Geld & Recht alle pijlers

vraagje over oversluiten hypotheek

22-03-2009 22:23 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik zit met de volgende vraag, op zich niet zo heel dringend om de hypotheekadviseur erbij te halen maar ik ben toch nieuwsgierg hoe het zit...



Wij wonen in een koophuis. Onze hypotheek is 50% spaar en 50% aflosvrij. Stel dat wij overstappen naar een andere hypotheekverstrekker op het moment dat de renteperiode verstreken is. Sluit je dan een nieuwe hypotheek op het totaalbedrag (dus wat je nu ook hebt) of wordt dat deel wat je in feite al afgelost hebt in mindering gebracht?



groetjes Littlemissy
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze hypotheek eind 2007 overgezet van een beleggingshypotheek naar een spaarhypotheek. Wij hebben dit bij een andere hypotheekverstrekker overgezet. Wij konden toen het geld wat reeds in het potje zat weer terugstorten in de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sanmi,

bedankt voor je reactie. Weet je ook of dit verschil maakt doordat je overgestapt ben van hypotheekvorm?
Alle reacties Link kopieren
Een adviseur kan met je doornemen wat er mogelijk is bij welke vorm en wat er ook bij jou past.

Volgens mij kan je zowel het gespaarde of belegde geld meenemen naar je volgende hypotheek (ook bij verschillende andere hypotheken dan je huidige) waardoor je al een begin hebt met het sparen of alvast een aantal aandelen hebt bij je nieuwe beleggingen. Waardoor je misschien een kortere hypotheek kan afsluiten, of een (iets) lager maandbedrag ga betalen.

Ook kun je een geheel nieuwe afsluiten (al dan niet verhogen met je overwaarde en de lang gekoesterde droom van een aanbouw of dakkapel verwezenlijke) en dan komt het reeds gespaarde vrij als ik het goed heb, of kun je je beleggingen verzilveren.

(maar ik ben geen expert dus kan het mis hebben)
Alle reacties Link kopieren
Het is het pas na 20 jaar interessant om dat te doen, heb ik me laten vertellen. En als je weer voor een spaarhypotheek gaat, is het dus het beste om dit spaarpotje mee te nemen.



Joy
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet nodig hebt zou ik het niet laten uitkeren, ik zou eventueel de polis koppelen aan de nieuwe hypotheek (intermediair wijziging) of de oude polis in brengen in een nieuwe polis bij je nieuwe hypotheek.



Laat een adviseur eens diverse opties voor je op papier zetten (zodra je concrete plannen hebt). Wat exact interresant is voor jou hangt van vele (o.a. fiscale) aspecten af.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is ook het grootste deel van de hypo vrijgekomen, en we willen nu overstappen op een andere verstrekker. Wij hebben momenteel namelijk een nogal dure verstrekker die is overgenomen, dus wordt je sws verplicht om over te gaan.



Wij hebben ook gedeelte spaar/aflosvrij, maar wij vroegen ons ook inderdaad af wat er met dat gedeelte gebeurd wat je hebt opgespaard zeg maar. Komt dit dus vrij te vallen? En kun je dat dan zeg maar van je hypotheek aftrekken?



Wij moeten wel een boete betalen over het gedeelte wat nog vast staat, maar dat viel ons erg mee. Al met al zijn we in ieder geval goedkoper uit, dus voor ons is het de moeite waard.
...
Alle reacties Link kopieren
Laat je wel adviseren door een onafhankelijke adviseur, die kijkt toch net even anders naar de verschillende opties dan dat je bank of een van de mooie tv reklames van de dsb groep doet. Die zullen je alleen hun eigen producten voorspiegelen.
Alle reacties Link kopieren
Yep, wij hebben inderdaad een onafhankelijke vaste adviseur. Hoorde net idd van mijn man dat dat gespaarde vrij komt en dus weer opnieuw in het depot wordt gezet zodat je al een bedrag hebt staan.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven