Geld & Recht alle pijlers

Sparen kind na 'scheiding'

27-12-2018 18:30 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vorig jaar zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. We waren niet getrouwd maar hebben samen een kind van 4.
Destijds hadden we een (regenboog)rekening voor haar op mijn naam. Dit is een rekening waar ik nog altijd 'aan kan komen'.
Dit laatste ga ik op verzoek van ex veranderen.

Mijn vraag gaat eigenlijk over het volgende. Ik spaar zelf een vast bedrag per maand voor ons kind. Mijn ex wil ook sparen. Wij hebben geen ruzie maar ik merk dat hij twijfelt om dit op haar bestaande rekening te storten.

Hoe doen anderen dat? Sparen jullie gezamenlijk of ieder apart? Of sparen jullie van de alimentatie die je krijgt? Of heb je tips?
kan de rekening niet op beider namen
Samen sparen na een scheiding geeft hier in de omgeving alleen maar drama.

Ik zou dus apart sparen.
Kan je tenminste zelf bepalen of, wanneer en aan wat jij of kind het uitgeeft.
En wil ex de hele spaarrekening plunderen kan ie alleen aan zijn deel aan.

Zelfs al is er nu een redelijke band ... je weet niet hoe het de volgende 14 jaar gaat evolueren en of er nieuwe partners, extra kinderen, ander uitgeefpatroon, ... bijkomen.
Alle reacties Link kopieren
Hier sparen man en z’n ex gezamenlijk op een rekening (die op beider namen staat) voor de studie van de kinderen. In principe gaat de kinderbijslag daar meteen naartoe. Verder hebben de kinderen allemaal een zilvervlootrekening, op hun eigen naam dus (maar met man als ‘achtervang’) waar ze beiden weleens een extraatje op storten, grootouders weleens wat op zetten en de kinderen zelf ook de inhoud van hun spaarpot af en toe op storten. Werkt al 8 jaar prima zo. Je moet elkaar op financieel gebied toch wel kunnen vertrouwen als ex-partners, lijkt me, zeker als het jullie kind betreft?
Als jij er nog aan kan komen, dan snap ik dat je ex twijfelt. Kun je niet gewoon je eigen spaarrekening opzetten. Dus ieder spaart zelf voor kind? Voor de rente hoef je het in elk geval niet te laten.
-Nienke- schreef:
27-12-2018 18:37
Je moet elkaar op financieel gebied toch wel kunnen vertrouwen als ex-partners, lijkt me, zeker als het jullie kind betreft?
En dan wil de ene het nieuwe bed van kind er wel van betalen en de andere niet en heb je gedoe.

Of wil kind een surfplank van zijn spaargeld op zijn 16de en vindt pa dat oké en ma niet en heb je ook gedoe.

Of heeft 1 van de 2 geld-tekort en gaat tijdelijk lenen bij kind (want de huur kunnen betalen is ook in 't voordeel van kind) en heb je weer gedoe.

Of blijkt pa een notoir gokker te zijn geworden die ook het spaargeld van kinderen vergokt en weer ... gedoe.

Of oma 1 stort elk jaar een aardig bedrag en oma 2 nooit terwijl partner 2 wel altijd geld wil afhalen ... ook weer gedoe.



Laat staan wat er nu op die rekening staat, zorg dat dat eventueel ook op zijn naam komt als hij dat belangrijk vindt en spaar vanaf nu elk op een aparte rekening.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 27-12-2018 18:46
11.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als de rekening op haar naam staat en ex heeft gezag dan zou hij daar ook aan kunnen komen.

Daarom hier bewust een rekening geopend op alleen mijn naam waarop ik spaar voor de kinderen. Ex draagt niks bij en ik zie hem er voor aan om de rekeningen van de kinderen te plunderen. Kinderen hebben wel een eigen rekening wat ze gebruiken voor bv zakgeld, verjaardagsgeld etc.
Ik zou de helft van het bedrag van de Regenboogrekening - van het saldo van het moment waarop jullie uit elkaar gingen - over maken naar je ex, en dan beiden apart sparen op een eigen, aparte rekening waar de ander niet bij kan.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 27-12-2018 18:53
17.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben afgesproken te sparen voor kind op een bepaalde rekening, maar ex doet dat niet. Ik heb het door mij gespaarde deel overgeheveld naar een andere rekening en ben daar verder gaan sparen. Wat hij doet moet hij zelf maar weten, maar hij komt zijn afspraak niet na (niet alleen deze afspraak trouwens, ook de alimentatie niet bv), maar zo kan hij iig nooit bij hetgeen ik heb gespaard voor haar.
Lekker apart houden
Een vriendin van me had samen met haar ex een spaarrekening geopend voor hun minderjarige kind.
Vooral zij en haar ouders stortten geld op die rekening.

Haar ex heeft geld opgenomen van de rekening van het kind.
Van dat geld heeft ie zijn nieuwe neukie lekker verwend met chique dingen.

Mag dat in Nederland?
Ja, dat mag.

Als ouder mag je de spaarrekening van je kind leeghalen.
En dan tegen je advocaat een lulverhaal ophangen dat je geld hebt gebruikt om dure voetbalschoenen of zo voor je kind te kopen, terwijl je de voetbalschoenen van Marktplaats hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar sinds de relatiebreuk zelf op m'n eigen rekening voor ons kind. Wat m'n ex doet, moet ie zelf weten.
Man en ex sparen niet samen. Wij sparen ook voor zijn oudste, maar op onze naam omdat we niet willen dat zijn ex erbij kan.
Alle reacties Link kopieren
Apart. Ik kan namelijk niet in de toekomst kijken. Nu is alles koek en ei. Maar hij kan over 10 jaar met de noorderzon zijn vertrokken.
Caitriona* schreef:
27-12-2018 18:52
Een vriendin van me had samen met haar ex een spaarrekening geopend voor hun minderjarige kind.
Vooral zij en haar ouders stortten geld op die rekening.

Haar ex heeft geld opgenomen van de rekening van het kind.
Van dat geld heeft ie zijn nieuwe neukie lekker verwend met chique dingen.

Mag dat in Nederland?
Ja, dat mag.

Als ouder mag je de spaarrekening van je kind leeghalen.

En dan tegen je advocaat een lulverhaal ophangen dat je geld hebt gebruikt om dure voetbalschoenen of zo voor je kind te kopen, terwijl je de voetbalschoenen van Marktplaats hebt.
Nee, dat mag niet. Kind is de eigenaar van het geld dat voor hem/haar op de spaarrekening is gestort. Je mag het er zelfs niet afhalen om bijv iets voor het kind zelf van te kopen, zonder toestemming van het kind zelf.
NYC schreef:
27-12-2018 20:11
Nee, dat mag niet. Kind is de eigenaar van het geld dat voor hem/haar op de spaarrekening is gestort. Je mag het er zelfs niet afhalen om bijv iets voor het kind zelf van te kopen, zonder toestemming van het kind zelf.
Sorry, ik heb het verkeerd gesteld.
Het mag niet zomaar, maar het gebeurt wel.
Advocaten krijgen om de haverklap de vraag: "Mijn ex heeft de spaarrekening van ons kind leeggehaald. Hoe krijg ik dat bedrag weer aangevuld op de rekening?"
Dan is het dus al te laat, het is al gebeurd.
Ex is gaan feestvieren of aankloten met het geld van het kind
of zegt 'ik heb het geld effe geleend om de huur te betalen'.
En de andere partner zit met het gedoe en de frustratie.


https://www.advocatenpraktijkdenholland ... enomen-nu/

https://www.advocatendebie.nl/spaarreke ... eggehaald/
Het gebeurt inderdaad wel. En het kan ook "gewoon", het doen van die terugboekingen En het maar de vraag in hoeverre het kind ervan weet, geld terug kan krijgen van de ouder en daadwerkelijk de zin en moeite heeft er een zaak van te maken, maar strikt genomen mag er niks van het geld op de rekeningen van kinds' naam gebeuren.

Al vraag ik me daadwerkelijk af of er een kind is dat zijn ouders aanklaagt wegens: jullie hebben van dat spaargeld een fiets, boeken en een laptop voor mij gekocht maar daar heb ik nooit toestemming voor gegeven. Dus geef me die paar duizend euro terug zodat ik nu op vakantie kan.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
27-12-2018 18:37
Hier sparen man en z’n ex gezamenlijk op een rekening (die op beider namen staat) voor de studie van de kinderen. In principe gaat de kinderbijslag daar meteen naartoe. Verder hebben de kinderen allemaal een zilvervlootrekening, op hun eigen naam dus (maar met man als ‘achtervang’) waar ze beiden weleens een extraatje op storten, grootouders weleens wat op zetten en de kinderen zelf ook de inhoud van hun spaarpot af en toe op storten. Werkt al 8 jaar prima zo. Je moet elkaar op financieel gebied toch wel kunnen vertrouwen als ex-partners, lijkt me, zeker als het jullie kind betreft?
Ja maar hij heeft er nu dus geen zicht op.
Morgen maar eens de bank bellen voor opties
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
27-12-2018 18:37
Samen sparen na een scheiding geeft hier in de omgeving alleen maar drama.
Gewoon ieder voor zich.
Precies, gewoon ieder voor zich. Dan heb je ook nooit gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven