Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geïnteresseerd geraakt in minimalisme en in verbeteren van mijn financiële toekomst. Ik ben sinds half 2017 uit de schulden (studieschuld tgv privé opleiding). Ik heb een emergency fonds voor de helft opgebouwd. Ik wil daarna versneld mijn hypotheek aflossen.

Ik bespaar oa door weinig abonnementen te hebben en ik overweeg ook mijn sportschool op te zeggen omdat ik liever thuis train.
Ik doe boodschappen sober en bij de LIDL en via toogoodtogo app.
Ik koop geen nieuwe kleding of schoenen tenzij iets essentieels op of stuk is.
Ik woon klein.

Momenteel heb ik o.a. de financiële vlogs gevolgd van voor inspiratie, onder meer van Dave Ramsey.

Ik doe graag mee aan dit topic. Ik glij weleens af door mezelf een cadeau met kerst te gunnen of door op reis te gaan. Ik heb nog weleens de neiging om te denken dat ik iets nodig heb uit onzekerheid. Een nieuwe jurk voor dat ene gala die je daarna nooit meer draagt. Ik moet mezelf dan echt afremmen om niet iets te kopen dat nauwelijks toegevoegde waarde heeft. Het lukt wel steeds beter tgv bewustwording.

Ik lees graag mee voor tips e.d.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees graag mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal trouwens aftrappen. 34 jaar, woon alleen. Geen huisdieren. Inkomen iets boven minimum.
Ik had steeds het idee dat ik het aardig redde. Alleen toen ik afgelopen voorjaar 1500 euro huurtoeslag moest gaan terugbetalen kwam ik in de situatie dat ik me erg zorgen ging maken. Gelukkig is het nu afbetaald.

Nu iig goed aan het opletten met de boodschappen. Beter plannen dan ik gewend was. Ik probeer weer een buffer op te bouwen.
Je kunt méér.
Leuk topic.

Ik ben nu sinds heel kort aan het minimaliseren. Alle prulletjes de deur uit en er komt weinig nieuw spul in, althans spul wat ik zelf koop. Misschien is het ook wel nesteldrang want nu 31w zwanger.

Het viel me ook op dat alle kleine prullaria bij elkaar toch wel wat kost. Ook qua kleding heb ik de afgelopen jaren veel gekocht. Een groot deel weggedaan (maar ben er nog niet) en de afspraak met mezelf gemaakt alleen kleding te kopen als het op/ versleten is. Ook voor de kleine straks. Ik merk ook dat minder spullen meer rust geeft.

Het uitgespaarde geld wil ik opsparen want ik ga minder werken waarschijnlijk. En ik heb nog een studieschuld a 5000 euro te betalen. Deze wil ik versnelt aflossen zodat ik er maar vanaf ben.
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva-Amber, we zijn elkaar wel eens tegen gekomen in een ander topic. Leuk wat meer van je te lezen.
Ik volg op FB groepen van minimalisme. Ik ben al ruim 10 jaar bewust bezig met goedkoop te leven (uitverkoop in de gaten houden, aanbiedingen) maar nu word ik me op een andere manier bewust, namelijk het milieu. Ik kan wel voor een paar tientjes een heleboel rommel kopen in de uitverkoop... maar voor het milieu kan ik beter één duurzame broek kopen en die dragen tot hij versleten is. Het is weer een heel ander bewustzijn dan alleen 'goedkoop'.

Op vakanties heb ik al jaren bezuinigd. in de zin van: niet gaan. Wel twee meerdaagse festivals in de zomer. Al heb ik daar ook één van overgeslagen ivm de schuld huurtoeslag.
In vier jaar tijd één keer naar buitenland geweest: Gent. Wel een geweldige stad overigens die zo in mijn top 3 kan.
Een maand geleden, na vier jaar, weer eens een vliegvakantie gedaan. En toen merkte ik toch wel hoe goed het is om even helemaal weg te zijn. Dus hoewel dat voor mij iets was om op te bezuinigen, wil ik proberen te sparen om volgend jaar weer daarheen te gaan. Vandaar ook dit topic.

Ik hield toch wel heel erg van spullen en kleding. Vaak uitverkoop en MP, maar toch. Ik heb in het voorjaar veel kleding weg gedaan (te klein) en ben me nu ook iets bewuster daarvan.

Ik sta wel verbaasd van de rare redeneringen van mensen soms. Of mensen met hart voor milieu die tig keer per jaar vliegen... Of mensen die willen minimaliseren en dan al hun oude meuk weg doen en allemaal nieuwe dingen gaan kopen. Dan heb je het toch niet begrepen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Muisje en Head, welkom! En gefeliciteerd met je zwangerschap Muisje. Lijkt me moeilijk om je dan in te houden ;-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook graag mee. We hebben het echt niet slecht, hebben twee goede inkomens, en wonen met onze 3 katten. Daarentegen ook hoge maandlasten door ons koophuis, welke we helemaal vanaf het beton hebben ingericht, waardoor er de afgelopen 2 jaar veel geld in het huis is gaan zitten. En in de afgelopen jaren om medische redenen schulden bij onze ouders gekregen.

We hebben nu dus geen spaargeld en dus ook geen buffer als er wat kapot gaat of dergelijke. We zijn de schulden bij onze ouders aan het afbetalen, maar ik heb het af en toe aan het eind van de maand best benauwd over hoe we het moeten redden. En daar schaam ik me kapot voor, omdat we samen een goed inkomen hebben. Het voelt soms echt alsof er geld verdampt.

En daar probeer ik nu wat meer grip op te krijgen. Dus lees graag mee met tips etc.
Alle reacties Link kopieren
Dankje wel Moon-Alisa. Ik woon sinds kort aan een bos en 15 min van het strand dus mbt locatie hoef ik zeker van maart tot november niet meer weg. Ik wil komen tot max 1 maal per jaar vakantie in de winter maar misschien ga ik ook wel de uitdaging aan om in een jaar een staycation te houden en verder niets.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook vrij dicht bij bos en strand. Heb jarenlang geroepen dat ik daarom ook helemaal niet weg hoef en voor een groot deel is dat ook zo.
Maar... ik heb wel gemerkt dat ik soms dingen moeilijk kan loslaten. En door een weekje weg te gaan lukte dat veel beter. Het is ook zichtbaar voor mijn omgeving dat ik veel rustiger ben dan voor de vakantie.

November is een relatief goedkope periode voor vakantie en voor de meeste bestemmingen ook beter weer dan juni - september. Ik kan niet goed tegen hitte. Als ik nu al ga sparen en misschien mijn vakantiegeld er ook voor op zij zet (waarschijnlijk in plaats van één van de twee festivals) dan is het misschien mogelijk.

Lauwie, medische kosten zijn naar idd. En hopelijk krijg je door dit topic idd meer grip op de situatie.
Ik zei laatst tegen iemand, ik weet niet waar het blijft tegenwoordig. En die zei: Ga eerst maar eens heel precies opschrijven wat er in komt en wat er uit gaat. Open deur... maar het is wel zo. Alle losse dingen tikken ook aan (Netflix, Spotify, telefoonabo, etc. Netflix goed over nagedacht maar ik heb door mijn gezondheid soms periodes dat ik thuis ben en dan heb ik er wel heel veel aan... Spotify is innmiddels weg) Maar eerlijk gezegd heb ik het nog steeds niet precies opgeschreven. Snel maar eens doen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hey Moon-Alisa!
Mijn tweede natuur is zuunig, maar niet vrekkerig. Ik maak van een duppie een kwartje, zegt iedereen. Het zuinig zijn is bij mij begonnen in de studenten tijd, toen had ik gewoon weinig te besteden.

Toen ik ging samenwonen met mijn man, hadden we geen nagel om onze kont te krabben, allebei nog naar school en piepjong (19). Toen hadden we een inkomen beneden het minimum, woonden in een klein flatje met bij elkaar geraapte spullen en aten we ook wel eens een boterham met pindakaas in plaats van warm.

We kregen jong kinderen omdat we dat wilden, en ook toen was het geen vetpot. We hadden geen auto, en kinderopvang was te duur, dus had ik overal baantjes erbij om de rekeningen te betalen. Werkhuizen, nachtploeg bij Bolletje, eieren inpakken... you name it. Van alles!

Toch zijn we er niet slechter van geworden. We kunnen goed met geld omgaan, en krijgen het langzaam aan financieel steeds iets beter. De kinderen zijn volwassen maar nog thuiswonend. We wonen nu heerlijk vrijstaand, omdat we ons vorige huis (helemaal zelf) verbouwd hebben en goed verkocht.

We lopen nu tegen de 50 en hebben het nog nooit zo goed gehad. We zijn nog steeds geen grootverdieners, maar echt noodzakelijk is het niet meer om op alles te beknibbelen. Ik weet dat we het kunnen als het moet, maar we genieten er nu ook van om af en toe uit eten te gaan. Deden we vroeger nooit. We gaan een keer per jaar op vakantie naar het buitenland, maar niet in het hoogseizoen.
Ook rijden we een oude auto, kijken we eerst of we iets ook tweedehands kunnen kopen, en doen we zoveel mogelijk zelf.

Nog steeds knieperig dus, hahaha. Maar met een beetje meer vrije tijd en af en toe lekker onnodige dingen doen/kopen.
Genieten dat we dat nu wel kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik ben sinds kort geëmigreerd en heb daar flink wat geld aan uit gegeven. Nu wil ik dat geld weer bij elkaar sparen maar het inkomen in mijn nieuwe thuisland ligt gewoon een stuk lager dan in NL. Nieuwe kleding heb ik de laatste 5 maanden nauwelijks gekocht op 1 jurkje voor kerst na maar mijn grootste valkuil is eten. Zowel boodschappen als uit eten. Ik leef hierin nogal spontaan en als iemand voorstelt om uiteten te gaan ben ik altijd gelijk in :')
Alle reacties Link kopieren
Je doet je nick dan eer aan Foodisgood!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben inderdaad geprobeerd bij te houden wat we uitgaven. En schrokken dan vooral ook wat er verdween naar uit eten en eten bestellen etc. Dus dat doen we sinds een paar maanden heeel veeel minder. En dat scheelt een heleboel geld. Maar ik vind het zo een enorme klus om het allemaal bij te houden, dat ik er ook steeds weer mee stop.

Zijn net van energieleverancier en van verzekering gewisseld, omdat we daar weer een hoop geld mee kunnen besparen. Daar kwamen we dan wel weer achter door het bij te houden.
Leuk topic! Ik lees graag mee voor tips omdat ik graag mijn studieschuld versneld zou willen aflossen.

34 jaar, getrouwd, 2 kleine kinderen en 1,5 x modaal inkomen.
Ik bespaar nu door vrijwel alles tweedehands te kopen via kringloop of Marktplaats. Bijna alles want er zijn spullen die ik om hygiënische redenen nieuw koop.
Mijn man doet voornamelijk de boodschappen en hij let op de prijzen en aanbiedingen. Hij is dan ook meestal degene die kookt dus weet hij beter wat er nodig is.

Waar ik echt verschil in heb gemerkt is dat ik mij niet meer laat verleiden tot het kopen van luxe broodjes en koffie.
Ik neem zelf mijn bammetjes of salade mee naar mijn werk.

We hebben een vrij lage hypotheek maar hoge energierekening ( oud huis )
Wel hebben we zonnepanelen, dat scheelt enigszins in de kosten.

We sparen nu ongeveer 7500 euro per jaar. Niet veel, dat zou wellicht meer kunnen zijn.

We gaan 1x per jaar op vakantie met het vliegtuig. We pakken dan flink uit met luxe kamer op een 5 sterren resort. Hier zou ik niet op willen besparen.

Waar misschien nog wat ruimte zit voor besparing is bij onze boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Lauwie, alles een beetje bijhouden is een goed hulpmiddel. Voordeliger boodschappen doen werkt ook echt. Wij wonen niet zo ver van de Duitse grens, en ik doe daar ook regelmatig boodschappen. Dan tank ik benzine, haal drogisterij artikelen, en neem ik de biologische producten mee die daar goedkoper zijn. Wel in grote hoeveelheden, anders loont het niet. Ook niet alles is in Duitsland goedkoper, dus goed weten wat dingen kosten is behulpzaam. Ik verwacht vanaf Januari niet een, maar twee keer per maand in Duitsland boodschappen te doen. Hier gaat de Btw omhoog, ik ga dan eens kijken wat het scheelt in vergelijking met de oosterbuurtjes.
Dertiger, met me myself and i in een huurhuisje met goed energielabel. Die laatste twee is moet je maar net treffen.....

Kostenbewust door die eindeloze flexibele arbeidsmarkt, kasboek bijhouden doe ik soms heel eventjes als ik werkloos ben, daarna stop ik daar weer mee :$

Trouwe klant bij de kringloopwinkel, kleding daar vind ik meestal geen succes maar verder kom ik best mooi & goed spul tegen.

Omdat het momenteel kan koop ik ook wel verzorgingsproducten bij biologische supermarkten of een biomerk bij die grote blauwe supermarkt.

Heb sinds een tijdje eindelijk zo'n maatschepje bij mijn wasmiddelen (1x bont, 1x wit) dus kan dan ook eens wat afgepast in de machine gooien ipv op de gok.

Heb ooit besloten geen boeken meer nieuw te kopen. Al een jaar of 5-6 terug geloof ik, verjaardagen en sint vormen wel eens een uitzondering, Kringloop is uiteraard geen nieuw kopen :mrgreen:

Actief bij weggeef-/ruilinitiatieven op facebook en offline in de buurt.

Vegetariër, dat schijnt ook geld te besparen.

Opruimen/ontrommelen gaat hier met horten en stoten. Ik heb niet zoveel gastvrouwtalent dus zitplaatsen voor 10 personen hoef ik ook niet te hebben / onderhouden / afstoffen realiseerde ik me afgelopen jaar.

Komend jaar wil ik toch eens wat vaker bij een concurrent van die blauwe super gaan shoppen. Die zit net wat verder bij mij vandaan, dus dan krijg ik ook wat meer beweging.

Waarom vrekken:
- minder spullen = minder huishoudtijd
- besparen voor als ik weer eens werkloos wordt
- minder spullen = minder milieubelasting/ecologische voetafdruk
- geld sparen voor ervaringen ipv uitgeven aan spullen
Alle reacties Link kopieren
Wat gaan we hard... :proud:

Tuingravin leuk om te lezen. Zelf heb ik toen ik jong was (en studeerde) eigenlijk niet goed geleerd zuinig te zijn. Terwijl ik het als kind en middelbare scholier wel was.
Als student was ik heel actief, vereniging, commissies, en niet altijd even bewust van boodschappen. Ik had vrienden die én wat meer energie hadden en dus een baantje konden nemen, én wat vaker op hun ouders konden terugvallen. Ik ging wel mee in hun uitgavenpatroon en nam een lening. Achteraf ben ik enerzijds blij dat ik een hele mooie tijd heb gehad, anderzijds baal ik van de lening en dat ik niet wat beter opgelet heb. En bijv een hobby had laten vallen voor een bijbaan.

Tuingravin hoe was het om je kinderen op te voeden met weinig geld? Kon je bijv wel schoolreisjes betalen of wat dat ook lastig?
Ik heb geen kinderen en het lijkt me ook moeilijk om kinderen te hebben als je maar net kunt rondkomen. Hoewel er een verschil is tussen net kunnen rondkomen, en net NIET kunnen rondkomen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Fijn dat je het nu ruimer hebt!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Lauwie eten bestellen doe ik nooit. Nouja, eens in de drie jaar. Laatst weer 1 x gedaan. Dan liever standaard een pizza in de vriezer of even een kant en klaar maaltijd halen. Of brood eten...

Rare snijboon, koffie onderweg en zo is ook zo'n verleiding idd. Probeer ik ook niet meer te doen. Het scheel al dat ik voor t werk niet meer met de trein hoef.

Watervrouw, ben jij watervrouw die ik ken? :-)
Je kunt méér.
Vorige vrekkentopic heeft zo'n 10 delen gehad geloof ik en daar heb ik jaren meegelezen. Algemene simpele tips:

- niet met honger of emotionele bui naar de supermarkt
- boodschappenlijstje maken en je daaraan houden
- door je knieën en op je tenen voor de huismerk/Bmerk-varianten
- letten op de kilo/liter/stuksprijs; megaverpakking alleen kopen als het op gaat
- maatschepje/-dop bij je wasmiddelen en weten hoe hard het water in jouw regio is
- kasboek bijhouden / sparen voor de periodieke lasten zoals gemeentelijke belasting
Ja jij kent mij :)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag met jullie mee!

Ik woon samen met mijn vriend in een sociale huurwoning, maar willen graag een huis kopen, en het liefst een nieuwbouwhuis. Daar moet ook flink voor gespaard worden.
Omdat wij allebei een fulltime baan hebben gaat dat best goed, maar het kan natuurlijk altijd beter. Er zijn zat dingen waar op bespaard kan worden en ook nog een aantal dingen waar we liever niet op besparen.

We houden erg van uit eten gaan samen, maar dat kan natuurlijk altijd gedoseerd worden. Nieuwe kleding wil ik pas gaan kopen als het echt versleten is.
Met boodschappen kijken we bijna nooit naar de prijs, maar wil wel bewust minder snoep en chocola in de kar gaan gooien. Minder chocola wordt wel een uitdaging, maar dat moet gaan lukken.
Eten weggooien doen we bijna niet en groenten en fruit halen we altijd op de markt.

Hopelijk kom ik hier nog wel wat leuke bespaartips tegen waar ik wat mee kan. Het lijkt mij ook wel leuk om ervaringen met elkaar te delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er achter dat ik nog chocolade van vorig jaar kerst in de kast had. Ik houd van puur maar ik had melk gekregen vanwege mee werken aan een onderzoek en te laat kerstpakket. Af en toe de kast of vriezer uitmesten en besluiten om te eten wat je hebt ipv je voorkeur te kopen scheelt ook weer :mrgreen:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Qua spullen volg ik (soms wel, soms niet) de tip van een vriendin: slaap er een nachtje over (of loop minstens een rondje door de winkel/buurt) en ga dan kijken of het er nog is.
Dus:
ik heb geen
-Disney-megamok
-zespersoons servies
-dienbladmetonderstelalsbijzettafel
- spulletjes waarvan ik al niet meer weet dat ik ze mis
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 09:22
11.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Whow! Allemaal mensen met een kleine beurs. Ik lees ook graag mee, als het mag. Beetje met schaamte, want mijn vrekkigheid gaat niet over laag inkomen, opgebouwde schuld of noodzakelijk geldbuffer. Maar ik bespaar het liefst geld juist om (nog) meer leuke dingen te kunnen doen. Geef van nature liefst geen geld uit aan dingen die niet hoeven.
Om kort te gaan: single met 50-50 co-ouderschap; vrijstaande (geisoleerde) woning; inkomen behoorlijk boven modaal; geen schulden (naast een redelijk gunstige hypotheek). Per maand hou ik geen geld over, maar de meevallers zoals vakantiegeld, belastingteruggave en energieteruggave 'pot' ik op.

Bij mijn scheiding heb ik wel gezien hoe snel het toch nog fout kán gaan, omdat betalingsachterstanden van mijn ex op mij werden verhaald. Moest zelfs toen voor het eerst in mijn leven geld lenen van mijn ouders (!). Maar een klein bedrag, maar toch. Is inmiddels terugbetaald.

Waarom vrekkig:
* Wil graag nieuwe bijkeuken -- huidige is niet geisoleerd en kou trekt door 't huis
* Wil graag voldoende slagkracht hebben, mochten mijn kinderen gaan studeren
* Toch eigenlijk ook nog een keer een wereldreis maken

Vrekkige tips:
* Ik pluis belastingteruggave redelijk goed uit
* Koop echt heel weinig nieuwe kleren
* Ik hou alles (!) bij -- boodschappen, energie-verbruik, auto-verbruik.
* Meubels altijd op marktplaats gekocht... daar is zoveel goeds te koop (ongelovelijk)

Maar andere tips meer dan welkom. Wellicht kan ik her of der bijdragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven