Geld & Recht alle pijlers

Aankoopmakelaar en kluswoning ervaringen

14-01-2019 14:56 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met een aankoopmakelaar en hoe dit ervaren is. Mijn vriend en ik hebben momenteel een koophuis, waarvan de marktwaarde ongeveer 213.000-237.000 is. Instapklaar en op een populaire plek. We hebben nu ons 'droomhuis' gespot op een plek waar we allebei graag willen wonen: in het centrum van een stad (rustig gedeelte), naast het park, jaren 30-woning.

De woning is niet echt in goede staat: gaskachels, geen CV, alles moet gestript worden, slechte keuken, slechte badkamer, 0,0 geïsoleerd. Er woonden oudjes die het niet meer de moeite waard vonden. Het huis staat te koop voor 259.000. De marktwaarde is 218.000-286.000. Er zal dus ook een hoop geld voor de renovatie gespaard moeten worden, maar we zijn allebei bereid om een jaar of langer in de 'shit' te leven en kamer voor kamer het huis te gaan opknappen. Mijn vriend gaat het op alleen zijn salaris kopen.

Nu hebben wij van vrienden goede ervaringen gehoord over het inschakelen van een aankoopmakelaar. Het kost alleen best veel geld, hadden we begrepen.

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met aankoopmakelaar en een opknapwoning en of deze ervaring gedeeld kan worden. Is het het waard om een aankoopmakelaar in te schakelen?

Ik wist trouwens niet zo goed onder welke pijler dit het beste kon...
Alle reacties Link kopieren
Een aankoopmakelaar heeft kennis van de woningmarkt en de buurt. Niet perse van wat er bij komt kijken om een woning op te knappen. Ik zou eerder een bouwkundige meenemen die de staat beoordeeld en een indicatie kan geven van de grootte van de verbouwing (in kosten en in tijd).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie.

Die link bedoel ik ook niet per sé. ik begrijp dat een bouwkundige over inschatting van de kosten van de verbouwing gaat en niet de makelaar.

Ik zou graag willen weten of het nou echt waard is om een aankoopmakelaar in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dat geval alleen een aankoopmakelaar inschakelen als het je eerste huis is en als je de stad en/of buurt waarin je een huis wil kopen niet goed kent.

De kosteninschatting is toch ook relevant als je een bod gaat doen? Dit neem je toch mee in wat een redelijke vraagprijs is? Vandaar de bouwkundige....
Ik zou zelf geen aankoopmakelaar inhuren als ik al weet welk huis ik ga kopen.
Volgens mij is het vooral handig als je je nog moet gaan oriënteren op de markt.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet ons eerste koophuis. In mij was het ook niet opgekomen maar wij hebben dus vrienden die het altijd doen en 'nooit meer zonder zouden kopen', omdat het 30.000 euro had gescheeld. Dat is nogal wat, natuurlijk, dus vandaar die vraag.

En klopt, je hebt gelijk, qua die inschatting. Hoe regel je eigenlijk zoiets. Een bouwkundige meenemen? doe je dat al op bezichtiging?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben overigens zelf besloten om geen aankoopmakelaar te nemen toen wij ons klushuis kochten. Het was in dezelfde buurt als waar we al jaren woonden, en we hebben uitgebreid gezocht naar een woning en alle relevante informatie uit het kadaster zelf onderzocht. We hebben wel een bevriende bouwkundige meegenomen die ons makkelijk op gebreken of grote klussen kon wijzen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met een kluswoning maar als je al weet welk huis je wilt kopen zou ik geen aankoopmakelaar inschakelen. Een kennis van ons is makelaar en die gaf zelfs toe dat een aankoopmakelaar vaak overbodig is.
My bags under my eyes are couture
Als je zelf scherp kunt onderhandelen heb je niet zo heel veel aan een aankoopmakelaar. [edit: ik kan dat bijvoorbeeld niet, dus ik zou altijd een makelaar nemen].
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 15:18
30.40% gewijzigd
De marktwaarde is 218.000-286.000 euro schrijf je. Dat is een enorme marge. In dat geval zou ik denken dat een aankoopmakelaar wel wat kan toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er nog eens goed over nadenken..voor een paar euro kun je in het kadaster een gedeelte van de info vinden die de aankoopmakelaar je verstrekt.
In dit geval ligt het er ook aan in hoeverre je zelf een schatting kunt maken van wat de verbouwingen zullen gaan kosten, hoe reëel de vraagprijs is en hoe dit huis zich verhoudt tot de rest van de markt. Daarnaast komt het dan op je onderhandelingsskills aan.

Wij hadden bij aankoop van onze woning wel een aankoopmakelaar. Die adviseerde op een goed moment niet meer dan x te bieden. En dan ligt het er natuurlijk aan hoe graag jij dat huis wilt hebben of je dat advies aanneemt of negeert. Contract ed hebben wij zelf getekend; hier was hij allemaal niet bij aanwezig. Wél bij de laatste inspectie voor overdracht. Maar achteraf gezien vond ik het die € 2500 eigenlijk niet waard.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Wel ervaring als kind in een kluswoning, het duurt altijd langer dan je denkt en is duurder dan je denkt.

Waar ik me zorgen over maak, je bouwt nu nog vermogen op in je gezamenlijk huis, heb je iets om op terug te vallen als je relatie uit gaat door de stress van een kluswoning, en al je geld zit in de verbouwkosten van een huis dat niet van jou is?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn appartement gekocht midden in een burnout en het was een kluswoning. Ik heb veel gehad aan mijn aankoopmakelaar die ook bouwkundig onderlegd was. Hij zag al direct dat ook electra en de verwarming aangepakt moest worden naast mijn wens om een muur te slopen + nieuwe keuken.

Ik dacht ook: ik stel het wel uit. Hij heeft in alles gelijk gehad. De electra bleek niet veilig genoeg voor deze tijd: nieuwe meterkast want anders kon de keuken niet aangesloten worden. Eén van de radiatoren bleek te lekken dus toch allemaal vervangen want ik wilde geen nieuwe vloer met water er onder.

Ik zou je dus afraden om het 1 voor 1 te doen. Breng de hele klus in kaart mbt wat je wil en kosten. Gooi er een behoorlijke post onvoorzien op en sluit een bouwdepot af. Doe de hypotheek desnoods op 1,5 salaris. Je wil echt niet jaren in de troep zitten en je wil zeker geen lekkage of onveilig huis.

Hij heeft ook nog wel wat van de vraagprijs afgekregen maar het was al geen heel duur huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben student, dus ik heb niet het eerste huis meegekocht. Na de koop trouwen we, omdat anders mijn studieschuld wordt meegeteld. Pas dan ga ik erin investeren.
Alle reacties Link kopieren
Viva-amber, bedankt voor je tips. Ik heb alleen nog geen salaris, ik ben aan het afstuderen.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is je vraag dus gewoon, wie heeft er een aankoopmakelaar ingeschakeld en was daar blij mee?
Ik bedoel een aankoopmakelaar staat los van het soort huis dat je koopt.

Ik heb een landelijk opererende aankoopmakelaar ingeschakeld bij de koop van ons huis. Die heeft ons veel geld bespaard, maar onze aankoop was dan ook 3 jaar geleden en ons huis stond ook al bijna 3 jaar te koop.

En ja wij hebben een klus huis gekocht.
Hebben voordat we tot aankoop zijn overgegaan ook een bouwtechnische keuring laten doen. Daar kwamen een aantal kluszaken met een een prijsindicatie uit naar voren.
Toen zijn we zelf gaan nadenken welk bedrag we dan nog maximaal voor het huis wilden betalen, gezien de kosten die we nog kwijt zouden zijn met klussen. Het leek ons onmogelijk om het huis voor onze maximale grens te kunnen kopen, maar de aankoopmakelaar heeft dat wel voor elkaar gekregen.

Twee opmerkingen:
- aankoopmakelaar inschakelen is niet goedkoop maar kan je veel geld besparen.
- een klus huis gaat altijd meer geld kosten dan dat je vooraf hebt berekend, hoe goed je alles ook bekeken en uitgerekend hebt.
Alle reacties Link kopieren
    honingbijtje schreef:
    14-01-2019 15:18
    Wel ervaring als kind in een kluswoning, het duurt altijd langer dan je denkt en is duurder dan je denkt.

    Dit hoor ik inderdaad veel van 'ervaringsdeskundigen'. En dat beseffen we ons ook wel. We hebben wel behoorlijke overwaarde als we dit huis verkopen.
    MQ11 schreef:
    14-01-2019 15:13
    Geen ervaring met een kluswoning maar als je al weet welk huis je wilt kopen zou ik geen aankoopmakelaar inschakelen. Een kennis van ons is makelaar en die gaf zelfs toe dat een aankoopmakelaar vaak overbodig is.
    Wij hebben onze aankoopmakelaar gebruikt om de scherpste prijs te krijgen. Was ook een huis waar het nodige aan moest gebeuren, het heeft ons 40.000 euro gescheeld. Was het geld meer dan waard. Wij hebben dan ook alleen betaald voor het onderhandelen en de administratie (ongeveer 700 euro).
    Een makelaar kán inderdaad zijn geld dubbel en dwars waard zijn, afhankelijk van wat hij / zij eraf weet te pingelen. Bij een makkelijk huis zie ik minder meerwaarde dan bij een ‘lastig’ huis zoals jullie op het oog hebben. De meeste mensen willen liever een beetje instapklaar huis of hebben niet voldoende financiële middelen voor een grootscheepse verbouwing.

    Heeft de tegenpartij een verkoopmakelaar?
    Alle reacties Link kopieren
    Erizon: ja.

    Tiana_76: dit zijn dus verhalen die ik ook heb gehoord van kennissen en vrienden. Het zou een hoop schelen op de hypotheek die mijn vriend voorlopig in zijn eentje moet betalen. Elke cent die we minder hoeven te besteden aan het kopen, kunnen we dan in de verbouwing doen.
    Alle reacties Link kopieren
    Waarom niet samen kopen? Jij gaat er ook tijd en energie instoppen.
    ...
    Alle reacties Link kopieren
    Het is en blijft een persoonlijke keuze. Wij hadden 1 specifiek huis op het oog, en hebben uiteindelijk toch ook een aankoopmakelaar ingeschakeld voor dat specifieke huis. Achteraf er blij, ze heeft ons goed geholpen en mede door haar zijn we tot een goede prijs gekomen.
    I can't control the wind but I can adjust the sail
    explore, dream & discover
    Alle reacties Link kopieren
    ankalida schreef:
    14-01-2019 15:25
    Waarom niet samen kopen? Jij gaat er ook tijd en energie instoppen.
    Ik heb geen inkomen. Ik studeer nog (het komende halfjaar)
    Alle reacties Link kopieren
    Erizon schreef:
    14-01-2019 15:22

    Heeft de tegenpartij een verkoopmakelaar?
    het is (nog) geen rechtszaak he :whistle: .. verkopende partij ;)
    liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
    Weddingpresent schreef:
    14-01-2019 15:20
    Ik ben student, dus ik heb niet het eerste huis meegekocht. Na de koop trouwen we, omdat anders mijn studieschuld wordt meegeteld. Pas dan ga ik erin investeren.
    Trouwen gvg? Hoe oud is hij dat hij al aan de tweede koop toe is en hoe oud ben jij?

    Zolang je maar niet op de hypotheekakte staat, maar eventueel wel op de koopakte en die twee niet door elkaar haalt.

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven