Geld & Recht alle pijlers

Zou jij het aannemen?

15-01-2019 00:08 127 berichten
Zag vandaag wat voorbij komen op tv.
Twee keer een alleenstaande vader met 5 en 4 kinderen waar een actie voor op touw is gezet waar je geld kunt doneren voor de vader en en kinderen.

1 vader is te zien in het progamma een huis vol.
De andere vader deed mee met het ruil progamma rijk/ arm.

Er is voor beide gezinnen inmiddels tien duizenden euro 's opgehaald.

Ik vroeg me af.. Wat als ik..
Ik heb maar 1 kind, leef van bijstand, geen zicht op verandering hierin.

Ik zou niet meedoen met zo'n progamma maar stel dat ik dat wel zou doen. Zou ik dan het geld willen aannemen?
De belasting en sociale dienst en de regels ff buiten beschouwing gelaten.

Ik zou het lastig vinden.. Hartverwarmend, super lief, enz maar aannemen..
Het is een buiten kans. En gun het beide vaders van harte, want komen sympathiek over. De vader uit rijk/ arm heeft iets meer mijn sympathie, maar ook de andere gun ik het van harte.

Ik zou me bevoordeeld voelen. Omdat ik toevallig op tv ben geweest.
Er zijn duizenden van deze gezinnen.
Maar niet aannemen is ook niet slim.

Wat zouden jullie doen?
En zouden jullie geven of hebben jullie gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Ze geven het voor de kinderen (en geven daarmee de vaders wat meer rust). Ik zou zoiets niet kunnen aannemen want ik zou nooit van mijn leven in een televisieprogramma willen verschijnen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je alle regels ff buiten beschouwing wil laten. Maar dat kan dus niet hè...

Zoiets heeft verstrekkende gevolgen voor je uitkering dus je kunt het niet buiten beschouwing laten.
Alle reacties Link kopieren
Nee zou me daar niet voor lenen.
Als als als, daar kun je zo weinig mee he.
vivapimpelmees schreef:
15-01-2019 00:12
Je zegt dat je alle regels ff buiten beschouwing wil laten. Maar dat kan dus niet hè...

Zoiets heeft verstrekkende gevolgen voor je uitkering dus je kunt het niet buiten beschouwing laten.
Dat weet ik. Het mag niet, kan niet enz.
Dus ook al zou ik het willen aannemen dan is het alsnog een nee.

Ik zou nooit op deze manier op tv willen dus zal het sowieso niet aan de orde zijn.

Voor deze vaders zullen ook regels gelden. Vader van 5 werkt maar zal wel belasting moeten betalen.

Vader rijk/ arm zit in schuldsanering. Zijn ongetwijfeld ook regels voor.
lemoos2 schreef:
15-01-2019 00:11
Ze geven het voor de kinderen (en geven daarmee de vaders wat meer rust). Ik zou zoiets niet kunnen aannemen want ik zou nooit van mijn leven in een televisieprogramma willen verschijnen.
Niet zo 'n soort progamma.
Laatst zaten er 2 keer alleenstaande ouders die werkten maar geen vast contract bij Pauw. Zaten ook niet in een fijne positie.
Zou ik eerder zitten.
Joanjett schreef:
15-01-2019 00:19
Als als als, daar kun je zo weinig mee he.
Klopt. En toch fantaseer ik wel eens dat ik 100000 win en wat ik dan zou doen.

Gewoon, omdat het kan, tijdverdrijf,
Route88 schreef:
15-01-2019 00:13
Nee zou me daar niet voor lenen.
Het TV programma of de actie die opgezet is?
Alle reacties Link kopieren
Als je een bijstandsuitkering ontvangt neem je ook een gift aan van mensen. Ik geloof niet dat ik daar een principieel verschil in zie, en zou ik in de situatie zijn, dan zou ik het dankbaar aannemen.

Overigens vind ik het wat sneu dat je eerst sympathiek moet overkomen voor mensen je iets willen geven. Maar gelukkig dat zoiets als een uitkering daar niet van afhankelijk is. Ik vind het niet nodig dat iemand sympathiek is. Mens zijn vind ik meer dan genoeg om het onnodig te vinden dat mensen verhongeren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ne, ik zou het niet aannemen en ik zou bovenal nooit in zo'n programma zitten. En nee, ik zou niet doneren.

Waar ik principiele bezwaren tegen heb, is dat dit soort families gek genoeg vaak veel kinderen (en evt. veel huisdieren) hebben. Ik snap dat nooit. Het zijn zelden gezinnen die ooit met veel geld zijn begonnen, waardoor ze in het verleden financiele draagkracht hadden voor zoveel kinderen. Toen ze aan het doorbaren waren, zaten de meesten er al minimaal voor met kinderen en dan hoeft er maar iets kleins te gebeuren en je bent de sjaak.

Ik ben zelfs voor afschaffing van kinderbijslag en kindgebonden budget na 2 kinderen. Dus in mijn geval zouden deze ouders het nog veel armer hebben gehad als ze dan ook nog hadden gekozen voor 5 kinderen. Want vergis je niet waar voor bedragen daarheen gaan met 4 en 5 kinderen. Dat is niet mals.
Als het enigszins kan zonder dat ik er failliet aan ga ...

Ja, als mensen het dan toch blijkbaar nodig vinden om het in te zamelen, zou ik het aannemen.

En op 4 of 5 spaarrekeningen zetten - 1 per kind - voor de kinderen.
Zodat het gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld hun studies of hun rijbewijs.

Want dat geld krijg ik waarschijnlijk zelf binnen die situatie nooit bij elkaar.
En geeft mijn kinderen wel een betere start in 't leven.


Veel hangt daarbij ook af van het bedrag.

10.000 euro wil ik best aannemen bij 5 kinderen.

50.000 euro dan wil ik al es bij een armoede-organisatie horen of zij het niet kunnen verdelen / weten wie er ook nood aan heeft.
Ik zou niet aan zo een programma mee doen. Aan geen enkel programma overigens. Maar srel dat ik dat wel zou doen zou ik het zeker aannemen. Voor mijn kinderen. Ik vind ook dat alleen mens zijn (en zeker in zo een rijk land) voldoende moet zijn om genoeg geld te hebben om normaal rond te komen. Dat je alleen als je rijk genoeg bent meer dan 2 kinderen mag hebben volgens sommige mensen vind ik ook bizar. Ik snap de gedachten wel. Hoe meer kinderen hoe duurder. Maar als het je wens is 4 kinderen te hebben vind ik het ergens bizar dat dat niet mag omdat je maar lopende band werk doet. Huisdieren geven veel plezier in je leven (als je ervan houd). Ik heb net na mijn scheiding een paar maanden onder bijstand nivo geleefd en de dagen dat de kinderen er niet waren at ik niets of een boterham om de kosten te drukken. Maar met heel veel liefde draaide ik mijn tas om op zoek naar 50 cent die ik tekort kwam voor mijn lieve poes voer te kopen. Ik vond het afschuwelijk de eerste maanden in een leeg huis zonder kinderen te slapen. De poes maakte me een stukje minder eenzaam.
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaande vaders wekken een hoop meer sympathie op dan alleenstaande moeders, dat irriteert me dus enorm.

En verder: ik neem alles aan, geld is geld tenslotte.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben van mening dat meer kinderen dan de 2 kids die mensen kunnen krijgen zonder de wereldbevolking nóg explosiefer te laten stijgen gesponsord kunnen worden door de maatschappij. Alles wat meer is moet je niet willen stimuleren. Als je van mening bent dat iedereen maar kinderen moet kunnen blijven maken, dan moet je zorgen dat je zelf voor die koters kunt betalen. Voor de maatschappij is het iig een enorme belasting om zoveel mensen te moeten kunnen laten verzorgen, studeren, huisvesten, etc. We leven niet in arm Afrika waar kinderen je oude dag voorziening zijn (waar overigens geen overheid aan meebetaald). Maak jouw kinderwens dan ook niet het probleem vd maatschappij.

Sorry, maar dat is serieus hoe ik erover denk. Ik denk dat sommige mensen dan ook stoppen met denken dat hun kinderen een inkomstenbron zouden kunnen zijn en een excuus om niet (meer) te werken.
Ja dat vind ik ook opvallend. Mijn exman krijgt ook heel veel krediet dat hij de kinderen de helft van de tijd heeft en tegen mij is al meer dan eens gezegd, zo jij hebt het goed voor elkaar. Lekker de kinderen de helft van de tijd daar. Ten eerste vind ik dat helemaal niet lekker. Ik zou ze liever altijd hebben en ten tweede waarom is het van hem knap en voor mij lekker?! Hij gaat er altijd tegen in hoor en zou ze het liefst ook altijd hebben. Maar het valt ons beide wel op.
Zo ken ik ook een alleenstande man, die toen zijn vrouw overleed een hele horde dames over de vloer kreeg. Er werd voor hem gekookt, schoongemaak, boodschappen gehaald, de kinderen van school, gratis oppas. Fascinerend om te zien. Dat zie ik bij alleenstaande moeders nooit gebeuren. Wat is dat?
diyer schreef:
15-01-2019 05:39
Ik ben van mening dat meer kinderen dan de 2 kids die mensen kunnen krijgen zonder de wereldbevolking nóg explosiefer te laten stijgen gesponsord kunnen worden door de maatschappij. Alles wat meer is moet je niet willen stimuleren. Als je van mening bent dat iedereen maar kinderen moet kunnen blijven maken, dan moet je zorgen dat je zelf voor die koters kunt betalen. Voor de maatschappij is het iig een enorme belasting om zoveel mensen te moeten kunnen laten verzorgen, studeren, huisvesten, etc. We leven niet in arm Afrika waar kinderen je oude dag voorziening zijn (waar overigens geen overheid aan meebetaald). Maak jouw kinderwens dan ook niet het probleem vd maatschappij.

Sorry, maar dat is serieus hoe ik erover denk. Ik denk dat sommige mensen dan ook stoppen met denken dat hun kinderen een inkomstenbron zouden kunnen zijn en een excuus om niet (meer) te werken.
Ik snap je punt wel. Maar ben het er niet mee eens. Dan hoeven die 2 kinderen ook niet gesponsord te worden. Want waarom 2? Geen 3 of 1? Het hele systeem is maf. Met toeslagen en 24 uur werken had ik meer te besteden dan mijn ex man met 50 uur werken.
Bij 4 kinderen tussen 6 en 11 jaar ontvang je 4 x 245 euro kindrrbijslag per kwartaal = 980 euro per kwartaal. Is 245 euro kinderbijslag per maand.
Voor diezelfde 4 kinderen ontvang je ca. 230 euro kindgebonden budget per maand. Het bedrag dat die 4 kinderen opbrengen is per maand dus 489 euro. Dat staat nog los van een uitkering, toeslagen en als je arm bent clubjes waar je steun kunt vragen voor specifieke kosten, zoals kleding, schoolbijdragen, laptops, sportgeld, etc.
Bijstand voor een alleenstaande ouder is 1147,80. Doen we daar het bedrag voor de kids bij, dan kom je uit op euro 1632,80. Uitgaande van die minimale uitkering krijg je 99 euro zorgtoeslag. Voor een huurwoning van zeg 600 euro (wat een redelijk gemiddelde prijs is voor een huurwoning) krijg je 310 euro huurtoeslag. Je totale extra inkomen bovenop de uitkering is per maand dus 898 euro.
Het totale maandinkomen komt netto neer op 1942,80.

Dan haal ik vaste lasten eraf. Deze vaders (en ook moeders) kunnen met dit inkomen kwijtstellingen aanvragen voor de gemeentelijke lasten. Dus er hoeven geen rioolgelden, waterschaplasten ed. betaald te worden. Dat komt dan sec. neer op huur, gwl, verzekeringen en nog wat basisdingen als tv, telefoon.
Huur 600 euro
GWL 110 euro (ik zit op 90 euro, maar vermoed dat het met 4 kinderen wat hoger ligt). Zorgverzekering 130 euro, overige verzekeringen 70 euro. Radio tv telefoon ca. 50 euro. Heb ik al die vaste lasten eraf gehaald, dan hou ik een bedrag over van 982 euro voor zaken als boodschappen, verjaardagen, buskaartjes, kleding, meubels, geld reserveren voor onverhoopt, zakgeld, sparen. Ik zeg niet dat het erg veel geld is. Maar als je een beetje slim plant, slim inkoopt, vooruit denkt etc. dan moet het echt meer dan genoeg geld zijn om schuldenvrij rond te komen en ook af en toe iets leuks te kunnen doen. Clubjes van kinderen kosten vaak niet de wereld en veel gemeentes dragen nog veel kosten bij.
Dus budgetteer je boodschappen op 400 euro p.m. Zet 200 euro op een spaarrekening (desnoods in beheer van iemand die niks met de uitkering te maken heeft, bijv. grootouders). De overige 382 euro moet je dan onderverdelen in 50 euro reserve, 80 euro voor iets leuks doen samen, zakgeld en kleine kosten 50 euro, 100 euro kleding (kleding wordt neem ik aan ook doorgegeven en wat ik allemaal wel niet kreeg aan kleding had ik een weeshuis voor kunnen kleden), etc. Echt, het kan prima!

Waarom zijn deze mensen zielig? Ik werkelijk niet snap?!
Wat heb ik nog gemist mensen??
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 15-01-2019 06:26
Reden: aanvulling rekensom
11.52% gewijzigd
SjakS schreef:
15-01-2019 05:47
Ik snap je punt wel. Maar ben het er niet mee eens. Dan hoeven die 2 kinderen ook niet gesponsord te worden. Want waarom 2? Geen 3 of 1? Het hele systeem is maf. Met toeslagen en 24 uur werken had ik meer te besteden dan mijn ex man met 50 uur werken.
Tja, omdat met 2 kinderen je de bestaande maatschappij draaiende kunt houden. Met 1 kind krimpt de maatschappij en wordt het lastig voor een dun laagje bevolking om alle kosten van de dure ouder wordende generatie te betalen. Dus maatschappelijk gezien zouden we dat (voorlopig) niet willen. Met 2 kinderen blijft de bevolkingsgroei nul. Hij groeit niet, hij krimpt niet.

Met minder is er krimp en met meer is er groei. Dus dat is waarom ik op de sponsoring van 2 kinderen uitkom. Die moeten de kansen krijgen om straks nuttige bijdragende burgers te zijn en onze oudjes te onderhouden. Puur maatschappelijk gezien dus.
Nu lijkt het er ook een correlatie te zijn tussen gezinsgrootte (meer dan gemiddeld aantal kinderen) en armoede (wat vaak de burgers zijn die een stuk minder bijdragen aan de maatschappij en wel meer kosten). Wat vervolgens weer een nieuwe generatie oplevert van kinderen waarbij er financieel minder kansen waren thuis om aan de armoede te ontsnappen en die als voorbeeld op hun netvlies hebben staan dat zij ook weer meer dan gemiddeld aantal kinderen moeten krijgen. Het lijkt dan een zichzelf instand houdende gewoonte.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
15-01-2019 06:08
Bij 4 kinderen tussen 6 en 11 jaar ontvang je 4 x 245 euro per kwartaal = 980 euro per kwartaal. Is 245 per maand.
Voor diezelfde 4 kinderen ontvang je ca. 230 euro kindgebonden budget per maand. Het bedrag dat die 4 kinderen opbrengen is per maand dus 489 euro. Dat staat nog los van een uitkering, toeslagen en als je arm bent clubjes waar je steun kunt vragen voor specifieke kosten, zoals kleding, schoolbijdragen, laptops, sportgeld, etc.
Bijstand voor een alleenstaande ouder is 1147,80. Doen we daar het bedrag voor de kids bij, dan kom je uit op euro 1632,80. Uitgaande van die minimale uitkering krijg je 99 euro zorgtoeslag. Voor een huurwoning van zeg 600 euro (wat een redelijk gemiddelde prijs is voor een huurwoning) krijg je 310 euro huurtoeslag. Je totale extra inkomen bovenop de uitkering is per maand dus 898 euro.
Het totale maandinkomen komt netto neer op 1942,80.

Dan haal ik vaste lasten eraf. Deze vaders (en ook moeders) kunnen met dit inkomen kwijtstellingen aanvragen voor de gemeentelijke lasten. Dus er hoeven geen rioolgelden, waterschaplasten ed. betaald te worden. Dat komt dan sec. neer op huur, gwl, verzekeringen en nog wat basisdingen als tv, telefoon.
Huur 600 euro
GWL 110 euro (ik zit op 90 euro, maar vermoed dat het met 4 kinderen wat hoger ligt). Zorgverzekering 130 euro, overige verzekeringen 70 euro. Radio tv telefoon ca. 50 euro. Heb ik al die vaste lasten eraf gehaald, dan hou ik een bedrag over van 982 euro voor zaken als boodschappen, verjaardagen, buskaartjes, kleding, meubels, geld reserveren voor onverehoopt, zakgeld, sparen. Ik zeg niet dat het erg veel geld is. Maar als je een beetje slim plant, slim inkoopt, vooruit denkt etc. dan moet het echt meer dan genoeg geld zijn om schuldenvrij rond te komen en ook af en toe iets leuks te kunnen doen. Clubjes van kinderen kosten vaak niet de wereld en veel gemeentes dragen nog veel kosten bij.

Waarom zijn deze mensen zielig? Ik werkelijk niet snap?!
Wat heb ik nog gemist mensen??
Dat het leven om meer draait dan geld?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik vind dat ook niet weinig. Kwam er prima van rond. Kon niet echt op vakantie want de vaste lasten waren wel wat hoger dan jij nu schetst en ik heb maar 2 kinderen dus minder toeslagen en kinderbijslag. Maar als je schulden hebt, word het al een stuk lastiger. Schulden zijn ook niet altijd alleen maar je eigen domme schuld. Ik heb geen schulden overigens. Maar ken toch aardig wat mensen in de schulden. Daarbij kan niet iedereen ft werken op een nivo dat dit bedrag overstijgt. Ik werk bv nu meer maar heb netto minder omdat de toeslagen wegvallen. Dus wat ik ook doe, ik overstijg dit niet echt. Dat geeft niet. Ik kom rond en weet dat ik op mijn maximale draagkracht meedraai. Maar er hoeft echt niet heel veel te gebeuren nu om in de schulden te komen. Dus in die zin is er weinig om jaloers op te zijn. Je mist dus niets.
Daar gaat dit topic toch om? Om zielige mensen waarvoor crowdfund acties worden gehouden en of je het geld zou aannemen. Serieus, ik zou me kapotschamen als mensen mij nog meer geld willen toestoppen, terwijl ik net voorreken dat het prima uitkan allemaal.

Als mensen zonodig menen geld voor mijn kinderen in te zamelen, dan zou ik willen dat ze het op een spaarreking zetten van mijn kinderen bijv. Niet omdat ik als ouder dan meer dingen kan doen, maar omdat ik met zoveel kinderen misschien niet veel kan sparen voor elk kind. Maar ik zou het no way zelf in het handje hoeven krijgen.
Ik zou zeker niet met mijn hoofd op TV willen. Los daarvan zou ik een dergelijke actie voor mij wel enorm waarderen en liefdevol aannemen.
Ik zou me laten beraden hoe grote bedragen optimaal te benutten op een manier waarop ieder gezinslid er het optimale uit kan halen voor nu en de toekomst.
diyer schreef:
15-01-2019 06:19
Tja, omdat met 2 kinderen je de bestaande maatschappij draaiende kunt houden. Met 1 kind krimpt de maatschappij en wordt het lastig voor een dun laagje bevolking om alle kosten van de dure ouder wordende generatie te betalen. Dus maatschappelijk gezien zouden we dat (voorlopig) niet willen. Met 2 kinderen blijft de bevolkingsgroei nul. Hij groeit niet, hij krimpt niet.

Met minder is er krimp en met meer is er groei. Dus dat is waarom ik op de sponsoring van 2 kinderen uitkom. Die moeten de kansen krijgen om straks nuttige bijdragende burgers te zijn en onze oudjes te onderhouden. Puur maatschappelijk gezien dus.
Nu lijkt het er ook een correlatie te zijn tussen gezinsgrootte (meer dan gemiddeld aantal kinderen) en armoede (wat vaak de burgers zijn die een stuk minder bijdragen aan de maatschappij en wel meer kosten). Wat vervolgens weer een nieuwe generatie oplevert van kinderen waarbij er financieel minder kansen waren thuis om aan de armoede te ontsnappen en die als voorbeeld op hun netvlies hebben staan dat zij ook weer meer dan gemiddeld aantal kinderen moeten krijgen. Het lijkt dan een zichzelf instand houdende gewoonte.
O ok Ik wist niet dat 2 kinderen geen groei betekend. Al is het natuurlijk ook wel weer zo dat de er 4 heeft en de ander 0. Dus dan zit het wel op het gemiddelde. Maar ik snap je punt van armoe wel. Alleen kunnen we niet voor een ander bepalen dat je daar aan houd. En ergens denk ik dat het mensen niet weerhoud alsnog 4 kinderen te krijgen die dan dus in nog ergere armoe gaan leven. Waardoor het beeld wat jij schets over de volgende generatie, nog erger word.
Denk ook dat armoe best veel geld kost. Want meer mensen in de schuldsanering en meer huiselijk geweld, of verslavingsproblemen zijn toch ook niet gratis.
SjakS schreef:
15-01-2019 06:28
(...) en ik heb maar 2 kinderen dus minder toeslagen en kinderbijslag (...)
En om die reden moet je het niet aantrekkelijk gaan zitten maken om meer kinderen te krijgen. Want meer kinderen is een hoger inkomen. Ik heb buren gehad waarbij nr. 6 werd geboren. Allebei zonder baan, maar de kinderbijslag zorgde voor een vast inkomen. En als je dat ook nog terug kon zien aan die kinderen met speelgoed of kleding of gezellige kamertjes oid. Maar ik vermoed dat een redelijk deel gewoon terugvloeide naar land van herkomst. Maar ook bij andere gezinnen. Ook als het geld wél naar de kinderen zou zijn gegaan. Waarom betalen die mensen daar dan niet zelf voor? Zij kiezen toch zélf voor zoveel kinderen?
Want het is ook bepaald niet zo dat de meeste huizen zijn berekend op zulke grote gezinnen. Nu heb ik al gelezen dat als je gezin uit 8 of meer personen bestaat, je in aanmerking komt voor méér huurtoeslag om je grotere huis mee te kunnen betalen. Dus dan kun je ook boven de subsidiegrens een woning zoeken.
En doe je dat niet en je gaat met je 4, 5 of 6 kinderen in een flat zitten of rijtjeshuis, dan ben je imo toch al snel een gezin dat potentieel behoorlijk overlast kan geven aan je omgeving. Ik vind het niet meer van deze tijd.

Ik vind het maatschappelijk ongewenst, financieel ongewenst, qua burengedrag ongewenst etc etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven