Geld & Recht alle pijlers

Testament moeder herroepen

30-12-2018 13:03 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
**
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-12-2018 18:29
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Ze heeft dus dat 'rare' testament opnieuw herroepen?
Alle reacties Link kopieren
Terug naar de notaris met je moeder.

Ennuh sColiose...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
**
anoniem_110123 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 17:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jouw moeder heeft het neem ik aan toch ondertekend? Kennelijk onder druk van je oudste broer?

Ik zou de notaris heel snel bellen om de situatie uit te leggen en hoe dit heeft kunnen gebeuren. Volgens mij heeft hij zijn werk toch niet goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
**
anoniem_110123 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 18:00
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
**
anoniem_110123 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 18:00
0.00% gewijzigd
Ik zou de notaris om opheldering vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is waarschijnlijk geen "nalatenschapstestament" maar een levenstestament, waarin dingen bij leven geregeld kunnen worden.

Ga terug naar de notaris met je moeder.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als eerste zou ik met je broers en zussen om tafel gaan zitten. Ook zij hebben hier een aandeel in. Die genen die met haar mee zijn gegaan om het testament te veranderen, hadden de overige broers en zussen hiervan op de hoogte moeten stellen.

Laat een professioneel en onafhankelijk iemand, het testament met je moeder herroepen.

Daarnaast, jullie moeder heeft zorg nodig. Ga dit regelen, hetzij door professionele hulpverleners, hetzij door haar kinderen.
Het lijkt me vrij logisch dat de kinderen die er daadwerkelijk zijn de volmachten krijgen en dat degene die maar een paar keer per jaar langs komt er buiten wordt gehouden. Bij een vriend van mij speelde ook zoiets. Hij verzorgde en regelde van alles voor zijn vader en de geemigreerde zus had steeds kritiek vanaf de zijlijn.
Alle reacties Link kopieren
**
anoniem_110123 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 18:01
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten als broers het samen eens zijn als we beslissingen willen nemen. Is bij de notaris vastgelegd.
Zijn ook gemachtigd om financieel zaken te regelen, maar moeten het gezamenlijk eens zijn.
Kan nog wel puntje worden, maar denk dat het goed gaat.

Raar dat de notaris het er mee eens was, misschien andere notaris nu raadplegen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
heidelberg schreef:
30-12-2018 13:16
Wat er precies gebeurd is weet ik niet, maar ik denk ook dat mijn oudste broer niet juist gehandeld heeft.

Is een notaris die dit ondertekend strafbaar?
Ik denk eerder nalatig en ik denk dat jij weer het recht hebt om een en ander recht te zetten maar zou daar wel iedereen bij betrekken van de broers en zussen. Ik snap ook niet dat een deel van de familie dit mag doen zonder de rest tenminste te verwittigen. Dat klopt toch niet?

Is jouw ma nog wel goed bij verder? In mentaal opzicht bedoel ik?
iones wijzigde dit bericht op 30-12-2018 13:28
11.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al met je broer en zus gesproken die dit geregeld hebben? Misschien is het verstandig om met elkaar om tafel te gaan, want je maakt je nogal zorgen over je moeder en dat lijkt me verstandig om te delen.

Jouw kijk op de situatie van je moeder wordt beïnvloed omdat je haar niet zo regelmatig ziet. Hun kijk op de situatie is misschien anders omdat ze veel zorg voor haar dragen. Het moet mogelijk zijn om afspraken te maken met je moeder en met elkaar die de ongerustheid wegnemen, die de zaken eerlijk regelen en die ervoor zorgen dat je broer en zus die je moeder min of meer verzorgen, niet overbelast worden. Ik ben verbaasd dat jij geen vertrouwen hebt in broer en zus die voor je moeder zorgen, het klinkt alsof je niet denkt dat ze haar bestwil dienen.

En dan weer terug naar de notaris. Met elkaar en met jullie afspraken. Het is wel verstandig, lijkt mij, om gemachtigden aan te wijzen die haar regelmatig zien en direct kunnen ingrijpen als dat nodig is. Het is ook niet gek om alvast afspraken te maken over reanimeren en behandelen. Als zich iets voordoet, hebben jullie niet meer de tijd om met elkaar en je moeder te overleggen, te laten bezinken en dan een afgewogen beslissing te nemen. Beter nu doen. Lastig gespreksonderwerp, maar je bent verpleegkundige, je zult het wel vaker tegenkomen denk ik.
makreel wijzigde dit bericht op 30-12-2018 13:30
36.21% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
heidelberg schreef:
30-12-2018 13:23
1.Ik denk niet dat ik met mijn oudste broer en jongere zus aan één tafel wil zitten, dan wordt ik agressief.
Ik dacht er eerder aan deze twee voor de rechtbank te slepen...

2.Ze heeft hetzelf herroepen, is dat niet mogelijk?

3.Dat had ik ook al begrepen en daar wordt aan gewerkt.
Waarom meteen agressief worden en niet gewoon in gesprek gaan met die broer en zus. Zijn er eerder dingen voorgevallen? Ik zou echt in gesprek gaan en aangeven dat je boos en verdrietig bent dat zij jullie niet geïnformeerd hebben hierover. Eerlijk aangeven hoe alles bij jou overkomt. Ik denk dat jullie daar verder mee komen dan elkaar voor de rechtbank slepen.
Alle reacties Link kopieren
**
anoniem_110123 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 18:02
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het laatste wat ik zou doen is gelijk roepen om een rechtszaak. Eerst proberen dit in vrede en redelijkheid op te lossen. Scheelt je nog een hoop geld ook! Straks gaat je erfenis bij voorbaat al op aan een rechtszaak. Met een rechtszaak kan de boel ook nog eens escaleren. Daarnaast kunnen rechtszaken heel lang voortslepen, wel jaren. Wil je dat?
heidelberg schreef:
30-12-2018 13:23
1.Ik denk niet dat ik met mijn oudste broer en jongere zus aan één tafel wil zitten, dan wordt ik agressief.
Ik dacht er eerder aan deze twee voor de rechtbank te slepen...

2.Ze heeft hetzelf herroepen, is dat niet mogelijk?

3.Dat had ik ook al begrepen en daar wordt aan gewerkt.
Want?
Je gaat zomaar uit van het verhaal van je moeder. Die zegt dat ze het er niet mee eens is (was) maar ze heeft wel wat ondertekend bij de notaris. En een notaris neemt normaliter bij ondertekening vooraf door wát er ondertekend wordt.
Blijkbaar weet je moeder het allemaal niet meer zo goed. En dat kan ook heel goed betekenen dat jouw broer en zus, die waarschijnlijk meer voor haar regelen, niet te kwader trouw dit zo hebben geregeld en ze op dat moment instemming van jouw moeder hadden.

Dus: wèl met z'n allen om de tafel, in een niet-vijandige sfeer. En rustig bespreken hoe dingen geregeld gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft onlangs ook een testament laten opmaken. Ik ben gevolmachtigde voor als hij handelingsonbekwaam wordt, dus de medische beslissingen die genomen moeten worden. Voorts ben ik degene die de financiële dingen regelt. Ik beheer dus zijn bankzaken en ik geef hem regelmatig inzage daarin of als hij daarom vraagt. Dit hebben we buiten mijn oudste broers om gedaan. Ik heb wel tegen mijn vader gezegd dat ik beslissingen over hem, als dat nodig is, met mijn broers zal bespreken. Uiteraard tellen onze stemmen even zwaar. Voorts wordt alles eerlijk verdeeld als mijn vader overlijdt. Mijn vader is nu 80, hij heeft tia's gehad en wordt er niet beter op. Maar hij snapt heel goed wat we hebben geregeld. Een afschrift van zijn testament hebben mijn broers niet gehad. De reden daarvoor is dat je zo'n testament niet rond wil laten zwerven. Hetgeen makkelijk kan gebeuren. Kortom; een testament hebben wij geregeld omdat we anders machteloos staan. MIjn vader heeft mij aangewezen als regelend persoon. Alles in goed vertrouwen. En dat is het enige wat je nooit kunt regelen of vastleggen; het vertrouwen. Maar het is wat mijn vader wil. En ik respecteer hem en mijn familieleden.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij doet nu precies waarvan je je broers en zus van beschuldigt? Jij vindt het testament verkeerd en jij zorgt ervoor dat je moeder het herroept.

Hoe vaak kom jij bij je moeder? Als je zoveel commentaar hebt, waarom kom je dan niet vaker bij haar?
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 13:36
0.40% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Ik vind TO nog al veel noten op zang hebben voor iemand die geen zorg draagt voor moeder.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongere zus doet de was (mijn moeder betaald haar hiervoor. Ook al zoiets wat mij niet zint maar okee).

Waarom zou je moeder je zus geen geld geven voor de was? ik denk dat er toch al wel dingen gebeuren die zus tussendoor doet, waar ze niet voor betaald wordt, en die haar geld kosten. 50 cent hier, een euro daar, Was uitbesteden is duurder.
Ik denk dat mijn zussen die dicht bij moeder woonden ook wel eens wat toegestopt kregen, als ze iets deden voor ma. Prima toch
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat wil jouw moeder eigenlijk?
Een "gewoon" testament regelt wat er gebeurt NA je overlijden (kort samengevat: wie krijgt wat). Een levenstestament regelt zaken VÓÓR je overlijden (kort samengevat: wie behartigt je zakelijke en medische belangen als je dat zelf niet meer kunt).

In beide gevallen geldt: het is vziw wettelijk niet verplicht om jou als toekomstig nabestaande c.q. dochter op de hoogte te brengen van de inhoud of wijzigingen van een testament. De opdrachtgever (heet dat zo? je moeder dus) mag daar zelf over beslissen. Pas na overlijden kun je als nabestaande inzage in het testament "eisen".

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel een raar en zorgwekkend verhaal.

Is het nog mogelijk om - eventueel met een onafhankelijk derde als mediator - dit gebeuren met alle broers/zussen te bespreken? Zo nee, dan zou ik:

* proberen je zorgen over de geestelijke vermogens van je moeder (is ze nog wilsbekwaam) te bespreken met de huisarts. Dat kan lastig zijn, want medische gegevens en privacy. Je kunt met hem ook bespreken welke hulp je moeder nodig heeft en wie die hulp kan geven (jullie als kinderen of een professional).

* als je vermoed dat je moeder de consequenties van dit (levens)testament niet kon overzien - dit melden bij de notaris. Een notaris moet namelijk bij het opstellen/wijzigen van een testament ook bepalen of de opdrachtgever wilsbekwaam is. Bij twijfel moet hij daarvoor een arts inschakelen. Als je kunt aantonen dat dat niet gebeurd is, maar wel had gemoeten, dan kan het testament ongeldig verklaard worden. De precieze ins and outs hiervan weet ik niet, dus laat je alsjeblieft bijstaan door iemand met juridische kennis.

https://www.notaris.nl/levenstestament/ ... n-dementie
https://www.erfrechtshulp.nl/wilsbekwaa ... stestament

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven