Geld & Recht alle pijlers

Financiele voornemens 2019

18-12-2018 11:53 200 berichten
Een paar jaar geleden was hier een topic over een jaarlange spaarchallenge waarbij je elke week een bedragje opzij zette en dan aan het eind van het jaar ruim €1000 had gespaard. Ik vond dat een leuk topic en dacht dat weer eens leven in te blazen, alleen dan wat breder, namelijk voor verschillende financiële voornemens.

Dus:
- Wil je bijvoorbeeld €10.000 sparen voor een verre reis?
- Of ben je van plan om in 2019 je schulden af te lossen?
- Of wil je volgend jaar nog een ander financieel doel halen?

Hier kunnen we elkaar motiveren, succesjes delen enzovoort.

Voor mezelf:
Ik wil volgend jaar het stappenplan van Dave Ramsey gaan volgen: eerst €1.000 emergency fund sparen, daarna de studieschuld aflossen, dan 3 maandsalarissen sparen en daarna de hypotheek versneld gaan aflossen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom, maar ik hoop toch in elk geval stap 1 en 2 helemaal af te kunnen ronden.
Vandaag mijn emergency fund tot de €1.000 gekregen en 10% van de studieschuld afgelost :yes:
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meeschrijven. Afgelopen half jaar een huis en auto gekocht en lang op vakantie geweest. Spaargeld is nu wel op dus dat moet nodig weer aangevuld worden. Ik heb rond de zomer nog wat grote uitgaven gepland staan en zou eigenlijk ook nog wat meubels moeten vervangen. Doel voor nu is in ieder geval weer 5.000 op de spaarrekening te hebben voor het einde van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee.
Al het goede stroomt naar mij toe.... Ik ben wie ik ben.
Hoe
gaat het bij iedereen? Hier gaat het wel goed, alleen ik had mijn laatste geld uirgegeven aan boodschappen bestellen bij Picnic en dan zouden we boodschappen bezorgd krijgen waarmee we tot het salaris konden doen. Alleen nu heeft Picnic gister niet bezorgd vanwege het weer en zitten we dus te wachten tot we het geld terugkrijgen. :roll: En moest ik dus (tijdelijk, gelukkig!!) geld van de spaarrekening afhalen om alsnog zelf boodschappen te gaan doen. Het wordt wel weer opgelost maar toch baal ik er wel van

Ik ben benieuwd hoe het met jullie doelen gaat. Iemand al stappen ondernomen?
Alle reacties Link kopieren
Als je zo krap zit kun je beter ergens anders boodschappen doen. Picnic is nou niet echt goedkoop.
Bedankt voor de tip, maar ik bepaal liever zelf waar ik mijn boodschappen doe. En we zitten niet krap, we hadden het exact goed gebudgetteerd, alleen gooide het weer roet in het eten.
Alle reacties Link kopieren
Goeie! Wij willen dit jaar extra aflossen op de hypotheek, ik hoop dat €15.000 haalbaar is (wil wel een spaarpotje van minimaal €10.000 overhouden). Ik ben vanaf deze maand meer gaan verdienen dus we kunnen nog een paar maanden extra sparen en dan moet dit lukken.

Verder hebben we nog geen spaarrekening geopend voor onze kinderen (ongeboren en 1 jaar) :-$ Dat moet er dit jaar ook maar eens van komen :hihi:
snorriemorrie schreef:
23-01-2019 10:45
Ik ben benieuwd hoe het met jullie doelen gaat. Iemand al stappen ondernomen?
De enige stappen die we als intentie hadden, die hadden we al gedaan (maar dat zeiden we eerder al.

Nu wel de voorbije week, na een "wat als jij sterft"-gesprek even een compleet overzicht gemaakt van huidige vermogen, en wat daar mee gebeurt in geval van overlijden. Op zich goed gedekt, maar wel tot de conclusie gekomen dat we nog wat extra beleggingen moeten gaan doen voor het pensioen af te dekken, en dat er een levensverzekering moet komen in geval hij sterft. Dat zijn dus de volgende stappen voor de volgende weken.

Aanrader voor ieder trouwens om die oefening ook zelf eens te doen; er zijn genoeg achterblijvers die het lastig krijgen wanneer daar op voorhand niet genoeg over nagedacht is.
Ik heb als doel een spaarrekening te kweken als een dik vestgemest varken omdat ik vanmorgen hoorde dat alweeeeer de pensioenen gaan worden gekort. Ik ben wat ouder dan jullie en het pensioen duurt geen tien jaar meer. Dus......zo goed mogelijk voorbereid zijn dan maar.
Ik doe de 52 weeks money challenge ook. Daarnaast wil ik een emergency budget (Dave Ramsey) bij elkaar sparen. Wel los van het spaargeld wat ik al heb. Vanwege een financiële meevaller heb ik zojuist mijn lening kunnen aflossen. Ik heb nu nog alleen mijn studieschuld open staan. Het is helaas niet een bedrag dat snel afgelost kan worden.

Ik twijfel nu alleen of ik het bedrag dat ik normaliter kwijt was aan mijn lening extra af te lossen op mijn studieschuld of toe te voegen aan het emergency fund.
Weer 3% van de studieschuld afgelost (van het bedrag dat begin 2019 nog over was). Nu dus 13% afgelost. Waarom nu 3%? Omdat we daardoor op een mooi rond bedrag uitkomen en nu dan elke keer in blokjes van 100 of 250 af kunnen gaan lossen, dan kunnen we iets van een aftel-tracker maken :yes:
Afgelopen maand 35% van de studieschuld afgelost in totaal :cheer: Hopelijk kunnen we dit tempo volhouden dan zijn we er lekker snel vanaf :)
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig snorrieMorrie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit weekend mijn resterende studieschuld afgelost :cheer:
Dat betekent dat ik in exact 5 jaar na mijn diploma-uitreiking 20.000 heb afgelost :proud:

Ben best trots op mezelf, nu ga ik lekker meer overhouden per maand. De eerste maand mag ik daarvan gaan shoppen van mezelf. Daarna ga ik gewoon meer sparen (ook omdat ik mijn spaarrekening heb gehalveerd voor deze laatste restschuld :proud:)
Alle reacties Link kopieren
Sem_ schreef:
24-01-2019 17:18
Ik doe de 52 weeks money challenge ook. Daarnaast wil ik een emergency budget (Dave Ramsey) bij elkaar sparen. Wel los van het spaargeld wat ik al heb. Vanwege een financiële meevaller heb ik zojuist mijn lening kunnen aflossen. Ik heb nu nog alleen mijn studieschuld open staan. Het is helaas niet een bedrag dat snel afgelost kan worden.

Ik twijfel nu alleen of ik het bedrag dat ik normaliter kwijt was aan mijn lening extra af te lossen op mijn studieschuld of toe te voegen aan het emergency fund.
Ik zou eerst voor de emergency fund gaan en daarna je studieschuld.
AnAppleADay schreef:
19-02-2019 11:53
Ik heb dit weekend mijn resterende studieschuld afgelost :cheer:
Dat betekent dat ik in exact 5 jaar na mijn diploma-uitreiking 20.000 heb afgelost :proud:

Ben best trots op mezelf, nu ga ik lekker meer overhouden per maand. De eerste maand mag ik daarvan gaan shoppen van mezelf. Daarna ga ik gewoon meer sparen (ook omdat ik mijn spaarrekening heb gehalveerd voor deze laatste restschuld :proud:)

Super, gefeliciteerd :biggrin:

Hier gebeurt nu even niets, maar als het salaris binnenkomt gaan we direct weer een aflossing doen ook :yes:
Alle reacties Link kopieren
Hier achter gekomen dat we veel meer geld aan boodschappen uitgeven dan gedacht 😐. Ruim 600 euro (met 5 personen). Vind ik best veel maar we doen geen gekke uitgaven
Sinds ik een kasboek bijhoudt wordt ik gierig geloof ik en kan ik balen van extra uitgaven.
Het is wel leuk om de spaarrekening te zien groeien.
Alle reacties Link kopieren
Bah...ik heb de spaarrekening moeten aanspreken voor een auto beurt+APK...ik had het deze maand niet 'over' ivm een verjaardag die nogal wat geld gekost heeft en een etentje buiten de deur (doen we niet vaak).

En dan maak ik me ook nog zorgen over de energieprijzen dit jaar....hakt er toch weer in.

We hebben het niet slecht hoor, maar vind dit altijd van die tegenvallers.
Alle reacties Link kopieren
Zeer matig. Ik geef te veel geld uit aan uitjes. Volgende maand moet dat echt anders.
Vandaag weer een leuk bedrag afgelost van de studieschuld.

We hebben dit jaar al 57% van de studieschuld afgelost. :yes:
Nog nooit op vliegvakantie geweest. Wil ik 1 keer meegemaakt hebben.

Sinds ruim een jaar aan het sparen. Ben denk ik op de helft.

Gaat niet zo hard, als ik zou willen maar eind 2020 lijkt vooralsnog haalbaar.

( leef van bijstand, en nee gaat niet veranderen want 100% afgekeurd, maar is reden dat sparen niet snel gaat)
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
27-02-2019 10:14
Nog nooit op vliegvakantie geweest. Wil ik 1 keer meegemaakt hebben.

Sinds ruim een jaar aan het sparen. Ben denk ik op de helft.

Gaat niet zo hard, als ik zou willen maar eind 2020 lijkt vooralsnog haalbaar.

( leef van bijstand, en nee gaat niet veranderen want 100% afgekeurd, maar is reden dat sparen niet snel gaat)
Wat een leuk doel! Weet je al waar je naar toe gaat?
AnAppleADay schreef:
27-02-2019 11:05
Wat een leuk doel! Weet je al waar je naar toe gaat?
Ik denk Griekenland. Trekt zowel mij als mijn zoon van dan 16.
Maar zien we iets anders moois binnen budget dan kan dat het maar zo worden.
Duiken / snorkelen is wens van zoon dus misschien Egypte.

Nog tijd zat om te beslissen.

Lijkt me zo geweldig, luxe, zon.
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
27-02-2019 17:03
Ik denk Griekenland. Trekt zowel mij als mijn zoon van dan 16.
Maar zien we iets anders moois binnen budget dan kan dat het maar zo worden.
Duiken / snorkelen is wens van zoon dus misschien Egypte.

Nog tijd zat om te beslissen.

Lijkt me zo geweldig, luxe, zon.
Leuk! Lekker veel voorpret dit jaar, dan kan je straks extra genieten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!


Graag zou ik ook mee schrijven. Dat van Dave Ramsey, waar kan ik dat vinden?

Ben student en woon net 2 maanden in mijn eigen mini appartementje. Ideaal! Alleen financieel is het wel wat minder, ik was gewend veel onnodig geld uit te geven omdat ik veel werk bij mijn bijbaan en gewoon kon sparen en kopen wat ik wou, luxe als student. Nu is mijn “grote “ buffer dus zo goed als op. €1000 is mijn spaarsaldo momenteel. Mijn doel is dit jaar om dat sowieso niet te verlagen! Gewoon dit bedrag behouden tot het einde van 2019.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven