Geld & Recht alle pijlers

kosten reparatie laminaat huurder vs verhuurder

12-01-2019 13:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik huur een kamer en een deel van een gemeenschappelijke woonkamer. Er zijn door de jaren slijtageplekken en krassen ontstaan in het laminaat. (ook vanwege meubilair (eerst) zonder viltjes, evt. vuil onder schoenen etc.)
Nu vindt de verhuurder vind dat de kosten van het herstel van het laminaat aan de huurder zijn vanwege het volgende artikel in mijn contract.

''Indien en voor zover als gevolg van nalatigheid, onachtzaamheid, over bewoning of
onjuist gebruik door huurder of derden, die met zijn toestemming gebruik van het gehuurde
maken of zich in het gehuurde bevinden, werkzaamheden in of aan het gehuurde
noodzakelijk zijn, zijn alle kosten die verband houden met deze werkzaamheden voor
rekening van huurder, ongeacht de aard en omvang van de werkzaamheden.''

Nu vraag ik me af tot in hoeverre de situatie onder dit artikel valt, aangezien het nogal discutabel is of het mogelijk is om laminaat in ideale conditie te houden. voor meer dan 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Slijtage plekken en krassen horen bij normaal gebruik. Maar het is voor ons lastig te beoordelen of het om normale slijtage gaat, of dat er hele gaten in je vloer zitten.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
12-01-2019 13:57
Slijtage plekken en krassen horen bij normaal gebruik. Maar het is voor ons lastig te beoordelen of het om normale slijtage gaat, of dat er hele gaten in je vloer zitten.
Dit.

Na 2 jaar zou het wel in dusdanige conditie moeten zijn om het door te kunnen verhuren aan de volgende lijkt me.
Mijn laminaat ligt 7 jaar ruim en natuurlijk zit er wel een krasje of vlekje op, maar zou zo meekunnen naar een volgende bewoner.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik begrijp dat je gestoffeerd huurt?

Ik vind 2 jaar wel heel snel voor slijtageplekken in laminaat. Dat spul kan echt wel tegen een stootje; ik heb hier laminaat liggen van 8 jaar oud zonder ook maar een kras of slijtageplek.
Alle reacties Link kopieren
Koop bij de bouwmarkt een tube laminaathersteller, en doe het even zelf. Een tube kost 6 euro
Hoe lang ligt het laminaat er al? Hoe lang woon jij er? Heb jij zelf die schade/slijtage veroorzaakt?
Alle reacties Link kopieren
Als jij met meubilair zonder viltjes loopt te schuiven vind ik je wel nalatig. Na 2 jaar moet het echt wel gewoon door kunnen na de volgende huurder. Ik denk dat wij boven ons laminaat pas na 15 jaar vervangen hebben en dat was vooral omdat er lekkage was geweest. Was gewoon goedkoop ikea laminaat.
Alle reacties Link kopieren
Als je steeds met sloffen/ sokken over laminaat loopt (geen schoenen waar je ook mee buiten loopt) en onder poten van meubelen viltjes plakt of plankjes legt dan gaat laminaat zo 20 jaar mee zonder al te veel krassen en slijtage.

Neemt niet weg dat er door vallen van puntige voorwerpen wel wat schade kan ontstaan, maar daar heb je idd laminaatherstellers voor.

Vraag is wel of het redelijk is dat je voor schade moet betalen die ook door anderen is veroorzaakt. Lijkt me niet.
Hm, lastig om te beoordelen inderdaad. Normaal gebruik lijkt mij gewoon risico van de verhuurder, maar als het zodanig is beschadigd dat de verhuurder het nu moet helemaal vervangen dan snap ik het wel. Misschien kun je tot een oplossing komen door bijvoorbeeld mooi onbeschadigd tweedehands laminaat te leggen.

Hoeveel m2 is je kamer?
Ik heb momenteel +/- 12m2 mooi en onbeschadigd laminaat, van ongeveer 2 jaar oud, bij ons in de logeerkamer liggen en dat willen we voor een klein prijsje verkopen. Mocht je interesse hebben kun je mij een pb sturen.
Ik woon al 15 jaar in een huurwoning met helaas spuuglelijk eerste generatie laminaat, de goedkoopste variant.

Je kunt van deze vloer zeggen wat je wilt, maar hij is onverwoestbaar en heeft minimale gebruikssporen. Ik woon ook klein, dus de vloer wordt intensief gebruikt.

Dus als de slijtage bij jou nu al zo is, vind ik dat toch wel opvallend.

Maar misschien zeurt heb huurbaas over iets minimaals. Maar slijtage door stoelpoten en bureaustoelen zonder bescherming kan inderdaad snel uit de hand lopen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw vraag gaat er over of jij "onjuist gebruik" hebt gemaakt van het laminaat.

En, aangezien laminaat over het algemeen wel een jaar of 5-10 goed blijft bij normaal gebruik, lijkt het er wel degelijk op dat je moet betalen.
Was het nieuw laminaat toen je er kwam wonen? Laat je huisbaas maar eens aantonen hoelang het er al ligt, wat het destijds gekost heeft incl. ondervloer.

Ook moet hij aantonen dat het laminaat extreem verwoest is door jou; een gemeenschappelijke woonkamer zeg je, daar maken dus meer mensen gebruik van. Dat zou dus evt. delen worden met de andere gebruikers. Ook die er voor jou woonden; als de vloer al half versleten was toen jij er kwam is het opeens een ander verhaal voor je huisbaas.

Als het laminaat nieuw was maar jij er brandgaten in gemaakt hebt, er werkelijk scheuren zitten oid op plekken waar alleen jij komt en het laminaat normaal gesproken 10 jaar meekan begrijp ik het wel een beetje (overleg met de winkel: kwantum of een zaak met uitstekende kwaliteit laminaat, door vakmensen gelegd).

Bij normaal gebruik lopen mensen op schoenen, krassen er mss kattennagels over de vloer en laat je weleens iets uit je handen vallen. Pech voor je huisbaas: laminaat van een tientje per m2 gaat niet zo lang mee, zeker als hij het zelf gelegd heeft. Of laten doen door een beunhaas, kan heel veel verschil maken.

Gewone gebruikssporen dient hij toch echt zelf te betalen. Daar betaal jij je huur voor. Succes!
Boogschutter10 schreef:
12-01-2019 14:29
Als je steeds met sloffen/ sokken over laminaat loopt (geen schoenen waar je ook mee buiten loopt) en onder poten van meubelen viltjes plakt of plankjes legt dan gaat laminaat zo 20 jaar mee zonder al te veel krassen en slijtage.
Ik vind niet dat je op een vloer niet met normale schoenen zou mogen lopen. Een vloer is om op te leven en moet normaal schoeisel kunnen hebben.

Viltjes onder meubels (die schuiven) is wel essentieel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven