Ik weet dat ik het ook zelf kan doen. Dat is niet de vraagstelling. De manier waarop het nu wordt gedaan, is voor mij vreemd. En het moet allemaal meteen want moet voor 1 jan geregeld zijn. Dat laat me ook weinig ruimte om me nog verder te laten adviseren.
De haast zit dus aan de kant van de werkgever. Niet aan jouw kant...
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-12-2018 20:08
De haast zit dus aan de kant van de werkgever. Niet aan jouw kant...
En probeert zo misbruik te maken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik heb de bal weer in hun kamp gelegd door schriftelijk te melden dat het document geen volledige weergave is van de gemaakte afspraken en dat ik graag een schriftelijke aanpassing/aanvulling wens.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
12-12-2018 11:17
Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik heb de bal weer in hun kamp gelegd door schriftelijk te melden dat het document geen volledige weergave is van de gemaakte afspraken en dat ik graag een schriftelijke aanpassing/aanvulling wens.
Goed gedaan, laat je niet bedonderen.
Alle reacties Link kopieren
En waar eerst vreemd gekeken werd, kon het toen opeens wel. Het staat nu dus volledig op papier.

Maar blijf er een raar gevoel aan overhouden ... ik had tot nog toe nooit reden om wantrouwig te zijn tov de werkgever. Sinds er echter een nieuw hoofd personeelszaken is, heb ik het gevoel dat het er opeens anders aan toe gaat. Weet niet of het nu bewust is of dat het deels incompetentie is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Vertrouw nooit op de blauwe ogen van de ander in een zakelijke omgeving. Zo heb je het prima gedaan. En blijkt het opeens allemaal gewoon te kunnen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Subnautica schreef:
11-12-2018 14:15
Dat laatste zou ik doen. Ik zou dat extra salaris laten uitbetalen en dat apart zetten op een rekening.


En als je om wat voor reden dan ook in de bijstand komt dan mag je voortijdignodig je pensioen opeten. Er bestaat zoiets als pensioensparen en dat zou dan veel gunstiger zijn.

Goed gedaan to door niet direct te tekenen.
Alle reacties Link kopieren
In beide gevallen kan niemand garanderen wat je uiteindelijk aan pensioen gaat krijgen. Als het geld in je huidige pensioenfonds tegen die tijd op is krijg je weinig, en als de beleggingen toevallig sky high zijn gegaan kan het een vorstelijk pensioen opleveren. En andersom ook natuurlijk. Ik weet niet hoeveel jaar de inleg nog loopt, maar als dat nog een flink aantal jaren is, zou ik gewoon akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
15-12-2018 11:41
In beide gevallen kan niemand garanderen wat je uiteindelijk aan pensioen gaat krijgen. Als het geld in je huidige pensioenfonds tegen die tijd op is krijg je weinig, en als de beleggingen toevallig sky high zijn gegaan kan het een vorstelijk pensioen opleveren. En andersom ook natuurlijk. Ik weet niet hoeveel jaar de inleg nog loopt, maar als dat nog een flink aantal jaren is, zou ik gewoon akkoord gaan.
Tenzij de pensioenregeling bij een verzekeraar ondergebracht was, dan kan het heel goed wel echt gegarandeerd geweest zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven