Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
In de basis ben ik wel een vrek, maar heb dat de laatste jaren wat losgelaten. Ik word echt blij van de knullige tips uit de vrekkenkrant die ik natuurlijk in de bieb ofzo lees. Toch geef ik best wat geld uit aan lunch op het werk en ons huis inclusief hoge energierekening.

Ook ben ik oorspronkelijk nogal begaan met het milieu, wilde er als puber nog mijn beroep van maken, en eigenlijk wil ik zo milieuvriendelijk mogelijk wonen, maar ja, woon in een groot oud vrijstaand huis, dat wel geïsoleerd is, maar ook tocht. We zijn wel van plan aanpassingen te doen, maar daar moet geld voor komen. Daarom is vrekken nu weer een beetje mijn doel geworden, hoewel ik het lastig vind te combineren met mijn baan.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa, weinig te besteden hebben is met kinderen zeker niet altijd makkelijk. Ze mochten op voetbal en scouting, en daar moesten we zelf wel dingen voor laten staan. Dat vonden we trouwens niet erg. Zij zijn zelf begonnen met werken in de supermarkt toen ze 15 waren. Wat ze nodig hadden, kregen ze van ons, maar wilden ze dure merkschoenen, mochten ze zelf bijleggen. Vakanties werd voor gespaard.
Alle reacties Link kopieren
Paar dingen waarop ik bezuinig die voor mij best wel vrekkerig zijn:

- Telefoonabonnement: een SIM only abonnement van een paar euro per maand is goed genoeg voor mij. Uiteraard in combinatie met een afbetaalde (gekochte) telefoon.

- Kleding blijven dragen totdat het versleten is. Idem voor schoenen.

- Zelfde theezakje een paar keer gebruiken.

- Soms eet of drink ik producten die net over de datum zijn maar voor de rest nog in orde zijn.

- Zoveel mogelijk eigen merkproducten bij supermarkt en drogisterij kopen.

- Heel weinig uitjes (wil ik volgend jaar gaan veranderen; veel minder geld naar hobbies, dit wat meer).

- Zo min mogelijk verzekeringen en zorgverzekering afstemmen op wat ik gebruik.

- Spotgoedkope bankrekening.

- Tanken bij een minder dure pomp.

- Auto onderhoud doe ik zelf voor zover mogelijk.

- Verder woon ik nog steeds 'thuis' en daarmee bespaar ik nog het meeste geld (overigens betaal ik daarvoor en betaal ik bijna alles zelf)

Daar staat tegenover dat ik enkele dure hobbies heb en mijn jaarlijkse vakantie vaak duur uitpakt. Een van mijn voornemens voor komend jaar is om flink op hobbies te bezuinigen (kan nu, want ik heb al zoveel spullen, eigenlijk niets meer 'nodig' of nog te wensen).
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin, het lijkt of je er goed mee kon omgaan. En of het je wel gelukt is de kinderen alles te geven. Het lijkt mij persoonlijk heel erg als ik op het punt zou komen dat ik geen geld had voor schoolreisjes of als ze altijd in te kleine/versleten kleding zouden lopen. (Jongetje dat ik ken droeg de meidenkleren van zijn zusjes af).

Bruinhondje goede tiips. Maar thuis wonen, klopt het dat je al best oud bent? (sorry maar gezien je foto?) Heb je dan niet het idee dat je jezelf iets ontzegt, een bepaalde vrijheid? Of misschien heb je gewoon hele toffe ouders... :-)

Mevrouw, ik ben dol op oude huizen maar het energieverbruik zou me wel storen. Gelukkig is mijn appartement uit 1952 gerenoveerd.

Ik ben een enorme vrek.... ik wil twee mensen een kerstkaart sturen. Lieve buren die mij een kaartje gestuurd hebben. Verder doe ik er niet aan. Maar ik vond donderdag een heel pakje kaarten te duur. Heb gewacht in de hoop dat ze vandaag afgeprijsd zijn :rofl:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht, ik zag het plaatje heel klein. Waarschijnlijk ben je dat niet zelf... ;)
Je kunt méér.
Ik kwam bij H*ma feestdagstickertjes tegen. Niet de variant die ik wou, maar kan voor sommige gevallen wel een gewoon kaartje pimpen tot kerstkaart ;-)
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook nog een optie. Tenzij de stickertjes duurder worden dan kerstkaarten ;-)

Zojuist de zomerkleding weer in een doos gedaan voor zolder. Laatst op vakantie geweest, vandaar. Het valt me wel op dat die nauwelijks slijt omdat je het maar zo kort aan hebt in het jaar.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Tip om gratis (legaal) het NRC en duizenden andere kranten en tijdschriften, meest buitenlands, te lezen.

De PressReader app. Ik houd hem actief door elke week naar de openbare bibliotheek te gaan en daar op de wifi te zitten.

Je hoeft zelfs geen bibliotheeklid te zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik’vrek’ al mijn hele leven, hou er gewoon niet van om veel geld uit te geven. Ik hou dus iedere maand geld over, zonder er moeite voor te doen of er veel voor te laten.

Sommige dingen (shampoo, koffie, wasmiddel, tandpasta etc) koop ik alleen in de aanbieding, en dan heb ik altijd genoeg tot de volgende aanbieding.

Met kleding en schoenen doe ik vaak jaren, het boeit me niet of het ‘in de mide’ is.

Met wassen doe ik nooit de aanbevolen hoeveelheid in de was, het is toch nooit echt vies.

Als ik een aanbieding zoek kijk ik op www.voordeelmuis.nl en bij www.scoupy.nl zitten soms leuke geld-terug acties. Soms haal ik via Scoupy dingen die ik weer weg geef aan iemand die het goed kan gebruiken.

Verder vul ik enquêtes in bij Kantar (voorheen NIPO) waar ik Bol.com mee spaar, en krijg ik soms producten waar ik achteraf een vragenlijst over in moet vullen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Ik kom bijna dagelijks langs de bieb.
Heb vaak dat op internet een artikel te zien is, maar dan alleen het eerste stuk. Ik ga me zeker niet abonneren om zo'n artikel uit te lezen, maar irritant is het wel.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je je status niet ontleend aan spullen en hoe je er uit ziet dan kun je hoop geld besparen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Himalaya vooral die enquetes-tip is leuk.

Haha ik ontleen toch wel mijn status aan spullen en uiterlijk, besef ik. Maar kan bijv heel blij worden van iets van de kringloop van 5 euro dat me goed staat. Mijn interieur is ook van alles wat: studententijd, kringloop, marktplaats, gekregen van opa en oma, etc. En een paar dingen die ik nieuw gekocht heb, door de jaren heen. Ik vind het wel leuk om er aandacht aan te besteden maar kom er wel achter dat dat niet per se hoeft te zijn door nieuw te kopen.

En zoals ik schreef, ga ik me nu behalve 'goedkoop' ook meer richten op duurzaam. Liever 1 duurzaam paar schoenen dan 3 paar schoenen uit de sale.

Mijn moeder vond zojuist bij hun in huis een paar schoenen dat ik sinds de zomer kwijt was :rofl: Ooit denk ik daar mijn schoenen verruild voor slippers. Weer een meevaller want zijn leuke schoenen. Maar geeft wel aan dat ik er teveel had...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik bedoel eigenlijk niet status. Ik heb er plezier in om dingen leuk te combineren. Maar vaak was dat ook koopjes scoren in de sale en daar wil ik een beetje vanaf...
Je kunt méér.
Ik ben erg gevoelig voor sale.
Gisteren weer met mijn neus op de feiten gedrukt
Alle make Up bij Kruitvat 1+ 1 gratis..
Dus ik had mijn favoriete mascara al in winkelmandje gedaan.
Totdat ik eens naar de prijs ging kijken. Bij Kruitvat met 1+ 1 gratis kost deze mascara 10 euro.
Bij andere winkels exact dezelfde mascara maar €5,-
Niet zo een goede deal als dat het leek dus :-[
Ik lees graag mee. Dit jaar aardig wat financiële tegenvallers gehad (vooral auto), dus wil aankomend jaar zuiniger aan doen zodat ik ook eens wat kan sparen.
Woon in een huurhuis, doe voornamelijk boodschappen bij lidl en aanbiedingen bij bijvoorbeeld Albert Heijn (bonuskaart), tank bij de goedkoopste benzinepomp, mag van mezelf geen kleren en troepjes kopen die ik echt niet nodig heb.
Hoop dat het sparen dit jaar eens lukt!
Alle reacties Link kopieren
Morgen 50% korting op alles via de app van About you :)
Alle reacties Link kopieren
Om nog even terug te komen op de kosten voor de kinderen: schoolreisjes e.d. waren nooit een probleem, want dan kon man iets overwerken, of ik nam ergens een extra klusje aan. Veel werken, goed plannen en dan lukte dat wel. Ze kregen zeker niet alles wat hun hartje begeerde, en moesten zelf ook sparen van hun zakgeld voor iets duurs. Te kleine kleding of schoenen is nooit sprake van geweest. Ik kocht en koop veel tweedehands. Ook was er op school een levendige ruilhandel in kleding en speelgoed. Schoenen kregen ze altijd degelijk en nieuw, dat vond ik met kindervoetjes wel belangrijk. Niet heel duur, maar wel goed.

Ik knip zelf het haar van man en zonen, scheelt veel geld. Ook verf ik zelf mijn haar en punt het bij (ik heb lang en krullend haar, dat lukt wel).

Man gaat met de brommer naar zijn werk, minder kostbaar dan autokilometers. Klussen en verbouwen doen we zelf, bij voorkeur met sloopmateriaal.

Zelluf doen is bij ons de grote besparingsfactor geweest. Ook wonen we niet in een dure stad. Hier kost een vrijstaand huis minder dan een appartement in de Randstad.

We hebben zonnepanelen en ons oude huis is zo goed mogelijk geisoleerd. Verwarming niet hoger dan 19, soms 19,5 graden. Niet te lang en te vaak douchen.

Niet steeds nieuwe spullen zoals meubels en dergelijke kopen. Als ik zin heb in kopen (ook ik vind dat af en toe heerlijk) dan ga ik los in de kringloopwinkel of rommelmarkt. Spullen die ik niet meer wil, neem ik dan mee, of geef ik door.

We lenen gereedschap uit, maar dan kun je ook es vragen of je iets dat je zelf niet hebt, mag lenen. We helpen onze buren, maar krijgen dan ook hulp terug.
Robinson schreef:
24-12-2018 12:25
Morgen 50% korting op alles via de app van About you :)
Dat had ik liever niet geweten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij Scapino 2 paar leren laarzen gekocht. Beide waren afgeprijsd van 75 naar 29 euro! Goeie kwaliteit, hopelijk gaan ze jaren mee.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen Tuingravin. Ik ben niet opgegroeid met tweedehands en niet met lenen. Mijn moeder vond tweedehands een beetje viezig. En nou was het in de jaren 80 denk ik wel zo dat kleding al een heel leven achter de rug had voor het bij de kringloop kwam. Terwijl nu sommige dingen nauwelijks gedragen was.
Als ik eens kleding kreeg van een nichtje oid vond mijn moeder het vaak niet leuk staan of niet goed passen of het was het verkeerde seizoen... anyway ze hield er niet van.
Dat ik nu veel en vaak bij de kringloop kom, kan ze zich ook niet zo goed voorstellen.

Qua lenen, het was toch een paar keer gebeurd dat iets bij de andere partij stuk ging en dat dat niet goed werd opgelost. Eén stel buren hadden daar wel een handje van. Of dat het samen aangeschaft werd maar altijd bij hun lag. Of dat ze iets leenden en het jaren later versleten weer terugbrachten.
Ik heb dus eigenlijk geleerd dat het prettiger is om alles zelf te hebben. Maar wegens beperkte ruimte ben ik het daar niet zo mee eens.
Je kunt méér.
Een aantal jaar geleden volgde ik fanatiek het vrekkentopic en ik het toen ook een 'verwaardig eten' topic geopend met goedkope maaltijden van de aanbiedingen van die week.
Ik zat toen tijdelijk in een uitkering door burn out en depressie en moest echt super bezuinigen. Ik heb daar toen een sport van gemaakt en vond het eigenlijk heel fijn. Het was een beetje 'terug naar de basis' en veel aandacht besteden aan huiselijke dingen en dat was ook goed voor mijn herstel.

Inmiddels gaat het al weer jaren beter en zit ik ook financieel een stuk ruimer. Ik woon alleen, verdien iets boven modaal, heb een betaalbaar koophuis (op het dieptepunt van de crisis gekocht) en een oude borrelauto (maar die gebruik ik alleen voor boodschappen en naar mijn moeder).

Ik merk nu echter wel dat ik van nature geen vrek ben. Mijn moeder noemde me vroeger al een 'luxepaardje' en het zit gewoon in mijn aard.

Ik koop geen troep, ga nooit als hobby winkelen, ben in geen 10 jaar in zoiets als de Action geweest.
Maar ik houd van mooie kleding en heb veel. Ik koop dure merken met 70% korting (net 2 paar LK Bennetts pumps gekocht van 225,- voor 70,- per paar). Daar ben ik dan blij mee, maar ik had ze echt niet nodig (heb al zeker 20 paar pumps). Ik zou best deze sale een koopstop kunnen inlassen, maar ik vind het gewoon te leuk.

Ook boodschappen koop ik luxe, zo'n 70 euro per week voor mij alleen. Rood(diepvries)fruit in de kwark, avocado en gerookte zalm door de sla en dat soort dingen.

Eigenlijk is het verbazendwekkend hoeveel je kunt uitgeven terwijl je zelf nog van mening bent dat je 'niets geks doet'.

Gelukkig weet ik dat ik altijd weer terug kan keren naar het vrekken, want ik had er wel lol in, destijds.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Ook ik zou eigenlijk wat vrekkeriger mogen zijn. Ik ben nog student, maar ik heb daar afgelopen jaren niet naar geleefd. Ik leende veel en gaf veel uit aan kleding, schoenen, kamerhuur, boodschappen, leuke uitjes, noem maar op. Dat gedrag heeft me met een studieschuld opgezadeld die ik na diplomeren toch echt moet gaan terug betalen. Ik werk niet veel naast de opleiding, maar ik leen gelukkig niet meer. Ik woon samen en zou graag samen wat meer besparen. Vriendlief is ook van het uitgeven en we houden eigenlijk niet veel over terwijl we genoeg hebben.

Waar ik vanaf 2019 echt op wil gaan letten is goedkoper boodschappen doen. Ik sport veel, wil ook eiwitverrijkt eten, maar vind dit lastig om gevarieerd/gezond te doen met lage kosten. Ik wil minderen op vlees, maar zal dan eiwitpoeders moeten gaan gebruiken. Dit is prijzig... Dit gaat mijn uitdaging dan ook worden. Wel heb ik mijn sportabonement bij een dure school verwisseld voor een basic fit abonnement.

Ik wil 50 euro per maand sparen (dit is wat ik ongeveer over heb na vaste lasten). Echter, haal ik het er vaak weer af voor extra boodschappen of een uitje. Ik ga een spaarrekening openen waar ik mijn spaargeld niet makkelijk vanaf kan halen. Heeft iemand hiervoor tips?
Alle reacties Link kopieren
Gezellig een nieuw vrekkentopic. Ook ik schrijf graag mee. Ik ben 43, single moeder van 4 kinderen waarvan twee studerend en twee op de middelbare school. Werk fulltime en heb gelukkig een bovenmodaal salaris.
Kan gelukkig elke maand wat sparen en los ook versneld mijn hypotheek af. Ook ik heb de afgelopen jaren het minimalisme ontdekt en dat zorgt voor zoveel minder kosten en minder rommel in huis. Wel geef ik veel geld uit aan boodschappen, door mijn drukke baan en co-ouderschap schiet een goede planning voor het eten er soms wel eens bij in. Gevolg, ik moet veel weggooien en het is ook niet altijd even gezond wat ik eet op zulke momenten.
Ben wel heel blij dat ik na mijn scheiding twee jaar geleden nu een mooi financieel evenwicht heb gevonden en wil dat graag zo houden, zodat ik in de toekomst ook wat minder zou kunnen gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda, ik herinner me dat ik je last in de tijd dat je idd uitkering had. Fijn dat je er nu weer beter bij zit! En ja, 'niets geks doen' kent vele gradaties :proud:

Wedding, wil je sparen voor iets speciaals, of meer om een buffer op te bouwen?

Vivanneke, pubers en studerende kinderen lijken me niet goedkoop! Goed dat je toch weet rond te komen. Minimaliseren is heel fijn, ook tegen rommel idd.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
24-12-2018 12:52
Dat had ik liever niet geweten

Zie het als een trainingsmoment: je hebt het niet nodig, dus ga je het ook niet te bestellen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven