Geld & Recht alle pijlers

Vergoeding voor psycholoog of niet?

16-01-2019 21:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts voor een verwijzing. Nu ben ik aan het uitzoeken welke psycholoog ik wil en welke kosten daarbij komen kijken. Nu zie ik onderstaande op de website staan:

De kosten voor diagnostiek en behandeling bij * worden door uw zorgverzekeraar vergoed. *kan dit met uw toestemming voor u afhandelen met uw zorgverzekeraar. De kosten worden dan zonder uw tussenkomst met uw zorgverzekeraar afgehandeld. De kosten voor onze hulp tellen echter wel mee voor het verplichte eigen risico dat door de overheid is vastgesteld.

In het eerste stuk staat dat alles wordt vergoed, in het 2e stuk niet. Ik snap hier niet zoveel van.. mijn eigen risico staat op het hoogste...
Het valt onder je basisverzekering maar gaat dacht ik wel van je eigen risico af. Doorverwijzing is wel noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Eerst je eigen risico opmaken, dat is altijd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Dat is niet slim. Neem aan dat eerst je hele eigen risico op moet zijn voor de vergoeding begint. Kun je niet alsnog je verzekering aanpassen?
Dan betaal je dus €885 eigen risico. De rest wordt vergoed.
redbulletje schreef:
16-01-2019 21:52
Dat is niet slim. Neem aan dat eerst je hele eigen risico op moet zijn voor de vergoeding begint. Kun je niet alsnog je verzekering aanpassen?

Eigen risico aanpassen kon t/m 31 december.
Nu zit ze er een jaar aan vast.
Het gaat van je eigen risico af. Wat ze met het eerste stuk bedoelen is dat het via de zorgverzekering loopt en dat je hen niet direct betaald, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ah... Ik snap het nu helemaal. Dat wordt inderdaad dan een duur grapje. Ik heb daar in december niet goed naar gekeken, heel dom natuurlijk.. bedankt voor de reacties
Maar gelukkig betaal je weinig premie toch? Die 500 euro heb je er dan toch uit?
Tenminste dat neem ik aan, anders is het hoogste eigen risico natuurlijk onzinnig?

Dan is er toch niet heel veel verschil mbt hogere premie en lager eigen risico?
Bij sommige verzekeraars kan je je huidige verzekering tot 1 februari te wijzigen. Bel morgen gewoon even.
Mijn huisarts heeft een bepaalde samenwerking met praktijondersteuner en psychologen in de buurt. Hierdoor vielen de eerste 10 afspraken ofzo onder huisartsenzorg en betaalde ik geen eigen risico.

Misschien dat meer huisartsen dit hebben.
Lucifer2018 schreef:
16-01-2019 22:02
Maar gelukkig betaal je weinig premie toch? Die 500 euro heb je er dan toch uit?
Tenminste dat neem ik aan, anders is het hoogste eigen risico natuurlijk onzinnig?
Dit is foute redenering. Geen idee waar to verzekerd is maar ik betaal 300 euro premie minder op jaarbasis voor 500 extra eigen risico. Als ik dus minder dan 685 eigen risico (korting + verplicht eigen risico) verbruik maak ik winst, anders mogelijk 200 verlies.
1-Aapje schreef:
16-01-2019 22:12
Dit is foute redenering. Geen idee waar to verzekerd is maar ik betaal 300 euro premie minder op jaarbasis voor 500 extra eigen risico. Als ik dus minder dan 685 eigen risico (korting + verplicht eigen risico) verbruik maak ik winst, anders mogelijk 200 verlies.

Ik snap sowieso niets van mensen die dat risico bewust nemen en dan nu moeite hebben met kosten. Mijn redenering zou het dan ook helemaal niet zijn. ;-) Was meer sarcastisch.


Maar in TO's geval heeft ze dat vorig jaar ook al gehad ( want ze heeft niets veranderd en dit is dus zo gebleven) en dus 600 euro ( 2x die 300 euro) aan het eind van dit jaar bespaard. Dan is die 500 euro gecoverd toch?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 22:18
5.81% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
16-01-2019 22:02
Maar gelukkig betaal je weinig premie toch? Die 500 euro heb je er dan toch uit?
Tenminste dat neem ik aan, anders is het hoogste eigen risico natuurlijk onzinnig?

Dan is er toch niet heel veel verschil mbt hogere premie en lager eigen risico?
Nee €500 vrijwillig eigen risico levert op jaarbasis €200/€250 premie korting op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een rekening gehad. Eigen risico psych 2017 + 2018 (behandelplan liep 1 jaar) meer dan 500 euro.

Bel je zorgverzekering voor info.
Been there, done that, got the T-shirt.
safrat schreef:
16-01-2019 22:06
Bij sommige verzekeraars kan je je huidige verzekering tot 1 februari te wijzigen. Bel morgen gewoon even.

Eigen risico nooit. Dat is een landelijke afspraak.
Pipistrello schreef:
16-01-2019 22:14
Nee €500 vrijwillig eigen risico levert op jaarbasis €200/€250 premie korting op.
Goh, had ik nou nooit gedacht. :-D :-D Was een beetje sarcastisch.

En gelukkig is dit sowieso TO's 2e jaar, dus dan komt ze in de buurt. En misschien heeft ze al jaren die lagere premie gehad.
Lucifer2018 schreef:
16-01-2019 22:16
Goh, had ik nou nooit gedacht. :-D :-D Was een beetje sarcastisch.

En gelukkig is dit TO's 2e jaar, dus dan komt ze in de buurt.
:biggrin:

Bij mij gaat het al 5 jaar goed. Ruim 1200 bespaard. Dan kan het ook gerust een keer mis gaan. Liever niet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
De kosten bij de psych lopen snel op dus je bent snel door je (verhoogde) eigen risico heen. Dan heb je ook voor de rest van de zorg, mocht je dat nodig hebben, voor dit jaar er geen omkijken meer naar.
Pipistrello schreef:
16-01-2019 22:15
Eigen risico nooit. Dat is een landelijke afspraak.
Volgens de Consumentenbond niet. https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... doorvoeren
Alle reacties Link kopieren
Anders gezegd TO, je hebt een verzekering gekozen op basis van premie, zonder te snappen wat je verzekerde. Goed bezig
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
safrat schreef:
16-01-2019 22:31
Volgens de Consumentenbond niet. https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... doorvoeren

Je hebt gelijk. Sorry.
Nou werk ik al 10 jaar in zorgverzekeringswereld en altijd gedacht dus dat wat wij doen de landelijke afspraak is.

Nou ik hoop voor TO dat zij bij die zit waar het nog wel kan.
Daniellawater schreef:
16-01-2019 21:47
Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts voor een verwijzing. Nu ben ik aan het uitzoeken welke psycholoog ik wil en welke kosten daarbij komen kijken.
Ik zou dit even met je verzekering overleggen. Niet elke psycholoog heeft een contract met jouw verzekering. Hebben ze geen contact komen alle kosten dus voor je eigen rekening.
Ik zou in eerste instantie kijken of de praktijkondersteuner een optie is. Hij/ zij kan eventueel doorverwijzen als het niet voldoende is. Voordeel is ook dat hiervoor de wachtlijst vaak een stuk minder lang is.
Pipistrello schreef:
16-01-2019 22:53
Je hebt gelijk. Sorry.
Nou werk ik al 10 jaar in zorgverzekeringswereld en altijd gedacht dus dat wat wij doen de landelijke afspraak is.

Nou ik hoop voor TO dat zij bij die zit waar het nog wel kan.
Geen probleem. Ik wist het zelf ook pas deze week.

Als TO geluk heeft kan het. Er zijn er niet heel veel die dat doen.
Daniellawater schreef:
16-01-2019 21:56
Ah... Ik snap het nu helemaal. Dat wordt inderdaad dan een duur grapje. Ik heb daar in december niet goed naar gekeken, heel dom natuurlijk.. bedankt voor de reacties
.
Nouja, zo'n duur grapje hoeft het niet per se te zijn.
€385,- had je sowieso moeten betalen, dat is verplicht eigen risico. Hou je €500 over.
Daarnaast betaal je nu waarschijnlijk maandelijks minder premie juist omdat je eigen risico zo hoog is. Dus een deel van je eigen risico had je al bespaard op je maandelijkse premie. Als dat geld niet nu in je eigen risico had gezeten had je het sowieso maandelijks in je premie betaald. Dus het is misschien niet zo'n enorm dure misser als je misschien had gedacht.
En de rekening zal toch pas over een hele tijd komen en je kan het bij de meeste (alle?) verzekeraars in termijnen betalen. Dus dan kan je je daarop voorbereiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven