Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
Caitriona* schreef:
16-12-2018 19:30
VF-wijsheden bij huwelijksellende:
Indien kinderen, dan naar relaasietherapie.
Indien kinderen en man fysiek agressief of verslaafd, dan per direct bij OpaOma gaan wonen met de kinderen.
Indien geen kinderen, dan RunForestRun.
relaasietherapie is geweest, resultaat: een gezamenlijke rekening. Inzicht bij man nul
dus dan over naar plan B
runforrestrun
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 18:43
Die stortingen zijn voor de hypotheek. Heeft niets met eigendomsrecht van huis te maken.
Dat bedoel ik ook eigenlijk. Als het bezit 50/50 is maakt het toch niet uit wie wat betaald voor de hypotheek?

Als man extra aflost op de hypotheek heeft hij bij 50/50 bezit van het huis volgens mij geen recht op meer geld bij verkoop tenzij dit ergens in het samenlevingscontract staat.
Alle reacties Link kopieren
Lemon_tree schreef:
16-12-2018 18:40
Het hele verhaal gaat heel erg over de financiën, dat snap ik, want daar ligt de gevoeligheid nu. Maar als ik dingen lees als: ‘jij snapt het niet’, ‘jij bent degene die dom is’, ‘ga het maar navragen, je staat voor lul’, ‘jij bent degene die hier op te grote voet leeft’, gaan bij mij alle alarmbellen af. Google eens op gaslightning. Misschien herken je er ook op andere vlakken meer in.. Ik hoop het niet voor je, maar feit is wel dat je ondertussen aan jezelf twijfelt.
Het is al eerder genoemd, maar google dan in ieder geval op 'gaslighting'. Dat is iets anders dan gaslightning....
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 17:51
Als al je geld op één rekening staat en er gaat iets helemaal mis met een van de twee partners, dan ben je daar ook afhankelijk van.

Er zijn genoeg voorbeelden van relaties waarin een van de twee een totaal dubbelleven had en al het geld er doorheen heeft gejast met gokken, drinken, wehkampverslaving etc. Dat zijn uitzonderingen, maar dat komt wel voor en dat weet je dan als partner gewoon niet.

Ik zou - hoe je het ook verdeelt - nooit het risico willen lopen dat er bij je partner iets mis gaat en je er opeens achter komt dat al het gezamenlijke geld weg is en je zelf geen rekening meer hebt. Ook kan, als een van de twee schulden heeft, iemand beslag laten leggen op die gezamenlijke rekeningen en kun je er ook niet meer bij. Hetzelfde gebeurt als de relatie op de klippen loopt en een van de twee de rekening eventjes leeghaalt. Dat geld krijg je wellicht wel weer terug, maar op dat moment kun je er niet meer bij.

Dus ook als je al je inkomsten en uitgaven op één hoop gooit zou ik wel de salarissen naar eigen rekeningen laten overmaken en dan doorstorten naar een gezamenlijke rekening wat je nodig hebt. Naast een gezamenlijke spaarrekening zou je ook ieder je eigen spaarrekening moeten hebben. Dat je daar beiden eenzelfde bedrag op stort of hoe je dat inricht maakt allemaal niet zoveel uit. Je bent gewoon een heel stuk minder afhankelijk mocht er iets helemaal mis gaan.

Ja, dat is waar. Dat kan wel.

Nou kan ik dagelijks zien wat er af gaat en bij komt, dus 'opeens' heel veel schulden en dergelijke zou wel heel raar zijn.
Later is nu
Judy_Hopps schreef:
16-12-2018 17:23
Dat valt nog maar te bezien of dat juridisch stand houdt.

Mocht het wel stand houden kan je nog een extra duw van de belastingdienst verwachten als je na het verbreken van de relatie een nieuw huis wil kopen. Lees dit maar eens http://www.vandoornmfp.nl/fiscaliteiten ... scheiding/
Hier gaat het om een schenking maar het is ook in jullie situatie van toepassing.
Dank voor deze link!
Alle reacties Link kopieren
Hoewel het alle schijn van gaslighting heeft, zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de vriend/man van TO gewoon heel erg verwend is opgevoed en als prins is behandeld door zijn ouders. Zeg maar, altijd het idee meegekregen dat de hele wereld om hém draait.
En dat vrouwen vooral dienstbaar moeten zijn aan de man, 'gezeglijk' zei men dan vroeger geloof ik.
Vanuit die druk en de (sociale) verwachtingen over hoe succesvol zoonlief zou moeten worden, vindt hij het misschien allemaal wel helemaal normaal.

En laten we wel wezen: in zijn ogen 'heeft' hij alles...een bedrijf, een vrouw, een gezin, een huis.
En nog mooier, het kost hem helemaal niets. Hij heeft lekker zo'n moderne vrouw die zelf werkt en daardoor de kosten kan dragen om het gezin draaiende te houden... het enige dat hij hoeft te doen is de helft van de hypotheek opbrengen.

Vooralsnog lijkt TO alleen verbetering in de verdeling van de financiële lasten te willen; zij zegt nergens dat zij de relatie wil verbreken. En dat siert haar; het gaat hier om een gezin van 5 personen waar (behalve de -terechte- onvrede van TO over de financiën) verder geen reden voor TO is om te willen scheiden?

Dus als je niet van kwade opzet uitgaat, lijkt de beste optie nu om (eerst goed voorbereiden) vól de discussie met vriend/man aan te gaan.
Maar dan ook goed en uitgebreid.

Of daar vele uren van/door een adviseur voor nodig zijn, is m.i. nog de vraag.
Wat kan een financiele adviseur in deze fase toevoegen, anders dan exact inventariseren (en dat is al door TO zelf gedaan) van de kosten.
Een adviseur kan vriend/man misschien op grond van harde gegevens/cijfers overtuigen van 'sommen' - dat lijkt nog niet aan de orde.

Waarschijnlijk is de kwestie hier eerder dat vriend/man een andere kijk op vrouwen c.q. de relatie moet krijgen/inzien. Misschien is het (laten) lezen van dit topic al een hele eye-opener voor hem?

De vraag 'wat wil ik precies bereiken en welke actie zal ik ondernemen zodat de kans het grootst is dat ik mijn doel bereik', lijkt mij voor TO nu de belangrijkste vraag.
gebruna wijzigde dit bericht op 17-12-2018 12:02
0.22% gewijzigd
Iemand vroeg wat ik nu ging doen. Ik heb overzichten van alle jaren sinds de geboorte van de kinderen; daarmee wil ik naar een financieel adviseur. Dat zal in eerste instantie “stiekem” moeten. Op zijn accountant hoef ik niet te rekenen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
16-12-2018 20:01


Of daar vele uren van/door een adviseur voor nodig zijn, is m.i. nog de vraag.
Wat kan een financiele adviseur in deze fase toevoegen, anders dan exact inventariseren (en dat is al door TO zelf gedaan) van de kosten.
Een adviseur kan vriend/man misschien op grond van harde gegevens/cijfers overtuigen van 'sommen' - dt lijkt nog niet aan de orde.

Ik denk dat dat juist heel belangrijk is, een objectieve kijk van een financiele persoon, die kan uit- en voorrekenen, hoe en waar TO's man haar benadeeld. Verder een goede post. Maar ik denk echt dat TO beter beslagen ten ijs komt, als er een adviseur bij zit. En liefst een man, want ik heb het gevoel dat hij daar meer van aan zal nemen. Een man die zegt "ben jij nou helemaal belatafeld, zoals jij je vrouw behandelt kan toch zeker niet?" ;-D
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik word een beetje verdrietig van dit verhaal. Je man geeft niet om je, dat blijkt uit alles. Wil je zo verder?
Gebruna schreef:
16-12-2018 18:18
TO, ik denk dat het een goed idee is om een concreet plan te maken van hoe je het in de toekomst zou willen doen.
Bijvoorbeeld (ik verzin nu maar even wat bedragen):
Jij verdient netto op jaarbasis 20.000,- en hij (na aftrek van bedrijfskosten en belasting) bijv. 50.000. Dat is samen 70.000,- netto.

Allebei gemiddeld 1000,- per maand overhouden, betekent dat er in totaal 24.000,- van dat gemeenschappelijke inkomen af gaat.
Over is dan: 46.000,- per jaar (variabel, want zijn omzet zal variëren).

Die (stel) 46.000 is van jullie samen en komt op de gezamenlijke rekening.
Daarvan betalen jullie de hypotheeklasten en alles wat verder het gezinsleven aangaat, inclusief vakanties e.d. - op een uitgaveniveau waarover jullie het samen eens zijn.
Is er aan het einde van een kalenderjaar -en ja, het is normaal dat jij de jaarcijfers c.q. omzet van zijn bedrijf te zien krijgt- ruim voldoende geld over op die gezamenlijke rekening, dan besluiten jullie samen of/hoeveel er extra op de hypotheek wordt afgelost - en dat is dan 50/50 jullie bezit/eigendom.

Mocht er iets mis gaan in de relatie, dan hebben jullie ieder: de helft van de waarde van het huis, de helft van de gezamenlijke spaarrekening en hetgeen wat jullie zelf over hebben van jullie eigen rekening.
Als hij van zijn vrij besteedbare 1000,- per maand wil beleggen: prima, dan zijn winst en verlies daarop ook van/voor hem.
Kinderbijslag e.d. stort jij ook gewoon door naar de gezamenlijke rekening; kosten van de kinderopvang worden daar ook van betaald.

Zoiets; nogmaals het zijn maar voorbeelden.
Hoe dan ook, het gaat er om dat je een plan hebt.
Want e.e.a. zomaar ter sprake brengen als zijnde 'niet eerlijk' is tot nu toe niet succesvol geweest; integendeel, dat werden vervelende discussies/ruzie.

Door dit topic is duidelijk geworden dat het niet aan jou ligt en dat er iets goed scheef zit.
Nu moet het hem nog duidelijk worden dat het echt zal moeten veranderen....

En als jij jouw spaargeld niet hebt opgemaakt aan gekke dingen, dan kan hij bewijzen dat hij het écht snapt door het spaargeld op jouw rekening aan te vullen; dan verkoopt hij maar wat aandelen ofzo.
Als hij echt het licht ziet en jullie samen een nieuwe, goede start willen maken voor wat betreft het regelen van de financiële huishouding, dan is het nu aan hem om er voor te zorgen dat dit vanuit een gelijkwaardiger positie gebeurt en dus zal hij het verleden 'recht moeten trekken'.

Dan heb je niet eens een externe adviseur nodig. Wél de moed om stelling te nemen. Maar laat het maar een wake-up voor hem zijn: als het zo doorsukkelt, gaat het vroeg of laat écht fout.
Hij is enkele maanden geleden uiteindelijk (en mede door toedoen van een relatietherapeut waar we voor andere issues liepen) akkoord gegaan met een gezamenlijke betaalrekening waar we ieder naar rato van inkomen op storten. Een constructie waar we ieder hetzelfde bedrag overhouden, zal hij nooit en te nimmer accepteren. Ik ken hem inmiddels.
Ik voorzie nu opnieuw de grootste ruzies als ik die compensatie voor mijn verdampte spaargeld weer ga aankaarten. Daarom wil ik eerst eea zwart op wit laten zetten door een onafhankelijk financieel adviseur.
anoniem_379860 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 20:38
0.46% gewijzigd
S-Meds schreef:
15-12-2018 14:14
nee dit is geen leuke man natuurlijk. Een berekenende klapjanus is het. Hij zorgt ervoor dat hij zijn schaapjes op het droge heeft zodat hij gerust weg kan als er iets beters langs komt
Precies wat ik dacht.
SjaanRoeispaan schreef:
16-12-2018 19:51
Het is al eerder genoemd, maar google dan in ieder geval op 'gaslighting'. Dat is iets anders dan gaslightning....
Ha! Lekker snelle tikfout. Maar u heeft gelijk.
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 20:19
Hij is enkele maanden geleden uiteindelijk (en mede door toedoen van een relatietherapeut waar we voor andere issues liepen) akkoord gegaan met een gezamenlijke betaalrekening waar we ieder naar rato van inkomen op storten. Een constructie waar we ieder hetzelfde bedrag overhouden, zal hij nooit en te nimmer accepteren. Ik ken hem inmiddels.
Ik voorzie nu opnieuw de grootste ruzies als ik die compensatie weer ga aankaarten. Daarom wil ik eerst eea zwart op wit laten zetten door een onafhankelijk financieel adviseur.
Bevalt het leven als deurmat?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Gebruna schreef:
16-12-2018 20:01
Hoewel het alle schijn van gaslighting heeft, zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de vriend/man van TO gewoon heel erg verwend is opgevoed en als prins is behandeld door zijn ouders. Zeg maar, altijd het idee meegekregen dat de hele wereld om hém draait.
En dat vrouwen vooral dienstbaar moeten zijn aan de man, 'gezeglijk' zei men dan vroeger geloof ik.
Vanuit die druk en de (sociale) verwachtingen over heo succesvol zoonlief zou moeten worden, vindt hij het misschien allemaal wel helemaal normaal.

En laten we wel wezen: in zijn ogen 'heeft' hij alles...een bedrijf, een vrouw, een gezin, een huis.
En nog mooier, het kost hem helemaal niets. Hij heeft lekker zo'n moderne vrouw die zelf werkt en daardoor de kosten kan dragen om het gezin draaiende te houden... het enige dat hij hoeft te doen is de helft van de hypotheek opbrengen.

Vooralsnog lijkt TO alleen verbetering in de verdeling van de financiële lasten te willen; zij zegt nergens dat zij de relatie wil verbreken. En dat siert haar; het gaat hier om een gezin van 5 personen waar (behalve de -terechte- onvrede van TO over de financiën) verder reden voor TO is om te willen scheiden?

Dus als je niet van kwade opzet uitgaat, lijkt de beste optie nu om (eerst goed voorbereiden) vól de discussie met vriend/man aan te gaan.
Maar dan ook goed en uitgebreid.

Of daar vele uren van/door een adviseur voor nodig zijn, is m.i. nog de vraag.
Wat kan een financiele adviseur in deze fase toevoegen, anders dan exact inventariseren (en dat is al door TO zelf gedaan) van de kosten.
Een adviseur kan vriend/man misschien op grond van harde gegevens/cijfers overtuigen van 'sommen' - dt lijkt nog niet aan de orde.

Waarschijnlijk is de kwestie hier eerder dat vriend/man een andere kijk op vrouwen c.q. de relatie moet krijgen/inzien. Misschien is het (laten) lezen vn dit topic al een hele eye-opener voor hem?

De vraag 'wat wil ik precies bereiken en welke actie zal ik ondernemen zodat de kans het grootst is dat ik mijn doel bereik', lijkt mij voor TO nu de belangrijkste vraag.
Verwend is hij inderdaad maar er zit ook wel iets van kwade opzet bij, vind ik.
TO, ben je tevreden met de huidige financiële oplossing?

Op zich is het prima om een betaalrekening te hebben waar jullie naar rato op storten, mits jij voldoende overhoudt voor persoonlijke uitgaven en om daarnaast ook te sparen.

Bijdragen naar rato lijkt me trouwens vooral een goed idee als het verschil in inkomen niet TE groot is. Als het resultaat is dat jij vervolgens 200 euro per maand vrij te besteden hebt en hij 800 dan is het nog steeds erg scheef....
Even gegoogeld op gaslightning...moet het even laten bezinken.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
16-12-2018 20:29
TO, ben je tevreden met de huidige financiële oplossing?

Op zich is het prima om een betaalrekening te hebben waar jullie naar rato op storten, mits jij voldoende overhoudt voor persoonlijke uitgaven en om daarnaast ook te sparen.

Bijdragen naar rato lijkt me trouwens vooral een goed idee als het verschil in inkomen niet TE groot is. Als het resultaat is dat jij vervolgens 200 euro per maand vrij te besteden hebt en hij 800 dan is het nog steeds erg scheef....
Ja, dat vind ik dus ook, maar anderen vinden het de normaalste zaak van de wereld.

Sterkte TO :hug:
Later is nu
Phineas schreef:
16-12-2018 20:29
TO, ben je tevreden met de huidige financiële oplossing?

Op zich is het prima om een betaalrekening te hebben waar jullie naar rato op storten, mits jij voldoende overhoudt voor persoonlijke uitgaven en om daarnaast ook te sparen.

Bijdragen naar rato lijkt me trouwens vooral een goed idee als het verschil in inkomen niet TE groot is. Als het resultaat is dat jij vervolgens 200 euro per maand vrij te besteden hebt en hij 800 dan is het nog steeds erg scheef....
Inderdaad, eigenlijk is de verdeling nog steeds scheef en ik weet dat het stom klinkt, maar dit is beter dan het eerst was natuurlijk. Meer hoef ik ook niet te verwachten, dat weet ik zeker.
Alle reacties Link kopieren
Nouja, de compensatie voor jouw verminderde inkomen en pensioenopbouw zou leuk zijn. En een blijk van wat liefde jouw kant op, dat hij je zíet en begrijpt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 20:34
Inderdaad, eigenlijk is de verdeling nog steeds scheef en ik weet dat het stom klinkt, maar dit is beter dan het eerst was natuurlijk. Meer hoef ik ook niet te verwachten, dat weet ik zeker.
Je zal nooit meer hebben dan wat je jezelf waard vindt. Jij vindt jezelf een egoïstische arrogante klootzak waard, kennelijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
S-Meds schreef:
15-12-2018 20:32
komt over als een zwakke slapjanus
maar de man van to is een berekenende egoists
hij gaat er vanuit dat hun relatie zal stoppen daarom doet hij wat hij doet
Dat denk ik ook.
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 20:34
Inderdaad, eigenlijk is de verdeling nog steeds scheef en ik weet dat het stom klinkt, maar dit is beter dan het eerst was natuurlijk. Meer hoef ik ook niet te verwachten, dat weet ik zeker.
Dat klinkt behoorlijk triest....
SjaanRoeispaan schreef:
16-12-2018 19:51
Het is al eerder genoemd, maar google dan in ieder geval op 'gaslighting'. Dat is iets anders dan gaslightning....
Wat dom van me. Ik geef de schuld aan Bottom, ik ben geobsedeerd door de Gas Man.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
16-12-2018 19:37
Dat bedoel ik ook eigenlijk. Als het bezit 50/50 is maakt het toch niet uit wie wat betaald voor de hypotheek?

Als man extra aflost op de hypotheek heeft hij bij 50/50 bezit van het huis volgens mij geen recht op meer geld bij verkoop tenzij dit ergens in het samenlevingscontract staat.
Ja, hij zou wellicht in een verdeling van de boedel aan kunnen tonen dat hij meer van de schuld heeft afgelost en dus met minder schuld naar huis gaat.

Bij een verkoop van het huis gaat de opbrengst naar de eigenaren. En dat is 50/50-verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat doet het met je om te lezen dat in het merendeel van de reacties wordt geopperd dat je man je 'gebruikt' om er zelf beter van te worden? Of kun je zijn houding tav jullie financiën echt los zien van de liefde die hij (blijkbaar niet) voor jou en je kinderen voelt?
boontje80 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 20:48
10.36% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven