Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
MarkSD schreef:
17-12-2018 13:13
Dat kan je toch simpel berekenen? Mijn punt is dat veel vrouwen denken aanspraak te maken op de extra 'winst' die een man maakt bij succes in het werk of bedrijf, bovenop de eventuele samen bespaarde kosten voor schoonmaak of kinderopvang.
Dat is geen redelijke gedachte en heeft niets met liefde te maken.

Dat is alleen anders wanneer de vrouw in overleg haar beloftevolle werk opgeeft en daar afspraken over zijn gemaakt, en de man ook de keuze is gegeven om niet of minder te gaan werken en mee te delen in de toekomstige winst bij de vrouw ivm het opgeven van zijn werk. Dan ben je eerlijk en gelijkwaardig bezig.

In de praktijk zijn er extreem weinig vrouwen die akkoord gaan als de man zegt wel voor het huishouden te zorgen zolang de vrouw 100% financieel de kar blijft trekken.

In dit geval heeft TO nagelaten afspraken te maken en heeft zij haar bezwaren erg laat kenbaar gemaakt. Dan moet je leren van het verleden en nu zelf de handen uit de mouwen gaan steken. Als TO aantoonbaar meer heeft bijgedragen aan de huishoudkosten dan de man (na waardering van de schoonmaak kosten), kan je nog een tussenafrekening maken.

Ik ken er twee, en in beide gevallen werkt het uitstekend. Zoals in bijna alle gevallen, net zoals wanneer een vrouw (gedeeltelijk) stopt met werken, zit er wel een verhaal achter. Eigenlijk ken ik niemand die "zomaar, omdat het leuk leek" is gestopt/geminderd. Het verschil is wel dat in deze twee gevallen mensen het vooral leuk en positief vinden, een vader die zorgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het zo:

Als je als persoon het geld dat je verdient zo belangrijk vindt, dat je niet bereid bent je gezin hiervan mee te laten profiteren en het ondertussen normaal vindt dat je partner inteert op spaargeld (dus armer wordt terwijl jij rijker wordt), dan kun je beter niet aan een gezin beginnen.

Ik vraag me ook heel erg af, wat er gaat gebeuren als TO's spaargeld op is en ze echt niet meer alles kan betalen. Moet ze dan een lening afsluiten om de dagelijkse kosten te kunnen blijven betalen, terwijl het vermogen van haar man ondertussen groeit?

neehoor, dat is totaal niet scheef. Dat is heel normaal en liefdevol.
*sacrasmemodus uit*
Later is nu
Helemaal met je eens, Dreamer
Alle reacties Link kopieren
Wat wij niet weten, is hoe deze man thuis verder is als man en als vader.
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat hij alleen zo vreemd doet met geld en verder een leuke man en vader is.
We weten gewoon niet waar hij 'vandaan' komt, wat zijn opvoeding is geweest en of/wat misschien zijn eerdere ervaringen met geld (al dan niet in een eerdere relatie) zijn geweest.

De man handelt misschien vanuit een vastgeroest, maar o zo fout, idee/opvoeding.
Natuurlijk snapt iedereen dat TO baalt van de situatie.
En dat er iets moet gebeuren staat vast; nu TO eenmaal wakker is, zal de huidige manier van omgaan met geld -en met elkaar- niet lang goed gaan.

Het is waar dat TO zegt dat er al vaker over geproken is en natuurlijk kan die man zelf ook bedenken dat dit geen eerlijke verdeling is...
Maar toch zou ik de neiging hebben iemand in te schakelen die 'vat' heeft op de man en in staat is hem tot een eerlijker verdeling te motiveren.

TO, heb je al eens een overzicht van de maandelijkse uitgaven/kosten bijgehouden en aan hem voorgelegd?
Hij heeft een bedrijf, dus ik neem aan dat hij cijfers kan lezen en optellen.

Je kunt ook kijken op de site van het Nibud, daar kun je de gemiddelde kosten per gezinssituatie en -samenstelling inzien.
https://www.nibud.nl/consumenten/vergel ... sbedragen/
Ik zat hieraan ook te denken Gebruna, totdat ik las dat ze "ook voor andere issues" bij een relatietherapeut waren geweest. Dat stemde me wat minder hoopvol dat het nog opgelost kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
17-12-2018 15:50
Ik zat hieraan ook te denken Gebruna, totdat ik las dat ze "ook voor andere issues" bij een relatietherapeut waren geweest. Dat stemde me wat minder hoopvol dat het nog opgelost kan worden.
Eens. Maar ik probeer zoveel mogelijk handreikingen voor TO te bieden.
Vooralsnog was de vraag van TO om haar van tips, informatie en adviezen te voorzien i.v.m. de situatie zoals die nu is.

Geld is de factor die zaken in keiharde euro's uitdrukt, maar meestal ligt daar veel 'onder'.
Maar in het geval TO uitgaat van een situatie die 'reparabel' is, heeft zij denk ik het meeste aan tips over hoe zij nu kan handelen.
Afijn, uiteraard allemaal 'voor wat het waard is'.
Ikzegookwat schreef:
17-12-2018 15:50
Ik zat hieraan ook te denken Gebruna, totdat ik las dat ze "ook voor andere issues" bij een relatietherapeut waren geweest. Dat stemde me wat minder hoopvol dat het nog opgelost kan worden.
en de opmerking van TO dat ze ook wel vermoed dat er enige kwade opzet bij is
Gebruna schreef:
17-12-2018 16:05
Eens. Maar ik probeer zoveel mogelijk handreikingen voor TO te bieden.
Vooralsnog was de vraag van TO om haar van tips, informatie en adviezen te voorzien i.v.m. de situatie zoals die nu is.

Geld is de factor die zaken in keiharde euro's uitdrukt, maar meestal ligt daar veel 'onder'.
Maar in het geval TO uitgaat van een situatie die 'reparabel' is, heeft zij denk ik het meeste aan tips over hoe zij nu kan handelen.
Afijn, uiteraard allemaal 'voor wat het waard is'.

Snap ik. Ik vind je posts erg goed
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
17-12-2018 13:13
In de praktijk zijn er extreem weinig vrouwen die akkoord gaan als de man zegt wel voor het huishouden te zorgen zolang de vrouw 100% financieel de kar blijft trekken.
Nee hoor, in de praktijk zijn er vooral heel veel mannen die er totaal niet over hebben na hebben gedacht hoe het moet qua kinderopvang en er al dan niet onbewust vanuit gaan dat hun vrouw dat wel regelt.

Al die vrouwen die 'zonder overleg' en 'al bij voorbaat hebben besloten' thuis te willen blijven voor de kids ken ik alleen van het forum. In het echt ken ik vooral veel jonge ambitieuze vrouwen die twijfelen of ze überhaupt wel kinderen willen vanwege bovenstaande.

Immers, alle zorg op je nemen, al het huishouden regelen, je eigen carriere on hold terwijl je andermans carrière mogelijk maakt en dan mag daar vooral niks tegenover staan? Ik dacht het niet.
MarkSD schreef:
17-12-2018 13:13
Dat kan je toch simpel berekenen? Mijn punt is dat veel vrouwen denken aanspraak te maken op de extra 'winst' die een man maakt bij succes in het werk of bedrijf, bovenop de eventuele samen bespaarde kosten voor schoonmaak of kinderopvang die ze op de drie dagen dat er wel kinderopvang was, ook helemaal uit eigen zak heeft betaald

Dat is alleen anders wanneer de vrouw in overleg haar beloftevolle werk opgeeft en daar afspraken over zijn gemaakt, en de man ook de keuze is gegeven om niet of minder te gaan werken en mee te delen in de toekomstige winst bij de vrouw ivm het opgeven van zijn werk. Dan ben je eerlijk en gelijkwaardig bezig.

In de praktijk zijn er extreem weinig vrouwen die akkoord gaan als de man zegt wel voor het huishouden te zorgen zolang de vrouw 100% financieel de kar blijft trekken.

In dit geval heeft TO nagelaten afspraken te maken en heeft zij haar bezwaren erg laat kenbaar gemaakt. Dan moet je leren van het verleden en nu zelf de handen uit de mouwen gaan steken. Als TO aantoonbaar meer heeft bijgedragen aan de huishoudkosten dan de man (na waardering van de schoonmaak Weet je al drie dagen kinderopvang per week kost? Waarschijnlijk erg veel en heeft ze weinig teruggave omdat haar man genoeg verdient. En vergeet niet alle kosten van de kinderen kan je nog een tussenafrekening maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de to aan het nadenken is wat ze met haar toekomst met deze man aan moet. Ze zal wel beseffen dat dit niet voor altijd kan zijn.
Fijn dat ik hier mijn ei kwijt kan, want zoiets kan ik niet met vriendinnen bespreken dus de adviezen zijn zeer welkom.
Ik denk dat ik toch voor de onafhankelijke financieel adviseur zal gaan. Niet zozeer om hem te laten vertellen wat een eerlijke verdeling is, maar meer om inzichtelijk te maken hem hoe de geldstromen lopen en hoe groot ieders aandeel is in het geheel.
De vraag of het verder een leuke man is; hij heeft natuurlijk ook zijn goede eigenschappen en hij is een leuke vader voor de kinderen, maar we hebben uiteraard onze downs, ook buiten deze kwestie. Ik vind het ook heel erg om toe te geven dat ik hem op financieel gebied niet vertrouw. Het zet me wel nog meer aan het denken, maar nogmaals we hebben 3 jonge kinderen samen.
anoniem07121825 schreef:
17-12-2018 22:20
Fijn dat ik hier mijn ei kwijt kan, want zoiets kan ik niet met vriendinnen bespreken dus de adviezen zijn zeer welkom.
Ik denk dat ik toch voor de onafhankelijke financieel adviseur zal gaan. Niet zozeer om hem te laten vertellen wat een eerlijke verdeling is, maar meer om inzichtelijk te maken hem hoe de geldstromen lopen en hoe groot ieders aandeel is in het geheel.
De vraag of het verder een leuke man is; hij heeft natuurlijk ook zijn goede eigenschappen en hij is een leuke vader voor de kinderen, maar we hebben uiteraard onze downs, ook buiten deze kwestie. Ik vind het ook heel erg om toe te geven dat ik hem op financieel gebied niet vertrouw. Het zet me wel nog meer aan het denken, maar nogmaals we hebben 3 jonge kinderen samen.
Als je dan toch bij die adviseur zit, zou je wel alvast kunnen informeren hoe je je financieel zou kunnen/moeten voorbereiden op de toekomst (pensioen) en andere mogelijke zaken (overlijden, scheiding, arbeidsongeschiktheid....).

Kun je trouwens nu weer wat gaan sparen nu jullie een gezamenlijke rekening hebben? En vind je dat bedrag hoog genoeg? Ik zou het niet onredelijk vinden om niet alleen naar de rato te kijken, maar ook sec naar wat jij overhoudt.
anoniem07121825 schreef:
17-12-2018 22:20
Fijn dat ik hier mijn ei kwijt kan, want zoiets kan ik niet met vriendinnen bespreken dus de adviezen zijn zeer welkom.
Ik denk dat ik toch voor de onafhankelijke financieel adviseur zal gaan. Niet zozeer om hem te laten vertellen wat een eerlijke verdeling is, maar meer om inzichtelijk te maken hem hoe de geldstromen lopen en hoe groot ieders aandeel is in het geheel.
De vraag of het verder een leuke man is; hij heeft natuurlijk ook zijn goede eigenschappen en hij is een leuke vader voor de kinderen, maar we hebben uiteraard onze downs, ook buiten deze kwestie. Ik vind het ook heel erg om toe te geven dat ik hem op financieel gebied niet vertrouw. Het zet me wel nog meer aan het denken, maar nogmaals we hebben 3 jonge kinderen samen.
juist daarom
als jullie uit elkaar gaan is het in het belang van je kinderen dat jij niet berooid achterblijft
en denk ook eens na over wat je je kinderen leert over relaties met het voorbeeld dat jullie geven
Phineas schreef:
17-12-2018 22:32
Als je dan toch bij die adviseur zit, zou je wel alvast kunnen informeren hoe je je financieel zou kunnen/moeten voorbereiden op de toekomst (pensioen) en andere mogelijke zaken (overlijden, scheiding, arbeidsongeschiktheid....).

Kun je trouwens nu weer wat gaan sparen nu jullie een gezamenlijke rekening hebben? En vind je dat bedrag hoog genoeg? Ik zou het niet onredelijk vinden om niet alleen naar de rato te kijken, maar ook sec naar wat jij overhoudt.
Ik kan nu voorzichtig weer wat sparen, maar het is een schijntje vergeleken met hetgeen dat hij overhoudt. Wat mij betreft mag er best wat verschil in zitten, want hij heeft ook ondernemersrisico’s. Maar ik geloof dat ik meer zit met de kleinering die erbij kwam/komt kijken. Het misgunnen en vinden dat ik op te grote voet leef, binnen een huishouden.
anoniem07121825 schreef:
17-12-2018 22:57
Ik kan nu voorzichtig weer wat sparen, maar het is een schijntje vergeleken met hetgeen dat hij overhoudt. Wat mij betreft mag er best wat verschil in zitten, want hij heeft ook ondernemersrisico’s. Maar ik geloof dat ik meer zit met de kleinering die erbij kwam/komt kijken. Het misgunnen en vinden dat ik op te grote voet leef, binnen een huishouden.
Die kleinering gaat een financieel adviseur niet voor jou oplossen, maar dat weet je zelf ook wel. Het verbaast me dan ook niet dat veel reacties hier op een scheiding hinten. Ik hoop voor je dat het niet zo ver hoeft te komen.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
17-12-2018 22:32
Als je dan toch bij die adviseur zit, zou je wel alvast kunnen informeren hoe je je financieel zou kunnen/moeten voorbereiden op de toekomst (pensioen) en andere mogelijke zaken (overlijden, scheiding, arbeidsongeschiktheid....).
...
Dit zou de insteek kunnen zijn op grond waarvan TO zelf een adviseur kan inschakelen én waarbij dan ook de gegevens van vriend/man voor nodig zijn om het hele (financiële) plaatje in kaart te kunnen brengen.
Want zónder die gegevens kan een adviseur ook niets.

Bijvoorbeeld (met een Financieel Planner?) om tafel gaan zitten vanuit de vraag van TO "waar sta ik financieel als bovengenoemde zaken zich zouden voordoen; is het bijv. slim om parttime te blijven werken of toch meer uren kinderopvang overwegen, etc."
Dat is een hele legitieme vraag en TO kan zeggen dat zij dit soort zaken zelf graag wil regelen/snappen etc. en dus actie wil ondernemen.
Hij kan er dan niet omheen om openheid van zaken te geven; tenminste, het zou op zijn minst heel vreemd zijn als die adviseur geen antwoord krijgt op vragen hoe X of Y geregeld is en wat de financiële stand van zaken is.
anoniem07121825 schreef:
17-12-2018 22:57
Ik kan nu voorzichtig weer wat sparen, maar het is een schijntje vergeleken met hetgeen dat hij overhoudt. Wat mij betreft mag er best wat verschil in zitten, want hij heeft ook ondernemersrisico’s. Maar ik geloof dat ik meer zit met de kleinering die erbij kwam/komt kijken. Het misgunnen en vinden dat ik op te grote voet leef, binnen een huishouden.
Wat hij overhoudt zou niet uit moeten maken. Hij heeft inderdaad ondernemersrisico en jij zal het negatieve verschil ook niet bijpassen als het minder gaat. Al verdient hij een miljoen, dat maakt voor een eerlijke kostenverdeling niet uit. Die bepaal je aan de hand van de werkelijke kosten, met als uitgangspunt dat je allebei de helft voor je rekening neemt.

Zoals gezegd mag jouw aandeel in het meer tijd voor huishouden en kinderen best redelijk gewaardeerd worden.

Het misgunnen, kleineren (voor jouw gevoel) is natuurlijk wel heel belangrijk om te bespreken en op te lossen. Misschien heeft hij onbesproken irritaties over jouw uitgaven.
MarkSD schreef:
17-12-2018 23:16
Wat hij overhoudt zou niet uit moeten maken. Hij heeft inderdaad ondernemersrisico en jij zal het negatieve verschil ook niet bijpassen als het minder gaat. Al verdient hij een miljoen, dat maakt voor een eerlijke kostenverdeling niet uit. Die bepaal je aan de hand van de werkelijke kosten. Zoals gezegd mag jouw aandeel in het meer tijd voor huishouden en kinderen best redelijk gewaardeerd worden.

Het misgunnen, kleineren (voor jouw gevoel) is natuurlijk wel heel belangrijk om te bespreken en op te lossen. Misschien heeft hij onbesproken irritaties over jouw uitgaven.
ach man kap nou toch, er is toch niets rechtsvaardigs aan dat je samen afspreekt dat 1 vd 2 minder gaat werken om voor de kinderen te zorgen en dat de kosten wel gewoon 50/50 verdeeld blijven? dat slaat nergens op, op die voet zou ik met niemand aan kinderen beginnen, als je het zorgen voor kinderen en het inkomensverlies als gevolg daarvan voor je partner niet op zijn minst deels wilt compenseren dan ben je een vrek die helemaal niet aan kinderen moet beginnen. Je kan in een huwelijk of relatie met kinderen niet meer alles op een gouden schaaltje afwegen, maar wie zou willen dat je zelf een vermogen opbouwt en je partner op een houtje moet bijten om maar de helft vd kosten bij te kunnen blijven dragen. Werkelijk dat je het maar blijft verdedigen van die man uit gezien, mijn broek zakt er van af, draag nooit broeken maar goed.

er mag best wat in geld gewaardeerd worden voor het feit dat ze voor de kinderen zorgt maar het uitgangspunt blijft 50/50? je bent toch niet de nanny en huishoudster die voor haar diensten betaald wordt, echt idioot om op die manier met een gezamelijk huishouden/gezin/kinderen/financieen om te gaan
Maar wat dan?

Een kinderlijke afspraak dat je bij succes dat de ander bereikt altijd mag meeprofiteren? Voor de helft? Terwijl je zelf part noch deel hebt aan de daarvoor gelopen risico of gedane inspanning?

Wanneer je een gelijkwaardige relatie wil, zorg je zelf voor je geld. En onderhandel je dus ook bij het krijgen van kinderen over hoe je dat samen wil aanpakken.

Vrouwen klagen wel over het niet meedelen bij succes, maar ik lees of hoor nooit dat ze bij een faillissement of schulden met dezelfde gretigheid de helft van de schulden voor hun rekening nemen. Want dan heeft HIJ gefaald. Maar bij succes komt het zogenaamd omdat ZIJ hem heeft gesteund.
Ik zou zeggen ga jij maar lekker alleen met een duur etentje en een dure vakantie je succes vieren, ik heb daar geen geld voor ik zoek wel iemand die dat soort dingen graag met me deelt of die ook geen geld heeft. Allebei goed. Doei
Leuke dingen doen en graag met iemand delen, is iets anders dan de helft van iemands bedrijfsvermogen claimen omdat je zijn huis schoon houdt.
pfff... ze claimt niet de helft van zijn bedrijfsvermogen, ze constateert simpelweg dat hij ruimschoots vermogen opbouwt en zij inmiddels al haar spaargeld heeft opgemaakt om maar 50/50 mee te kunnen blijven betalen aan de gezamelijke kosten, terwijl de verdeling werk zorg helemaal niet gelijk is.
anoniem_309749 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 00:03
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
17-12-2018 23:32
Maar wat dan?

Een kinderlijke afspraak dat je bij succes dat de ander bereikt altijd mag meeprofiteren? Voor de helft? Terwijl je zelf part noch deel hebt aan de daarvoor gelopen risico of gedane inspanning?

Wanneer je een gelijkwaardige relatie wil, zorg je zelf voor je geld. En onderhandel je dus ook bij het krijgen van kinderen over hoe je dat samen wil aanpakken.

Vrouwen klagen wel over het niet meedelen bij succes, maar ik lees of hoor nooit dat ze bij een faillissement of schulden met dezelfde gretigheid de helft van de schulden voor hun rekening nemen. Want dan heeft HIJ gefaald. Maar bij succes komt het zogenaamd omdat ZIJ hem heeft gesteund.

Ga je eerst eens verdiepen in hoe het werkt als één partner binnen het gezin een eigen zaak heeft, waarvoor lange dagen gemaakt moeten worden. Dan is de steun van de ander hard nodig. En die steun uit zich dan o.a. in het zorgen voor de kinderen en het huishouden.
En als de boel toch failliet gaat, zit het hele gezin in de shit, niet alleen de ondernemer. En natuurlijk doen ze dat niet met gretigheid. Maar ze doen het wel!
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
TO's vriend moet natuurlijk bedrijfsvermogen kunnen opbouwen. Maar in datgene wat hij naar zichzelf prive overmaakt zou TO wel net zo hard mee mogen delen. Omdat zij het thuis regelt kan hij zoveel verdienen immers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven