Geld & Recht alle pijlers

ontrecht beschuldigd van diefstal

20-03-2009 10:33 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
help! ik wordt beschuldigd van diefstal.

ik ben al meer dan 7 jaar werkzaam in een kapsalon en ben daar ook 1 van de verantwoordelijke voor de kassa. (maar iedereen kent het wachtwoord) nu wil het geval dat ik al meer dan een half jaar bezig ben om een eigelijk zaakje te beginnen. daar is mijn baas achter gekomen en nu beschuldigd ze mij van diefstal!

ik zou bonnen hebben verwijderd en dit in mijn eige zak hebben gestoken. dit klopt alleen moest ik dit van haar zelf doen ik moet bonnen verwijderen en het geld aan haar geven ZWART GELD!!

ze heeft nu hele uitdraaien waarop te zien is dat dit gebeurde op de dagen dat ik aanwezig was. maar nu is er wel ineens meer verdwenen dan dat ik er uit gehaald heb.

ben nu geschorst dat is niet zo erg want ik had volgende week zelf ontslag willen nemen. maar mijn goede naam gaat nu wel door het slijk en ik zal vast niet veel klanten meer krijgen nu!

er wordt aan gifte gedaan maar door die uitdraaien lijkt het inderdaad erop dat ik dat gedaan heb...

wat zullen de gevolgen hiervan voor mij zijn?????
Ik weet hoe het voelt, ben vorig jaar beschuldigd, bedrijfsrecherche en alles erbij, een hele dag verhoord, was geen pretje, maaar.... ik had ook werkelijk niks gedaan!

Wat jij hebt gedaan verdient geen schoonheidsprijs. Het was natuurlijk wel in opdracht van je werkgeefster zeg je, maar dat kun je niet bewijzen, dus ik denk dat je weinig kans maakt op een zuivering van je naam..
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er even vanuit dat je inderdaad niets hebt gestolen. Mijn advies: onmiddelijk een advocaat in de arm nemen. Niet twijfelen, die ga je nodig hebben.



Vergeet niet dat aangifte (ook met uitdraaien etc) niet meer is dan aangifte. De politie neemt het in behandeling een justitie gaat bekijken wie waaraan schuldig is.



Als iedereen bij de kassa kan en jij in opdracht van haar moet zorgen voor het verdwijnen van bonnen ivm zwart geld zal ze keihard moeten maken met sluitende bewijzen dat JIJ daadwerkelijk iets hebt gedaan. Ze moet bewijzen dat anderen dit niet gedaan kunnen hebben.





Nogmaals, zorg voor een goede advocaat (kost wel wat natuurlijk maar als jij vrij wordt gesproken kan je wellicht een deel van de kosten op haar verhalen). Als jij onterecht beschuldigd wordt dan klaag je haar aan voor laster en potentieel gederfde inkomsten (door haar valse beschuldiging wordt het je moeilijk gemaakt je eigen zaak op te starten).



Let op dat ze verplicht is je loon door te betalen nu je geschorst bent... Heb je je wel beschikbaar gemeld voor werk?



succes!
Alle reacties Link kopieren
hoe is dat afgelopen bij jou?

ik heb niet de enige die dat geld eruit haalde hebben wel mee rcollega's moeten doen voor haar maar ik moest dat al doen toen ik een jaar of 16 was had geen idee waar ik toen mee bezig was eigelijk
Alle reacties Link kopieren
ik heb nu ookal een andere baan voor 2 dagen in de week daar heb ik dit ook voorgelegd en die maakte er geen probleem verder van.

maar wel bedankt voor je reactie
Alle reacties Link kopieren
pas goed op met wat je doet en zegt... je geeft nu aan dat andere collega`s dat ook doen en moeten doen, maar grote kans dat zij niet voor je willen getuigen om het maar even zo te noemen, ze zijn waarschijnlijk allemaal bang voor hun eigen baan...

Ik moet wel eerlijk zeggen, ik vind het terugboeken een domme actie van je, ik ben bang dat je geen poot hebt om op te staan...ergens gaat er bij mij ook een alarmbelletje rinkelen....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
andere baan? Niet doen! stuur een brief dat je je beschikbaar houdt voor werk, ZIJ moet je gewoon doorbetalen!

Lieverd, het klinkt alsof je van toeten noch blazen weet in deze zaak, je doet maar wat. Neem NU een advocaat, dit ga je niet redden!
Ik ben momenteel niet meer werkzaam bij dat bedrijf, ik was iets teveel voor mezelf opgekomen.. Zij wilden geen politie inschakelen om de zaak uit te zoeken, en dat wilde ik dus wel, had geen zin in een kruisje achter mijn naam de rest van werkloopbaan.

Daarna kreeg ik inenen functioneringsgesprekken (in de 5 jaar daarvoor nooit gehad, iedereen was altijd tevreden) en moest ik mn werkhouding aanpassen, me felxibeler opstellen ed. Ik werkte op vaste dagen, was daar zelfs op aangenomen, dus kolder 1e klas. En toen kwam de crisis, en werd ik te duur, dus geen contractverlenging.. Zit nu nog steeds thuis, druk aan het solliciteren, nu met een leuke vacature bezig, wat er heel goed voor me uit ziet!



Wil je wel veel sterkte wensen, ergens van beschuldigd worden gaat je niet in je kouwe kleren zitten!
Alle reacties Link kopieren
quote:kapster86 schreef op 20 maart 2009 @ 10:33:

help! ik wordt beschuldigd van diefstal.

ik ben al meer dan 7 jaar werkzaam in een kapsalon en ben daar ook 1 van de verantwoordelijke voor de kassa. (maar iedereen kent het wachtwoord) nu wil het geval dat ik al meer dan een half jaar bezig ben om een eigelijk zaakje te beginnen. daar is mijn baas achter gekomen en nu beschuldigd ze mij van diefstal!

ik zou bonnen hebben verwijderd en dit in mijn eige zak hebben gestoken. dit klopt alleen moest ik dit van haar zelf doen ik moet bonnen verwijderen en het geld aan haar geven ZWART GELD!!

ze heeft nu hele uitdraaien waarop te zien is dat dit gebeurde op de dagen dat ik aanwezig was. maar nu is er wel ineens meer verdwenen dan dat ik er uit gehaald heb.

ben nu geschorst dat is niet zo erg want ik had volgende week zelf ontslag willen nemen. maar mijn goede naam gaat nu wel door het slijk en ik zal vast niet veel klanten meer krijgen nu!

er wordt aan gifte gedaan maar door die uitdraaien lijkt het inderdaad erop dat ik dat gedaan heb...

wat zullen de gevolgen hiervan voor mij zijn?????





Klopt het dat je met behoud van salaris geschorst bent? Heb je schriftelijk aangegeven je te verzetten tegen de schorsing en je beschikbaar te houden voor werk? Klopt het dat je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt? Klopt het dat je zelf voornemens was je ontslag in te dienen omdat je voor jezelf wilde gaan beginnen? Bevat jouw arbeidsovereenkomst of CAO een concurrentie- of relatiebeding?



In het algemeen geldt dat je pas ontslagen kunt worden wegens diefstal als je bent veroordeeld door de rechter. Je zult veroordeeld worden als het bewijs is geleverd dat jij die diefstal hebt gepleegd. Dat lijkt mij lastig te worden gezien het feit dat meerdere collega's toegang hadden tot de kassa. Samengevat: ontslag wegens diefstal ligt, op basis van de informatie die je tot nu hebt gegeven, niet direct voor de hand. Dan bestaat nog de mogelijkheid dat werkgever samen met jou overeenkomt de arbeidsovereenkomst te beëindigen. In een dergelijk geval kun je onderhandelen over de voorwaarden. Het is verstandig om bij die onderhandelingen een advocaat in te schakelen.



Tot slot: meewerken aan belastingontduiking is strafbaar. Ook al wordt het je opgedragen door je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Als je op basis van je inkomen (of omdat het een strafzaak wordt) een toevoeging (pro deo) advocaat kan krijgen en je kunt de eigen bijdrage betalen zou ik dat doen.

Moet je de advocaat helemaal zelf betalen dan zou ik het niet doen, want je loopt erop leeg.



Dan zou ik eerst afwachten wat politie doet. Grote kans dat ze er niet veel mee doen. Jij hebt een tegenverhaal, dat verhaal van zwart geld klinkt niet onlogisch. Als de politie collega's ondervraagt, zullen die niet snel liegen ten opzichte van de politie, lijkt me. Politie vindt dit dan snel een civiele zaak die werkgever maar zelf moet oplossen.

Met een tegenaangifte wegen laster zullen ze ook niet zo heel veel doen.



Als je toch al zou stoppen met je werk en je hebt nieuwe baan/ nieuwe eigen zaak, zou ik dat niet opeens anders laten lopen door deze affaire. Dus niet deze zaak rekken/groter maken etc. maar doorgaan met de plannen die je had.



Is het echt zo erg dat alle klanten dit te weten komen? En als jij net zo hard terugroept dat het niet zo is, halen mensen dan niet op een gegeven moment gewoon hun schouders weer op?



Begrijp me goed: ik besef dat het vreselijk voor je is. Maar gerechtigheid halen is vaak vreselijk moeilijk en zorgt ervoor dat je maar (negatieve) energie in de zaak blijft steken. Verder gaan met je eigen leven en loopbaan zoals je dat al had gepland levert dan vaak minder (emotionele en financiele) schade op.
Alle reacties Link kopieren
ik heb inderdaad bhoud salaris

en een brief gestuurd dat ik mijn schorsing niet accepteer.

ik heb gelukkig geen concurentie beding in mijn contract staan en heb ook al alle vergunningen via de gemeente verkregen om me te kunnen verstigen.

mijn vriend heeft een rechtbijstand verzekering en we hebben een samenevingscontracht geld die verzekering dan ook voor mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:kapster86 schreef op 20 maart 2009 @ 11:10:

ik heb inderdaad bhoud salaris

en een brief gestuurd dat ik mijn schorsing niet accepteer.

ik heb gelukkig geen concurentie beding in mijn contract staan en heb ook al alle vergunningen via de gemeente verkregen om me te kunnen verstigen.

mijn vriend heeft een rechtbijstand verzekering en we hebben een samenevingscontracht geld die verzekering dan ook voor mij?Dat zal uit de polis moeten blijken. Het lijkt me niet logisch dat jij automatisch bent meeverzekerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:kapster86 schreef op 20 maart 2009 @ 11:10:

ik heb inderdaad bhoud salaris

en een brief gestuurd dat ik mijn schorsing niet accepteer.

ik heb gelukkig geen concurentie beding in mijn contract staan en heb ook al alle vergunningen via de gemeente verkregen om me te kunnen verstigen.

mijn vriend heeft een rechtbijstand verzekering en we hebben een samenevingscontracht geld die verzekering dan ook voor mij?



Er kan ook een artikel in je CAO staan die werk voor derden verbiedt, dan heb je je daar ook aan te houden als je contract obv CAO gemaakt is...



Verzekering moet je zelf navragen bij je verzekeraar, dergelijke vragen kan niemand hier beantwoorden.



Ga nu snel een advocaat regelen want de antwoorden die je hier geeft, geven aan dat je dit zelf niet gaat redden (is geen verwijt hoor, enkel een constatering. Is tenslotte je vakgebied niet).

Vergunning van de gemeente (???) staan 100% los van deze zaak. Denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt.



@wuiles, bewust meewerken aan belastingontduiking klopt , maar op dat moment was ze minderjarig... maakt dat geen verschil uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:mips schreef op 20 maart 2009 @ 12:20:

[...]





Er kan ook een artikel in je CAO staan die werk voor derden verbiedt, dan heb je je daar ook aan te houden als je contract obv CAO gemaakt is...



Verzekering moet je zelf navragen bij je verzekeraar, dergelijke vragen kan niemand hier beantwoorden.



Ga nu snel een advocaat regelen want de antwoorden die je hier geeft, geven aan dat je dit zelf niet gaat redden (is geen verwijt hoor, enkel een constatering. Is tenslotte je vakgebied niet).

Vergunning van de gemeente (???) staan 100% los van deze zaak. Denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt.



@wuiles, bewust meewerken aan belastingontduiking klopt , maar op dat moment was ze minderjarig... maakt dat geen verschil uit?Ik meen uit de OP te kunnen opmaken dat TO recent nog geld uit de kassa heeft genomen in de wetenschap dat het hier ging om belastingontduiking. Het feit dat leidinggevende hiertoe heeft aangezet is wellicht een verzachtende omstandigheid maar maakt het niet legaal. Ik waag te betwijfelen of een zestienjarige die in opdracht van werkgever geld wegneemt uit de kassa vervolgd zal worden wegens medeplichtigheid aan belastingontduiking.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 20 maart 2009 @ 12:26:

[...]





Ik meen uit de OP te kunnen opmaken dat TO recent nog geld uit de kassa heeft genomen in de wetenschap dat het hier ging om belastingontduiking. Het feit dat leidinggevende hiertoe heeft aangezet is wellicht een verzachtende omstandigheid maar maakt het niet legaal. Ik waag te betwijfelen of een zestienjarige die in opdracht van werkgever geld wegneemt uit de kassa vervolgd zal worden wegens medeplichtigheid aan belastingontduiking.



Klopt, ze heeft recentelijk nog geld uit de kassa meegenomen in opdracht van de leidinggevende, met dien verstande dat ze wist dat het illegaal was. Als 16 jarige zal je hier inderdaad niet voor worden vervolgd.



Maar in dat geval is leidinggevende natuurlijk net zo fout. Enkel zit je ook hier met een kwestie van bewijslast..



TO: al een advocaat ingeschakeld?
Alle reacties Link kopieren
Even heel concreet: diefstal is het wegnemen van geld met het oogmerk om dat geld zich wederrechtelijk toe te eigenen. Oftewel: om in strijd met de wet zelf over dat geld te gaan beschikken. Op het moment dat je dat geld niet zelf houdt, maar het op verzoek van je baas uit de kassa haalt en aan haar geeft, is het geen diefstal. Je beschikt er immers niet zelf over.



Tot zover het goede nieuws, want je hebt op zijn minst de schijn tegen. Je neemt het geld weg. Dat staat vast. Dan is het scenario 'diefstal' waarschijnlijker dan het scenario 'mijn baas ontduikt de belasting en ik werk daar al jaren aan mee'. Dus denk na over wat je hebt om jouw scenario aannemelijk te maken. Zijn er collega's die willen verklaren dat dit de gebruikelijke gang van zaken was? Zijn er collega's die gezien hebben dat jij dat geld aan haar gaf? Zijn er mensen aan wie je dit al eens verteld hebt, voordat jij beschuldigd werd?

Misschien moet je zelfs overwegen om bij de Belastingdienst melding te maken van de belastingontduiking van je baas zodat zij een onderzoek kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
@Dhelia: TO wordt -zo lees ik het althans- door haar werkgever verweten dat zij zich geld uit de kassa wederrechtelijk heeft toegeëigend. Dan lijkt mij meer 322 Sr. voor de hand liggen i.p.v. 310 (of eventueel 311) Sr. Da's de mogelijke strafzaak. De civiele zaak gaat m.i. over de arbeidsverhouding en het mogelijke einde daarvan als gevolg van de gestelde verduistering. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij wat Wuiles. Of er nu wel of geen bewezenverklaring en strafoplegging zal volgen bij een mogelijke strafzaak, duidelijk is wel dat de arbeidsverhouding dermate is verstoord dat het einde daarvan in zicht lijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Q-Q schreef op 21 maart 2009 @ 12:17:

@Dhelia: TO wordt -zo lees ik het althans- door haar werkgever verweten dat zij zich geld uit de kassa wederrechtelijk heeft toegeëigend. Dan lijkt mij meer 322 Sr. voor de hand liggen i.p.v. 310 (of eventueel 311) Sr. 322 of 310/311 maakt voor deze discussie weinig verschil. De kern blijft namelijk hetzelfde: het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik met je eens, maar ik denk -mocht TO strafrechtelijk worden vervolgd- dat het OM primair 322 en subsidiair 321 Sr ten laste zal leggen. Dat ligt gezien de feiten en omstandigheden in dit geval voor de hand.
Alle reacties Link kopieren
ik heb net een brief ontvangen van de advocaat van mijn bazin.

ze heeft geen aangifte gedaan waarschijnlijk omdat ze dus niks in handen heeft behalve die uitdraaien dat er op de dagen dat ik werkte iets niet klopte maar die kunnen ten alle tijden aangepast wordt, of er kunnen klanten bij geschreven of weg gegumt wordt in de agenda, ze wil mij ontslaan maar ik krijg wel mijn salaris met vakantie geld maar ze wil dat ik de gelede schade van 7000 euro vergoed!!

dit is echt belachelijk iedereen was op de hoogte van het wacht woord dus mochten er echt bonnen zijn verdwenen kan iedereen dit hebben gedaan.

ze zegt ook dat alleen ik op die dagen het wachtwoord wist en als ik het heb doorverteld ik strafbaar ben.

het wachtwoord bestaande uit 1LETTER moest bij afsluiten meerdere malen worden ingevoerd alle collega's stonden vaak aan het einde van de dag aan de balie, dus hoe moeilijk kan het zijn om 1 letter te onthouden. in heel de brief natuurlijk niks over het geld wat voor haar uit de kassa gehaald moest worden, al mijn collega's weten daar ook vanaf mar zijn vast en zeker heel erg bang voor hun eige baantje! ik ga maandag en goede advocaat zoeken of kan ik hiermee naar de politie gaan? want een advocaat kost heel veel geld en dat heb ik dus niet, ga lekker het weekend in zo!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je bij de politie dan??

Niets tekenen, nergens mee akkoord gaan en maandag naar het juridisch loket voor advies.
Alle reacties Link kopieren
goed nieuws, mijn ex collega wil getuigen zij heeft ook jaren lang geld moeten verwijderen uit de kassa voor mijn bazin die dit allemaal terug te halen zo dat te zien zal zijn dat het jaren lang systeem matisch gebeurd is. ik doe een aanklacht wegens laster en maandag ga ik naar een advocaat, ik zal ook een melding maken bij de belastingsdienst. ik ga me nu 100% hard maken voor gerechtigheid!
Alle reacties Link kopieren
quote:kapster86 schreef op 22 maart 2009 @ 10:15:

ik ga me nu 100% hard maken voor gerechtigheid!



En wat omvat gerechtigheid dan voor jou? Dit lijkt meer op wraak.

De aangifte voor diefstal/verduistering is van de baan, dus daar heb je geen last meer van.

Je wilde er toch al weg, dus dat je ontslagen wordt is misschien jammer omdat je de eer aan jezelf wilde houden, maar met een beetje mazzel duurt het nog wat maanden voordat ze het ontslag rond hebben en krijg je al die tijd gewoon doorbetaald, dus afgezien van de 'eer' ben je nu misschien wel beter af.

Melding bij de Belastingdienst, prima, ben ik altijd voor. Ik ben principieel tegen gesjoemel met belastingen. Jij niet, want je hebt het jarenlang gedaan. Dat maakt wel dat er wat vraagtekens bij je motieven geplaatst kunnen worden maar afijn, uiteindelijk is het in het belang van de samenleving dus vooruit dan maar.

Die aangifte voor smaad/laster zou ik maar laten. Dat wordt niets. Kost je alleen maar energie en je maakt de politie ook niet blij.

Laster/smaad draait namelijk om "het kennelijk doel om er ruchtbaarheid aan te geven". Oftewel: je baas moest het openbaar maken. En dus niet alleen binnen het bedrijf, maar écht openbaar. Uit jouw verhaal blijkt daar niets van.
Alle reacties Link kopieren
waarom ik er een zaak van wil maken is omdat ze een schade claim eist van 7000 euro
quote:kapster86 schreef op 22 maart 2009 @ 10:15:

goed nieuws, mijn ex collega wil getuigen zij heeft ook jaren lang geld moeten verwijderen uit de kassa voor mijn bazin die dit allemaal terug te halen zo dat te zien zal zijn dat het jaren lang systeem matisch gebeurd is. ik doe een aanklacht wegens laster en maandag ga ik naar een advocaat, ik zal ook een melding maken bij de belastingsdienst. ik ga me nu 100% hard maken voor gerechtigheid!Meld je dan ook even je eigen aandeel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven