Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel betalen jullie bij Nuon?

13-12-2018 11:09 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn van de zomer verhuist naar een nieuwbouw eengezinswoning (huur). Het is een hoekwoning die deze zomer is opgeleverd met energielabel A. Het huis wordt verwarmt door middel van vloerverwarming en is aangesloten op de stadsverwarming, we hebben geen gas. Wij betalen nu een maandbedrag van €132 voor twee volwassenen en een baby. Ons verbruik de afgelopen 3 maanden is 143 kwh, 127 kwh en 136 kwh geweest.

Nu willen ze ons maandbedrag in 2019 ophogen naar €251. Ik vind dit best een bedrag. Daarom is mijn vraag: hoeveel betalen jullie maandelijks aan de Nuon? En wat voor woning en gezinssamenstelling hebben jullie?
Ik zit niet bij de Nuon maar bij Eneco.

Ik betaal nu € 140 per maand voor een tussenwoning, eensgezins, energielabel A, twee volwassenen.
Sinds dat we hier wonen kom ik met de eindafrekening altijd nagenoeg op € 0 uit.

Edit: dit is voor gas en elektra trouwens.
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 11:19
8.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo jullie zijn zuinig! Wij hebben de afgelopen 3 maanden: 378, 402 en 415 kWh verbruikt.

Maar het gaat niet alleen om stroom he, het gaat ook om het gasverbruik: dat was bij ons de afgelopen maanden: 36.6, 94.7 en 160 m3.

Wij betalen met deze standen ongeveer € 200,- per maand.

En wij zijn met 2 volwassenen en een peuter, vrijstaand.
Alle reacties Link kopieren
Met een nieuwbouwwoning hebben de energieleveranciers geen geschat verbruik, ze doen dit uit voorzorg, omdat de winter eraan komt en jij niet voor verrassingen komt te staan. Als je eenmaal een heel jaar hebt gehad, is het voor iedereen gemakkelijker in te schatten. Dit gaat dus niet alleen om het verbruik, maar ook omdat er geen schatting kan worden gemaakt.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen NUON, vind ze vrij duur.
Ik heb Greenchoice, betaal EUR 105,- per maand voor een hoekwoning.
Twee kinderen en een volwassene en 2 honden.
Met de verhoging wordt mijn maandtermijn EUR 115,-
Sue-Heck schreef:
13-12-2018 11:17
Met een nieuwbouwwoning hebben de energieleveranciers geen geschat verbruik, ze doen dit uit voorzorg, omdat de winter eraan komt en jij niet voor verrassingen komt te staan. Als je eenmaal een heel jaar hebt gehad, is het voor iedereen gemakkelijker in te schatten. Dit gaat dus niet alleen om het verbruik, maar ook omdat er geen schatting kan worden gemaakt.
Dat was bij ons niet het geval.

Overigens heb ik toen al aangegeven op welk verbruik mijn voorschot gebaseerd moest worden en dat is keurig opgevolgd.
Alle reacties Link kopieren
Nuon voert momenteel inderdaad forse tarief verhogingen door, bij alle klanten. Dat zit volgens mij voornamelijk in de leveringskosten, niet in het verbruik.

Mijn advies: ga naar een vergelijkingssite en kijk of je kunt overstappen. Doe ik trouwens elk jaar, is een hele kleine moeite en levert eigenlijk altijd wat op (€100-€300 per jaar)!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
13-12-2018 11:18
Dat was bij ons niet het geval.

Overigens heb ik toen al aangegeven op welk verbruik mijn voorschot gebaseerd moest worden en dat is keurig opgevolgd.
Jij hebt uiteraard de eindbeslissing. Maar dit is hun advies altijd met nieuwbouw.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal nu trouwens €132 per maand bij Nuon (2 volwassenen, tussenwoning) en ik ontvang binnen enkele dagen mijn nieuwe termijnbedrag.

Maar ze hebben al een brief vooruit gestuurd dat de bedragen omhoog gaan, dus waarschijnlijk ben ik over een week overgestapt! ;-D
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Is stadsverwarming daar ook niet berucht om, dat het onwijs duur is? Zoek maar eens op internet, het staat er vol mee.
Alle reacties Link kopieren
Ons verbruik van september, oktober en november was 98, 111 en 113 kwh stroom en 4, 13 en 36 m3 gas. Woning van vier jaar oud, dus energielabel A, twee personen (die gemiddeld vijf dagen per week thuis zijn). In totaal kostte dat ons 22, 31 en 47 euro (volgens de app van Greenchoice). De komende maanden worden een stuk duurder.
RikM schreef:
13-12-2018 11:22
Is stadsverwarming daar ook niet berucht om, dat het onwijs duur is? Zoek maar eens op internet, het staat er vol mee.
Pleurisduur. Ik betaal meer voor verwarming dan voor water en elektra samen. En dan hebben we goed geisoleerd en staat de kachel amper echt aan. En we staan ook geen uren onder de douche.

En in mijn geval ook nog eens vervallen en veel uitval. Maar lekker veel dokken en bij een nieuwe unit moet je die huren voor weer 20 euro in de maand meer. Maar zelf wel verantwoordelijk zijn voor de afleverklep. Die je moet kopen en onderhouden.

Ik ben voor minder tot geen gas maar dit is echt een duur kutsysteem.
En loskoppelen als je zelf wat anders hebt geregeld kost ook nog eens 1600 euro. :-?

Het is dat ik (nog) geen geld heb voor een warmtepomp. :-D
Het heeft dus ook geen zin om hier te gaan vergelijken met mensen die op het landelijke netwerk zijn aangesloten en keuze hebben qua energieleverancier. Met stadsverwarming zit je vast aan één leverancier en je betaalt fors voor het eigen netwerk in jullie buurt.
anoniem_307731 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 11:29
0.75% gewijzigd
Sue-Heck schreef:
13-12-2018 11:20
Jij hebt uiteraard de eindbeslissing. Maar dit is hun advies altijd met nieuwbouw.
Nou, bij ons werden we in eerste instantie ingeschat op een verbruik van 0, dus wat je zegt gaat niet altijd op.
Ik betaal voor elektra greenchoice en aan de stadsverwarming ( niet aan de nuon maar aan de eigenaar van onze stadsverwarming) in totaal 150 euro ongeveer. Waarvan 90 euro aan de stadsverwarming. Ik gok dat het bij de buren meer is.

Die zijn wel de hele dag thuis, hebben geen hr++ ramen zoals wij en hebben ook geen isolatie tegen buitenmuren en dak.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 16:33
9.74% gewijzigd
RikM schreef:
13-12-2018 11:28
Het heeft dus ook geen zin om hier te gaan vergelijken met mensen die op het landelijke netwerk zijn aangesloten en keuze hebben qua energieleverancier. Met stadsverwarming zit je vast aan één leverancier en je betaalt fors voor het eigen netwerk in jullie buurt.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten nu bij Engie en stappen regelmatig over. Dat overstappen scheelt veel geld. Bij de vergelijking die we dan maken blijkt Nuon altijd erg duur.

Nu betalen we een voorschot van € 142 per maand. Dit is gebaseerd op 5.000 kWh stroom en 1.000 m3 gas per jaar.
Wij hebben geen CV, maar een gaskachel en een boiler op stroom. We gebruiken verhoudingsgewijs dus minder gas en meer stroom.
Alle reacties Link kopieren
Bij Nuon een aantal jaar terug 155 euro. Eensgezinswoning, goede isolatie. 2 volwassenen, 3 kinderen, altijd verwarming aan in de winter ook snachts ( ivm de hond die toen nog leefde).
Alle reacties Link kopieren
Per 1 januari gaat de energiebelasting omhoog. Reden om het voorschotbedrag te verhogen, dat doet elke leverancier. Voor een gemiddeld huishouden wordt de energierekening EUR 130,00 duurder.

Het voorschotbedrag zegt natuurlijk niets over jullie eindafrekening, de leverancier wil echter voorkomen dat je bij moet betalen. Maar er is van jullie woning geen beeld qua gas- en electriciteitsverbruik, dus is het voorschot gebaseerd op gemiddelden.
TO heeft geen gas maar Stadsver(w)arming. Het is niet duidelijk of ze die stadsverwarming heeft/betaald via de Nuon.

Voor alleen elektra is de 132 euro al veel maar 251 slaat nergens op.

Met stadsverwarming in dat bedrag is de 132 euro normaal/ weinig en 250 euro weer best fors.

TO?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben stadsverwarming en stroom bij Nuon en krijgen dan een combi korting van 5%. Wij weten ons verbruik helaas niet, omdat wij bij onze oude huurwoning altijd gas/water/licht bij de huurprijs inclusief hadden en van ons nieuwe huis kunnen ze het inderdaad nog niet inschatten. Wij weten alleen het verbruik van afgelopen maanden :).
OliveViva schreef:
13-12-2018 12:35
Wij hebben stadsverwarming en stroom bij Nuon en krijgen dan een combi korting van 5%. Wij weten ons verbruik helaas niet, omdat wij bij onze oude huurwoning altijd gas/water/licht bij de huurprijs inclusief hadden en van ons nieuwe huis kunnen ze het inderdaad nog niet inschatten.
132 is dan een koopje. :-D

En dan in je OP alleen de kwh vermelden is beetje misleidend.
Alle reacties Link kopieren
Oke, dus als ik het goed begrijp is €132 wat aan de lage kant voor beide, maar €251 weer wat hoog? Gaan we even kijken of we er tussen in kunnen gaan zitten. Als het goed is kunnen we volgende maand (na 6 maanden) ons verbruik in dit nieuwe huis inschatten :).
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
13-12-2018 11:55
Per 1 januari gaat de energiebelasting omhoog. Reden om het voorschotbedrag te verhogen, dat doet elke leverancier. Voor een gemiddeld huishouden wordt de energierekening EUR 130,00 duurder.

Het voorschotbedrag zegt natuurlijk niets over jullie eindafrekening, de leverancier wil echter voorkomen dat je bij moet betalen. Maar er is van jullie woning geen beeld qua gas- en electriciteitsverbruik, dus is het voorschot gebaseerd op gemiddelden.

Dit, is ook op het nieuws geweest de laatste tijd.

Mijn maandbedrag wilde ze ook verhogen , maar met 7 euro hoor want ik verbruik al heel weinig.

Nieuwsbericht
https://www.ad.nl/economie/energiereken ... ~a618d338/
"I love not Man the less, but Nature more..."
OliveViva schreef:
13-12-2018 12:43
Oke, dus als ik het goed begrijp is €132 wat aan de lage kant voor beide, maar €251 weer wat hoog? Gaan we even kijken of we er tussen in kunnen gaan zitten. Als het goed is kunnen we volgende maand (na 6 maanden) ons verbruik in dit nieuwe huis inschatten :).

Maar het gaat niet alleen om verbruik; een groot deel van de energierekening bestaat uit transportkosten (en belasting). En die zijn bij stadsverwarming juist heel hoog. Dus staar je niet blind op alleen het verbruik, best kans dat de hoge kosten vooral te maken hebben met het netwerk.

En dan nog iets: eigenlijk kun je het verbruik pas na een jaar inschatten want we hebben natuurlijk een hele warme zomer gehad en de winter moet nog komen. Het meeste verbruik je in de winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven