Geld & Recht alle pijlers

auto financieel total loss? Hoe zit dat?

17-01-2019 15:22 72 berichten
Oke, een paar maanden geleden een andere auto gekocht, een oude maar goede en degelijke auto. Heel erg blij mee.

Gisteren heeft mijn partner de auto in de vangrail gezet, hij raakte in de slip en verloor de macht over het stuur. Hij heeft flink geremd want de daadwerkelijke klap in de vangrail zal ongeveer met 40 zijn geweest. De airbags zijn ook niet uitgegaan. Een koplamp is kapot, de kentekenplaat is verbogen en de motorkap staat iets omhoog. Het lijkt weinig maar ik weet dat het vaak dure reparaties zijn.

Afijn, hij is naar een of andere berging gebracht met auto en daarna naar huis gebracht. Vandaag zou de auto naar het schadebedrijf gebracht worden door de bergers en vanuit het schadebedrijf zou hij een leenauto krijgen. Hij heeft een auto moeten lenen van iemand want het schadebedrijf beweerde de auto niet te hebben (en dan mogen ze geen leenauto uitgeven) terwijl het bergingsbedrijf zegt de auto al wel te hebben afgegeven daar. Gezeur dus. Maar goed, schadebedrijf zei dat de auto ook nog financieel total loss zou kunnen worden verklaard. En hier knijp ik hem dus behoorlijk. Qua prijs is de auto namelijk niet heel veel meer waard (aanschafwaarde 1500) maar het is een goede en degelijke wagen en rond die prijsklasse vind je dat niet snel. Op een afgeragt wagentje zit ik niet te wachten en wil dus graag deze auto behouden.

Als ze de auto wel financieel total loss willen verklaren en dus het aankoopbedrag willen terugbetalen ipv de schade herstellen, kan ik daar iets tegenin brengen?
Ja moet je zorgen dat ze de schade lager taxeren dan de dagwaarde krijg je dus ook minder uitgekeerd maar je bent niet je auto kwijt.
Hebben onlangs zelfde gehad. Schade was 1600 auto waarde 1400 hebben bedrag op 1100 laten zetten. Zo konden wij auto houden, kregen dus 1100 uitgekeerd en daarvan 2e hands spul auto laten maken
semmy1986 schreef:
17-01-2019 15:26
Ja moet je zorgen dat ze de schade lager taxeren dan de dagwaarde krijg je dus ook minder uitgekeerd maar je bent niet je auto kwijt.
Hebben onlangs zelfde gehad. Schade was 1600 auto waarde 1400 hebben bedrag op 1100 laten zetten. Zo konden wij auto houden, kregen dus 1100 uitgekeerd en daarvan 2e hands spul auto laten maken
Maar hoe dan? Schadebedrijf geeft aan rechtstreeks met verzekering te communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Je partner heeft de auto in de vangrail gezet. Is de auto all-risk verzekerd, zonder eigen risico? Dat is niet heel gebruikelijk bij een goedkoop oud autotje?

Als er geen verzekering is, is 'economisch total loss' niet veelzeggend. Als de auto technisch total loss is, heb je pech. Met een omhoog staande motorkap zou dat trouwens best kunnen. Als hij gewoon veilig en rijdbaar is, mag je zelf weten wat je ermee doet, ongeacht wat het kost om hem op te knappen.

Als het wel verzekeringswerk is, dan krijg je inderdaad nooit meer geld terug dan de dagwaarde van de auto. Een oude auto kan met een klein krasje al total loss zijn, omdat wat simpel spuitwerk al in de honderden euro's loopt. In zo'n geval krijg je de dagwaarde van de auto vergoed. Als je de auto zelf terugwil, kun je hem terugkopen van de verzekeraar voor wat de opkoper biedt. Let erop dat bij oude auto's de dagwaarde en de opkoopwaarde heel dicht bij elkaar kunnen liggen, dus met wat pech hou je er dan ongeveer niks aan over, terwijl je wel in schadevrije jaren terugvalt. De schade niet laten vergoeden kan ook, maar de dagwaarde uit laten keren en toch doorrijden kan natuurlijk niet, dan zou je voor elk krasje opnieuw geld kunnen krijgen.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 15:31
12.07% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Op deze link vind je informatie, zoek op economisch total loss.

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... total-loss

Je kunt de auto zelf (laten) repareren, je ontvangt dan de dagwaarde - restwaarde. Maar dat hangt wel van de voorwaarden van je verzekeraar af.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wil zo'n schadebedrijf vaak wel met je meedenken. Dus ik zou het overleggen met hun. Het is inderdaad lastig traceren waar een auto staat, zit vaak een paar dagen tussen en dan zit je zonder leenauto. Toevallig vorige week in de familie bij de hand gehad. Nu was je vriend nog met de berger mee gereden, dus die wist nog iets. Bij ons was de bestuurder afgevoerd met een ambulance, dus na de eerste zorg over de gezondheid (viel gelukkig mee), kwam de vraag waar is die auto eigenlijk. Inmiddels weer opgedoken. De leenauto zou trouwens ook maar voor 5 dagen zijn, maar dan hebben we nog geen andere auto natuurlijk of dat deze gerepareerd is. Zijn nog in afwachting van wel of niet total loss.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
17-01-2019 15:27
Maar hoe dan? Schadebedrijf geeft aan rechtstreeks met verzekering te communiceren.
Oh jullie schadebedrijf wil juist niet met jullie communiceren. Wij hebben een heel prettig schadebedrijf in de omgeving gelukkig wat dat betreft. Misschien even langs gaan en zielig kijken, dat wil nog wel eens helpen.
Van wie verwacht jij het aankoopbedrag terug? Van je vriend?
lattemachiato schreef:
17-01-2019 15:32
Oh jullie schadebedrijf wil juist niet met jullie communiceren. Wij hebben een heel prettig schadebedrijf in de omgeving gelukkig wat dat betreft. Misschien even langs gaan en zielig kijken, dat wil nog wel eens helpen.
Helaas staat de auto nu aan de andere kant van het land, en zonder auto maakt dat het even lastig.
Marana-- schreef:
17-01-2019 15:36
Van wie verwacht jij het aankoopbedrag terug? Van je vriend?
Nee, van de verzekering, mijn vriend zei dat dat hun regel is, mits de auto binnen 3 jaar is aangeschaft. Ik vind het ook een raar iets maar hij wil alles zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
17-01-2019 15:38
Nee, van de verzekering, mijn vriend zei dat dat hun regel is, mits de auto binnen 3 jaar is aangeschaft. Ik vind het ook een raar iets maar hij wil alles zelf regelen.
Maar je hebt echt een all-risk verzekering afgesloten voor een auto van 1500 euro?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Hou je er ook rekening mee dat dagwaarde aanzienlijk lager kan zijn dan de aanschafwaarde?
Alle reacties Link kopieren
Mijn verzekering keert drie jaar lang de vervangingswaarde van een vergelijkbare auto uit, dus ik kan een nieuwe kopen als de mijne total loss is. Dat is in de premie enorm duur, maar handig als je bij een ongeluk meteen een nieuwe wil kunnen kopen.

Bij een auto van 1500,- is het niet extreem voor de hand liggend dat je die zo duur verzekert. All risk tegen dagwaarde ligt dan al meer voor de hand, maar wa eigenlijk nog het meest.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
17-01-2019 15:38
Nee, van de verzekering, mijn vriend zei dat dat hun regel is, mits de auto binnen 3 jaar is aangeschaft. Ik vind het ook een raar iets maar hij wil alles zelf regelen.
Staat de auto op jouw naam of op zijn naam? En de verzekering?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
GinnyJones schreef:
17-01-2019 15:38
Nee, van de verzekering, mijn vriend zei dat dat hun regel is, mits de auto binnen 3 jaar is aangeschaft. Ik vind het ook een raar iets maar hij wil alles zelf regelen.
ik hoop dat je dit topic blijft aanvullen tot er is uitgekeerd.
bij een auto van 1500 euro neem je normaal gesproken een WA of WAplus verzekering en dan vang je dus 0 van je verzekeringsmaatschappij in jou geval.
ik blijf volgen.
Alle reacties Link kopieren
De zgn aanschafwaardeverzekering, die bestaat inderdaad, ook voor oude auto's. Staat los van All-risk. Je dient wel aan voorwaarden te voldoen, die kan je vinden in de voorwaarden. Meestal dient er een aankoopbon te worden overlegd van een erkende garage.
Alle reacties Link kopieren
Houd er in elk geval rekening mee dat je je geld kwijt bent.

Wij hadden vorig jaar een aanrijding. Van achteren, dus niet zelf schuld.

Auto aangeschaft voor 8.000 euro.
Dagwaarde 8.500 euro.
Totale schade 9.500 euro.
Expertkosten 1.000 euro.

Total loss dus.

Verzekering ´verkoopt´ de auto. Dat wil zeggen; ze gaan opkopers vragen te bieden. Bod was 3.500 euro. Dus we kregen de auto terug, samen met een bedrag van 5.000 euro.

Uiteindelijk zelf de auto aan een opkoper verkocht voor 4.000 euro en een andere gekocht. Grappig detail; Opkoper heeft hem verkocht aan een handelaar en daar stond hij te koop voor 6.500. Niet gerepareerd....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Expertkosten staan los van de Total-loss verklaring.
JollyRider schreef:
17-01-2019 15:53
Staat de auto op jouw naam of op zijn naam? En de verzekering?
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Jouw vriend kan wel van alles willen, maar als het jouw auto is, ben jij dus ook degene die beslist TO.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
17-01-2019 16:05
Expertkosten staan los van de Total-loss verklaring.
Ja, klopt. Maar dan nog was de schade groter dan de dagwaarde.

Wat ons daar zo vreselijk aan tegenviel; je krijgt je auto terug, en in feite hadden we hem voor 1500 euro wel kunnen oplappen. Maar daarna kun je hem dus niet meer verzekeren, want ze hebben hem al eens betaald.
Kun je hem nog WA verzekeren, omdat dat moet, maar als je nog eens een tik krijgt heb je dus pech. En dan heb je alleen nog het geld dat je van de verzekering kreeg en dat is niet genoeg voor een vergelijkbare auto.

Eigenlijk moet je gewoon geen ongelukken krijgen met zo´n ding. Is een dure hobby.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zal eerste even de vragen beantwoorden. De auto is van ons samen maar staat op zijn naam en is ook op zijn naam verzekerd. Dit gaat om een WA casco verzekering. We hebben de auto samen betaald. We zijn ruim 15 jaar samen en daar zijn absoluut geen problemen. We doen alles samen maar hij vind de auto zijn (mannen) ding. Omgekeerd bemoeit hij zich niet met de inrichting dus vult dat elkaar ook weer prima aan maar goed, daar gaat het nu verder ook niet om.

Hij heeft net telefoon gehad van het schadebedrijf, ze hebben de auto inmiddels gevonden en nagekeken en de schade berekend op 2500 euro. Ze gaan de auto nu helemaal nakijken en een advies uitbrengen naar de verzekeraar of een reparatie rendabel is. Ik stel mij zo voor dat de staat van de auto hier ook in meespeelt?

Dan gaat de expert van de verzekering beslissen of de auto gerepareerd gaat worden of dat er een bedrag wordt uitgekeerd. Inmiddels is niet duidelijk of dat om de dagwaarde zal gaan of om het aankoopbedrag. Dat is namelijk wat vriend in de polisvoorwaarden had zien staan, dat je binnen 3 jaar je aankoopbedrag zou terugkrijgen. Maar of dat geldt voor nieuwe auto's of alle auto's is mij onduidelijk. Ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval. De verwachting is dat we hier begin volgende week meer over horen. Hij kan morgen zijn leenauto ophalen voor maximaal 5 dagen.

Ik heb net op internet zitten kijken en volgens internet (geen idee hoe betrouwbaar dit is) is de dagwaarde 298 euro. Als dat zou kloppen zou dat heel erg zuur zijn. Daar betaal je toch niet elke maand je verzekering voor?
Ceylon schreef:
17-01-2019 16:10
Ja, klopt. Maar dan nog was de schade groter dan de dagwaarde.

Wat ons daar zo vreselijk aan tegenviel; je krijgt je auto terug, en in feite hadden we hem voor 1500 euro wel kunnen oplappen. Maar daarna kun je hem dus niet meer verzekeren, want ze hebben hem al eens betaald.
Kun je hem nog WA verzekeren, omdat dat moet, maar als je nog eens een tik krijgt heb je dus pech. En dan heb je alleen nog het geld dat je van de verzekering kreeg en dat is niet genoeg voor een vergelijkbare auto.

Eigenlijk moet je gewoon geen ongelukken krijgen met zo´n ding. Is een dure hobby.
ik neem aan dat het terugkrijgen van je auto een keuze van je was?
de dagwaarde wordt meestal bepaald bij een total loss verklaring en dat bedrag krijg je dan
Alle reacties Link kopieren
Het was een eenzijdig ongeval? Dan ontvang je geen vergoeding voor de schade aan jouw auto, tenzij de je auto All-risk verzekert. En dat is voor een auto van EUR 1500,00 onzinnig. De kosten wegen niet op tegen de baten. Met WA en beperkt Casco ben je niet verzekerd voor dit soort ongevallen.


Met Een WA verzekering is alleen schade aan eigendommen van een ander verzekert. Dus de vangrail bijvoorbeeld ;-).
Dahlia74 schreef:
17-01-2019 16:34
Het was een eenzijdig ongeval? Dan ontvang je geen vergoeding voor de schade aan jouw auto, tenzij de je auto All-risk verzekert. En dat is voor een auto van EUR 1500,00 onzinnig. De kosten wegen niet op tegen de baten. Met WA en beperkt Casco ben je niet verzekerd voor dit soort ongevallen.


Met Een WA verzekering is alleen schade aan eigendommen van een ander verzekert. Dus de vangrail bijvoorbeeld ;-).
TO heeft de auto allrisk verzekerd, zegt ze net.
Alle reacties Link kopieren
Zuur of niet, als ik me niet vergis zijn autoverzekeringen in Nederland verlieslatend, en dat zou betekenen dat je feitelijk te weinig premie betaalt.

Maar goed, die dagwaarde is dus precies de reden waarom een all risk vaak weinig zin heeft bij een auto die al aan het eind van zijn afschrijving zit.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven