Geld & Recht alle pijlers

Het grote spaargeld topic

18-12-2018 10:45 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten is er nog geen gelijkaardig topic. Ik vroeg mij af hoeveel de gemiddelde forummer hier bijeen spaart. :-D Zo kan iedereen zijn eigen situatie vergelijken met deze van zijn/haar leeftijdsgenoten.

Enkele vragen om te kopiëren bij je antwoord:

Algemeen
-Hoe oud ben je?
-Hoe lang werk je al?

Spaarvermogen
-Hoeveel verdien je maandelijks netto?
-Wat zijn je maandelijkse kosten?

Spaargeld
-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?

Ik bijt de spits af:

Algemeen
-Hoe oud ben je? 23
-Hoe lang werk je al? 9 maanden

Spaarvermogen
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 1750
-Wat zijn je maandelijkse kosten? ~450. (pensioensparen, huur, vrijetijdsbesteding) Ik woon nog thuis, mijn ouders vragen weinig huur. Wel opzoek naar een eigen stekje.

Spaargeld
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 1 300
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 25 000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? ~20 000. Toen ik jonger was veel vakantiewerk gedaan.

Regels: hou het netjes naar anderen toe, geen jaloerse reacties. Wees eerlijk over je situatie.
anoniem_375657 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 11:13
9.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed verhaal
Internagelaktisch
Oh ja. Ik ook.
Lekker kort ook.
Alle reacties Link kopieren
Oeps, mijn post is niet goed doorgekomen zo blijkt. Even opnieuw goed zetten. :-)
Alle reacties Link kopieren
Het stond er wel hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ben 23 en werk sinds mijn 14e. Ik had erg veel spaargeld maar alles is opgegaan aan rijbewijs, auto en nieuwe huis. Momenteel kan ik weinig sparen omdat ik in mijn laatste jaar zit maar daarna ga ik fulltime werken en weer sparen.
Alle reacties Link kopieren
Jammer, ik had gehoopt op een topic waarbij iedereen zijn of haar spaarwijze ging delen, dan heb ik daar ook iets aan want ik ben een slechte spaarder :lol:

Ik ben 22, verdien per maand misschien 300 euro met een bijbaan, studeer fulltime en leende een tijdje om alles te betalen (toen was ik nog op kamers en had ik een drukkere opleiding waardoor ik niet kon werken). Nu woon ik samen en ben ik gestopt met lenen, maar ik heb geen cent over om te sparen, want alles gaat naar collegegeld en boeken. Alles wat ik over heb aan boodschappen en bijdragen aan het huishouden.
Mijn situatie valt totaal niet te vergelijken met jouw situatie. Ik werk al 20 jaar, heb een eigen zaak dus geen vast inkomen, ik weet niet wat je allemaal onder maandelijkse kosten vindt vallen (boodschappen ook?), ik heb in mijn hele leven tot nu toe veel gespaard maar heb dat ook weer uitgegeven aan bijv een scheiding, en ik heb regelmatig geld gekregen van mijn ouders en ex-schoonouders, heb geen idee meer hoeveel dat in totaal was.
Ik vind dat je erg veel wilt weten, ik ga dat allemaal niet zo delen.

Ik vind wel dat je heel veel gespaard hebt, hartstikke goed! Ik weet nog dat toen ik afstudeerde, 20 jaar geleden dus, ik 20.000 gulden spaargeld had, bijeengewerkt met vakantiebaantjes en studentenassistentschappen.
Er zijn al heel veel van dit soort topics geweest..
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
18-12-2018 11:12
Mijn situatie valt totaal niet te vergelijken met jouw situatie. Ik werk al 20 jaar, heb een eigen zaak dus geen vast inkomen, ik weet niet wat je allemaal onder maandelijkse kosten vindt vallen (boodschappen ook?), ik heb in mijn hele leven tot nu toe veel gespaard maar heb dat ook weer uitgegeven aan bijv een scheiding, en ik heb regelmatig geld gekregen van mijn ouders en ex-schoonouders, heb geen idee meer hoeveel dat in totaal was.
Ik vind dat je erg veel wilt weten, ik ga dat allemaal niet zo delen.

Ik vind wel dat je heel veel gespaard hebt, hartstikke goed! Ik weet nog dat toen ik afstudeerde, 20 jaar geleden dus, ik 20.000 gulden spaargeld had, bijeengewerkt met vakantiebaantjes en studentenassistentschappen.
Het hoeft niet zozeer vergelijkbaar te zijn met mijn situatie, ook niet realistisch natuurlijk als je ouder bent. Met leeftijdsgenoten vergelijken is een betere maatstaf.
anoniem_375657 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 11:18
1.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
18-12-2018 11:06
Jammer, ik had gehoopt op een topic waarbij iedereen zijn of haar spaarwijze ging delen, dan heb ik daar ook iets aan want ik ben een slechte spaarder :lol:

Ik ben 22, verdien per maand misschien 300 euro met een bijbaan, studeer fulltime en leende een tijdje om alles te betalen (toen was ik nog op kamers en had ik een drukkere opleiding waardoor ik niet kon werken). Nu woon ik samen en ben ik gestopt met lenen, maar ik heb geen cent over om te sparen, want alles gaat naar collegegeld en boeken. Alles wat ik over heb aan boodschappen en bijdragen aan het huishouden.
Lijkt me ook normaal. Je kan pas sparen als je een echte baan hebt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Anoniem_123_ schreef:
18-12-2018 11:14
Het hoeft niet zozeer vergelijkbaar te zijn met mijn situatie, ook niet realistisch natuurlijk! Met leeftijdsgenoten vergelijken is een betere maatstaf.
Dan nog steeds niet, want het hangt ook enorm af van gezinssamenstelling, heb je alles op een hoop met je partner (als je die hebt), inkomensverschillen, lastenverschillen, shit die je in je leven meegemaakt hebt, ben je ziek en kun je niet werken.. enz enz...

En je kunt al die dingen wel opnoemen, maar het zegt gewoon helemaal niks. Iedere situatie is anders. Als je er dan een nog enigzins boeiend topic van wil maken zou ik gaan vragen naar hoe mensen zo veel mogelijk sparen. Wie weet haal je daar nog iets nuttigs uit.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
18-12-2018 11:21
Dan nog steeds niet, want het hangt ook enorm af van gezinssamenstelling, heb je alles op een hoop met je partner (als je die hebt), inkomensverschillen, lastenverschillen, shit die je in je leven meegemaakt hebt, ben je ziek en kun je niet werken.. enz enz...

En je kunt al die dingen wel opnoemen, maar het zegt gewoon helemaal niks. Iedere situatie is anders. Als je er dan een nog enigzins boeiend topic van wil maken zou ik gaan vragen naar hoe mensen zo veel mogelijk sparen. Wie weet haal je daar nog iets nuttigs uit.
Ja, akkoord. Je bent natuurlijk vrij om je persoonlijke situatie te schetsen als je dat wenst om zo je financiële situatie nader te verklaren. Dat hoeft niet, ik denk dat de vraag hoeveel je kan sparen per maand tegenover hoeveel je netto verdient het voor mensen al duidelijk genoeg maakt om in te schatten dat je kosten hoog zijn. Dat kan dan zijn door gezinssamenstelling, bijkomende lasten etc etc. Je bent vrij om daar zelf in detail te gaan.
anoniem_375657 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 11:27
17.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spaargeld zegt niks. Vrij besteedbaar vermogen zegt heel wat meer.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik geloof dat het niet zo'n groot topic gaat worden.
Wat heb je er aan als iemand zijn spaargeld neer zet?
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd: begin 30
Werk sinds 7 jaar fulltime
netto: ik 5000 man:2500
Vaste lasten, veel! wonen in het buiteland met dure prive scholen voor de kinderen. Denk dat we wel op 3500 lasten zitten. Boodschappen en alles moet dan nog betaald worden, en die zijn hier ook een stuk duurder.
sparen: 2000 per maand, gedeelte voor de kinderen gedeelte voor ons zelf
Spaargeld op de rekening 12K (huis extra afgelost 60K) en verder geen schulden oid, ook geen studieschuld meer.

Spaartips: gelijk bij binnenkomst van loon spaargeld overboeken naar een rekening waar je moeilijker bij kunt. Je moet het zien als een vaste last. Als het dan 3 dagen duurt voordat je het terug kan boeken dan doe je ook geen impuls aankopen. Zo wist ik bijvoorbeeld de eerste 2 jaar niet het wachtwoord van de internet spaarrekening.. zo ging het heel snel haha.
2e tip: realistisch bedrag instellen, als je 200 euro overhoud, dan geen 150 euro sparen maar 50, dan heb je nog 150 over voor leuke dingen. Daarnaast vakantiegeld en belasting teruggave ook direct overboeken.
To heb je hier wat aan? Bijna dezelfde openingspost wel met andere bedragen.
geld-recht/hoeveel-spaar-geld-heb-jij/l ... ges/400562
Weddingpresent schreef:
18-12-2018 11:06
Jammer, ik had gehoopt op een topic waarbij iedereen zijn of haar spaarwijze ging delen, dan heb ik daar ook iets aan want ik ben een slechte spaarder :lol:
Dit vind ik eigenlijk een interessantere vraag dus dat wil ik wel delen!

Mijn principe is: pay yourself first. Als mijn salaris binnenkomt stort ik 20% van mijn netto salaris naar een spaarrekening. Ik heb een excel met daarin mijn vaste lasten, variabele lasten en mijn inkomen (ik heb geen vast inkomen, en omdat iedere maand anders is hou ik dit dus ook bij als variabele). Aan het eind van de maand stort ik wat over is ook naar mijn spaarrekening.

Ik had verschillende spaarrekeningen voor verschillende doelen, zoals een reservering voor het in 1x jaarlijks betalen van mijn zorgverzekering, een reservering voor huishoudelijke apparaten die stuk kunnen en een potje voor vakantie. Nu heb ik die niet meer omdat er genoeg spaargeld is dat ik zeker weet dat ik al die dingen op kan vangen.

Regelmatig zet ik delen van mijn spaargeld weg in kortlopende deposito's omdat je daar net iets meer rente op krijgt. De rente is dramatisch laag dus het heeft bijna geen zin meer, maar op een deposito is het toch nog 2x zo veel als op een spaarrekening. Ik doe dit via moneyou, en het geld staat niet echt vast want als ik het nodig zou hebben kan ik de deposito gewoon stoppen (dan krijg je alleen de bonusrente niet).

Omdat ik niet in een pensioenplan zit spaar ik ieder jaar mijn jaarruimte op een bankspaarrekening.



Alleen als ik jouw situatie lees denk ik dat het logisch is dat je nu nog niet veel kan sparen - je hebt gewoon een laag inkomen dus er blijft niets over. Wat voor mij in ieder geval goed werkt is overzicht - in mijn geval dus dat excel bestand met mijn boekhouding. Dan heb ik echt meer controle op dat boodschappen wel heel hard gaan deze maand en ik even een weekje wat goedkoper ga eten bijvoorbeeld, of hoeveel geld er eigenlijk richting een hobby oid gaat.
Bij moneyou kan je ook instellen bij je spaarrekening welk bedrag je spaardoel is, en dan laat de site zien hoe lang je daar over gaat doen als je iedere maand een x bedrag spaart. Dat motiveert ook vind ik.

Aanvulling: 20% van je netto salaris sparen is erg veel en ik kan dit omdat ik geen hoge vaste lasten heb en best zuinig leef. Nibud geeft als advies 10% en dat is voor de meesten haalbaarder. Ik ben begonnen met 10% en heb het geleidelijk steeds verhoogd omdat ik merkte dat ik die ruimte had.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 11:47
6.21% gewijzigd
Mijn spaarbedrag wordt de eerste van de maand overgeboekt. Het is 10% van mijn inkomen inclusief voorlopige teruggaaf en kindgebonden budget (alleenstaande ouder). Dit bedrag heb ik sinds een maand of drie, daarvoor minder, maar het is eigenlijk teveel (of lijkt zo in de dure maanden).
Oh, en ik werk sinds ongeveer 28 jaar. Daarvoor wel een bijbaan (12 u/week). Daarvan kon ik bijna meer sparen dan nu :-)
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 11:49
17.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja, goed bezig! Die tip van excel moet ik ook maar eens gaan volgen, want ik merk dat er bij ons thuis veel geld opgaat aan dingen waar op bespaard word. Mijn vriend heeft netto 10x meer dan ik per maand en we gooien alles eigenlijk op de grote hoop. Toch blijft er niet veel over om te sparen. Dus interessant om te lezen hoe je dit hebt aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Alleen als ik jouw situatie lees denk ik dat het logisch is dat je nu nog niet veel kan sparen - je hebt gewoon een laag inkomen dus er blijft niets over.

?? Ze spaart 1300 per maand. Dat red ik niet hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja die excel helpt me heel erg. Iedere maand een nieuw tabblad en ieder jaar een nieuw bestandje. Met wat eenvoudige formules rekent hij vanzelf uit wat er iedere maand over gaat blijven.
Ik heb bijvoorbeeld een column met inkomen, een column met vaste lasten en een column met viariabele uitgaven. Dan zie ik onderaan wat er nog over is voor de rest van de maand, ook als een vaste last bijvoorbeeld nog niet van mijn bankrekening is afgeschreven.

De jaarlijkse uitgaven staan er ook in dus die verrassen me ook niet meer.
Madeliefjees schreef:
18-12-2018 11:49
Alleen als ik jouw situatie lees denk ik dat het logisch is dat je nu nog niet veel kan sparen - je hebt gewoon een laag inkomen dus er blijft niets over.

?? Ze spaart 1300 per maand. Dat red ik niet hoor.
Ik had het tegen weddingpresent, niet tegen TO.

TO zit ook niet in een normale situatie want omdat ze bij haar ouders woont heeft ze amper vaste lasten. Dus nogal wiedes dat je dan veel kan sparen. Maar als je gewoon op jezelf woont heb je niet alleen huur, maar ook gemeente- en waterschapsbelastingen, verzekeringen, gwl, enz enz. Ik vind het heus knap dat TO nu al zo veel gespaard heeft maar het is ook wel de ideale situatie om te sparen zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens op mijn bijbaan een handige manier om te sparen. Daar kan je je voor opgeven en dat is een spaarkasje. Iedereen die zich opgeeft moet elke week minimaal 5 euro sparen, anders betaal je 'boete'. Aan het einde van het jaar wordt je uitbetaald. Voor mij zou dit best wel handig zijn denk ik, ook al spaar je geen wereldbedrag bij elkaar. Komend jaar geef ik mij maar op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven