Geld & Recht alle pijlers

Financiele voornemens 2019

18-12-2018 11:53 200 berichten
Een paar jaar geleden was hier een topic over een jaarlange spaarchallenge waarbij je elke week een bedragje opzij zette en dan aan het eind van het jaar ruim €1000 had gespaard. Ik vond dat een leuk topic en dacht dat weer eens leven in te blazen, alleen dan wat breder, namelijk voor verschillende financiële voornemens.

Dus:
- Wil je bijvoorbeeld €10.000 sparen voor een verre reis?
- Of ben je van plan om in 2019 je schulden af te lossen?
- Of wil je volgend jaar nog een ander financieel doel halen?

Hier kunnen we elkaar motiveren, succesjes delen enzovoort.

Voor mezelf:
Ik wil volgend jaar het stappenplan van Dave Ramsey gaan volgen: eerst €1.000 emergency fund sparen, daarna de studieschuld aflossen, dan 3 maandsalarissen sparen en daarna de hypotheek versneld gaan aflossen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom, maar ik hoop toch in elk geval stap 1 en 2 helemaal af te kunnen ronden.
Voornemens zijn om onze reserve te behouden en indien nodig de kosten wat te drukken. Exacte planning opstellen is wat lastig omdat we momenteel de optie bekijken waarbij mijn vrouw in september weer voltijds gaat studeren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit jaar een huis gekocht waar nog van alles aan gedaan moet worden, ook de tuin, mijn auto gaat niet meer door de keuring komen deze zomer, en we willen meer aflossen op de hypotheek en sparen voor wat duurzaamheidsmaatregelen in huis.

Eerst toilet en badkamer na de jaarwisseling. Gelukkig kunnen we veel zelf, dus hoeven niet enorm hard te sparen ;)
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-12-2018 12:58
Dat vind ik veel geld voor een keuken! Wii hebben er een laten plaatsen met alles erop en eraan. We waren 15.000 euro kwijt. Voor dat geld hebben we ook leidingen laten verleggen, gestukadoord en tegeltje geplaatst.
Ik vind het ook veel geld.
Maar dit is wel een 'alles in 1' berekening met een beetje speling.
- gevel aanpassen (c.a. 4000 euro)
- groep erbij in de meterkast (c.a. 300 euro)
- vloer aanpassen (circa 2.000 euro)
- leidingen (water/electra) laten aanleggen/verplaatsen ( c.a. 2.000 euro)
- keuken en apparatuur (c.a. 15.000 euro)
- wandafwerking (c.a. 1.000 euro)
- onvoorziene kosten (c.a. 700 euro)

Als we onder de 25 uitkomen: mooi. Maar we rekenen liever pessimistisch dan optimistisch.

Spaarplan: geen haast. Alles doet het nu nog in de huidige keuken, dus noodzaak is het niet.
Binnen 5 jaar zou leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nog een financieel voornemen: eindelijk eens een dikke geldprijs met de staatsloterij winnen :)
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
18-12-2018 12:08
Ik wil een nieuwe keuken....gegokt op 25.000 aan kosten. Dus dat wordt ff doorsparen :D

Wat ben je van plan ? Gouden kranen ? Wij zijn net klaar met verbouwen keuken EN badkamer was samen 30000
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
18-12-2018 14:06
Wat ben je van plan ? Gouden kranen ? Wij zijn net klaar met verbouwen keuken EN badkamer was samen 30000
Asjeblieft niet :D

Nee, we moeten gewoon veel laten doen. Het zijn niet enkel kastjes en apparatuur. En overal hebben we aannemers voor nodig...

Mocht het op 20 uitkomen, dan ben ik heel blij!
Alle reacties Link kopieren
Aan het eind van volgend jaar wil ik, naast het sparen voor de studie van de kinderen en het sparen om eerder te stoppen met werken, 20.000 euro sparen. We hebben dit jaar twee kleine losse aflossingsvrije hypotheken afbetaald ("vroeger" kon je nog extra hypotheken afsluiten als je nog ruimte had voor bv de tuin aan te leggen of een auto te kopen ofzo).

We hebben afgelopen jaar 20.000 euro uitgegeven aan de schilders, een overkapping, tuinmeubels, vriezer, combi-oven en we hebben onze twee auto's ingeruild en nog geld bijgelegd voor een andere auto voor mij omdat man een leasewagen kreeg.

Komend jaar wil ik dat weer terugsparen. Over een jaar of 4 wil ik een nieuwe keuken, badkamer, 2 toiletten vervangen en een nieuwe vloer boven. Dus daar sparen we nu voor.
subnautica wijzigde dit bericht op 18-12-2018 14:16
9.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier is er afgelopen jaar veel geld uitgegaan aan een andere auto (16000) en aan de verbouwing van een schuur (10000) daarnaast waren en nog wat onverwachte kosten.....we krabben dus bijna op de bodem van onze spaarpot hahahaha.

Aankomend jaar wil ik hard sparen, hiervoor wil ik de volgende dingen laten:
- jaar geen kleding kopen
- elke week de inkomsten - en uitgaven in Excel zetten om overzicht te hebben
- met weekmenus koken
- minder de auto pakken

Gisteren overgestapt van energiemaatschappij en de zorgverzekering vergeleken.
Waarschijnlijk gaan we rentemiddelen op een deel van de hyp. scheelt 126 in de maand en die gaan we dan meteen extra aflossen. Geld hebben we nu ook niet nodig. Verder elke maand 1250 euro sparen voor extra aflossing en voor de verbouwing van de bovenverdieping die er over ± 2/3 jaar aan zit te komen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
18-12-2018 12:04
Alvast veel succes. Heb je al een idee hoe je het wilt gaan aanpakken?
Minder bestellen. 😂.

En hoe suf het ook klinkt denk dat ik daar een heel eind mee kom.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben tegen eind december 2018 ons doel qua spaarbuffer bij elkaar, zelfs wat meer kunnen sparen dan begroot. Bedoeling is om deze buffer elk jaar met 10 % te verhogen. De rest van het sparen in 2019 moet dienen om tegenvallende dure advocatenrekening te betalen + klussen in huis te betalen (badkamer + slaapkamer). In september start kind 2 met studeren, waardoor ons maandelijks spaarbedrag wel serieus gaat terugvallen (reken op €800-€1000/maand) aan kosten. Grootste stuk van de hypotheek loopt nog 3 jaar, maar dan begint zoon drie normaal te studeren (en is hopelijk zoon 1 klaar).
Alle reacties Link kopieren
Doel is om einde van het jaar minimaal 20.000 euro op mijn spaarrekening te hebben staan. Daarvoor moet ik zo'n 700 euro per maand opzij zetten. Alles daarboven is mooi meegenomen.

Ik spaar niet direct voor een doel. Ik heb geen schulden en er zijn ook geen concrete dure plannen. Misschien een huisop termijn. Het is vooral dat onze lasten zo laag zijn dat we geld overhouden. Zonde om alles uit te geven.
Ik wil me wel gaan verdiepen in manieren om meer uit mijn spaargeld te halen maar ik weet nog niet zo goed hoe.
Alle reacties Link kopieren
We hebben net een nieuw huis en bedacht dat we eind volgend jaar minimaal €10.000 op de spaarrekening willen hebben. Op dit moment is het saldo €1000.

Alleen we hebben wat financiële meevallers gehad (erfenis, uitbetaling klein pensioen). Waardoor we eind deze maand al €6000 hebben. Daar boven op komt natuurlijk ook nog de teruggave van de belastingdienst i.v.m. koop van het huis.

Onze financiële doelen zijn:
- Volgend jaar lukt het ons om elke maand €500 te sparen. Spaardoel is dus inmiddels bijgesteld naar €15.000 eind dit jaar. Waarvan we altijd €10.000 aanhouden als minimale buffer.
- Daarnaast wil ik minder kopen en meer kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een maand voor het eerst een auto en ben vooral heel benieuwd wat ik nu eigenlijk op jaarbasis kan sparen met die vaste lasten erbij. Ik weet dat ik wel overhoud, maar hoeveel precies weet ik eigenlijk niet. Verder liggen er geen grote uitgaven in het verschiet en kan ik eventuele tegenvallers wel opvangen, dus echte doelen heb ik momenteel niet.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-12-2018 12:58
Dat vind ik veel geld voor een keuken! Wii hebben er een laten plaatsen met alles erop en eraan. We waren 15.000 euro kwijt. Voor dat geld hebben we ook leidingen laten verleggen, gestukadoord en tegeltje geplaatst.
Het hangt natuurlijk ook nogal af van de grootte van je keuken!
Voor een postzegel keuken is 15.000 veel geld voor een grote woonkeuken is 25.000 goedkoop
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
18-12-2018 12:14
Ik heb een tijd geleend bij DUO, maar hij wil dat niet meer, omdat we toch gaan trouwen en dat het ook 'zijn' schuld wordt.

Nee hoor, schulden en bezittingen van voor het huwelijk vallen tegenwoordig niet meer in de gemeenschap van goederen.
Ik wil vooral veel geld uitgeven komend jaar (en dus schulden aangaan): hopelijk een huis! En dan aan het einde van het jaar zakelijk nog een auto.
Het belangrijkste is dat mijn vriend en ik onze (financiele) zaken heel goed gaan regelen. Nu zijn we nog niks van elkaar, straks hebben we samen een hypotheek en moeten we ons samenlevingscontract en onze testamenten dus zo opzetten dat onze eigen bedrijven geen gevaar lopen van elkaar.
Niet echt voornemens omdat ik nooit zo aan voornemens doe. Wel doelen die ik enerzijds wil doorzetten en anderzijds nieuwe doelen:

- Schuld bij DUO volledig aflossen, deze is nu nog zo'n 5000 euro
- Ik heb al wel een klein spaarbedrag, deze wil ik met minimaal 5000 euro ophogen
- Minder eten inkopen en hiermee minder eten verspillen en dus meer in mijn portomonnee overhouden
- Een spaarrekeningetje aanleggen voor minimuisje straks.

En ik las iemand over weekmenu's, hier wil ik me over gaan inlezen en misschien wordt dit ook wel een doel.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eind van 2019 zo'n 10.000 euro op mijn spaarrekening hebben staan; zou graag willen verhuizen.
Probleem is dat ik niet iedere maand even 200 euro opzij kan zetten. Doe het wel, maar eind van de maand boek ik het weer terug...
Dweilen met de kraan open zeg maar.

Hoe sparen jullie? Standaard een bedrag opzij zetten of wat overblijft naar de spaarrekening ofzo?
munamar schreef:
19-12-2018 09:15


Hoe sparen jullie? Standaard een bedrag opzij zetten of wat overblijft naar de spaarrekening ofzo?


Allebei.
Alle reacties Link kopieren
munamar schreef:
19-12-2018 09:15
Ik wil eind van 2019 zo'n 10.000 euro op mijn spaarrekening hebben staan; zou graag willen verhuizen.
Probleem is dat ik niet iedere maand even 200 euro opzij kan zetten. Doe het wel, maar eind van de maand boek ik het weer terug...
Dweilen met de kraan open zeg maar.

Hoe sparen jullie? Standaard een bedrag opzij zetten of wat overblijft naar de spaarrekening ofzo?
beiden.

Ieder jaar reken ik volledig uit wat de (ongeveer) maandlasten zijn en wat we dan overhouden.
Vervolgens maak ik een automatische spaaropdracht aan.
En iedere maand bij het salaris kijk ik naar wat er over was, en maak dat over.
Alle reacties Link kopieren
Is die Ramsey niet een Amerikaan? In Amerika werken dingen nu eenmaal anders: studieleningen hebben daar een hele hoge rente omdat ze bij private partijen worden afgesloten ipv bij de overheid. Dus dan is het logisch dat je die als eerste af wil lossen.

In NL is de rente op je studieschuld praktisch 0. Dus onzinnig om dat af te gaan lossen voordat je je hypotheek hebt afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Rijk zijn en nog rijker worden! :)
Allemaal de beste wensen voor 2019 :biggrin: En dat al jullie voornemens maar uit mogen komen.

Hier begint het jaar al goed met wel €1,92 rente op mijn spaarrekening :facepalm: :rofl:
Maar ik verwacht wel op 12 januari mijn €1.000 emergency fund al te hebben, sneller dan verwacht. Dus dat is wel heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn buffer rekening naar 5000 hebben, is nu 3500.
Verder ben ik begonnen met sparen voor het opknappen van mijn huurhuis. Ik gok voor de huiskamer 2000 nodig te hebben (stucen, vloer, plafond).
Ik heb geen hoog inkomen en single moeder van 2 dus hier gaat het allemaal niet met honderden euro's sparen per maand.
Daar begin ik dus maar mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven