Geld & Recht alle pijlers

Testament na scheiding noodzakelijk?

14-01-2019 14:34 41 berichten
Stel je bent gescheiden en je komt te overlijden.
De kinderen uit het huwelijk met je ex zijn op dat moment nog minderjarig. Wie gaat dan je vermogen beheren als je geen testament hebt?
Alle reacties Link kopieren
Zonder testament: je ex
Met testament is dat allemaal te veranderen en kan je tevens uitsluiten dat hij ooit via je kinderen iets van jou gaat erven.
Ga langs bij een notaris en die kan je dot allemaal uitleggen.
Ik heb zo'n testament waarin tot de leeftijd van 25 jaar alles is uitgesloten en de verantwoordelijkheid bij mijn familieleden ligt.
Vanaf 25 moet het kind dan zelf een testament hebben waarin hij zaken regelt of al getrouwd zijn en/of nakomelingen hebben.
Al gegoogled?

Kan een minderjarige erfgenaam zijn?
Een minderjarige, iemand die jonger is dan 18 jaar, kan erfgenaam zijn. Vanaf het moment dat een kind wordt geboren is hij of zij erfgenaam. Daarom moet je bij het via DoeHetZelfNotaris aanvragen van een Verklaring van Erfrecht aangeven of jouw kind(eren) erfgenaam zijn.

Een minderjarige mag de erfenis echter niet aanvaarden totdat hij of zij meerderjarig is. Dat geldt met of zonder testament. Ook is de minderjarige niet aansprakelijk voor de mogelijke schulden in een erfenis.

Ouders beheren tijdelijk de erfenis

De ouders of wettelijke vertegenwoordigers moeten dan de erfenis aanvaarden voor het minderjarige kind. Zij hebben een ouderlijk vruchtgenot over het erfdeel. Dat kan worden uitgesloten in een testament.

Ook kunnen de ouders of wettelijke vertegenwoordigers de erfenis verwerpen. Daarvoor is dan wel toestemming nodig van de rechtbank.

bron: https://www.doehetzelfnotaris.nl/kan-ee ... naam-zijn/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een testament laten opstellen. Mijn ex kan op geen enkele manier ergens bij als ik overlijd.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Helder, ik moet een afspraak maken bij de notaris. Zag dat het wel uitmaakt wat voor testament je laat opstellen.Bedankt voor de reacties.
felice71 schreef:
14-01-2019 14:52
Ik heb een testament laten opstellen. Mijn ex kan op geen enkele manier ergens bij als ik overlijd.
Vind het wel lastig wie het dan wel moet doen. Zit zelf aan de notaris te denken als dat kan.
Jane Doe schreef:
14-01-2019 15:02
Vind het wel lastig wie het dan wel moet doen. Zit zelf aan de notaris te denken als dat kan.
Ik zou vragen of het geld op de derdenrekening van de notaris geparkeerd kan worden tot de kinderen meerderjarig zijn.
Dat zou ideaal zijn. Ik heb een afspraak gemaakt. Wel vind ik het fijn om hier wat ideeen te lezen. Dit kan ik weer meenemen in het gesprek. Zoals de derden rekening en je ex niet via de kinderen laten erven. Hier was ik zelf niet op gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
14-01-2019 15:02
Vind het wel lastig wie het dan wel moet doen. Zit zelf aan de notaris te denken als dat kan.
Ik heb mijn broer aangewezen. Hij moet dan weer verantwoording afleggen aan de notaris.

Natuurlijk ben ik niet van plan om dood te gaan. Maar ik heb nu al leedvermaak als mijn ex erachter komt dat hij nergens bij kan
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
14-01-2019 15:08
Ik zou vragen of het geld op de derdenrekening van de notaris geparkeerd kan worden tot de kinderen meerderjarig zijn.
Dan kan het geld niet al eerder gebruikt worden, dus ook niet voor noodzakelijke dingen (ziektekosten, rijbewijs, studie) en wie betaalt dan de reguliere kosten (kost en inwoning) als dat geld vaststaat?
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
14-01-2019 15:21

Natuurlijk ben ik niet van plan om dood te gaan. Maar ik heb nu al leedvermaak als mijn ex erachter komt dat hij nergens bij kan
Ik ook!
Mugske schreef:
14-01-2019 15:28
Dan kan het geld niet al eerder gebruikt worden, dus ook niet voor noodzakelijke dingen (ziektekosten, rijbewijs, studie) en wie betaalt dan de reguliere kosten (kost en inwoning) als dat geld vaststaat?
Hun vader?
delicious35 schreef:
14-01-2019 16:09
Ik ook!
Ik straks ook :-D
Tiana_76 schreef:
14-01-2019 16:11
Hun vader?
Juist
En het geld is later voor de kinderen. Zielig genoeg als ze het zonder me moeten stellen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ok. Wat er op doehetzelfnotaris staat slaat nergens op. Je erfgenamen kunnen een verklaring van erfrecht opstellen want een verklaring van erfrecht wordt gemaakt als iemand dood is.

Verder kunnen minderjarigen wel aanvaarden alleen beneficiair zodat ze geen schulden erven. Dat wordt door hun wettelijk vertegenwoordiger gedaan.

Gelden op de derdengeldenrekening van de notaris kan niet. De notaris is geen bank en geen administratiekantoor. Er zal dan een ervenrekening geopend moeten worden.

Wederom, en ik zeg het gelukkig nooit, ga met dit soort vragen naar een notaris en niet naar een viva forum
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig net een afspraak gemaakt hij de notaris voor samenlevingscontract en testamenten. Samengesteld gezin dus niet even snel en simpel. De exen mogen ook nergens aan kunnen, mijn ex is onbetrouwbaar en vriends ex zo mogelijk nog minder en zit in de wsnp. Ik moet alleen nog bedenken wie het geld moet gaan beheren, mijn ouders als ze nog leven dan denk ik. Nog tien jaar tot de jongste meerderjarig wordt en mijn ouders zijn pas 60, moet lukken ;)
Alle reacties Link kopieren
Het testament heeft me ruim 600 euro gekost maar wat ben ik er blij mee!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
14-01-2019 19:08
Het testament heeft me ruim 600 euro gekost maar wat ben ik er blij mee!
Haha, dat is voor het eerst dat ik hoor dat iemand lol heeft om iets wat hij zelf nooit meer zal meemaken! :-D
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
14-01-2019 18:28
Ok. Wat er op doehetzelfnotaris staat slaat nergens op. Je erfgenamen kunnen een verklaring van erfrecht opstellen want een verklaring van erfrecht wordt gemaakt als iemand dood is.

Verder kunnen minderjarigen wel aanvaarden alleen beneficiair zodat ze geen schulden erven. Dat wordt door hun wettelijk vertegenwoordiger gedaan.

Gelden op de derdengeldenrekening van de notaris kan niet. De notaris is geen bank en geen administratiekantoor. Er zal dan een ervenrekening geopend moeten worden.

Wederom, en ik zeg het gelukkig nooit, ga met dit soort vragen naar een notaris en niet naar een viva forum
Mooi dat jij het al even puntsgewijs hebt behandeld; wat een klets weer inderdaad... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Mijn ex gaat het geld voor de kinderen beheren. Ik heb nu geen geld. Maar als ik dood ben wel. We hebben een levensverzekering en overlijdingsverzekering. Ik wil dat hij met dat geld de studie kan betalen of het rijbewijs. Van mij part gaat hij ervan met ze op vakantie. Ex weet niet hoeveel het is (ik betaal alle verzekeringen). Dus dat is echt een leuke verrassing!
Mijn man krijgt het huis en de auto. Ook leuk!
SjakS schreef:
15-01-2019 14:15
Mijn ex gaat het geld voor de kinderen beheren. Ik heb nu geen geld. Maar als ik dood ben wel. We hebben een levensverzekering en overlijdingsverzekering. Ik wil dat hij met dat geld de studie kan betalen of het rijbewijs. Van mij part gaat hij ervan met ze op vakantie. Ex weet niet hoeveel het is (ik betaal alle verzekeringen). Dus dat is echt een leuke verrassing!
Mijn man krijgt het huis en de auto. Ook leuk!
Leuke verrassing???-;)
Jane Doe schreef:
15-01-2019 15:40
Leuke verrassing???-;)
JA! Veel meer dan dat hij denkt. Toch leuk. Zelfs na mijn dood weet ik hem nog te verbazen. Hahahahaha
Alle reacties Link kopieren
Als je echtscheiding doet dan is en testament niet nodig omdat juridische gezien echt bent gescheiden (er zijn veel vormen van scheiding).

Hou rekening mee dat je ex partner wel recht heb op deel van u pensioen (indien zij/hij deze aanvraagt dit kan buiten u weten om gaan.

U heeft ook recht op zij of hem deel pensioen.
Dit is iets waar u mee te maken krijgt of je het leuk vind of niet.

hou rekening met dat u echt ->echtscheiding<- vraagt en niet of mediator of notaris.
Alle reacties Link kopieren
abisha1980 schreef:
17-01-2019 18:22
Als je echtscheiding doet dan is en testament niet nodig omdat juridische gezien echt bent gescheiden (er zijn veel vormen van scheiding).

Hou rekening mee dat je ex partner wel recht heb op deel van u pensioen (indien zij/hij deze aanvraagt dit kan buiten u weten om gaan.

U heeft ook recht op zij of hem deel pensioen.
Dit is iets waar u mee te maken krijgt of je het leuk vind of niet.

hou rekening met dat u echt ->echtscheiding<- vraagt en niet of mediator of notaris.
Dat ligt maar helemaal wat er in het testament staat he. Als je al een testament hebt en die is niet goed geredigeerd kan je ex gewoon nog erfgenaam zijn.
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
17-01-2019 18:24
Dat ligt maar helemaal wat er in het testament staat he. Als je al een testament hebt en die is niet goed geredigeerd kan je ex gewoon nog erfgenaam zijn.
nou volgens mijn als je en echtscheiding heb aangevraagd bij en rechter dan word gewoon de testament ter geniet gedaan.
Daar heb je trouwens toch over als je met je advocaat praat.
De kinderen van Ex heb wel recht op "kindsdeel" daarvoor moet je opnieuw naar en notaris "niet naar huis en tuin" notaris kost +-750 euro's. Daar kun je bijvoorbeeld je erfgoed verdelen tussen kinderen of zelfs ex-kinderen onterven (ze hebben altijd recht op 5%)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven