Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen in huurwoning, wat te regelen?

07-01-2019 09:59 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen over een paar maanden gaan samenwonen. In een huurwoning, particuliere sector. Voor sociale huurwoning komen we niet in aanmerking.
Stel dat 1 van beide ooit komt te overlijden, kan de ander niet alleen de huurprijs opbrengen. Met zijn twee prima te doen.

Zou je hiervoor ook een levensverzekering af kunnen sluiten? Of op een andere manier wat kunnen regelen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kan een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Meestal doen mensen dat als ze een hypotheek hebben. Bij een huurwoning kan je bij overlijden ook gewoon de huur opzeggen en kleiner/goedkoper gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
07-01-2019 10:05
Bij een huurwoning kan je bij overlijden ook gewoon de huur opzeggen en kleiner/goedkoper gaan wonen.
Ja want een goedkopere huurwoning heb je zo gevonden.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
07-01-2019 10:05
Ja, je kan een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Meestal doen mensen dat als ze een hypotheek hebben. Bij een huurwoning kan je bij overlijden ook gewoon de huur opzeggen en kleiner/goedkoper gaan wonen.
Dank je wel. Lijkt me echt heel akelig als je juist op. Zo'n moment ook nog zou moeten verhuizen, vandaar mijn vraag.
En je toch inschrijven voor sociale huur. Of de inschrijving behouden als dat kan.
Dan kan je mocht het nodig zijn wel in aanmerking komen. Echt doen.



Ik zou geen overlijdensrisicoverzekering nemen voor een huurhuis.

Hoe oud zijn jullie? En denk je dat je daar ook echt oud gaan worden en niet gaan verhuizen naar een koophuis uiteindelijk?

Op 1 naam huren of op beider? En waarom?
Je hebt het nu over overlijden maar houd je ook rekening met een relatiebreuk? Dat is namelijk ook een realistisch scenario en in dat geval zal ook één of beiden de woning moeten verlaten.
Eigenlijk is het sowieso niet heel verstandig om een woning te betrekken die je niet in je eentje kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 10:08
En je toch inschrijven voor sociale huur. Of de inschrijving behouden als dat kan.
Dan kan je mocht het nodig zijn wel in aanmerking komen. Echt doen.



Ik zou geen overlijdensrisicoverzekering nemen voor een huurhuis.

Hoe oud zijn jullie? En denk je dat je daar ook echt oud gaan worden en niet gaan verhuizen naar een koophuis uiteindelijk?

Op 1 naam huren of op beider? En waarom?
We zijn allebei begin 50, allebei kinderen uit eerdere relatie. Ik wil het gewoon goed geregeld hebben, maar vind het lastig wat "goed" is hierin.
Wil niet dat 1 van beiden in de problemen komt.
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 10:08
Op 1 naam huren of op beider? En waarom?

Ze kunnen de huur alleen samen opbrengen dus ze komen sowieso beiden op het huurcontract. Als het al lukt om de woning te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja idd woning zal op beider namen komen
Alle reacties Link kopieren
Ja het zou kunnen, ik zou het zelf niet doen omdat het risico zo klein is en je bij overlijden in jullie geval op een sociale huurwoning kan terugvallen.
Maar als je echt zekerheid wil hebben dan kan je het doen ja.


Edit: sorry, ik dacht bij de OP aan mensen die voor het eerst gaan samenwonen. Jullie zijn al wat ouder en zo te lezen willen jullie hier voor onbepaalde tijd blijven zitten. In dat geval snap ik het beter.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf je allebei ook in voor een sociale huurwoning. Als er wat gebeurd en 1 inkomen valt weg, kom je wel in aanmerking.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
07-01-2019 10:44
Schrijf je allebei ook in voor een sociale huurwoning. Als er wat gebeurd en 1 inkomen valt weg, kom je wel in aanmerking.

Dit! Ook handig als je een woning zoekt die beter aangepast is voor ouderen. Mijn schoonouders willen nu ze 80 zijn/worden graag gelijkvloers gaan wonen. Maar staan nog steeds niet ingeschreven. Dat hadden ze 10 jaar geleden al kunnen doen, want wachttijd is zeker zo lang.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 50+ maar staan al jaren ingeschreven, als t nodig mocht zijn, zijn we dus zo aan de beurt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
07-01-2019 10:15
Je hebt het nu over overlijden maar houd je ook rekening met een relatiebreuk? Dat is namelijk ook een realistisch scenario en in dat geval zal ook één of beiden de woning moeten verlaten.
Eigenlijk is het sowieso niet heel verstandig om een woning te betrekken die je niet in je eentje kunt betalen.
Idd naast overlijden zijn er nog andere scenario's, waaronder een relatiebreuk, maar ook arbeidsongeschiktheid, ontslag etc. Dan daalt je inkomen en kun je het dan óók nog opbrengen?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Andersom schreef:
07-01-2019 10:59
Dit! Ook handig als je een woning zoekt die beter aangepast is voor ouderen. Mijn schoonouders willen nu ze 80 zijn/worden graag gelijkvloers gaan wonen. Maar staan nog steeds niet ingeschreven. Dat hadden ze 10 jaar geleden al kunnen doen, want wachttijd is zeker zo lang.

Voor senioren valt het mee hoor. Die komen in aanmerking voor seniorenwoningen (waar de rest dus niet op mag reageren) en de doorstroom is ook veel hoger. Hier in mijn regio zie ik wachttijden van een jaar of twee, soms zelfs minder.
Alle reacties Link kopieren
Jacq22 schreef:
07-01-2019 10:08
Dank je wel. Lijkt me echt heel akelig als je juist op. Zo'n moment ook nog zou moeten verhuizen, vandaar mijn vraag.

Je kunt natuurlijk ook een bepaald bedrag reserveren op je spaarrekening om bijvoorbeeld een half jaar tot een jaar nog de huur te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als je officieel gaat samenwonen met een samenleefcontract kun je elkaar ook bij je pensioenfonds als partner opgeven en kun je een nabestaandenpensioen ontvangen. Meestal betekent dat wel dat je ouderdomspensioen wat lager wordt. Maar zeker de moeite waard om naar te informeren, omdat dat om een maandelijks inkomen gaat ipv een eenmalige uitkering zoals een levensverzekering. Een andere goedkopere woning heb je inderdaad in deze tijd niet zo 1,2,3 gevonden.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
07-01-2019 11:39
Als je officieel gaat samenwonen met een samenleefcontract kun je elkaar ook bij je pensioenfonds als partner opgeven en kun je een nabestaandenpensioen ontvangen. Meestal betekent dat wel dat je ouderdomspensioen wat lager wordt. Maar zeker de moeite waard om naar te informeren, omdat dat om een maandelijks inkomen gaat ipv een eenmalige uitkering zoals een levensverzekering. Een andere goedkopere woning heb je inderdaad in deze tijd niet zo 1,2,3 gevonden.
Ja dat is zo. Maar als je pas net geregistreerd staat als elkaars partber dan zal dat ook niet voldoende zijn neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Sociale huurwoning zullen we idd voor inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Een kleine overlijdensrisicoverzekering is tegenwoordig helemaal niet meer zo duur dus ik zou eens kijken wat het kost om 50000 euro te verzekeren. Weet je zeker dat je de uitvaart kunt betalen en je hebt even om uit te zoeken hoe je de boel verder moet organiseren financieel gezien.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
07-01-2019 13:22
Een kleine overlijdensrisicoverzekering is tegenwoordig helemaal niet meer zo duur dus ik zou eens kijken wat het kost om 50000 euro te verzekeren. Weet je zeker dat je de uitvaart kunt betalen en je hebt even om uit te zoeken hoe je de boel verder moet organiseren financieel gezien.
Even snel bekeken voor een uitkeringsbedrag van €50.000. Stel jullie zijn nu allebei 50 jaar en willen op elkaars naam een overlijdensrisicoverzekering afsluiten voor 30 jaar (langer kan niet) en jullie roken allebei niet. Is de premie per maand €35. (Totaal, niet per persoon).

Als ik de hoogte van de uitkering aanpas naar €100.00 is de premie per maand €57.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
07-01-2019 14:14
Even snel bekeken voor een uitkeringsbedrag van €50.000. Stel jullie zijn nu allebei 50 jaar en willen op elkaars naam een overlijdensrisicoverzekering afsluiten voor 30 jaar (langer kan niet) en jullie roken allebei niet. Is de premie per maand €35. (Totaal, niet per persoon).

Als ik de hoogte van de uitkering aanpas naar €100.00 is de premie per maand €57.
Dat klinkt idd niet heel gek. En is nog een redelijk bedrag per maand.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
07-01-2019 11:22
Voor senioren valt het mee hoor. Die komen in aanmerking voor seniorenwoningen (waar de rest dus niet op mag reageren) en de doorstroom is ook veel hoger. Hier in mijn regio zie ik wachttijden van een jaar of twee, soms zelfs minder.
Hier is de wachttijd voor seniorenwoningen juist langer dan voor een gewone sociale huurwoning, gewone woning is 2-2,5 jaar, senioren woning zeker een jaar langer. Ik heb er laatst naar geinformeerd voor mijn ouders. Mijn ouders hebben er nu voor gekozen om toch nog een woning te kopen. Met een slaapkamer op de begane grond. Moet je zoeken met een vergrootglas. Ze hebben wel iets gekocht, maar daar moet dus nog wel verbouwd worden. Wachttijden voor nieuwe huurders gaan hier wel oplopen omdat de WBV een hele wijk gaat renoveren en dan moeten die mensen die er al wonen al dan niet tijdelijk ergens anders wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven