Geld & Recht alle pijlers

Buitenlandstage dochter en mijn huurtoeslag

19-12-2018 16:57 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat in 2020 9 maanden in het buitenland stage lopen zij ontvangt dan ook een vergoeding immers ze zal daar moeten wonen en leven.
3 maanden van dat jaar zal zijn vrij zijn van stage en dus ook geen vergoeding hebben, logisch, die 3 maanden zal zij in principe weer thuis komen wonen.

Nu blijkt dus dat ook al woont zij maar 3 maanden dat jaar thuis, haar volledige vergoeding bij mijn bruto jaarinkomen wordt gerekend wat inhoudt dat ik voor dat jaar geen huurtoeslag mag ontvangen.
Hoe krom, mijn dochter woont niet thuis dat geld wordt gebruikt voor haar kosten ter plaatse en is niet mijn inkomen ik heb er ook geen baat bij maar het wordt wel meegerekend.

Ik kan mijn huur niet betalen zonder toeslag en zij kan het verschil ook niet bijleggen immers zij moet zelf iets huren.

Ik zal dus moeten gaan rond zoeken ( familie ) of zij daar die andere 3 maanden ingeschreven kan staan, is fraude want ze woont bij mij, maar wat moet ik anders?

Is er iemand die dit ook aan de hand heeft gehad?
Alle reacties Link kopieren
Huurtoeslag wordt over het jaarinkomen berekend. Als jouw dochter ingeschreven staat wordt haar inkomen inderdaad meegeteld.
Hoe oud is jouw dochter?

Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt in 2019 alleen het inkomen boven € 4.885 mee (in 2018: € 4.827).
minnimouse wijzigde dit bericht op 19-12-2018 17:00
41.11% gewijzigd
Die 9 maanden woont ze toch niet bij jou? Waarom kan ze niet in het buitenland ingeschreven staan die maanden?
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ze op kamers kan als ze terug komt?
Is het niet zo dat je alleen voor de tijd dat je samen woont toeslagpartner bent?
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 14:13
58.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is fraude. (Al snap ik wel dat je die keuze zou maken)

Je dochter kan zich uitschrijven en inschrijven waar ze gaat wonen. Of ze kan je compenseren voor de ontbrekende huursubidie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zal die 9 maanden in het buitenland ingeschreven staan, maar het gaat de belasting om 12 maanden ook al woont ze 3 maanden van de 12 thuis.

Ze is dan 19 jaar.
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
19-12-2018 17:00
Is het niet zo dat je alleen voor de tijd dat je samen woont toeslagpartner bent? Dus laten we zeggen dat je dochter van januari tot en met september zich uitschrijft ivm buitenland verblijf. Dan wordt haar vergoeding niet meegerekend. Van okt-dec heeft zij die vergoeding niet en is er dus geen probleem?
Bij de huurtoeslag telt de medebewoner mee, ongeacht of je toeslagpartners bent of niet.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
19-12-2018 17:01
Mijn dochter zal die 9 maanden in het buitenland ingeschreven staan, maar het gaat de belasting om 12 maanden ook al woont ze 3 maanden van de 12 thuis.

Ze is dan 19 jaar.
Kan ze zich niet in het buitenland inschrijven op het adres waar ze daadwerkelijk verblijft?

En wat is haar inkomen dan?

Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt in 2019 alleen het inkomen boven € 4.885 mee (in 2018: € 4.827).
minnimouse wijzigde dit bericht op 19-12-2018 17:03
25.76% gewijzigd
minnimouse schreef:
19-12-2018 17:01
Bij de huurtoeslag telt de medebewoner mee, ongeacht of je toeslagpartners bent of niet.
aha.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 14:13
30.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
19-12-2018 17:00
Is het niet zo dat je alleen voor de tijd dat je samen woont toeslagpartner bent? Dus laten we zeggen dat je dochter van januari tot en met september zich uitschrijft ivm buitenland verblijf. Dan wordt haar vergoeding niet meegerekend. Van okt-dec heeft zij die vergoeding niet en is er dus geen probleem?
Dat zou je denken en zou ook logisch zijn maar ze rekenen 12 maanden bij de belasting.
Een verdeelsleutel zou logischer/eerlijker zijn maar die passen ze niet toe.
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
19-12-2018 17:03
aha. Maar dochter is 9 maanden van het jaar in buitenland en dus uitgeschreven neem ik aan? Dan wordt haar inkomen toch niet meegerekend over die tijd?
Het gaat bij toeslagen over het jaarinkomen.
Uit de OP begrijp ik dat TO tijdens die buitenlandstage gewoon bij moeder ingeschreven blijft staan.
Is dit niet op jouw situatie van toepassing, TO?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner

Hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner, bijvoorbeeld door een scheiding, een verhuizing of een overlijden? Ook dan gaan we dus uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan wel alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.

Voorbeeld

U krijgt samen met uw toeslagpartner zorgtoeslag. Uw geschatte jaarinkomen is € 15.000 en dat van uw partner € 20.000. Vanaf 1 juli bent u na een scheiding geen toeslagpartners meer. Uw zorgtoeslag tot 1 juli berekenen we met uw gezamenlijke jaarinkomen van € 35.000. De toeslag vanaf 1 juli berekenen we met alleen uw inkomen van € 15.000.

Klinkt als dezelfde situatie als die van jou en je dochter.
*
anoniem_639f946acf39b wijzigde dit bericht op 19-12-2018 17:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
19-12-2018 17:00
Ja dat is fraude. (Al snap ik wel dat je die keuze zou maken)

Je dochter kan zich uitschrijven en inschrijven waar ze gaat wonen. Of ze kan je compenseren voor de ontbrekende huursubidie.
Ze zal rond de 800 a 1000 euro netto vergoeding krijgen en daar zal ze daar iets van moeten huren en leven.
Mij compenseren gaat niet lukken.
Ik sta voor een voldongen feit, zij kan het niet compenseren en ik kan met mijn inkomen mijn huur zonder toeslag niet betalen. En nee ook niet al zou ik goedkoper gaan wonen ik heb nou eenmaal een vrij laag inkomen wat opeens met pakweg 13.000/16.000 omhoog gaat door het meerekenen van haar vergoeding.
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
19-12-2018 17:05
Is dit niet op jouw situatie van toepassing, TO?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner

Hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner, bijvoorbeeld door een scheiding, een verhuizing of een overlijden? Ook dan gaan we dus uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan wel alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.

Voorbeeld

U krijgt samen met uw toeslagpartner zorgtoeslag. Uw geschatte jaarinkomen is € 15.000 en dat van uw partner € 20.000. Vanaf 1 juli bent u na een scheiding geen toeslagpartners meer. Uw zorgtoeslag tot 1 juli berekenen we met uw gezamenlijke jaarinkomen van € 35.000. De toeslag vanaf 1 juli berekenen we met alleen uw inkomen van € 15.000.

Klinkt als dezelfde situatie als die van jou en je dochter.
Dan moet de dochter van TO zich dus wel uitschrijven. Enkel verblijven in het buitenland en ingeschreven blijven staan bij TO is niet voldoende.
Kan zijn dat bovenstaande situatie dan van toepassing is.
minnimouse wijzigde dit bericht op 19-12-2018 17:08
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik snap niet zo goed waarom ze bij jou moet komen wonen, als ze in het buitenland kan wonen dan kan ze toch ook zelf een kamertje regelen in eigen land?
en geen stage is niet perse geen werk dus geen inkomen... ik vind je wel erg snel aan fraude denken en weinig creatief verder
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
19-12-2018 17:05
Is dit niet op jouw situatie van toepassing, TO?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner

Hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner, bijvoorbeeld door een scheiding, een verhuizing of een overlijden? Ook dan gaan we dus uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan wel alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.

Voorbeeld

U krijgt samen met uw toeslagpartner zorgtoeslag. Uw geschatte jaarinkomen is € 15.000 en dat van uw partner € 20.000. Vanaf 1 juli bent u na een scheiding geen toeslagpartners meer. Uw zorgtoeslag tot 1 juli berekenen we met uw gezamenlijke jaarinkomen van € 35.000. De toeslag vanaf 1 juli berekenen we met alleen uw inkomen van € 15.000.

Klinkt als dezelfde situatie als die van jou en je dochter.

Ik hoop dat dit van toepassing is, maar heb net gebeld met de belasting en hij gaf aan dat ze het hele jaar berekenen ook al woont zij 9 maanden niet thuis en is zij ook niet ingeschreven op mijn adres.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
19-12-2018 17:07
Ze zal rond de 800 a 1000 euro netto vergoeding krijgen en daar zal ze daar iets van moeten huren en leven.
Mij compenseren gaat niet lukken.
Ik sta voor een voldongen feit, zij kan het niet compenseren en ik kan met mijn inkomen mijn huur zonder toeslag niet betalen. En nee ook niet al zou ik goedkoper gaan wonen ik heb nou eenmaal een vrij laag inkomen wat opeens met pakweg 13.000/16.000 omhoog gaat door het meerekenen van haar vergoeding.
Daarom moet ze zich ook uitschrijven.
Het is toch logisch dat als ze bij jou ingeschreven staat, dat haar inkomen meegerekend wordt?
De Belastingdienst gaat echt niet checken of zij bij jou ingeschreven staat maar eigenlijk in het buitenland verblijft en dat geld nodig heeft om in het buitenland een kamer te huren.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen fraude wil plegen, dan zal er niets anders op zitten, dan je inkomen te vergroten door meer te gaan werken.
Of een andere baan zoeken, waarmee je beter verdient.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
19-12-2018 17:09
Ik hoop dat dit van toepassing is, maar heb net gebeld met de belasting en hij gaf aan dat ze het hele jaar berekenen ook al woont zij 9 maanden niet thuis en is zij ook niet ingeschreven op mijn adres.
Bij de Belastingtelefoon krijg je ook 9 van de 10 keer een ander antwoord.
Je zou even langs een belastingkantoor kunnen gaan, meestal krijg je daar betere antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
19-12-2018 17:08
ik snap niet zo goed waarom ze bij jou moet komen wonen, als ze in het buitenland kan wonen dan kan ze toch ook zelf een kamertje regelen in eigen land?
en geen stage is niet perse geen werk dus geen inkomen... ik vind je wel erg snel aan fraude denken en weinig creatief verder
Ze woont 9 maanden in het buitenland staat daar ook ingeschreven.
3 maanden geen stage dus weer bij mij ingeschreven.
12 maanden rekent de belasting haar inkomen ook al woont ze maar 3 maanden bij mij, en is ze dus ook maar 3 maanden op mijn adres ingeschreven.

Heb jij een creatieve oplossing?
LadyLola schreef:
19-12-2018 17:09
Ik hoop dat dit van toepassing is, maar heb net gebeld met de belasting en hij gaf aan dat ze het hele jaar berekenen ook al woont zij 9 maanden niet thuis en is zij ook niet ingeschreven op mijn adres.
Vreemd, TO. Want dit komt ook van de website van de Belastingdienst. Het klinkt echt hetzelfde. Toch?
Ik snap dat je goed voorbereid wilt zijn op deze situatie. Misschien kun je langs een lokaal kantoor van de Belastingdienst? [mosterd!]
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 17:13
1.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ja extra werken dus, zowel zij als jij

hele hordes mensen doen dat...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
19-12-2018 17:12
Ze woont 9 maanden in het buitenland staat daar ook ingeschreven.
3 maanden geen stage dus weer bij mij ingeschreven.
12 maanden rekent de belasting haar inkomen ook al woont ze maar 3 maanden bij mij, en is ze dus ook maar 3 maanden op mijn adres ingeschreven.

Heb jij een creatieve oplossing?
Hoeveel huurtoeslag ga jij mislopen hierdoor?
Kan jouw dochter in die maanden dat ze thuis woont geen bijbaantje vinden en je op die manier compenseren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven