Geld & Recht alle pijlers

Financiele voornemens 2019

18-12-2018 11:53 200 berichten
Een paar jaar geleden was hier een topic over een jaarlange spaarchallenge waarbij je elke week een bedragje opzij zette en dan aan het eind van het jaar ruim €1000 had gespaard. Ik vond dat een leuk topic en dacht dat weer eens leven in te blazen, alleen dan wat breder, namelijk voor verschillende financiële voornemens.

Dus:
- Wil je bijvoorbeeld €10.000 sparen voor een verre reis?
- Of ben je van plan om in 2019 je schulden af te lossen?
- Of wil je volgend jaar nog een ander financieel doel halen?

Hier kunnen we elkaar motiveren, succesjes delen enzovoort.

Voor mezelf:
Ik wil volgend jaar het stappenplan van Dave Ramsey gaan volgen: eerst €1.000 emergency fund sparen, daarna de studieschuld aflossen, dan 3 maandsalarissen sparen en daarna de hypotheek versneld gaan aflossen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom, maar ik hoop toch in elk geval stap 1 en 2 helemaal af te kunnen ronden.
Ik neem dit jaar een aflossingsbreak. De afgelopen 5 jaar 10k per jaar afgelost bij DUO. Er staat nog een beetje en mn rente is naar 0% gegaan, dus de komende 5 jaar ga ik niet meer zo hysterisch aflossen (wel zo dat het over 5 jaar op 0 staat).

Tijd voor een lange luxe vakantie lijkt me, of een nieuwe garderobe :) ga ook wat workshops/cursussen doen die me leuk lijken.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
01-01-2019 12:10
Allemaal de beste wensen voor 2019 :biggrin: En dat al jullie voornemens maar uit mogen komen.

Hier begint het jaar al goed met wel €1,92 rente op mijn spaarrekening :facepalm: :rofl:
Bij welke bank zit je? Bij mij is het nog niet gestort. Ik ben heel nieuwsgierig naar de rente. Staat er niet meer bij bij de nieuwe rabobank omgeving, dus is een verrassing. Ik hoop (kleine berekening) op +/- €20
mariellet schreef:
01-01-2019 12:36
Bij welke bank zit je? Bij mij is het nog niet gestort. Ik ben heel nieuwsgierig naar de rente. Staat er niet meer bij bij de nieuwe rabobank omgeving, dus is een verrassing. Ik hoop (kleine berekening) op +/- €20

Bij Rabobank. maar op de ene rekening staat de rente er al wel op en op de andere niet. Bij degene waar het er nog niet opstaat kan ik ook niet zien wat het gaat worden...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om net als afgelopen 2 jaar alles boven een bepaald bedrag in de hypotheek te storten. Studieschuld zou ik in 1x kunnen aflossen, maar de rente is helemaal niks, dus lijkt het me lucratiever om dat bedrag in de hypotheek te storten waar we wél een redelijk hoge rente hebben. Zó dat we zo snel mogelijk rentekorting kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
18-12-2018 12:58
Dat vind ik veel geld voor een keuken! Wii hebben er een laten plaatsen met alles erop en eraan. We waren 15.000 euro kwijt. Voor dat geld hebben we ook leidingen laten verleggen, gestukadoord en tegeltje geplaatst.
Met apparatuur kun je het zo duur maken als je het zelf wil.

Verschil tussen 15.000 en 25.000 overbrug je zo als je bijv. Miele neemt ipv Candy.
Alle reacties Link kopieren
mariellet schreef:
01-01-2019 12:36
Bij welke bank zit je? Bij mij is het nog niet gestort. Ik ben heel nieuwsgierig naar de rente. Staat er niet meer bij bij de nieuwe rabobank omgeving, dus is een verrassing. Ik hoop (kleine berekening) op +/- €20
Bij rabobank kan je het wel zien. Als je de spaarrekening voor je hebt kan je boven in het scherm op het uitroepteken klikken dan zie je wat je hebt opgebouwd tot nu toe. Nou kan je het van 2018 niet meer zien en 2019 staat natuurlijk op 0 maar zo kan je het wel zien door het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Leuk ik doe ook Dave Ramsey en gebruik zijn budget tool. Ik heb geen schulden behalve mijn hypotheek. 1000 is gelukt en ik ben nu bezig met de emergency fund, ongeveer op de helft en wil deze dit jaar in orde hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ah31 schreef:
01-01-2019 16:31
Bij rabobank kan je het wel zien. Als je de spaarrekening voor je hebt kan je boven in het scherm op het uitroepteken klikken dan zie je wat je hebt opgebouwd tot nu toe. Nou kan je het van 2018 niet meer zien en 2019 staat natuurlijk op 0 maar zo kan je het wel zien door het jaar.
De verrassing viel tegen.€3.31 :')
Alle reacties Link kopieren
ah31 schreef:
01-01-2019 16:31
Bij rabobank kan je het wel zien. Als je de spaarrekening voor je hebt kan je boven in het scherm op het uitroepteken klikken dan zie je wat je hebt opgebouwd tot nu toe. Nou kan je het van 2018 niet meer zien en 2019 staat natuurlijk op 0 maar zo kan je het wel zien door het jaar.
De verrassing viel tegen.€3.31 :')
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1 spaarrekening die staat vast tot oudste kind 18 wordt daar hadden we nog 135 euro rente op. Die rente is nog 2,5 procent. Op de gewone spaarrekening was het maar 0,69ct dus niet echt de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Ik volg ook Dave Ramsey, nav een post in het Vrekkentopic.
Vind het interessant, maar allemaal wel heel erg op z'n Amerikaans (niet zozeer zijn stappenplan, maar de uitzendingen die je op youtube terug kan vinden). Ook bizar hoe hoog de schulden van mensen zijn die in die uitzendingen komen; tonnen aan studieschuld en auto-leningen zijn daar de normaalste zaak van de wereld.

Belangrijkste financiële doel voor mij volgend jaar is schulden aflossen (behalve studieschuld, dat red ik niet). Ik ben als student en de afgelopen jaren nogal onverantwoordelijk met geld omgegaan. Ik was er vorig jaar echt klaar mee dat ik zelfs met een bovenmodaal inkomen toch niet spaar en nog telkens het idee had geen geld te hebben. Dus vorig jaar begonnen met bij te houden waar mijn geld heen gaat en een begin gemaakt met aflossen. Gaat iets langzamer dan ik had verwacht / gehoopt maar ik lig nog steeds op schema om eind april alles, behalve studieschuld dus, te hebben afgelost. Ga wel een klein feestje vieren als het zover is :)

Na april ga ik beginnen met het opbouwen van een fatsoenlijke buffer en ik wil als het kan dit jaar nog verhuizen om dichter bij mijn werk te gaan wonen dus daar gaat ook wel wat geld in zitten verwacht ik.
Alle reacties Link kopieren
De rente gaat sowieso lekker (....not....).
Hebben voor dochter zilvervlootrekening waar altijd op 1 januari het maximale jaarbedrag van € 600 op wordt gestort.
In 2017 € 27,80 rente , in 2018 € 21,70 en nu € 18,14 rente en dat terwijl het saldo 1800 hoger is.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg wel 1 cent rente op mijn spaarrekening. Daar staat ook wel 30 euro op. Het financiele voornemen voor dit jaar is dan ook om die buffer omhoog te laten gaan. Eerst naar 1000 euro. Daarnaast willen we 2 leningen oversluiten naar 1 nieuwe lening, met een lagere rente en een hogere aflossing, zodat we daar eerder af zijn. Dat kunnen we realiseren doordat onze hypotheekrente aankomend jaar verlaagd wordt (van 5 naar 2%). Als we op die lening niet extra gaan aflossen dan zijn we daar over 5 jaar vanaf, maar ik hoop er eerder vanaf te zijn.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
02-01-2019 00:24
De rente gaat sowieso lekker (....not....).
Hebben voor dochter zilvervlootrekening waar altijd op 1 januari het maximale jaarbedrag van € 600 op wordt gestort.
In 2017 € 27,80 rente , in 2018 € 21,70 en nu € 18,14 rente en dat terwijl het saldo 1800 hoger is.
Dave Ramsey gaat niet alleen over sparen. Het gaat om aflossen schulden, een noodfonds, je pensioen regelen en beleggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om de financiële voornemens op te schrijven en over een jaar zien wat er terecht van is gekomen. Gisteren met partner alles doorgesproken en opgeschreven. Ons grootste doel is de spaarrekening spekken om op den duur de verbouwing (deels) te financieren. Al vrees ik dat ons huis eerder uit elkaar valt dan dat we het geld bij elkaar hebben.

@Dave Ramsey: Wat ik mooi vind van zijn methode is dat iedere euro een doel moet hebben. Hierdoor ga ik een stuk bewuster om met het geld. Verder zijn zeker de eerste drie stappen goed toe te passen, al laat ik het aflossen van de hypotheek voorlopig buiten beschouwing. Eerst maar die verbouwing..
Alle reacties Link kopieren
appelsenperen schreef:
01-01-2019 23:58
Leuk topic!
Ik volg ook Dave Ramsey, nav een post in het Vrekkentopic.
Vind het interessant, maar allemaal wel heel erg op z'n Amerikaans (niet zozeer zijn stappenplan, maar de uitzendingen die je op youtube terug kan vinden). Ook bizar hoe hoog de schulden van mensen zijn die in die uitzendingen komen; tonnen aan studieschuld en auto-leningen zijn daar de normaalste zaak van de wereld.

Belangrijkste financiële doel voor mij volgend jaar is schulden aflossen (behalve studieschuld, dat red ik niet). Ik ben als student en de afgelopen jaren nogal onverantwoordelijk met geld omgegaan. Ik was er vorig jaar echt klaar mee dat ik zelfs met een bovenmodaal inkomen toch niet spaar en nog telkens het idee had geen geld te hebben. Dus vorig jaar begonnen met bij te houden waar mijn geld heen gaat en een begin gemaakt met aflossen. Gaat iets langzamer dan ik had verwacht / gehoopt maar ik lig nog steeds op schema om eind april alles, behalve studieschuld dus, te hebben afgelost. Ga wel een klein feestje vieren als het zover is :)

Na april ga ik beginnen met het opbouwen van een fatsoenlijke buffer en ik wil als het kan dit jaar nog verhuizen om dichter bij mijn werk te gaan wonen dus daar gaat ook wel wat geld in zitten verwacht ik.
In Amerika werkt dat ook anders. Zonder schuld ben je daar niet kredietwaardig. Als je nooit schulden hebt gehad en dus niet kan bewijzen dmv het netjes afbetalen van je schulden krijg je dus ook geen hypotheek. Heel ander uitgangspunt dus dan hier waar je dus zo min mogelijk schuld wil hebben waardoor je kan laten zien aan de bank sta je het betalen kan. Om die reden hebben wij daarvoor gelijk creditcard etc genomen omdat er een mogelijkheid inzat dat wij voor werk daar zouden moeten wonen een aantal jaar en dus een hypotheek nodig zouden gaan hebben. ( bijNa geen mogelijkheid tot huur daar waar we evt zouden wonen )
Alle reacties Link kopieren
[quote=gizzmo-returns post_id=29368177 time=1545132492 user_id=277465]
Nieuwe badkamer €17000

Die van ons is net klaar kostte ook 17000, na 4 weken kamperen in huis en douchen in nood douche in de garage voelt mijn nieuwe badkamer als een dure hotel badkamer !
Was de 17000 meer dan waard .
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
01-01-2019 12:47
Ik ben van plan om net als afgelopen 2 jaar alles boven een bepaald bedrag in de hypotheek te storten. Studieschuld zou ik in 1x kunnen aflossen, maar de rente is helemaal niks, dus lijkt het me lucratiever om dat bedrag in de hypotheek te storten waar we wél een redelijk hoge rente hebben. Zó dat we zo snel mogelijk rentekorting kunnen krijgen.
Dat doe ik om het andere jaar. Vorig jaar flink afgelost, dit jaar weer leuke dingen doen. En volgend jaar weer flink aflossen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aantal financiële doelen gesteld:

- hypotheek extra aflossen
- extra sparen voor onze geplande reis naar New York (in september als we 5 jaar getrouwd zijn)
- verzekeringen samenvoegen (nu beiden nog diverse verzekeringen, waar overlap inzit)
- nog bewuster boodschappen doen (minder verspilling)
Alles komt goed, het kan alleen even duren
Alle reacties Link kopieren
Via Facebook doe ik mee aan de 52 weken spaar challenge en wij zijn hard aan het sparen voor het aflossen van onze hypotheek.

Het streven is om dit jaar meer dan 5000 euro te sparen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!!
Ik ben opzoek naar een digitaal kasboek, gebruiken jullie een kasboek?.

Hier verdienen we echt wel goed, maar houden niet echt over. Schandalig!
Daar moet gewoon verandering inkomen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-01-2019 07:08
Dave Ramsey gaat niet alleen over sparen. Het gaat om aflossen schulden, een noodfonds, je pensioen regelen en beleggen.
Ik had het niet over Dave Ramsey...?
En zo te lezen heb ik zijn adviezen ook niet echt nodig.
Schulden nihil op kleine hypotheek na
Beleggen doe ik al meer dan 15 jaar
Voldoende geld voor nood achter de hand
Pensioen geregeld
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
02-01-2019 20:10
Leuk topic!!
Ik ben opzoek naar een digitaal kasboek, gebruiken jullie een kasboek?.

Hier verdienen we echt wel goed, maar houden niet echt over. Schandalig!
Daar moet gewoon verandering inkomen.
Niet echt een digitaal kasboek, maar ik doe alles in Excel. Vul alles per categorie in en dan wordt alles per categorie opgedeeld. Niet zo fan van de online kasboeken en al helemaal niet die waar je bank aan is gekoppeld.. Iets met privacy..
Wij zijn aan het sparen voor kunststof kozijnen. Deze laten we in etappes plaatsen. Eerst de voorpui. Dan achter. Dan de zolder, daarna de schuur. Hiervoor sparen we een vast bedrag per maand, direct na storting van mijn loon. Verder leggen we elke maand wat opzij voor extra aflossing van de hypotheek. Ook leggen we elke maand 1/12 deel opzij voor rekeningen die eens per jaar betaald worden. Ik heb een vast boodschappenbudget en een vast budget voor benzine en een vast budget voor alle extra dingen als kleding, uit eten en nog meer dingen die niet onder boodschappen vallen. Als er een maand meer loon binnen komt gaat dat ook naar de spaarrekening, net als belastingteruggaaf, geld terug van gas en elektra, een deel vakantiegeld, dat soort dingen. De voorpui wordt binnenkort gedaan. Dan hard sparen voor achter. Duurt me allemaal veel te lang :-D .
Alle reacties Link kopieren
Mijn studieschuld afbetalen!
Ik heb het geld op mijn spaarrekening maar ben er nog niet uit of ik het allemaal in 1 keer ga afbetalen op mijn verjaardag (die al begin van het jaar komt) als een soort kado voor mezelf (en op de dag af exact 5 jaar na mijn afstuderen), of dat ik het meer spreid om zo nog wat meer buffer over te houden op mijn spaarrekening....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven