Geld & Recht alle pijlers

Clubje dochter

24-12-2018 18:43 36 berichten
WIJ ZIJN ERUIT, HET BLIJKT DAT DE PRIVACYVERKLARING LUKRAAK ELDERS VANDAAN IS GEKOPIEERD DUS DOCHTER GAAT ER NIET OP!


Mijn dochter van 10 wil op een bepaald clubje.
Van mij mocht het, dus ik wilde haar inschrijven.
Op een gegeven moment las ik de voorwaarden, privacyverklaringen etc. door en nu twijfel ik sterk.

1. Er staat dat bij inschrijving toestemming wordt gegeven om de leerlingen te filmen en online te zetten
2. Er staat dat er geboorteplaatsen van de leerlingen worden verzameld.

Ik weet niet hoe serieus dit in de praktijk wordt genomen, maar ik wil ook niet akkoord gaan met dit soort vreemde voorwaarden.
Op het aanmeldingsformulier wordt niet gevraagd naar geboorteplaatsen, dus het is me een raadsel waarom het in de privacyverklaring staat.

Wat zouden jullie doen? Dochter vertellen dat ze maar iets anders moet zoeken of toch maar akkoord gaan?
anoniem_380528 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 21:57
17.35% gewijzigd
En wat werd er gezegd toen je dit vroeg aan het betreffende clubje?
Alle reacties Link kopieren
Sinds de nieuwe wet op de privacy die voor leken nauwelijks te volgen is, worden er de vreemdsoortigste verklaringen geplaatst om zich maar in te dekken.
Toestemming voor het plaatsen van algemene beelden op een website e.d. is gewoon standaard.
Ik zou er niet wakker van liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet dat mijn kinderen op een site oid komen. Dus ik zou niet akkoord gaan met die voorwaarden. En als dat dan betekent dat ze niet kan komen, dan mag ze inderdaad een ander clubje zoeken.
En ik zou haar ook uitleggen waarom. Ik wil dat ze nu al leren zuinig te zijn met beelden op internet.
Alle reacties Link kopieren
De verenigingen waar ik (zijdelings) bij betrokken ben, plaatsen alleen overzichtstfoto’s waar individuele kinderen niet of nauwelijks herkenbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Voor een sport of club heb ik nog nooit een geboorteplaats in hoeven vullen. Dat vind ik wel apart. Maar dan vul je toch gewoon iets in.

Voor de foto's zou ik even vragen wat het precies inhoudt. Misschien zijn het alleen overzichtsfoto's.
Er staat op het aanmeldformulier nergens de vraag wat de geboorteplaats van mij of mijn dochter is.
Maar in de privacyverklaring staat wel dat geboorteplaatsen verzameld worden.
Daarom vind ik het zo vreemd en twijfel ik of ik wel moet tekenen als de voorwaarden zo gek zijn?

Ik zou ook niet zomaar iets willen invullen want dan is het straks valsheid in geschrifte. Maar waarom zou die club geboorteplaatsen moeten verzamelen? Van 10-jarigen?
anoniem_380528 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 21:06
23.50% gewijzigd
helena2 schreef:
24-12-2018 20:07
Ik wil niet dat mijn kinderen op een site oid komen. Dus ik zou niet akkoord gaan met die voorwaarden. En als dat dan betekent dat ze niet kan komen, dan mag ze inderdaad een ander clubje zoeken.
En ik zou haar ook uitleggen waarom. Ik wil dat ze nu al leren zuinig te zijn met beelden op internet.
Het is een clubje dat o.a. danslessen aanbiedt en er staat wel veel online.
Ik vind het heel gek dat je alleen lid kan worden als je dan ook online geplaatst wil worden.
Nu zit ik ook sterk te denken om dan maar dochter een ander clubje te laten zoeken maar ik vind het nogal vreemd dat kinderen die hier lid willen worden gedwongen worden om ook "reclame" te zijn.
Je kan de vraag toch bij de vereniging neer leggen. Dat je dit hebt gelezen in de voorwaarden en benieuwd bent wat ze daar mee bedoelen of hoe dat er in de praktijk uit ziet? Als je op de site of Facebook van de vereniging kijkt dan zie je ook snel genoeg wat voor filmpjes ze plaatsen. In verband met de AVG hebben alle verenigingen hun privacybeleid scherp moeten aanpassen en in ieder geval uitdrukkelijker moeten vermelden waar je toestemming voor geeft als je lid wordt. Kan best dat dit daar een gevolg van is, maar je daar in de praktijk weinig van merkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap op zich wel dat als ze de hele groep willen filmen het dan lastig is als een niet wil.

Maar ik snap ook dat je dit niet wil, ik ben ook wel eens de enige persoon geweest op een grote conferentie die aangaf niet gefilmd te willen worden. Jammer dan, mijn werk betaalde er 2000 euro voor dus ze moeten het maar accomoderen.
Hello, can you hear me?
Logisch toch dat ze filmpjes online zetten? Als het de sportschool zelf niet is dan toch wel andere ouders die de optredens filmen.
Alle reacties Link kopieren
Bij dansles van dochter geldt dat als je niet op beeld wilt, je niet mee kunt doen bij voorstellingen. Je wordt niet gefilmd bij reguliere lessen. Snap ik ook, want niet te doen om bij voorstellingen te filteren op wel/geen toestemming.

Geboorteplaatsen zijn m.i. niet noodzakelijk
Misschien krijgen ze subsidie om les te geven uit leerlingen uit gemeente xyz? Ik zou het ze gewoon vragen.
Wat een merkwaardig verhaal.
Er staat dat er geboorteplaatsen worden verzameld, en dat ze verder "overige persoonskenmerken die benodigd kunnen zijn voor onze organisatie zoals bv social media accounts" verzamelen.

Dat had ik nog niet eens gezien. Mijn dochter heeft nog geen social media accounts maar ik vind het nogal gek?

Als ik die geciteerde zin opgoogle lijkt het wel op dat het een standaard privacyverklaring is die ergens vandaan gekopieerd is.
anoniem_380528 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 21:57
3.38% gewijzigd
Ik denk dat ik er wel over uit ben. Die privacyverklaring hebben ze niet zelf opgesteld maar van elders gekopieerd. Dit is dus geen professionele club dus dochter gaat maar een andere club zoeken. ;)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eens bellen met die club en je vragen daar neerleggen.
Dat van het filmen/online vind ik niet zo heel gek eigenlijk. Idd dan wel meedoen aan de lessen lijkt me geen probleem. Bij optredens is dat niet te doen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
helena2 schreef:
24-12-2018 20:07
Ik wil niet dat mijn kinderen op een site oid komen. Dus ik zou niet akkoord gaan met die voorwaarden. En als dat dan betekent dat ze niet kan komen, dan mag ze inderdaad een ander clubje zoeken.
En ik zou haar ook uitleggen waarom. Ik wil dat ze nu al leren zuinig te zijn met beelden op internet.
Ik ga ook niet akkoord want ze mag er van mij niet op. Ik heb nog eens ernaar gekeken, een zin opgegoogeld, en het blijkt nu dat die privacyverklaring maar ergens vandaan is gekopieerd.

De naam van de club staat op sommige stukken van die verklaring met zo'n haakje erachter --> ] (nooit ervoor)

Dit is geen professionele club, ik weet genoeg. :) Jammer voor dochter, maar ze vind vast wel iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Oprechte vraag hoor, maar waarom is het feit dat het een gekopieerde privacyverklaring voor jou zo doorslaggevend? Lang niet alle clubjes zijn professioneel.
Alle reacties Link kopieren
Veel van die dansclubs zijn ook maar gewoon mensen met een passie voor dansen. De meesten zullen denk ik ergens een privacyverklaring van kopieren. Voor mij zou dat geen reden zijn om een kind er niet op te laten. Hou het simpel, ze wil dansen, dat kan daar.

En video's en foto's heeft niks met reclame te maken. Een groep kan gefilmd worden, als daar dan 1 kindje bij is waarvan het niet mag is dat lastig. Ik zou niet zo zwaar wegen aan die privacyverklaring, en anders gewoon even bellen. Waarom moet het gelijk super professioneel te zijn? Het is maar een club.
essychan wijzigde dit bericht op 24-12-2018 22:02
Reden: typo
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pas zag ik dat ze als reclame voor onze BSO een compeet lied hadden opgenomen en overal verspreid.
Nou, dan ben ik blij dat wij hebben aangegeven dat niet te willen.
Een foto waar dochter ‘toevallig’ opstaat vind ik toch anders dan dat ze gebruikt wordt voor commerciele doeleinden. Maar goed, wij zijn daarin heel principieel.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-12-2018 23:13
Reden: trollhinten
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom is iedereen zo hysterisch met beelden online? Het is niet alsof ze in haar bikini staat toch?
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
24-12-2018 22:16
[...]
Huh??
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-12-2018 23:12
Reden: quote verwijderd
5.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-12-2018 23:12
Reden: trollhinten
97.26% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven