Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
felicia schreef:
16-12-2018 15:41
Ik kan me echt helemaal vinden in wat stampertje zegt. Wij doen het precies zo. Met kinderen krijgen ga ik me trouwens ook niet in een afhankelijke positie brengen. Enige verschil dat er dan zal zijn is dat er een rekening voor de kosten van het kind komt. Als er ooit een situatie ontstaat met ziekte oid, zal dat natuurlijk wel de zaken veranderen. Ik begrijp echt niet waarom je alles op 1 hoop wilt gooien en waarom je financieel zo verweven wilt zijn met je partner/ jezelf afhankelijk wil maken. Dan ben ik maar kil. Gelukkig heb ik een partner die er hetzelfde in staat.
Maar waarom ben ik afhankelijk van m'n partner, nu we alles op 1 hoop hebben? Kun je dat uitleggen?
Samen geld, samen uitgeven. Ik geef niet zoveel uit, dus de kans dat ik van zijn 'liefdadigheid' gebruik maak, is vrij klein. Maar dan nog, we zijn een team. Ook als we de rekeningen gescheiden zouden doen, waren we trouwens financieel afhankelijk zijn van elkaar, want wat wij samen doen, kan geen van ons tweeën alleen doen, volgens mij.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
16-12-2018 16:53
Wij maakten geen geld over; alles kwam gewoon binnen op één rekening.
Dat is natuurlijk exact hetzelfde...
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 16:41
Bedankt allemaal voor alle reacties, hoe confronterend ook.
Ik zal proberen om op de meest voorkomende vragen antwoord te geven.
Velen vragen zich af waarom ik dit zo lang heb gepikt. In het begin ben ik erin mee gegaan (om redenen die ik eerder heb genoemd). Vanaf een bepaald punt heb ik echter heel vaak aan de bel getrokken, maar dit liep steevast uit op hoog oplopende ruzies.
Niet pikken is ook een rekbaar begrip. Ik had/heb zijn medewerking nodig en wat als ik die niet krijg? Een relatie verbreken met 3 jonge kinderen omwille van de financiën vind ik ver gaan.

Dan het vraagstuk over eigendom van het huis. Ik heb uiteraard de koopakte ondertekend (iemand vroeg dat) en het huis staat ook op mijn naam. Afspraak is 50-50. Hij heeft eigen geld gebruikt om extra af te lossen en mochten we om wat voor reden dan ook het huis moeten verkopen, dan krijgt hij dat bedrag ahw terug; wat er dan overblijft wordt 50-50 verdeeld. Het is dus niet zo dat mijn “vermogen” groter wordt door zijn extra stortingen. Terwijl ik wel op mijn spaargeld heb ingeteerd.
Daar wil ik voor gecompenseerd worden.

Ja, en daarmee heeft hij jou in de tang he.
Je gaat niet uit elkaar om de financiën, maar om de manier waarop hij jou wegzet als onbelangrijk in een onderling gesprek. Doordat hij jou zo onbelangrijk lijkt te vinden, dat hij het geen probleem vindt dat jij (financiele) problemen hebt, zolang hij maar geld binnen brengt VOOR ZICHZELF.

En die medewerking kun je dus 'eisen', door te zorgen dat hij voor de kinderen gaat zorgen, terwijl jij fulltime werkt. Dat HIJ een keer minder verdient (gaat hij toch niet doen, hij kijkt wel uit.. en dat is het dus.. HIJ kijkt wel uit zich in JOU positie te manoeuvreren, dat zegt genoeg aan alle kanten.. namelijk dat hij ook wel weet dat jij er niet zo lekker bij zit)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
FlowerFox schreef:
16-12-2018 16:43
Deze man manipuleert inderdaad.
Hele scheve verhouding en ik snap totaal niet waarom jullie de financiele verdeling niet opnieuw hebben 'berekend' zodra er werd besloten dat jij minder gaat werken en dus verdienen.

Hoe kun je dan zo lang diezelfde afspraken als voorheen aanhouden?

Andere reacties zoals "alles op 1 hoop, en eigen rekeningen opheffen" vind ik aan de andere kant ook bizar en dom.
Je bent geen siamese tweeling als je samen bent/getrouwd bent.
Je maakt jezelf afhankelijk.

In mijn ogen enorm apart om je eigen rekening(en) op te heffen, en gigantisch onhandig ook.
Alles op 1 hoop is zo chaotisch en je wilt toch je eigen persoon blijven?

Eigen rekening houden + een gezamelijke rekening waar alles naar rato wordt gestort aan de hand van ieders inkomen.

Het is heel simpel eigenlijk....

HOE DAN?
Dat lees ik maar steeds, maar wat wij doen is op gezamenlijk inkomen. Dan ben je toch sowieso van elkaar afhankelijk? Hoezo ben ik met alles op 1 hoop meer afhankelijk?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-12-2018 17:29
Ik snap dat het voor jullie werkt hoor en dat is mooi, maar dat 'wij gunnen elkaar' en dan vervolgens 'we willen geen liefdadigheid van elkaar'. Ik weet niet, dat klinkt zo in tegenspraak.

Mijn man en ik verdienen samen, het is óns geld, net zoals het óns huis is. Als ik wat koop voor mezelf, is dat gewoon van ons geld. Niets 'liefdadigheid' omdat man meer verdient.
Er is een groot verschil tussen iemand iets gunnen en liefdadigheid geven. Ik gun een iedere vluchteling een prachtig en rijk leven, maar ik ga niet iedere vluchteling een mooi bedrag overmaken zodat hij dat kan krijgen. Wij gunnen elkaar een goede baan, maar als een van de twee loopt te klooien op zijn of haar werk en daardoor geen salarisverhoging krijgt op werk, dat de ander die hard heeft gewerkt en dit wel krijgt dan zegt die niet: oh maak ik gewoon de helft van mijn verhoging naar jou over.

Wij verdienen niet samen. We hebben niet een onderneming met zijn twee. We hebben beiden een eigen baan. Dus we verdienen ieder ons eigen geld. Van het geld dat wij ieder verdienen hebben we samen een huis.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij in feite ook. Wij verdienen samen, maken het allebei over op dezelfde rekening en maken het (na rato?) op. We houden zelfs over, trouwens. We gunnen elkaar vanalles en hebben geen last van liefdadigheid, gelukkig.
We werken ook allebei hard, even veel uren, maar mijn uurloon is een stuk lager. Gelukkig heeft mijn man geen behoefte me daar financieel voor af te straffen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-12-2018 17:40
HOE DAN?
Dat lees ik maar steeds, maar wat wij doen is op gezamenlijk inkomen. Dan ben je toch sowieso van elkaar afhankelijk? Hoezo ben ik met alles op 1 hoop meer afhankelijk?
Als al je geld op één rekening staat en er gaat iets helemaal mis met een van de twee partners, dan ben je daar ook afhankelijk van.

Er zijn genoeg voorbeelden van relaties waarin een van de twee een totaal dubbelleven had en al het geld er doorheen heeft gejast met gokken, drinken, wehkampverslaving etc. Dat zijn uitzonderingen, maar dat komt wel voor en dat weet je dan als partner gewoon niet.

Ik zou - hoe je het ook verdeelt - nooit het risico willen lopen dat er bij je partner iets mis gaat en je er opeens achter komt dat al het gezamenlijke geld weg is en je zelf geen rekening meer hebt. Ook kan, als een van de twee schulden heeft, iemand beslag laten leggen op die gezamenlijke rekeningen en kun je er ook niet meer bij. Hetzelfde gebeurt als de relatie op de klippen loopt en een van de twee de rekening eventjes leeghaalt. Dat geld krijg je wellicht wel weer terug, maar op dat moment kun je er niet meer bij.

Dus ook als je al je inkomsten en uitgaven op één hoop gooit zou ik wel de salarissen naar eigen rekeningen laten overmaken en dan doorstorten naar een gezamenlijke rekening wat je nodig hebt. Naast een gezamenlijke spaarrekening zou je ook ieder je eigen spaarrekening moeten hebben. Dat je daar beiden eenzelfde bedrag op stort of hoe je dat inricht maakt allemaal niet zoveel uit. Je bent gewoon een heel stuk minder afhankelijk mocht er iets helemaal mis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik er overheen gelezen of begrijp ik iets niet. To is getrouwd in G v G en haar man heeft een eigen bedrijf?



]
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen ts.
Want je hebt jezelf in een lastige positie gemanoeuvreerd. Je kinderen zijn er goed mee. Je bent een goede moeder die er voor ze probeert te zijn. Maar hun vader heeft je inderdaad een beetje in de tang. Hij denkt vooral aan zich zelf. Ik denk dat je genoodzaakt bent om ook maar meer aan jezelf te gaan denken. Ook met het oog op de toekomst.

want als je getrouwd bent met iemand die vooral voor zichzelf gaat, moet je er rekening mee houden dat jullie niet altijd bij elkaar zullen blijven. En dan zul je moeten zorgen dat je het een beetje voor elkaar hebt.
TO, wat ga je nu doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij ook af of het stand houdt dat hij extra stortingen heeft gedaan terwijl jullie beide 50% eigenaar zijn van het huis. Waar is daarover iets geschreven in jullie samenlevingscontract?

Ik vind het vrij normaal om erfenissen of bezit wat je al had bij het begin van de relatie zelf bij je te houden maar dat jij minder werkt vanwege de kinderen en daardoor minder inkomen hebt en wel 50/50 moet bijdragen ridicuul.
Ook nu naar rato inbrengen klopt niet helemaal omdat jij voor de kinderen zorgt. Als hij 2 dagen minder zou werken zou hij ook minder overhouden.

Waarom vond hij het wel normaal dat jij veel meer betaalde toen hij even werkeloos was? Dat is toch precies hetzelfde?
winniewel schreef:
16-12-2018 17:56
Heb ik er overheen gelezen of begrijp ik iets niet. To is getrouwd in G v G en haar man heeft een eigen bedrijf?



]


TO is niet getrouwd volgens mij
anoniem07121825 schreef:
15-12-2018 11:33

Situatie is als volgt: we hebben een samenlevingscontract, koophuis en 3 jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik denk dat het een goed idee is om een concreet plan te maken van hoe je het in de toekomst zou willen doen.
Bijvoorbeeld (ik verzin nu maar even wat bedragen):
Jij verdient netto op jaarbasis 20.000,- en hij (na aftrek van bedrijfskosten en belasting) bijv. 50.000. Dat is samen 70.000,- netto.

Allebei gemiddeld 1000,- per maand overhouden, betekent dat er in totaal 24.000,- van dat gemeenschappelijke inkomen af gaat.
Over is dan: 46.000,- per jaar (variabel, want zijn omzet zal variëren).

Die (stel) 46.000 is van jullie samen en komt op de gezamenlijke rekening.
Daarvan betalen jullie de hypotheeklasten en alles wat verder het gezinsleven aangaat, inclusief vakanties e.d. - op een uitgaveniveau waarover jullie het samen eens zijn.
Is er aan het einde van een kalenderjaar -en ja, het is normaal dat jij de jaarcijfers c.q. omzet van zijn bedrijf te zien krijgt- ruim voldoende geld over op die gezamenlijke rekening, dan besluiten jullie samen of/hoeveel er extra op de hypotheek wordt afgelost - en dat is dan 50/50 jullie bezit/eigendom.

Mocht er iets mis gaan in de relatie, dan hebben jullie ieder: de helft van de waarde van het huis, de helft van de gezamenlijke spaarrekening en hetgeen wat jullie zelf over hebben van jullie eigen rekening.
Als hij van zijn vrij besteedbare 1000,- per maand wil beleggen: prima, dan zijn winst en verlies daarop ook van/voor hem.
Kinderbijslag e.d. stort jij ook gewoon door naar de gezamenlijke rekening; kosten van de kinderopvang worden daar ook van betaald.

Zoiets; nogmaals het zijn maar voorbeelden.
Hoe dan ook, het gaat er om dat je een plan hebt.
Want e.e.a. zomaar ter sprake brengen als zijnde 'niet eerlijk' is tot nu toe niet succesvol geweest; integendeel, dat werden vervelende discussies/ruzie.

Door dit topic is duidelijk geworden dat het niet aan jou ligt en dat er iets goed scheef zit.
Nu moet het hem nog duidelijk worden dat het echt zal moeten veranderen....

En als jij jouw spaargeld niet hebt opgemaakt aan gekke dingen, dan kan hij bewijzen dat hij het écht snapt door het spaargeld op jouw rekening aan te vullen; dan verkoopt hij maar wat aandelen ofzo.
Als hij echt het licht ziet en jullie samen een nieuwe, goede start willen maken voor wat betreft het regelen van de financiële huishouding, dan is het nu aan hem om er voor te zorgen dat dit vanuit een gelijkwaardiger positie gebeurt en dus zal hij het verleden 'recht moeten trekken'.

Dan heb je niet eens een externe adviseur nodig. Wél de moed om stelling te nemen. Maar laat het maar een wake-up voor hem zijn: als het zo doorsukkelt, gaat het vroeg of laat écht fout.
Alle reacties Link kopieren
Goeie post, die laatste. Daar kan de TS iets mee.
Het hele verhaal gaat heel erg over de financiën, dat snap ik, want daar ligt de gevoeligheid nu. Maar als ik dingen lees als: ‘jij snapt het niet’, ‘jij bent degene die dom is’, ‘ga het maar navragen, je staat voor lul’, ‘jij bent degene die hier op te grote voet leeft’, gaan bij mij alle alarmbellen af. Google eens op gaslightning. Misschien herken je er ook op andere vlakken meer in.. Ik hoop het niet voor je, maar feit is wel dat je ondertussen aan jezelf twijfelt.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
16-12-2018 18:08
Ik vraag mij ook af of het stand houdt dat hij extra stortingen heeft gedaan terwijl jullie beide 50% eigenaar zijn van het huis. Waar is daarover iets geschreven in jullie samenlevingscontract?

Ik vind het vrij normaal om erfenissen of bezit wat je al had bij het begin van de relatie zelf bij je te houden maar dat jij minder werkt vanwege de kinderen en daardoor minder inkomen hebt en wel 50/50 moet bijdragen ridicuul.
Ook nu naar rato inbrengen klopt niet helemaal omdat jij voor de kinderen zorgt. Als hij 2 dagen minder zou werken zou hij ook minder overhouden.

Waarom vond hij het wel normaal dat jij veel meer betaalde toen hij even werkeloos was? Dat is toch precies hetzelfde?
Die stortingen zijn voor de hypotheek. Heeft niets met eigendomsrecht van huis te maken.
Alle reacties Link kopieren
To wat kost die accountant ongeveer als je hem zelf zou moeten betalen?
Alle reacties Link kopieren
davo1979 schreef:
16-12-2018 18:49
To wat kost die accountant ongeveer als je hem zelf zou moeten betalen?
Een accountant kost ongeveer tussen de 80,- en 200,- euro per uur, ex BTW. Het hangt er nogal vanaf hoe groot bet kantoor is, en hoe hoog in de boom je accountant zit.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je verdampte spaargeld is inderdaad op een bepaalde manier safe, want als hij de hele hypotheek aflost is de helft nog steeds van jou :idea: :idea:
winniewel schreef:
16-12-2018 17:56
Heb ik er overheen gelezen of begrijp ik iets niet. To is getrouwd in G v G en haar man heeft een eigen bedrijf?
]
Niet getrouwd.
Ze hebben een samenlevingscontract.
Zie OP.
Lemon_tree schreef:
16-12-2018 18:40
Het hele verhaal gaat heel erg over de financiën, dat snap ik, want daar ligt de gevoeligheid nu. Maar als ik dingen lees als: ‘jij snapt het niet’, ‘jij bent degene die dom is’, ‘ga het maar navragen, je staat voor lul’, ‘jij bent degene die hier op te grote voet leeft’, gaan bij mij alle alarmbellen af. Google eens op gaslighting. Misschien herken je er ook op andere vlakken meer in.. Ik hoop het niet voor je, maar feit is wel dat je ondertussen aan jezelf twijfelt.
Het lijkt mij ook een schoolvoorbeeld van Gaslighting.
De vriend blijft benadrukken dat TO dom/suf/verward/onkundig/onwetend/onbenullig/verkwistend is, om te zorgen dat zij aan zichzelf twijfelt, de situatie laat voortbestaan en vooral haar mond houdt.

TO, het is dat jullie 3 kleine kinderen hebben, anders had ik een rigoureus advies gegeven.
Caitriona* schreef:
16-12-2018 19:22
Het lijkt mij ook een schoolvoorbeeld van Gaslighting.
De vriend blijft benadrukken dat TO dom/suf/verward/onkundig/onwetend/onbenullig/verkwistend is, om te zorgen dat zij aan zichzelf twijfelt, de situatie laat voortbestaan en vooral haar mond houdt.

TO, het is dat jullie 3 kleine kinderen hebben, anders had ik een rigoureus advies gegeven.
maken die kinderen het minder ernstig?
Zalmsnipper schreef:
16-12-2018 19:13
Je verdampte spaargeld is inderdaad op een bepaalde manier safe, want als hij de hele hypotheek aflost is de helft nog steeds van jou :idea: :idea:
Ik weet het zo net nog niet. Het huis is weliswaar eigendom van beiden, maar als hij kan aantonen dat HIJ de hypotheek heeft afgelost, zou het zomaar eens kunnen zijn dat hij dat geld mee kan nemen na een scheiding.
Hoewel een goede advocaat dan weer in zou kunnen brengen dat hij haar moet compenseren voor al die jaren zorg dragen voor kinderen en huishouden.

Maar volgens mij zijn niet de financiën het probleem, maar de relatie....
S-Meds schreef:
16-12-2018 19:25
maken die kinderen het minder ernstig?
VF-wijsheden bij huwelijksellende:
Indien kinderen, dan naar relaasietherapie.
Indien kinderen en man fysiek agressief of verslaafd, dan per direct bij OpaOma gaan wonen met de kinderen.
Indien geen kinderen, dan RunForestRun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven