Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef jij uit aan de kerstboodschappen?

21-12-2018 21:25 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor 175 euro aan boodschappen besteld bij AH (er komt steeds iets bij) en ik vind het eigenlijk wel erg veel en dan heb ik ook nog een paar dingen bij de Lidl en de bakker gekocht.

Ik heb boodschappen gedaan voor:
1x kerstdiner (gourmetten en toetje)
1x kersttoetje (vegan en 'normale' variant)
1x kerstontbijt (maar we kunnen er denk ik wel 2x van ontbijten)
Eten voor de 23ste en de 27ste, omdat ik de winkel wil vermijden
Lekkernijen, zoals kerstkransjes en nootjes voor bij de borrel
En ik wil nog kerstkoekjes bakken dit weekend

Ik heb ook wat onzindingen besteld, zoals een kersthanger van een hamster. Maar de meeste dingen lijken toch niet overbodig (hoewel je je natuurlijk altijd kunt afvragen hoe nodig het is om zoveel te kopen).

Ik ben benieuwd hoeveel jullie uitgeven. Zijn jouw boodschappen ook zo duur (of nog duurder), of eten jullie gewoon hetzelfde als anders? Of schuiven jullie misschien ergens aan en hoef je dus helemaal geen kerstboodschappen te doen? Is wel het goedkoopste natuurlijk. :P
drackie wijzigde dit bericht op 21-12-2018 21:30
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij halen vrijwel alles bij de Sligro, voor het kerstdiner. Wordt een flink bedrag ben ik bang, gaat zeker over de 200,- heen, maar nog geen idee waar het eindigt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Voor 4 kerstdiners (1 volledig en 3 een bijdrage) 300 euro.
Een fractie meer dan anders, alleen voor een luxe ontbijt. Kerstdiners zijn wij beide niet van huis uit gewend en we ervaren ook geen noodzaak. Ik eet elke dag lekker, dus alles is prima.
Ik zit snel aan 25 à 30 euro per persoon voor een kerst-diner.
Met nog wat drank uit de kelder en dergelijke, anders zou het al snel nog wat hoger liggen.
(Tel uit wat mijn hele schoonfamilie - 10 personen - kost.)

En dan heb ik dus de rest van de dagen nog niet gegeten.

Dus het hangt er maar vanaf hoeveel volk er komt, maar ik vind het nog meevallen.


Dit jaar mag een ander van de familie eens koken.
Alle reacties Link kopieren
Vind €175,- nog wel meevallen. Ligt er ook aan natuurlijk voor hoeveel personen je hebt ingekocht.
Hier zijn we met zn 8en, en tot nu toe € 275,- uitgegeven. Maar er zal nog wel t een en ander bijkomen. Geef elk jaar weer veel te veel uit, maar ach t is ook altijd heel gezellig :lol:
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, aantal personen is ook wel handig. Voor de gourmet zijn dat er 4, voor het toetje van tweede kerstdag zijn dat er 12, en voor het ontbijt alleen man en ik.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee van het bedrag.
Eerste kerstdag een lunch met 14 volwassenen en drie kinderen. Maar gewoon eenvoudige hapjes.
‘S avonds eten we met vier volwassen en drie kinderen. Wel een ‘driegangenmenu’, maar vrij simpel.
Tweede kerstdag lunchen we restjes en gourmetten we weer met ong 12-15 personen.

Zal in totaal denk €200-€250 euro zijn? Hoop ik. Vrij weinig voor zoveel man. Grootste kostenpost is het vlees.

Hier geen culinaire hoogstandjes, dus dat drukt de kosten behoorlijk.

Ik bak regelmatig een taart en heb veel ingrediënten daarom standaard in huis.
Geen cent meer dan ik op een andere willekeurige dag aan eten en drinken uitgeef.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten 1e bij familie, wonen vrij ver dus dat kost iets van 40,- benzine + 25,- voor een bloemetje/ wijntje. (Volgend jaar weer bij ons, om en om. )
2e eten we thuis gourmet met z'n vieren, met lekker toetje en afbakbroodjes bij het ontbijt en kerstkransjes. Was iets van 50,- extra kwijt aan de weekboodschappen.
Verder nog een kerstboom gekocht, hapjes gemaakt voor het kerstdiner op school voor de kinderen en wat feestelijke kleding voor de jongste.

Totaal aan eten dus iets van 50,-, maar hele Kerst toch wel 175 tot 200. En dat vind ik ook wel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag eten we bij zus en zorgen wij voor de drank ; tweede kerstdag maak ik een 6 gangen menu voor 7 personen.
Alles bij elkaar ben ik zeker wel € 300 kwijt.
Komt ook doordat ik een ‘gevulde kalkoen kan zo de oven in’ heb besteld bij de slager omdat ik komende dagen nog andere verplichtingen heb en daardoor weinig tijd.
Ik denk dat dat amper meer is dan normaal. We zijn maar met twee en hebben eigenlijk niet de behoefte om met kerst ons vol te vreten met allerlei luxeproducten. We drinken ook niet (alcohol noch frisdranken), dus dat zijn ook geen extra kosten.

Met nieuwjaar gaan we gourmetten, dus dan zal het denk ik 20 euro meer zijn dan de doordeweekse boodschappen wegens biovlees en luxere veganalternatieven.

Edit: misschien bakken we een taart of halen we er een bij de bakker wegens bezoek. Dus misschien toch een euro of 10 erbij. Onze (ambachtelijke) bakker hanteert dezelfde prijzen als 10-15 jaar geleden qua taartjes en brood, dar scheelt wel :-D
Alle reacties Link kopieren
Eten voor de 23ste en de 27ste, omdat ik de winkel wil vermijden
Lekkernijen, zoals kerstkransjes en nootjes voor bij de borrel


O je hebt dus eigenlijk voor 4 dagen gekocht, dat scheelt al. En bedenk dat van die kerstkransjes en nootjes de helft overblijft als iedereen genoeg gegeten heeft, dus daar doe je ook langer mee
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag de boodschappen gedaan, kerst en normaal bij elkaar, ik wil volgende week niet naar de winkel.

Op zich viel het nog wel mee, maar goed, tweede kerstdag moet ik werken, dus dan eten we een broodje tussendoor en ´s avonds gaan we dan uit eten, dat kost voor ons drietjes rond de 100 euro.

Ik koop trouwens nauwelijks extra zoetigheid. Ik heb kerstkransjes staan, verder niks. Ik haal geen taarten in huis en omdat we op de eerste dag in pyama hangen, gaan we ook geen acht-gangen-diner op tafel zetten.
Vroeger geleerd dat kerst overdadig moest zijn. Maar dan zit je vier dagen na de kerst nog steeds aan de kersttaart. Dus in principe eten we redelijk normaal.
ceylon wijzigde dit bericht op 21-12-2018 22:08
38.07% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Incl weekend boodschappen 225 voor 7 man. Eten tot en met 2e kerstdag
Ons eten is iets luxer dan op een normale zondag, ik heb iets te snoeien in huis. En dan ook nog wat luxere dingen voor het ontbijt. Veel boodschappen heb ik de afgelopen twee weken al meegenomen met de wekelijkse boodschappen.

Ik neem mijn boodschappenbudget altijd contant op en ik denk dat ik ongeveer 50 euro extra besteed aan kerst.

Ik snap ook nooit dat we massaal zo veel uitgeven. En mens kan niet meer eten dan anders. De een doet veel boodschappen want ontvangt gasten. De ander is ergens te gast en die gasten zouden dan dus niet zo veel hoeven kopen. Toch?

Ik moet altijd de dag na kerst alweer boodschappen doen. Want zelden genoeg over om met vijf man kliekjes te eten.

Ik vind het zo zonde dat er uiteindelijk doet zo veel mensen zo veel wordt weggegooid. Waar gaat kerst nog over?
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
21-12-2018 22:03
Eten voor de 23ste en de 27ste, omdat ik de winkel wil vermijden
Lekkernijen, zoals kerstkransjes en nootjes voor bij de borrel


O je hebt dus eigenlijk voor 4 dagen gekocht, dat scheelt al. En bedenk dat van die kerstkransjes en nootjes de helft overblijft als iedereen genoeg gegeten heeft, dus daar doe je ook langer mee
Dat is waar, en ik heb ook al oliebollenmix besteld en een krat bier waar we een maand mee doen (omdat alleen man het drinkt). Als je het zo bekijkt, valt het inderdaad eigenlijk nog wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-12-2018 22:08
Ons eten is iets luxer dan op een normale zondag, ik heb iets te snoeien in huis. En dan ook nog wat luxere dingen voor het ontbijt. Veel boodschappen heb ik de afgelopen twee weken al meegenomen met de wekelijkse boodschappen.

Ik neem mijn boodschappenbudget altijd contant op en ik denk dat ik ongeveer 50 euro extra besteed aan kerst.

Ik snap ook nooit dat we massaal zo veel uitgeven. En mens kan niet meer eten dan anders. De een doet veel boodschappen want ontvangt gasten. De ander is ergens te gast en die gasten zouden dan dus niet zo veel hoeven kopen. Toch?

Ik moet altijd de dag na kerst alweer boodschappen doen. Want zelden genoeg over om met vijf man kliekjes te eten.

Ik vind het zo zonde dat er uiteindelijk doet zo veel mensen zo veel wordt weggegooid. Waar gaat kerst nog over?
Ik koop altijd teveel ja, uit angst dat ik te kort heb. :facepalm: Ik zet niet direct alles op tafel, zeker bij een gourmet kun je het anders daarna wel weggooien. Zo kan het tenminste de vriezer nog in.

Ik zie met kerst ook altijd halve gourmetschotels op de weggeefhoek staan. Altijd heel populair ook, veel reacties. Persoonlijk zou ik nooit bij een vreemde vlees ophalen ofzo, geen idee hoe oud het is en wat ermee gebeurd is (bijvoorbeeld de hele avond naast het gourmetstel gestaan). Dichte verpakkingen kerstkransjes oid breng ik wel naar een kastje hier in de buurt waar je etenswaren e.d. in kunt stoppen die je zelf niet gaat gebruiken.
Drackie schreef:
21-12-2018 22:13
Ik koop altijd teveel ja, uit angst dat ik te kort heb. :facepalm: Ik zet niet direct alles op tafel, zeker bij een gourmet kun je het anders daarna wel weggooien. Zo kan het tenminste de vriezer nog in.

Ik zie met kerst ook altijd halve gourmetschotels op de weggeefhoek staan. Altijd heel populair ook, veel reacties. Persoonlijk zou ik nooit bij een vreemde vlees ophalen ofzo, geen idee hoe oud het is en wat ermee gebeurd is (bijvoorbeeld de hele avond naast het gourmetstel gestaan).

Dat heb ik dus helemaal niet. Ik neem ook geen vier bakjes salade voor op toastjes omdat ik wat te kiezen wil hebben. Twee bakjes voor zijn vijven, een kaasje, wat paté, dan is er voor elk wat wils. En eten we de restjes de dag na kerst wel met de lunch.

Misschien wel een leuk idee voor een topic; Wat heb jij weggegooid na de kerst?
Het is wel duurder dan op gewone dagen maar niet zoveel als hierboven
kerstavond eten we gewoon normaal. 1e en 2e kerstdag heb ik voor ongeveer 10 euro aan ontbijt uitgegeven. In de kerstpakketten zat genoeg snaaierij voor bij de thee/koffie. Avondeten 1e kerstdag is denk ik bij elkaar 30 euro.
Elk jaar koop ik weer voor s'avonds toastjes en hapjes maar 9 van de 10 x zitten we al zo vol dat we daar geen trek in hebben en eten we het pas het weekend. Was bij elkaar 10 euro.
2e kerstdag bestellen we eten en dat zal ongeveer 40 euro zijn.
Maar wij vieren het 1 kerstdag met 4 personen (incl 2 kleine kinderen die niet veel op kunnen) en 2e kerstdag komen daar 2 personen bij.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-12-2018 22:19
Dat heb ik dus helemaal niet. Ik neem ook geen vier bakjes salade voor op toastjes omdat ik wat te kiezen wil hebben. Twee bakjes voor zijn vijven, een kaasje, wat paté, dan is er voor elk wat wils. En eten we de restjes de dag na kerst wel met de lunch.

Misschien wel een leuk idee voor een topic; Wat heb jij weggegooid na de kerst?
Goed topic om mensen er bewust van te maken ja! Ook goed om zelf weer eens bij stil te staan. Ik ga nog maar eens kritisch kijken naar wat ik heb besteld.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik heb ook nog aanbiedingen gekocht: 4 flessen shampoo en 4 flessen conditioner omdat het 1+1 gratis was en 2 pakken wc-papier omdat het de tweede voor de halve prijs was. En na kritisch kijken heb ik toch weer 15 euro aan producten van mijn boodschappenlijstje geschrapt. Ik ben toch redelijk tevreden nu geloof ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoeveel, maar het zal niet heel veel meer zijn dan normaal.
We eten 1 dag met mijn familie, 9 man. Mijn ouders zorgen voor het vlees, ik voor voorgerecht, alle bijgerechten/groentes en sauzen bij het hoofdgerecht en voor het nagerecht.
Wijn en wat hapjes nemen mijn broer, zus mee.

Dan eten we nog een dag met de schoonfamilie, 15 man. Ik zorg voor nagerecht en friandises.

Als ik zo een beetje optel is dat maximaal 75 tot 90 euro.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog aardig wat voorraad in huis. Tweede Kerstdag waarschijnlijk de "confit de canard" die nog in de kast ligt, en dat is dan ook het duurste. Het enige extra is kerststol en kransjes in de boom.

De andere dagen eten we "gewoon".

Waarschijnlijk gaan zoon en ik nog iets lekkers bakken. Hij heeft nog donut-mix (nog nooit gemaakt), maar ik kan ook nog pandancake maken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Niets. Ik ben beide kerstdagen uitgenodigd bij familieleden.

Nou ja, we doen wel zo'n cadeautjesspel (2x 10euro) en ik neem een fles wijn mee voor de gastvrouw/heer (ook twee keer een tientje).

Maar verder laat ik de feestdagen beetje aan me voorbij gaan.. nu gewoon andere prioriteiten wat geld betreft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven