Geld & Recht alle pijlers

Onderhoudskosten huis

17-01-2019 06:33 259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort woon ik samen met mijn vriend, in zijn koophuis. Dit huis is volledig afbetaald. We willen graag financiële afspraken maken, naast de helft van de vaste lasten wil ik ook meebetalen aan onderhoudskosten. Heeft iemand een beeld van de onderhoudskosten van een eigen huis? Wat is een redelijk bedrag om hem maandelijks te geven?
Alle reacties Link kopieren
Bedrag zou ik af laten hangen van de inkomens. En zet het gewoon op een eigen spaarrekening zodat je bij kunt dragen als de tijd daar is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Hi Quintriv,

Dat is moeilijk te zeggen, welk bouwjaar, vrijstaand, of flat, hoe oud is de ketel, enkele beglazing etcetc.
Zo zijn er vast wel 100 vragen voordat je daar iets zinnigs over kan zeggen.
Volgens Nibud hanteren die een standaard van 10% van de waarde van de woning oid, dat moet je even googelen.

Maar voordat ik zou gaan betalen aan onderhoud, wordt je ook gedeeltelijk eigenaar? Want als je gaat investeren in nieuwe keuken, badkamer etc, dan zou ik daar ook iets tegenover willen hebben staan.

Tsjah als er een keer een verstopte leiding is kunnen jullie die rekening toch betalen van een gezamelijke rekening waar je bijvoorbeeld beide elke maand x bedrag op stort (naar draagkracht)

Verder zou ik niet meebetalen aan waardevermeerdering van ZIJN woning, behalve als er dus ook iets tegenover staan, gedeelde eigenaar worden van de woning bijvoorbeeld (hoeft niet 50%, want dat is ook niet eerlijk als hij die hele woning al heeft afbetaald)

Succes!
Dat hangt van de staat van het huis af.

Maar sta je straks wel op papier als mede eigenaar? Niet dat de relatie uit gaat en jij met lege handen staat?

Als je gewoon alles 50/50 verdeelt, of desnoods naar rato, heb je mi geen aparte berekening nodig voor het onderhoud.
Gewoon betalen als het onderhoud gepleegd wordt is geen optie?

Verder wel meebetalen aan de verzekeringen, OZB, waterschap, gas/licht/water, afvalstoffenheffing etc.

Niet meebetalen aan een nieuwe keuken oid want dat geld zie je niet terug als jullie uit elkaar gaan. Dan zou je mede eigenaar moeten zijn.

Denk eens aan een samenlevingscontract.
Alle reacties Link kopieren
Schilderwerk zou ik wel aan mee betalen maar het geld toch echt op een eigen rekening sparen. Stel dat het fout loopt, dan heb je iig iets achter de hand.

Nieuwe inrichting: bonnen bewaren en op naam laten zetten.
Ga naar een notaris en laat dingen vast leggen. Je hebt nu helemaal geen rechten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, het is een jaren 70 woning, onderhoud is goed. Ik betaal inderdaad niet mee aan verbouwingen in het huis. Mijn vriend wil een vast bedrag hebben voor onderhoud, omdat ik anders ‘gratis’ woon. Ik zou ook liever onderhoudskosten delen op het moment dat ze er zijn. Bijvoorbeeld bij t verven van de kozijnen.
Voor mij voelt het niet goed elke maand een vast bedrag over te maken, maar ik ben dus benieuwd naar de mening van ander .
Als het gaat om onderhoud als schilderwerk en niet om verbouwingen is het geen honderd euro per maand dus is vijftig euro betalen genoeg. Onderhoud kost volgens het Nibud gemiddeld driehonderd per maand, maar dat is inclusief een nieuwe keuken en badkamer eens in de zoveel tijd.
Als het jouw vriend erom gaat dat je niet gratis mag wonen, dan mag je hem uitleggen dat jij maandelijks geld opzij moet zetten om een spaarpot te hebben voor het geval jullie uit elkaar gaan omdat jij dan een ander huis moet zoeken (en inrichting moet kopen). Ik raad je aan om daar echt geld voor opzij te zetten. Geld wat je anders kwijt zou zijn aan huur of zo.
Quintriv schreef:
17-01-2019 07:01
Bedankt voor jullie reacties, het is een jaren 70 woning, onderhoud is goed. Ik betaal inderdaad niet mee aan verbouwingen in het huis. Mijn vriend wil een vast bedrag hebben voor onderhoud, omdat ik anders ‘gratis’ woon. Ik zou ook liever onderhoudskosten delen op het moment dat ze er zijn. Bijvoorbeeld bij t verven van de kozijnen.
Voor mij voelt het niet goed elke maand een vast bedrag over te maken, maar ik ben dus benieuwd naar de mening van ander .
Misschien moeten jullie het dan gewoon “huur” noemen in plaats van onderhoudskosten.
In principe betaal je dan een soort huur aan je vriend, zo zou ik het zien. Wat reeel is is op basis van deze info lastig te zeggen. Heeft je vriend er zelf een idee bij?
Bij onderhoud scheelt het ook nogal of dat je zelf handig bent en dingen deels zelf kan doen of dat je alles uit moet besteden.
En met het oog op de toekomst: willen jullie kinderen? Blijft de constructie dan hetzelfde? Wat als er wijzigingen komen in jullie inkomens? Want jij bouwt nu niets op voor de lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
Hij vraagt je dis in feite om huur te betalen, maar benoemt het anders.
Meebetalen aan de verzekeringen, OZB, waterschap, gas/licht/water, afvalstoffenheffing, en dan uiteraard ook als er iets gerepareerd moet worden.

Wat zou je zelf een redelijk bedrag vinden? En wat is zijn voorstel?
Zou niet de hoofdprijs betalen, heb je nog wel iets achter de hand mocht deze relatie spaak lopen, als in een inschrijving voor een eigen woning?
Want mocht dat gebeuren sta je op straat natuurlijk gratis wonen hoeft niet maar een beetje zekerheid zou ik wel inbouwen als ik jou was.

Kan aan mij liggen hoor maar ik zou mezelf niet zo snel zo kwetsbaar opstellen zijn huis zijn alles en waar ben jij als het dus spaak loopt?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-01-2019 07:16
Als het gaat om onderhoud als schilderwerk en niet om verbouwingen is het geen honderd euro per maand dus is vijftig euro betalen genoeg. Onderhoud kost volgens het Nibud gemiddeld driehonderd per maand, maar dat is inclusief een nieuwe keuken en badkamer eens in de zoveel tijd.
Als het jouw vriend erom gaat dat je niet gratis mag wonen, dan mag je hem uitleggen dat jij maandelijks geld opzij moet zetten om een spaarpot te hebben voor het geval jullie uit elkaar gaan omdat jij dan een ander huis moet zoeken (en inrichting moet kopen). Ik raad je aan om daar echt geld voor opzij te zetten. Geld wat je anders kwijt zou zijn aan huur of zo.
Zo eens!
-Hanka- schreef:
17-01-2019 07:19
En met het oog op de toekomst: willen jullie kinderen? Blijft de constructie dan hetzelfde? Wat als er wijzigingen komen in jullie inkomens? Want jij bouwt nu niets op voor de lange termijn.
Maar als TO hiervoor gewoon ergens huurde zou ze toch ook niets hebben opgebouwd? Heel veel mensen huren hun hele leven.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-01-2019 07:23
Maar als TO hiervoor gewoon ergens huurde zou ze toch ook niets hebben opgebouwd? Heel veel mensen huren hun hele leven.
Klopt alleen geniet ze dan wel een vorm van huurders bescherming of recht op toeslagen als er een kink in de kabel komt op financieel gebied.
Daarnaast kan ze er gewoon blijven wonen wel of geen relatie haar plek haar huis en geen partner die haar eruit kan zetten, dat is het verschil met gewoon zelfstandig huren of huur aan een partner betalen.
LadyLola schreef:
17-01-2019 07:26
Klopt alleen geniet ze dan wel een vorm van huurders bescherming of recht op toeslagen als er een kink in de kabel komt op financieel gebied.
Daarnaast kan ze er gewoon blijven wonen wel of geen relatie haar plek haar huis en geen partner die haar eruit kan zetten, dat is het verschil met gewoon zelfstandig huren of huur aan een partner betalen.
Oh ja, da’s waar.
Ik vind het dan weer niet terecht dat TO moet bijdragen aan het onderhoud van het huis. Vriend woonde er al, heeft er voor gekozen of is in de omstandigheden geweest om het volledig af te lossen. Dit is iets wat onafhankelijk van TO heeft plaatsgevonden, en dus niet met TO "verrekend" zou moeten worden.
De onderhoudskosten blijven verder gewoon hetzelfde, ook als TO er niet zou wonen. Het is niet dat de muren harder slijten als er een persoon meer woont of zo.

Bijdragen aan de boodschappen en de vaste lasten vind ik dan weer zeer relevant, die veranderen namelijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Goed inzicht dat ik inderdaad niets heb als we uit elkaar gaan!
Zijn voorstel is dat ik de helft betaal van het bedrag waarvoor ik eerst huurde. Dat betekend dat ik 330 euro per maand aan hem betaal en dan 160 euro aan de vaste lasten, dus samen is dat een kleine 500 euro. Ik vind dat veel.
Alle andere kosten, zoals vakantie, bezine, boodschappen delen we 50/50.
Eigenlijk is het inderdaad een soort huur, maar ik vind dat zo fout om binnen je relatie huur aan elkaar te betalen dat we het onderhoudskosten zijn gaan noemen.
Ik vind het helemaal niet raar om mee te betalen aan de woning waar je in woont.

Maar, als dit een langdurige relatie is/wordt, dan vind ik het weer wel een slecht idee dat hij nu de gelegenheid heeft gehad om een huis af te betalen, terwijl jij dat niet meer kan omdat je bij hem woont.

Dan zou ik eerder afspreken dat jullie samen in een huis investeren dat jullie samen afbetalen (en verhuren), zodat jij ook vermogen op kunt bouwen.
Ik zou hier nog eens het gesprek over aangaan. Met zijn denkwijze en mentaliteit heb ik wat moeite. Los van de bedragen.
-jolijn- schreef:
17-01-2019 07:37
Ik vind het helemaal niet raar om mee te betalen aan de woning waar je in woont.

Maar, als dit een langdurige relatie is/wordt, dan vind ik het weer wel een slecht idee dat hij nu de gelegenheid heeft gehad om een huis af te betalen, terwijl jij dat niet meer kan omdat je bij hem woont.

Dan zou ik eerder afspreken dat jullie samen in een huis investeren dat jullie samen afbetalen (en verhuren), zodat jij ook vermogen op kunt bouwen.

Dit! Maakt ook dat het vanaf de start een gelijkwaardiger relatie is.
-jolijn- schreef:
17-01-2019 07:37
Ik vind het helemaal niet raar om mee te betalen aan de woning waar je in woont.
Nee, op zich niet, je betaalt ook voor het woongenot. Maar het lijkt er nu op dat vriend het ziet als een extra bron van inkomsten. Dat wringt een beetje bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je huur verschuldigd bent in een relatie. En een vast bedrag per maand voor 'onderhoud' is huur.
Daarbij is 330 erg veel. Daarvoor krijg je niets van zekerheid terug.
Of je het nou huur of onderhoud noemt, ik denk dat vriend gewoon niet wil dat iemand gratis bij hem intrekt.
Alle reacties Link kopieren
Quintriv schreef:
17-01-2019 07:36
Zijn voorstel is dat ik de helft betaal van het bedrag waarvoor ik eerst huurde. Dat betekend dat ik 330 euro per maand aan hem betaal en dan 160 euro aan de vaste lasten, dus samen is dat een kleine 500 euro. Ik vind dat veel.
Het Nibud geeft aan dat onderhoud voor een gemiddelde woning 300 euro per maand kost, incl regelmatig vervangen van keuken en badkamer.
Dan zou 150 (gebruik en onderhoud) +160 (vaste lasten) =310 euro per maand dus prima volstaan als bijdrage van jou aan vriend.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
17-01-2019 07:46
Ik vind niet dat je huur verschuldigd bent in een relatie. En een vast bedrag per maand voor 'onderhoud' is huur.
Daarbij is 330 erg veel. Daarvoor krijg je niets van zekerheid terug.
Ik vind het heel normaal dat je ook in een relatie niet verwacht dat een ander jouw onderdak regelt en alle kosten daarvoor op zich neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven