Geld & Recht alle pijlers

Wajong-proefplaatsing-kinderopvangtoeslag,

29-12-2018 00:12 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb een vraag/dilemma.

Ik heb momenteel de 'oude' wajong (2008) en ben 70% afgekeurd omdat ik arbeidsvermogen heb.

Nu zit het zo: in januari start ik met een 2-maandelijkse proefplaatsing via het UWV. Mocht dit goed gaan, krijg ik een contract voor 24 uur per week.

Dat is op zich super mooi natuurlijk, maar nu hoor ik via via dat ik in de 2-maand proefplaatsing GEEN recht heb op kinderopvangtoeslag i.v.m. dat ik wajong heb.


Weet iemand in hoeverre dit klopt?


Alvast bedankt voor het lezen, en ik hoop hier antwoorden te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Van wie hoor je dat? Een instantie ? Of iemand die er van denkt te weten?
Op internet vind ik dit :https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -naar-werk

Mi wil de overheid best graag dat je werkt. Dus deze regelingen zijn er derhalve.
Alle reacties Link kopieren
En dat wil je weten omdat..?
je anders de proefplaatsing niet aan wil nemen.....??
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
29-12-2018 01:10
En dat wil je weten omdat..?
je anders de proefplaatsing niet aan wil nemen.....??
Of niet aan kúnt nemen, kan ook een optie zijn hè? Je kunt moeilijk je kinderen op straat zetten tijdens de proefperiode.
Je noemt jezelf serieus naar de naam van je kind? :facepalm: Mediawijsheid mensen..

Waarom vraag je niet aan het UWV hoe dat werkt?
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
29-12-2018 01:10
En dat wil je weten omdat..?
je anders de proefplaatsing niet aan wil nemen.....??
Dat lijkt me logisch. 3 dagen opvang voor Quinten kosten zo 1000 euro per maand. Ik begrijp heel goed dat je dat met een uitkering niet kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op grond van de proefplaatsing. Dat is namelijk een voorziening gericht op arbeidsinschakeling.

Zie ook 'aanspraak kinderopvangtoeslag' in de Wet kinderopvang
artikel 1.6 lid 1 sub i ten derde

werkzaamheden op een proefplaats verricht als bedoeld in artikel 65g van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, artikel 2:24 of 3:69 van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, artikel 67e van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, artikel 37 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen of artikel 52e van de Ziektewet,

Let wel op dat je ingangsdatum van je proefplaatsing gelijk loopt met aanvang contract kinderopvang. Er is pas recht op de eerste dag dat je daadwerkelijk start met je proefplaatsing. Spreek ook af met de kinderopvang dat je contract na 2 maanden eindigt. Voor het geval dat je geen arbeidsovereenkomst krijgt na je proefplaatsing.
Er is namelijk geen 3 maanden recht op uitloop na einde proefplaatsing zoals bij een einde arbeidsovereenkomst wel geldt.

Het zou zonde zijn als je na die twee maanden proefplaatsing nog een maand opzegtermijn hebt bij de kinderopvang en die uit eigen zak moet betalen omdat het recht op kinderopvang niet doorloopt na einde proefplaatsing.

Daarom beter afspreken dat het kinderopvangcontract voor twee maanden geldig is en dat je aan het einde van die twee maanden het eventueel kan verlengen mocht je er een baan aan over houden.

Vaak krijg je een beschikking en dus de betaling al na 5 weken. Maar tegenwoordig wordt er veel gecontroleerd door de belastingdienst en kan het langer duren. Betaal altijd je eigen bijdrage ( verschil toeslag en factuur). Mocht je gecontroleerd worden wordt altijd gevraagd om bankafschriften waaruit blijkt dat je in ieder geval de eigenbijdrage hebt voldaan. Zonder de betaling van de eigen bijdrage is er geen recht op kinderopvangtoeslag.

Kun je de eigen bijdrage niet betalen? Vraag dan de gemeente om de eigenbijdrage te betalen. Voor minima's zijn hier regelingen voor.
YellowLemon schreef:
29-12-2018 01:45
Je noemt jezelf serieus naar de naam van je kind? :facepalm: Mediawijsheid mensen..
Ach, in sommige enclaves is dit een heel veel voorkomende kindernaam.

Interessanter vind ik de psychologie achter het fenomeen dat je jezelf definieert als het kind dat je hebt voortgebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven