Geld & Recht alle pijlers

Huurverhoging

16-12-2018 19:09 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-12-2018 18:30
Reden: maatregelen genomen ivm OP verwijderd
98.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
juliet04 schreef:
16-12-2018 19:09
(vrij overgenomen) Ik heb een huurhuis en heb een huurverhoging van 2% per jaar afgesproken. Vorig jaar is de eigenaar vergeten de huur te verhogen en nu wil hij de huur met 4% verhogen om in te halen. Mag dit?

Staat er in het huurcontract hoeveel de huur per jaar mag worden verhoogd? Dan is dat leidend.

Staat er niets in het huurcontract dan mag bij particuliere huur (ga ik er even vanuit dat je in de vrije huur zit) de huur worden verhoogd met ieder niet onredelijk bedrag. 4% is zeker niet onredelijk. En in dit geval haalt hij daarmee vorig jaar in toen hij geen verhoging toepaste en dit wel had mogen doen. Je hebt hiermee alsnog een jaar verhoging cadeau gekregen.

Sociale huur is gebonden aan inflatiemaxima.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 22:32
52.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 19:11
Staat er in het huurcontract hoeveel de huur per jaar mag worden verhoogd? Dan is dat leidend.

Staat er niets in het huurcontract dan mag bij particuliere huur de huur worden verhoogd met ieder niet onredelijk bedrag. 4% is zeker niet onredelijk.
Nee het staat niet in het huurcontract, we hebben mondeling afgesproken 2% per jaar. Ik ga er nu wel voor zorgen dat er een aanvulling komt op het contract. Maar in bovengenoemde situatie heb ik dus eigenlijk geen poot meer om op te staan?
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ije-sector
Alle reacties Link kopieren
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Beetje treurig om daar onderuit te willen he?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 19:11
Staat er in het huurcontract hoeveel de huur per jaar mag worden verhoogd? Dan is dat leidend.

Staat er niets in het huurcontract dan mag bij particuliere huur de huur worden verhoogd met ieder niet onredelijk bedrag. 4% is zeker niet onredelijk.
Particuliere huur bestaat niet. In Nederland gaat het of om vrije sector huur of om sociale huur.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-of-niet
Om welke van de twee het gaat wordt bepaald door de huurprijs bij aanvang van het contract. Dat moet je eerst uitzoeken en dan pas kun je nagaan welke regels mbt huurverhoging op jou van toepassing zijn.
JollyRider schreef:
16-12-2018 19:18
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Beetje treurig om daar onderuit te willen he?

Dit. En eigenlijk ben je nog gematst want die 2% van vorig jaar heb je niet hoeven betalen.
juliet04 schreef:
16-12-2018 19:15
Nee het staat niet in het huurcontract, we hebben mondeling afgesproken 2% per jaar. Ik ga er nu wel voor zorgen dat er een aanvulling komt op het contract. Maar in bovengenoemde situatie heb ik dus eigenlijk geen poot meer om op te staan?
Dus toen het vorig jaar niet toegepast werd heb je er uiteraard naar gevraagd want zo is het afgesproken toch?
Alle reacties Link kopieren
juliet04 schreef:
16-12-2018 19:15
Nee het staat niet in het huurcontract, we hebben mondeling afgesproken 2% per jaar. Ik ga er nu wel voor zorgen dat er een aanvulling komt op het contract. Maar in bovengenoemde situatie heb ik dus eigenlijk geen poot meer om op te staan?

Daar ga jij eenzijdig voor zorgen?

Nee je hebt geen poot om op te staan en je hebt al mazzel gehad het afgelopen jaar.
Alle reacties Link kopieren
Oké duidelijk verhaal, bedankt voor de reacties
Je hebt een jaar lang geld opzij kunnen zetten om die verhoging te kunnen betalen.
Dat geld kan je nu dus gebruiken.

Ik zou overigens blij zijn dat het "maar" 4 % is en niet 2 % extra op 102 %.
2% is ook nog eens niet veel. Bij mij ging het eerder richting de 5% (en ja, dan gaat het hard).
Alle reacties Link kopieren
Dus voor max 2 tientjes (als je huur niet meer is als 1000 euro) ga je z'n toon aan slaan tegen die bekende. Ik denk dat je blij mag zijn dat hij überhaupt aan jou verhuurd.
juliet04 schreef:
16-12-2018 19:26
Oké duidelijk verhaal, bedankt voor de reacties
Helemaal geen duidelijk verhaal, wat juridisch van belang is is of je huur toen je begon met huren boven of onder de liberalisatiegrens zat: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... satiegrens

Niet juridisch gekeken vind ik het absoluut niet onredelijk van je verhuurder en vraag ik me af waarom je er een probleem van maakt als 2% per jaar de afspraak was.
Maar stel nou dat je huur onder de liberalisatiegrens was, dan is het afhankelijk van het aantal punten van de woning én van jouw inkomen of het wel of niet mag.
Geinig. Het juiste antwoord stond er nog niet eens tussen en je hebt je vraag al weg gehaald.

TO vroeg of de huur met 4% verhoogd mag worden dit jaar, nadat mondeling afgesproken is dat er 2% per jaar verhoogd zou worden maar de huur vorig jaar gelijk is gebleven.
Alle reacties Link kopieren
wat flauw dat je je OP leeghaalt
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
16-12-2018 19:20
Particuliere huur bestaat niet. In Nederland gaat het of om vrije sector huur of om sociale huur.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-of-niet
Om welke van de twee het gaat wordt bepaald door de huurprijs bij aanvang van het contract. Dat moet je eerst uitzoeken en dan pas kun je nagaan welke regels mbt huurverhoging op jou van toepassing zijn.
Vrije sector dus.
En je had vorig jaar niet zoiets we hadden 2% afgesproken en dat heeft hij niet gedaan, ik zal eens bellen?
Toen kwam het je goed uit en hield je je mond....
Tess1981 schreef:
17-12-2018 15:43
En je had vorig jaar niet zoiets we hadden 2% afgesproken en dat heeft hij niet gedaan, ik zal eens bellen?
Toen kwam het je goed uit en hield je je mond....

Zou jij dat niet doen dan?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
16-12-2018 19:20
Particuliere huur bestaat niet. In Nederland gaat het of om vrije sector huur of om sociale huur.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-of-niet
Om welke van de twee het gaat wordt bepaald door de huurprijs bij aanvang van het contract. Dat moet je eerst uitzoeken en dan pas kun je nagaan welke regels mbt huurverhoging op jou van toepassing zijn.
Natuurlijk bestaat dat wel Als je huurt van een particulier in tegenstelling tot een woningbouwcoöperatie, woningbouwvereniging of stichting. Dat sociaal of vrije sector heeft alleen betrekking op wie de huur betaald. Vrije sector betaal je alles zelf en sociaal krijg je huursubsidie. Je komt dan ook alleen voor sociale huur in aanmerking met een bepaalt inkomen.
nina1966 schreef:
17-12-2018 16:34
Dat sociaal of vrije sector heeft alleen betrekking op wie de huur betaald. Vrije sector betaal je alles zelf en sociaal krijg je huursubsidie.

Nee joh. Of je huurtoeslag krijgt hangt af van je huurprijs en de hoogte van je inkomen. Ook in de vrije sector kun je huurtoeslag krijgen, als je aan die voorwaarden voldoet. En er bestaan ook sociale huurwoningen waarbij je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Er staat helemaal niets in het contract wbt de jaarlijkse huurverhoging? Ik vind dat vreemd.

Volgens mij mag het niet wat hij wil. Als is afgesproken dat de huur per jaar met 2% mag worden verhoogd en hij heeft dit nagelaten, dan mag het volgens mij niet nu ineens met 4% verhoogd worden. Hij is nalatig geweest door vorig jaar de huur niet te verhogen en volgens mij mag hij dat niet verhalen op jou.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-12-2018 16:34
Natuurlijk bestaat dat wel Als je huurt van een particulier in tegenstelling tot een woningbouwcoöperatie, woningbouwvereniging of stichting. Dat sociaal of vrije sector heeft alleen betrekking op wie de huur betaald. Vrije sector betaal je alles zelf en sociaal krijg je huursubsidie. Je komt dan ook alleen voor sociale huur in aanmerking met een bepaalt inkomen.
Laat ik duidelijker zijn, om te bepalen welke regels er zijn voor huurverhoging zijn er maar twee soorten huurwoningen in Nederland, vrije sector of sociale huur. Ook voor huurtoeslag wordt er alleen gekeken naar de hoogte van je huur, niet naar van wie je huurt. Overigens zijn woningbouwverenigingen al lang geen verenigingen meer, maar vaak grote stichtingen, die in feite net zo particulier zijn als andere vastgoedondernemers.
RikM schreef:
17-12-2018 15:46
Zou jij dat niet doen dan?
Ik zou in ieder geval rekening houden met de verhoging en dit opzij zetten. Je weet dat hij er nog op terug zal komen als dat is afgesproken. Het ging mij er meer op dat TO toen ook niet klaagde en er nu een probleem van maakt dat hij het alsnog wil innen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch telkens hier met die verwijderde OP's? is daar 'n topic over? Vind het echt storend.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven