Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Vrekkentips: vaatwasblokjes doorbreken, een halve doet het werk ook.
Als glansspoelmiddel en wasverzachter azijn gebruiken
Koffieprut in de tuin kieperen als plantenmest
Soep en saus in grote hoeveelheden koken en in porties invriezen
Thermostaat een uur voor je naar bed gaat al op 15 zetten
Geen frisdrank of sapjes drinken, maar aanmaaklimonade of saai: water
Voor de lijn en de portemonnee: VDH (ofwel: vreet de helft)
Geen gesneden groenten kopen, maar zelf snijden

Tja, zijn allemaal al lang bestaande tips. Maar doe je het een beetje consequent, bespaar je een hoop.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
25-12-2018 18:11
daddy_gijs schreef: ↑25-12-2018 13:07
>> Ik zit er over te denken om een tijdschakelaar achter de vrieskast te zetten.
> Lijkt me onzinnig. 's Nachts moet hij dan harder draaien. Zet er eens een kilowattuurmeter tussen

Goede tip! Ga ik doen.

>> Zetten jullie de WiFi/router uit in de nacht?
> Nee.

Ga ik ook een kilowattuurmeter tussenzetten.


>> Kopen jullie dingen in bulk in?
> Ik gebruik veel minder waspoeder dan voorgeschreven (een dieetshake schepje)

Goeie tip, ga ik proberen.
Die laatste tip kun je op alles toepassen. Van alles de helft en dan steeds doorvoeren tot het echt bijna niks meer is, dus shampoo, tandpasta, vaatwasblokjea (afwasmiddel), schoonmaakmiddel etc. Het is een bekende tip, maar ik heb hem ooit van Vrekje spaart voor een huis, die ik tegelijk met Teunie altijd las vroeger.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 20:02
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
25-12-2018 18:52
Vrekkentips: vaatwasblokjes doorbreken, een halve doet het werk ook.
Als glansspoelmiddel en wasverzachter azijn gebruiken
Koffieprut in de tuin kieperen als plantenmest
Soep en saus in grote hoeveelheden koken en in porties invriezen
Thermostaat een uur voor je naar bed gaat al op 15 zetten
Geen frisdrank of sapjes drinken, maar aanmaaklimonade of saai: water
Voor de lijn en de portemonnee: VDH (ofwel: vreet de helft)
Geen gesneden groenten kopen, maar zelf snijden

Tja, zijn allemaal al lang bestaande tips. Maar doe je het een beetje consequent, bespaar je een hoop.

Wat dacht je van met de hand afwassen? Met een fles afwasmiddel van pakweg 2 euro doe je wéken, kost geen stroom, alleen maar wat warm water en wat handkracht - en tien minuten werk per dag. Heb je in een maand lang je hele afwas klaar voor 4 euro... Lijkt me niet dat je dat voor elkaar krijgt met een vaatwasser...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-12-2018 18:58
Wat dacht je van met de hand afwassen? Met een fles afwasmiddel van pakweg 2 euro doe je wéken, kost geen stroom, alleen maar wat warm water en wat handkracht - en tien minuten werk per dag. Heb je in een maand lang je hele afwas klaar voor 4 euro... Lijkt me niet dat je dat voor elkaar krijgt met een vaatwasser...
Maar met 6 personen is vaatwasser verdraaid handig en met poeder zuinig en handig te doseren.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
25-12-2018 19:01
Maar met 6 personen is vaatwasser verdraaid handig en met poeder zuinig en handig te doseren.
Maar nog altijd stukken duurder dan gewoon met de hand afwassen. Je hebt geen investering in het apparaat, geen aanlegkosten, geen stroomverbruik, alleen wat warm water en een scheutje afwasmiddel en je hele afwas is binnen mum van tijd klaar... en of je nou 4 of 6 borden afwast, kost hooguit 2 minuten meer...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En afwasmachine verbruikt minder water!
Als je lang genoeg op de weegschaal staat val je vanzelf af!
Alle reacties Link kopieren
Dina123 schreef:
25-12-2018 19:13
En afwasmachine verbruikt minder water!
Dus die verbruikt minder dan een teiltje water? Kan. Maar hij verbruikt wel stroom, is duurder in gebruik dus, heeft aanschaffingskosten, de tabletten kosten meer dan een fles afwasmiddel, dus al met al lijkt me met de hand afwassen goedkoper. En de lol is dat het ook geen tijd spaart, want in dezelfde tijd dat je alles er netjes inzet en er daarna weer moet uithalen, sorteren en opruimen, heb je het met de hand afgewassen en weggezet :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, je hebt helemaal gelijk dat met de hand afwassen goedkoper is. Maar als er iets is waar ik een hekel aan heb... Ik besteed veel tijd aan lekker koken en bakken, en dan heb ik daarna niet zoveel zin meer in afwassen. Die vaatwasser is een luxe waar ik erg blij mee ben! Maar dan wel met zo min mogelijk wasmiddel en een zo kort mogelijk programma. Bij mijn ouders thuis moest ik ook altijd met de hand afwassen. Mijn aanrecht is ook niet zo groot, dus dan zou je de hele dag door moeten afwassen met kleine beetjes. En dat is ook niet goedkoop. Beter een propvolle vaatwasser dan drie keer per dag een handafwasje. Heb je ook minder troep in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
25-12-2018 19:20
Pejeka, je hebt helemaal gelijk dat met de hand afwassen goedkoper is. Maar als er iets is waar ik een hekel aan heb... Ik besteed veel tijd aan lekker koken en bakken, en dan heb ik daarna niet zoveel zin meer in afwassen. Die vaatwasser is een luxe waar ik erg blij mee ben! Maar dan wel met zo min mogelijk wasmiddel en een zo kort mogelijk programma. Bij mijn ouders thuis moest ik ook altijd met de hand afwassen. Mijn aanrecht is ook niet zo groot, dus dan zou je de hele dag door moeten afwassen met kleine beetjes. En dat is ook niet goedkoop. Beter een propvolle vaatwasser dan drie keer per dag een handafwasje. Heb je ook minder troep in de keuken.
Kan. Ieder zijn meug :) Mij lijkt een vaatwasser juist hel. Denk je dat je klaar bent, moet dat hele ding nog leeggeruimd worden nadien en sommige dingen moet je echt nadrogen. Dan sta ik liever even 10 minuten in de keuken af te wassen en dan is het ook écht klaar en staat er niet als je dénkt dat je klaar bent, alsnog een apparaat vol werk op je te wachten :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Tis mij alleen nog nooit gelukt om in 10 minuten een afwas van na het warme eten weg te werken. Nadrogen hoef ik alleen met kunststof spullen al deegkommen of lunchtrommels. De rest is prima droog hoor!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-12-2018 18:58
Wat dacht je van met de hand afwassen? Met een fles afwasmiddel van pakweg 2 euro doe je wéken, kost geen stroom, alleen maar wat warm water en wat handkracht - en tien minuten werk per dag. Heb je in een maand lang je hele afwas klaar voor 4 euro... Lijkt me niet dat je dat voor elkaar krijgt met een vaatwasser...
Wij hebben warm water middels een close-in boiler. Dan is een (moderne zuinige) vaatwasser toch echt gunstiger qua verbruik.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Een vaatwasser kan ook veel heter dan een sopje en dus hygiënischer. Bij 40 graden verbrand je je vingers namelijk al.

Ik draai het korte programma van 40 graden en kan de spullen amper vastpakken, zo heet.

Ik heb een man die over elk kilowattuur miept, en toch direct een nieuwe vaatwasser aanschafte toen de oude het leven liet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-12-2018 18:58
Wat dacht je van met de hand afwassen? Met een fles afwasmiddel van pakweg 2 euro doe je wéken, kost geen stroom, alleen maar wat warm water en wat handkracht - en tien minuten werk per dag. Heb je in een maand lang je hele afwas klaar voor 4 euro... Lijkt me niet dat je dat voor elkaar krijgt met een vaatwasser...
Hoe groot is jouw huishouden, Pejeka?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
23-12-2018 12:43
Je doet je nick dan eer aan Foodisgood!
Haha, dat is ook precies waarom ik deze nick heb :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-12-2018 19:19
Dus die verbruikt minder dan een teiltje water? Kan. Maar hij verbruikt wel stroom, is duurder in gebruik dus, heeft aanschaffingskosten, de tabletten kosten meer dan een fles afwasmiddel, dus al met al lijkt me met de hand afwassen goedkoper. En de lol is dat het ook geen tijd spaart, want in dezelfde tijd dat je alles er netjes inzet en er daarna weer moet uithalen, sorteren en opruimen, heb je het met de hand afgewassen en weggezet :)
Het scheelt juist wel heel veel tijd. Zie mijn eerdere post over afwegingen. Als ik bewust huisvrouw was geweest zou ik echt met de hand afwassen en nog veel meer zonder apparaat doen, maar ik heb een andere keus gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrek ook regelmatig, omdat ik gewoon het meeste uit mijn geld wil halen. Ook wil ik zo min mogelijk overbodige spullen, de spullen die ik heb moeten echt iets toevoegen. Dat betekent niet dat ik geen luxe en comfort heb maar ik kies heel bewust waar ik geld aan uitgeef, ik wil niet ongemerkt geld kwijt zijn. Wij vrekken denk ik wel minderen dan anderen omdat het niet nodig is maar meer een hobby.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Edit: Godsamme kort en bondig is geen ding in huize Ugli. o_o De eerste twee paragrafen zijn het moraal van het verhaal haha.

Ik ben zuinig, geen vrek (hoop ik), dus ik klets mee! Ik ben sinds mijn tienertijd al zuinig, dus ik heb niks aan hoeven leren. Mijn ouderlijk huis is verre van zuinig, daar werden rustig 5 dvd spelers gekocht (ja die ene is iets scherper en die ander kan opnemen of zo...) of een nieuwe tv (want die is dunner...). Ik kan me daar echt aan ergeren. Ik doe nog met de oude tv van mijn ouders die inmiddels ruim 10 jaar oud is gok ik. Als het niet echt kapot is komt er geen nieuwe, ookal is hij iets dikker dan de tvs van nu en zit er onderin het beeld af en toe een donkere vlek.

Ik verdien boven modaal, ben alleen zonder kinderen en kan ruim sparen dus ik heb het niet nodig om zuinig te zijn, maar ik wil ooit van mijn huurhuisje naar een koophuis en daar wil ik graag ruim budget voor hebben (hoe dichter bij de 100k hoe beter zeg maar) en ik hou niet van kopen om het kopen en zooi kopen waar je niks aan hebt. Niet omdat "mileu, duurzaam" en andere hippe argumenten maar omdat ik me dan echt ontzettend stom/verwend voel als ik meer dan 1 muts heb bijvoorbeeld: Ik heb maar 1 hoofd! Wat moet ik met die andere? Het is meer een "te bescheiden voor meer dan 1 muts" idee zoals je bij grootouders nog ziet dan een duurzaamheids of gierigheidskwestie. Ik heb een klein huisje dus mijn 1e gedachte is sowieso altijd "waar laat ik dit in godsnaam" en "is het de ruimte waard". Om die reden heb ik ook geen airfryer en vaatwasser.

Wat ik al doe:

- Ik koop nieuwe kleding/jas/schoenen/tassen als ik echt nieuwe moet. Nee meer dan 1 hand tas heeft men niet nodig, of meer dan 1 muts of meer dan 1 paar enkellaarsjes, enz. Als ik dan iets moet hebben dan het liefst in de aanbieding. Sowieso broeken altijd in de aanbieding en verder hoe het uitkomt, ik vind 90% van de kleding/tassen/etc namelijk lelijk dus ik ben al heel blij als ik iets naar mijn smaak vind.
- Vlees, wasmiddel, etc vrijwel altijd in de aanbieding tenzij het zoiets als gehakt is wat ik veel vaker gebruik dan dat het in de aanbieding is.
- Ik heb geen auto en geen telefoon abonnement en kan onbeperkt gratis reizen met het ov. Het gebrek aan auto is best vervelend soms, maar door mijn gratis ov "mag" ik van mezelf geen auto ookal heb ik een rijbewijs.
- Ik koop alleen iets als ik het echt nodig heb en ben daar heel streng in. Ik gun mezelf nauwelijks iets daarin.
- Hoge huur maar energielabel A(+?) en gasloos.
- Ik hou tot op de cent nauwkeurig alle financiën bij, wat erbij komt wat er gespaard wordt en waar wat aan uit gegeven wordt. Ik heb dit zo geprogrammeerd dat er automatisch grafieken, trends en gemiddeldes uit komen rollen en het wordt allemaal opgeslagen, dus ik weet precies wat mijn boodschappen waren in juli 2017 en wat mijn spaarrekening saldo toen was en hoe dit zich verhoudt tot nu en de gemiddeldes en zo. Daardoor kan ik precies zien wanneer ik te veel afwijk en waar het door komt.
- Series en films kijk ik niet op Netflix maar daar heb ik alternatirve manieren voor.
- Ik lette eerst niet goed op dalstroomuren, maar nu probeer ik daar goed op te letten met wasjes draaien. Ik draai ze nu allemaal achter elkaar in het weekend.
- Ik heb dus geen vaatwasser. Als het makkelijk kon had ik er gisteren al een maar ik moet er zoveel ruimte voor opofferen dat het het gewoon niet waard is. Voordeel is dus wel dat het goedkoper is.
- Eten wat over blijft wordt ingevroren.

Wat ik zou kunnen verbeteren:

- Naar de Lidl in plaats van de AH of Picnic, maar die is zo ver fietsen en met een volle tas op de fiets lijkt me niet te doen dus dat zou dan meerdere keren per week moeten. Daar ben ik echt te lui voor! Ik denk er wel over om eens per maand houdbare zooi in te slaan, dat scheelt misschien toch wel. Of naar de Action voor schoonmaakmiddelen ofzo.
- Ik heb nog niet overal led want ik was een simpel mens toen ik mijn verlichting aanschafte, maar zodra er een lampje stuk gaat wordt hij voor led vervangen.
- Mijn huisdieren eten onnodig duur maar een blij stel darmen is me veel waard haha.
- Ik heb dure hobbies: Paardrijden en snowboarden. Maar het zijn gezonde hobbies met veel beweging en ik word er blij van dus die ga ik absoluut niet schrappen.
- Korter douchen, maar dikke nase ik vind douchen fijn dus dan maar een paar euro meer betalen.
- Verwarming staat in de winter altijd op 22 graden en gaat dus niet uit of lager. Ik moet misschien nog eens experimenteren of er niet een graadje af kan 's nachts.
- Misschien mijn tv + internet abbo vervangen door een enkel internet abonnement want ik kijk echt heel weinig zender tv zeg maar.
- Ik heb Spotify maar die blijft want minimaal de halve dag staat de muziek wel aan als ik thuis ben (veel meer value for money dan die zender tv dus).
- Ik heb een droger maar hier gaan alleen de handdoeken en beddegoed in. Anders heb ik echt ruimte en rekkentekort en wordt ik kriegel van de zooi die overal hangt (geen balkon en geen extra kamer).
- Afgezien van 2 kleine decoratie stukken koop ik niks tweedehands. Soms denk ikdat ik misschien wat meer moeite moet doen daarvoor (sommige tweedehandsmeubelen zijn namelijk wel echt mooi!). Kleding en kleine gebruiksvoorwerpen zie ik mezelf niet kopen though.
Weer goede tips gelezen.

De pressreader heb ik geinstalleerd, maar ik kan er geen Nederlandse kranten op vinden (hij geeft aan " publication not found ". En als ik doorklik op kranten moet ik toch gaan betalen. Dus ik snap niet goed hoe dat werkt.

Ik merk wel dat ik in veel dingen al best zuinig ben, zeker met kleding. Koop niet veel en ook niet duur.

Toen ik nog ruimer in mijn geld zat spaarde ik best veel, maar heb ook veel uitgegeven. Aan een keer een dure bank, dure computer etc. Wel dingen die hopelijk lang meegaan.
Maar ook, ff hier iets kopen, ff daar iets kopen. Veel van die ongemerkte uitgaven die toch flink oplopen in de maand. Dat doe ik nu niet meer.

Ga ook eens kijken of ik met een graadje minder toe kan in huis. Zou mooi zijn want gas is zo duur aan het worden. Maar ik wil ook weer niet constant gaan zitten koukleumen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-12-2018 19:27
Kan. Ieder zijn meug :) Mij lijkt een vaatwasser juist hel. Denk je dat je klaar bent, moet dat hele ding nog leeggeruimd worden nadien en sommige dingen moet je echt nadrogen. Dan sta ik liever even 10 minuten in de keuken af te wassen en dan is het ook écht klaar en staat er niet als je dénkt dat je klaar bent, alsnog een apparaat vol werk op je te wachten :)
Nee,joh vaatwasser is ook gelijk een kast dus alles kan blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
25-12-2018 18:52

Geen frisdrank of sapjes drinken, maar aanmaaklimonade of saai: water

Waarom is water ‘saai’? Omdat je er bijna niets voor betaalt? Afgezien van de horeca dan.

Ik vind zoete drankjes niet lekker en drink daarom veel water, wat ik ook gewoon lekker vind.
Ik kan me ook ergeren aan de opmerkingen (‘doe niet zo ongezellig..’) die ik soms krijg als ik gewoon water neem.
Ik bemoei me toch ook niet met andermans eet- en drinkgewoontes?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
26-12-2018 08:28
Weer goede tips gelezen.

De pressreader heb ik geinstalleerd, maar ik kan er geen Nederlandse kranten op vinden (hij geeft aan " publication not found ". En als ik doorklik op kranten moet ik toch gaan betalen. Dus ik snap niet goed hoe dat werkt.

Heb je aan de wifi gehangen in de openbare bibliotheek?

Je moet contact maken met één van de hotspots.


https://care.pressreader.com/hc/en-us/a ... _site=true
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
26-12-2018 09:52
Heb je aan de wifi gehangen in de openbare bibliotheek?

Je moet contact maken met één van de hotspots.


https://care.pressreader.com/hc/en-us/a ... _site=true
Aha, nee, dat had ik over het hoofd gezien. Ga ik van de week gelijk proberen!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
25-12-2018 19:42
Hoe groot is jouw huishouden, Pejeka?
En je aanrecht? :proud:

Veel bij te lezen hier. Gisteren gezellige dag gehad. Heb er zelf geen geld aan uitgegeven en dat was oké. We waren uitgenodigd, ik had geen nieuwe kleding gekocht. En ik ben ook niet zo van elke keer een bloemetje meenemen. Vind het zelf ook niet nodig dat mensen allemaal iets meenemen als je komt eten.
Vanuit studententijd beetje gewend dat je gewoon de ander een keer terugvraagt en that's it. Moest ook wennen dat in nieuwe woonplaats voor elke keer eten de flessen wijn, dozen bonbons en bloemen over en weer gaan.

Verder wacht ik toch met smart op de uitverkoop. Zal een lijstje maken met dingen die ik echt graag wil (kastje in de kamer voor mijn planten, goede loopschoenen voor werk, nieuwe BH's want ik doe al heel lang met drie dezelfde simpele BH's en ze geven geen steun meer).
Heb ook in mijn familie verteld dat ik met Koningsdag op de markt wil gaan staan en dat ze evt spullen bij mij mogen dumpen. Ik wil de opbrengst delen als ze dat willen, maar dingen die normaal naar de kringloop zouden gaan, mogen ze ook zo meegeven ;-D

Dan maar een kraampje regelen (moet je snel bij zijn hier) en misschien iemand om de kraam mee te delen. Schoonzus had het over zolder opruimen, ik kan het ook met haar bespreken. Bij kraam delen kun je ook makkelijker zelf even over de markt of naar toilet. Wow ik krijg er gewoon al zin in B-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Dat herken ik wel himalaya. Water is saai of voor vissen. (Prima joh, dan ben ik een vis. Jij je zin.) Net als Ulgi heb ik ook spotify. Een aantal jaar geleden maakte ik maandelijks een nieuw emailadres (perzikboom1@hotmail, perzikboom2@hotmail etc) om zo het maand lange gratis try out premium account te nemen. Inmiddels kan dat niet meer omdat er ook gekeken wordt welke creditcard of rekeningnummer aan het emailadres gekoppeld is. Inmiddels betaal ik dus gewoon braaf maandelijks een tientje. Ik gebruik het vrijwel dagelijks dus ik vind het een prima investering. Netflix heb ik niet. Omdat mijn kinderen nog wel eens tv kijken heb ik wel een tv abonnement maar ik heb zelf al jaren geen tv gekeken, eigenlijk heb ik ook niet het gevoel dat ik wat mis.

In de winter heb ik wel Zwift voor 15 euro per maand, dat genereert fiets trainings programma's waarin je tegen anderen kan fietsen in een virtuele wereld. Je gewone racefiets kan je met het achterwiel in een soort houder zetten die de weerstand van de weg simuleert en zo kan je 's winters in huis trainen. 's zomers train ik liever een extra rondje buiten maar 's winters fiets ik alles wat geen vervoer van a naar b is wel op mijn zolder.
Dat ding wat de weerstand van de weg simuleert klinkt volgens mijn buurman als een stationair vliegtuig, dus ik kan alleen overdag fietsen zonder dat de halve straat er last van heeft. Op dit moment gebeurt er niks met de energie die ik opwek op de fiets. Ik heb wel eens berekend dat ik met een 100% rendement van opvangen de wasmachine zou kunnen draaien op de energie die ik op de fiets opwek. Er bestaat momenteel geen systeem waarmee je de energie van de fiets met 100% rendement kan opvangen, maar zelfs als je 30% kan opvangen en omzetten in bruikbare energie dan loont het de moeite om het te onderzoeken.
Hoi allemaal ik schrijf ook graag mee. Ik ga nu eerst eens even alles doorlezen wat al geschreven is :bye:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven