Geld & Recht alle pijlers

Kosten etentje collega's

17-01-2019 12:35 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb morgen een etentje met collega's, hartstikke gezellig is het meestal.
Nu wil alleen het geval dat ik onverwachts nogal een dikke rekening moest betalen, en daardoor iets minder budget overhoud deze maand.
Meestal word de rekening door het aantal personen gedeeld die mee gaan. Alleen het restaurant waar we morgen heen gaan, heeft best wel een paar dure stukken vlees op de menu kaart staan, en ik weet dat sommige collega's hier voor gaan, en dan ook nog wat wijntjes erbij nemen.
Waardoor mijn bedrag dus ook een stuk hoger gaat uitvallen dan dat ik alleen voor mijzelf zou betalen.
Hoe kan ik dit het beste brengen naar degene die dit geregeld heeft? Zou graag willen betalen voor hetgeen ik ook gegeten en gedronken heb.
Alle reacties Link kopieren
Doe eens gek en vertel wat je hierboven schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerlijk zeggen: jongens ik ga mee, maar moet deze maand even rustig aan doen, dus ik betaal deze keer alleen even wat ik bestel, goed?
Als iemand er geen begrip voor heeft, is het een sukkel.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vertellen dat je onverwachts een dikke rekening hebt gekregen en daarom niet veel uit kunt geven. Dat je om deze reden een beetje op je menu-keuze let en niet veel zult drinken en je daarom graag alleen wilt betalen voor hetgeen je geconsumeerd hebt. En je eindigt met: "ik hoop dat je dit kunt begrijpen". Zelf let ik altijd een beetje op dat ik niet het duurste gerecht neem als we in een groep zijn, maar sommigen denken daar helaas anders over.
Gewoon vertellen, vooraf. Tegen de groep, niet alleen tegen degene die het organiseert.
Alle reacties Link kopieren
Nu wil alleen het geval dat ik onverwachts nogal een dikke rekening moest betalen, en daardoor iets minder budget overhoud deze maand.
Zou graag willen betalen voor hetgeen ik ook gegeten en gedronken heb.

Dit dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
En zeg het vooral vooraf.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen. En dat je normaal niet moeilijk doet, maar het er nu even niet inzit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Gewoon zeggen dat je voor jezelf wil betalen. Snap niet dat dat niet gewoon de standaard is trouwens. Er zijn altijd mensen die een simpele schnitzel te eten met 'n colaatje terwijl anderen een T-bone steak of zeetong eten en de nodige wijntjes weg tikken.
Of de flauwe optie: afzeggen voor deze keer.
Alle reacties Link kopieren
Alles door het aantal personen delen ga ik alleen mee akkoord als iedereen ongeveer hetzelfde eet en drinkt. Anders reken ik uit wat ik heb gebruikt en geef dat aan degene die gaat afrekenen.
Gewoon meteen van te voren zeggen en bij het bestellen kijken wat alles kost en dat voor jezelf optellen.
En zorg dat je contanten bij je hebt zodat je het gepast kan geven.
-jolijn- schreef:
17-01-2019 12:51
Of de flauwe optie: afzeggen voor deze keer.
Dat zou ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
als je zo krap bij kas zit, kun je toch beter helemaal afzeggen?
Open en eerlijk communiceren, vooraf, en tav iedereen.

Als ik het zo lees ga je regelmatig en is dit geen terugkerend verzoek van je. Een keertje tegen de stroom inzwemmen is prima. En zelfs.........al zou je dit altijd zo willen doen...ook dan is dat prima. Jij beheert jouw geld en maakt jouw keuzes. Niemand anders.

Afspraak annuleren kan, echter als het financieel wel lukt als je je eigen uitgaves betaald en geen andere zaken ontneem je je daarmee een gezellige avond. Ook niks mis mee, want dan eigen keuze. Overwegen dus wat voor jou het prettigst is.

Angst voor mening van de ander moet je echt naast je neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook afzeggen als ik zo krap bij kas zat.

De rekening delen is alleen maar leuk als iedereen ongeveer hetzelfde besteedt. Weet je, een drankje meer of minder boeit mij niet maar ik heb wel eens gehad dat meer dan het dubbele van wat ik besteld had kon inleggen omdat men niet alleen flink aan de wijn zat, maar ook nog eens het duurste item op het menu had besteld (en oh ja, van die speciale koffies met drank). Op zo'n moment ga ik daar niet moeilijk over doen maar ik doe het niet weer.
Ik geloof best in eerlijk en open communiceren, maar ik zou er misschien wel bezwaar tegen hebben om mijn collega's in te lichten over een tijdelijk cashflowprobleem. Vandaar dat ik met een smoes zou afzeggen. Mensen kunnen soms zo veroordelend zijn - als je over 2 maanden iets leuks gaat doen van je spaarrekening kan er nog geroddeld worden dat je maar doet - en intussen klagen over geld.

Er zijn ook dingen die anderen niet aangaan.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-01-2019 13:01
Ik geloof best in eerlijk en open communiceren, maar ik zou er misschien wel bezwaar tegen hebben om mijn collega's in te lichten over een tijdelijk cashflowprobleem. Vandaar dat ik met een smoes zou afzeggen. Mensen kunnen soms zo veroordelend zijn - als je over 2 maanden iets leuks gaat doen van je spaarrekening kan er nog geroddeld worden dat je maar doet - en intussen klagen over geld.

Er zijn ook dingen die anderen niet aangaan.
Vreselijk vind ik dat.. Uitgaven zijn persoonlijk en je kunt andere prioriteiten hebben.
Alle reacties Link kopieren
positivodo schreef:
17-01-2019 12:54
Dat zou ik ook doen.
Ik ook. Luxe zaken als uit eten kun je prima op bezuinigen als je krap zit. De maand duurt nog wel even en als je niet gaat, hou je toch minstens een paar tientjes in je zak. Die kun je toch wel beter gebruiken als je echt krap zit?
Alle reacties Link kopieren
wanneer ik eigenlijk geen geld heb om uit eten te gaan dan zou ik mijn laatste centen echt liever ergens anders aan besteden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor de reacties!
Ben niet echt blut, maar ik moet nu wel iets rustiger aan gaan doen tot ik mijn salaris weer heb volgende week. Etentje kan ik nog wel betalen, maar als je dan moet bijbetalen voor al die duurdere gerechten en wijntjes die mijn collega's gaan nemen, vind ik dat op dit moment wel zuur ja.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
17-01-2019 12:57
Open en eerlijk communiceren, vooraf, en tav iedereen.

Als ik het zo lees ga je regelmatig en is dit geen terugkerend verzoek van je. Een keertje tegen de stroom inzwemmen is prima. En zelfs.........al zou je dit altijd zo willen doen...ook dan is dat prima. Jij beheert jouw geld en maakt jouw keuzes. Niemand anders.

Afspraak annuleren kan, echter als het financieel wel lukt als je je eigen uitgaves betaald en geen andere zaken ontneem je je daarmee een gezellige avond. Ook niks mis mee, want dan eigen keuze. Overwegen dus wat voor jou het prettigst is.

Angst voor mening van de ander moet je echt naast je neerleggen.
Dit klopt idd, normaal is het geen probleem, alhoewel ik wel soms denk: waarom niet ieder voor zichzelf?
Het is ook meer de angst voor de mening van de ander, wil altijd iedereen tegemoet komen, maar dat moet natuurlijk niet ten nadele van mezelf zijn.
Alle reacties Link kopieren
gekoproze schreef:
17-01-2019 13:16
Dank jullie voor de reacties!
Ben niet echt blut, maar ik moet nu wel iets rustiger aan gaan doen tot ik mijn salaris weer heb volgende week. Etentje kan ik nog wel betalen, maar als je dan moet bijbetalen voor al die duurdere gerechten en wijntjes die mijn collega's gaan nemen, vind ik dat op dit moment wel zuur ja.
het vervelende is, dat het(als jullie het altijd anders doen) ook gezeik op kan leveren.
Dat als jij toch een toetje neemt, mensen zeggen: Oh, daar heb je wel geld voor???
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-01-2019 13:01
Ik geloof best in eerlijk en open communiceren, maar ik zou er misschien wel bezwaar tegen hebben om mijn collega's in te lichten over een tijdelijk cashflowprobleem. Vandaar dat ik met een smoes zou afzeggen. Mensen kunnen soms zo veroordelend zijn - als je over 2 maanden iets leuks gaat doen van je spaarrekening kan er nog geroddeld worden dat je maar doet - en intussen klagen over geld.

Er zijn ook dingen die anderen niet aangaan.
En dat gevoel heb ik dus ook wel, zitten een paar collega's bij die dit waarschijnlijk wel gaan roepen. En daarom twijfel ik zo om eerlijk te zijn
hierin.
Best kans dat er minstens 1 andere collega is die ook liever alleen voor zijn/haar eigen eten betaalt dan het gemiddelde van de groep.
Alle reacties Link kopieren
“Collega’s, ik heb tot nu toe meegedaan zoals jullie willen, maar ik merk dat ik me toc bezwaard voel. Soms wil ik iets heel duurs nemen, maar ik vind het dan niet netjes naar de rest want jullie betalen dan mijn dure smaak. Dus ik wil graag voortaan voor mezelf betalen, dan kan ik nemen wat ik wil, en hoeven jullie er niet voor te betalen.
Vanavond heb ik trouwens toevallig net zin in iets goedkoops”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven