Geld & Recht alle pijlers

Wie kan nog meer niet rondkomen van zijn/haar uitkering?

13-12-2018 05:48 299 berichten
Zolang als ik zelfstandig woon, en dat is al zo'n 33 jaar, kom ik niet uit met mijn geld.
De vaste lasten van huur(ondanks huurtoeslag), vroeger de onroerendgoedbelasting, nu nog de zuiveringsheffing en de afvalstoffenheffing zijn een nekslag.
De kapper daar ga ik al jaren en jaren niet meer heen.
Ik draag nooit merkkleding.
Ik ben sinds 2001( 3 dagen Eurodisney), niet meer op vakantie geweest.
Ik drink niet systematisch iedere dag limonade bij het eten.
Toetjes eet ik ook niet systematisch na het eten.
Biefstuk staat bijna nooit op het menu.
Wat ik zeggen wil is dat mijn wekelijkse boodschappen niet lux zijn.
Ik rijd geen auto.
Ik rook niet.
Het zijn echt die hoge huren die zo walgelijk twee maal per jaar met een twee maal een tientje omhoog gaan en die energierekening en de gemeentelijke en provinciale belastingen die ik niet op kan brengen.
Als oplossing ging ik toen ik jonger was iedere keer op kamers totdat de schulden waren afgelost en vervolgens ging ik weer huren van een woningbouwvereniging.
Heb toestanden met deurwaarders gehad.
Ben vaak verhuisd.
Hoe doen jullie dat nou? Met geldproblemen????
Alle reacties Link kopieren
Al eens gedacht om een budgetmaatje te zoeken. Via de gemeente of maatschappelijk werk zijn die vaak wel te regelen. Die kunnen je hiermee helpen, om een goed budget op te zetten, schulden in kaart te brengen als die er zijn en helpen met een plan voor aflossing.

Ben je trouwens alleen? Vaak kun je dan voor bepaalde gemeentelijke belastingen vrijstelling krijgen.

Er zijn vaak via de gemeente toeslagen te krijgen voor bijvoorbeeld langdurige lage inkomens.

Ga dus eens informeren bij jouw gemeente.

Wat heb je trouwens voor uitkering?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Maak voor jezelf budgetten waar je je strikt aan moet houden.

Maak in Excel een overzicht van je inkomsten en van je vaste uitgaven per jaar.

Het verschil is het bedrag dat je te besteden hebt. Dat verdeel je in twaalf delen, dan weet je wat je per maand te besteden hebt. Dat potje verdeel je weer in drieën. Sparen, huishouden en kleding kapper/cadeautjes etc.

Neem het geld voor huishouden contant op, op een vaste dag. En houd een kasboekje bij voor het ander potje.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Er wel eens aan gedacht om te gaan zorgen voor meer inkomsten?
Werken bijvoorbeeld als je dat zou kunnen?
Zo wil je toch niet je hele leven blijven door gaan?
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Krijg jij al het geld binnen waar je in jouw situatie recht op hebt? Heeft er al eens iemand meegekeken met jouw financiën? Wellicht dat een maatje je op weg kan helpen, van bijv Humanitas!
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
13-12-2018 06:27
Er wel eens aan gedacht om te gaan zorgen voor meer inkomsten?
Werken bijvoorbeeld als je dat zou kunnen?
Zo wil je toch niet je hele leven blijven door gaan?
En wat als het gewoon niet kan? Als ze bijv. Volledig is afgekeurd?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg, als je dat zou kunnen...
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
13-12-2018 06:29
En wat als het gewoon niet kan? Als ze bijv. Volledig is afgekeurd?
En wat als begrijpend lezen gewoon niet lukt terwijl dat er letterlijk staat: 'als je dat zou kunnen'?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad eens checken of je alles krijgt waar je recht op hebt, wat hier ook al werd geschreven. Hieronder wat algemene punten om te checken:

-Wellicht de individuele inkomenstoeslag (vroegere langdurigheidstoeslag, voor mensen met langdurig laag inkomen)
-Wellicht kwijtschelding gemeentelijke belastingen, is aan te vragen als je de aanslag hebt ontvangen
-Toeslagen van de belastingdienst? Als de huur stijgt, geef je dat Door aan de belastingdienst. Je huurtoeslag wordt daar ook weer op aangepast, rekening houdend met evt. Een stijging in je inkomen (ook uitkering gaat wel eens iets om hoog per maand, Ivm inflatie/koopkracht oid).
- veel gemeenten bieden ook mogelijkheden voor bijvoorbeeld vergoeding om te kunnen sporten. Dit kan van de gemeente zelf uit gaan of een stichting zijn die betrokken is in je gemeente.
- voor kinderen worden hier ook vergoedingen/producten voor schoolbenodigdheden gegeven en ook sportvergoeding zodat ze kunnen deelnemen aan een sport.
- menzis biedt een zorgverzekering met collectiviteit via de gemeente voor mensen met lager inkomen. Je hebt dan korting op je premie en betere verzekering.

Een goede tip is om een budget hulpverlener mee te laten kijken in je situatie. Zij kunnen je helpen om overzicht te creëren. De gemeente zegt dat, met een bijstandsuitkering, 10% daarvan per maand, gespaard moet kunnen worden. Dat hebben ze op 1 of andere manier berekend. Maar dat is niet gezegd dat dat in jouw situatie ook mogelijk is uiteraard.

Abonnementen zijn goed om in de gaten te houden en steeds over te stappen eventueel. Dan heb ik het over mobiel, Internet en tv, verzekeringen en je gas en licht bijv.
Maar waarom heb je een uitkering dan? Is het niet mogelijk om wat meer te gaan verdienen? Ik ben door de jaren heen wel meer gaan verdienen, waardoor het leven wel makkelijker is geworden.

Vooruit plannen en maanden vooruit denken over welke rekeningen er aan komen heeft mij ook erg geholpen. Aan het begin van elke maand bepalen welke dingen ik moet betalen en wat er overblijft voor leuke dingen. Ik spaar ook vooruit voor grote rekeningen. Dus ik zet maandelijks een bedrag opzij voor mijn gemeentelijke belastingen in het voorjaar.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 06:48
9.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
13-12-2018 05:48
Als oplossing ging ik toen ik jonger was iedere keer op kamers totdat de schulden waren afgelost en vervolgens ging ik weer huren van een woningbouwvereniging.
Heb toestanden met deurwaarders gehad.
Ben vaak verhuisd.

Alsof verhuizen gratis is...
Hier onder e gemeente kun je kwijtschelding krijgen voor OZB en al die andere belastingen.
Dat zijn inderdaad wel de lastigste schulden.
Toen ik nog weinig geld had, betaalde ik zoveel mogelijk contant en rekende de hele dag door. Ik probeerde bepaalde dagen helemaal geen geld uit te geven, dagen dat ik niks gepland had.
Dan at ik wat ik in huis had en ging de deur alleen uit op de fiets en lopend.
Ik spaarde mijn kleingeld op in een potje, ik deed twee euro munten apart. Als dat boven de twee euro was zette ik het op de bank.
Ik heb nog steeds een rekening waar het een paar dagen van kost voordat het is overgeschreven. Daar zette ik altijd wat op. Dan had ik een noodpotje.
Als ik had uitgerekend dat ik 50 leefgeld had zette ik mezelf op 35.
Dan is een keertje wat duurder pleepapier omdat je geen zin hebt om het bij de Lidl te halen geen nekslag zeg maar.

Maar troost je, mijn familielid die al haar hele leven een uitkering heeft zegt dat het de laatste jaren echt erger is geworden.
De truc van op kamers gaan en dan weer een woning zoeken lijkt me nu niet meer haalbaar. Het budget is echt nog lager geworden.
Alleen discipline en strak je aan je budgetten houden red je.
Niet denken aan wat je niet kunt, die vakantie zit er niet in, mijn familielid geeft dat geld uit aan eigen bijdrage ziektekosten en een nieuwe winterjas of goede schoenen of beddengoed ofzo.
Je hebt dat geld gewoon niet, ik vind het ook belachelijk maar beter realiseer je dat inplaats van nog meer problemen te krijgen en zo je eten niet te kunnen betalen of dakloos te worden.
:hug:
Trotter schreef:
13-12-2018 06:43
Alsof verhuizen gratis is...
Korte termijn oplossing. Dat is wat armoede met mensen doet.
Aghh..
Wat een sneu topic.

:redrose:
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
13-12-2018 06:27
Er wel eens aan gedacht om te gaan zorgen voor meer inkomsten?
Werken bijvoorbeeld als je dat zou kunnen?
Zo wil je toch niet je hele leven blijven door gaan?
En jij denkt dat je meer dan 30 jaar in de bijstand kunt zitten als je eigenlijk best zou kunnen werken?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De huur mag niet 2x per jaar omhoog.. je bedoelt denk ik de jaarlijkse huurverhoging en jaarlijks een aanpassing van de servicekosten?

Als je op t minimum zit kun je kwijtschelding krijgen van gemeentelijke heffingen. En er zijn allerlei toeslagen zoals langdurigheidstoeslag.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-12-2018 06:55
En jij denkt dat je meer dan 30 jaar in de bijstand kunt zitten als je eigenlijk best zou kunnen werken?
Nou.. die zijn er echt wel.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Wat ik ook deed:
Maaltijden uitkienen. Ik wist al wat ik de hele week ging eten. Inclusief brood. Per dag vroor ik 4 boterhammen in.
Ik at geen vleeswaren, alleen chocopasta/hagelslag en pindakaas. Eieren en aardappels zijn je vriend.
Ik haalde met een vriend eten van de markt bij sluitingstijd, kreeg ik heel veel gratis. Dat at ik dan de hele week.
Mijn familielid gaat naar de Turkse groenteboer.
Je hebt hier ook een Marokkaanse supermarkt waar alles idioot goedkoop is, nog goedkoper dan de Lidl.
Je moet jezelf echt een regime opstellen. Als je dat doet heb je dus een tientje speelruimte per week.
Solomio schreef:
13-12-2018 06:55
En jij denkt dat je meer dan 30 jaar in de bijstand kunt zitten als je eigenlijk best zou kunnen werken?
Het was mij bijvoorbeeld niet duidelijk of TO nu dan wel een uitkering heeft, maar voorheen misschien wel gewerkt heeft. Er staat dat TO nooit uit heeft kunnen komen met geld.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
13-12-2018 06:58
Nou.. die zijn er echt wel.
Blijft opvallend.
Ik ken aardig wat mensen met een uitkering en werkelijk niemand waarvan ik denk dat dat onterecht is.
En hier op Viva kent iedereen uitkeringstrekkers die makkelijk zouden kunnen werken.
Kan natuurlijk dat ik naïef ben.....
Maar ik weet hoe dat gaat met een uitkering en hoe streng je dan gecontroleerd wordt.
Dus zelfs al zou ik denken dat iemand wel kan werken dan ben ik bescheiden genoeg om me te realiseren dat ik nooit het hele verhaal ken en dat de uitkerende instantie dat wel kent en het blijkbaar reden genoeg vindt voor een uitkering.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-12-2018 06:54
Korte termijn oplossing. Dat is wat armoede met mensen doet.

Sneu. Vooral omdat de huur veel minder stijgt als je dertig jaar in dezelfde woning woont, dan wanneer je om de haverklap verhuist.
Zonnetje890 schreef:
13-12-2018 06:43

- menzis biedt een zorgverzekering met collectiviteit via de gemeente voor mensen met lager inkomen. Je hebt dan korting op je premie en betere verzekering. .
Niet alleen Menzis. Verschillende gemeenten gebruiken verschillende zorgverzekeraars.
Mijn tip( mits je dit nog niet al gedaan hebt ): houdt eens een maand een schrift bij waar je elke uitgave opschrijft die je doet. Dat heb ik nu gedaan en ik schrok me kapot aan hoeveel boodschappen ik haalde elke maand. Daarom zat ik dus zo krap. Je pint zo snel en daardoor heb je echt minder zicht op je uitgaven. Het kan helpen om bijvoorbeeld 50 euro per week te pinnen en daar al je boodschappen cash van te betalen.
En kijk inderdaad bij je gemeente of je vrijstelling van gemeentebelastingen kan krijgen en waterschapsbelasting. Kan al een hoop schelen.

Bel je prepaid? Het is ook duur hoor, ik heb zelf ook moeite met rondkomen. Al gaat het nu wel wat beter nu ik mijn boodschappen beter regel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook iemand die soms lastig kan rond komen ik ga meer werken en nog kritischer kijken naar alle uitgaves.
Alle reacties Link kopieren
Cynthiao! Dat is lang geleden... de notoire niet-reageerder!
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven