Geld & Recht alle pijlers

Wish en invoerrechten/btw

08-01-2019 14:06 18 berichten
Even een vraagje. Ik heb vandaag voor het eerst iets gekocht bij Wish, voor 30 euro (incl bezorgkosten).
Nu dacht ik te weten dat invoerrechten pas vanaf >100 euro oid moesten worden betaald, dus had het verder niet meer gecheckt, maar ik had even geen rekening gehouden met btw.
Dat schijnt dus 21% te zijn, dus voor mij nog een euro of 6.
Weet iemand hoe dit werkt? Krijg ik hier achteraf nog een rekening voor oid? En hoe weten ze eigenlijk hoe duur mijn bestelling was?

Wel balen, maar aan de andere kant was wat ik besteld had wel zo'n 20 euro goedkoper dan bij andere webshops ( en ja, goede reviews ;-D ), dus valt het alsnog wel mee.
Volgens mij ligt de grens bij 22 euro? Niet bij 100.

Ik koop dus nooit boven dat bedrag bij 1 shop ( aliexpress). Daar staat het op de verpakking hoeveel het kost. En anders maken ze het open bij een controle als je pech hebt en schatten ze het.
Lucifer2018 schreef:
08-01-2019 14:23
Volgens mij ligt de grens bij 22 euro? Niet bij 100.

Ik koop dus nooit boven dat bedrag bij 1 shop ( aliexpress).
Geen btw is <22, geen invoerrechten is <150 euro.
Dus ik betaal geen invoerrechten, maar wel btw
LoiseauVélo schreef:
08-01-2019 14:25
Geen btw is <22, geen invoerrechten is <150 euro.
Dus ik betaal geen invoerrechten, maar wel btw
Dan valt het wel mee denk ik inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... se-webshop
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijn-pakket

Beide (btw, invoer) rekent u af met uw bezorger.

Voor deze pakketjes doet uw post- of koeriersbedrijf aangifte bij de Douane. Ze vragen hiervoor een vergoeding: de zogenoemde inklaringskosten. Die moet u ook betalen aan uw bezorger.
Alle reacties Link kopieren
Vaak worden pakketjes helemaal niet open gemaakt en slip het er tussendoor. Je kan pech hebben.

Aliexpress zet er altijd een veel lagere waarde op maar als ze het openmaken moet je de faktuur overleggen dus heb je niks aan die lagere waarde.
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
08-01-2019 14:25
Geen btw is <22, geen invoerrechten is <150 euro.
Dus ik betaal geen invoerrechten, maar wel btw
Er komen nog meer kosten bij. De afhandelingskosten van PostNL.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ah die inklaringskosten had ik ook nog niet aan gedacht.
Nou ja. Lesson learned, volgende keer probeer ik het onder de 22 euro te houden.
En hopelijk valt het allemaal nog een beetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens 30 euro moeten betalen voor een pakketje van va 30 euro. Oeps. Maar ja, echt nergens anders te vinden dan in de vs, dus helaas pindakaas.
Ja, dat van mij is ook nergens anders te vinden dan op amazon/ebay/wish. Dus dan ontkom ik denk ik niet aan die extra kosten.
Ik heb ergens nog de ijdele hoop dat ze er een lager prijsje opzetten en dat ik niks extra hoef te betalen :D . Maar ik wacht wel af.
Alle reacties Link kopieren
en volgens https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ zijn de kosten van PostNL 13 euro.

Dus om die 6 euro aan btw te kunnen betalen moet er ook nog 13 euro naar PostNL.
Al met al wordt het dan dus bijna 20 euro duurder op een bedrag van 30...
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel met enige regelmaat boven de 22 euro, nog nooit extra hoeven te betalen.
Supersas09 schreef:
08-01-2019 17:24
Ik bestel met enige regelmaat boven de 22 euro, nog nooit extra hoeven te betalen.
Bij Wish? En staat dan wel het normale bedrag op de verpakking?
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
08-01-2019 18:47
Bij Wish? En staat dan wel het normale bedrag op de verpakking?
Nee, dat eigenlijk niet. Wel bij ali en fasttech en eBay.
Soms een aangepaste prijs of net iets anders omschreven.
Alle reacties Link kopieren
Supersas09 schreef:
08-01-2019 18:53
Nee, dat eigenlijk niet. Wel bij ali en fasttech en eBay.
Soms een aangepaste prijs of net iets anders omschreven.
Het is maar net of je pakket eruit wordt gepikt.
Ik probeer altijd onder de 22 te blijven maar de trackers voor de katten waren 28 euro. Gelukkig hebben ze die niet gecontroleerd.
Wel een keer een pakket van 31 euro gehad en dat was ook relatief groot en er wel uitgepikt. Dan valt wat je moet bijbetalen toch wel tegen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Nog even een (late) update: heb het pakketje ontvangen en hoefde niks extra's te betalen. Aan de buitenzijde van de verpakking was ook niet te zien wat er inzat of hoe duur dat was (binnenin trouwens ook geen bon oid). Dus geen idee hoe ze dat met die 22 euro normaal gesproken checken..
Alle reacties Link kopieren
Ze houden soms je pakje vast op het postkantoor en dan moet je zelf de faktuur overleggen. Daarom heeft het geen zin om een lager bedrag op het pakje te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven