Geld & Recht alle pijlers

Zus koopt huis van moeder

18-01-2019 19:54 191 berichten
Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen. Hier of onder relaties? Ik heb het hier geplaatst. Ik ben namelijk heel hard op zoek naar jullie
meningen en advies op het volgende:


1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.

Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.

Wat nu? Dolgraag jullie advies!
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 12:39
57.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wauw, dat is wel echt emotionele chantage. In haar scenario investeert ze het geld dat je moeder voor het huis krijgt, terug in het huis. En dan verkoopt zij het en is al het geld voor haar? Dat kan toch niet? Of wanneer dacht ze jullie je deel te geven?
Alle reacties Link kopieren
Jouw zus is gek. Jullie hebben allemaal even veel recht op een eventuele erfenis en zij naait de boel. Ze denkt alleen aan zichzelf. En dat huis moet gewoon getaxeerd worden en jullie hebben het recht om dat door te drukken.
Alle reacties Link kopieren
Dat je zus problemen heeft (met haar zelf, met het leven) moge duidelijk zijn. Maar dat hoeft niet ten koste van jullie te gaan.
Dingen die mij opvallen en ik vreemd vind;
- onder de marktwaarde willen kopen en later verkopen (met winst); deelt ze die winst dan ook met jullie. Ik denk van niet.
- waarom moet de verbouwing betaald worden van moeders geld, terwijl moeder formeel dan geen eigenaar meer zou zijn? Lijkt mij redelijk dat die kosten voor haar zelf zijn.

Ik zou proberen aan te sturen op een afspraak met een boekhouder oid die jullie haarfijn kan uitleggen wat wel en niet eerlijk is. En wat allemaal kan. Kopen ver onder de marktwaarde vaak mag belastingtechnisch vaak niet eens, wordt dan mogelijk als schenking gezien, met alle gevolgen van dien.
De bank of belastingdienst gaan niet akkoord als een huis binnen een familie onder marktwaarde verkocht wordt. ( Welke van de 2 ben ik kwijt)

Ik lees alleen niet waarom jullie denken dat jullie erfenis weg zou zijn. Als het huis verkocht is en je moeder overlijdt dan wordt dat via de notaris verdeeld.

Eerlijk gezegd proef ik weinig over jullie moeders welzijn of haar mening omtrent dit maar vooral ik-ik-ik en geld-geld-geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees alleen maar wat jullie willen. Wat wil je moeder zelf?
Dit is een situatie die niet goed kan aflopen.

Of het plannetje van je zus gaat niet door en dit neemt ze jullie eeuwig kwalijk.

Of het gaat zoals zij wil en jullie hebben het nakijken.

Ik zou voor het eerste scenario kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-01-2019 20:03
De bank of belastingdienst gaan niet akkoord als een huis binnen een familie onder marktwaarde verkocht wordt. ( Welke van de 2 ben ik kwijt)

Ik lees alleen niet waarom jullie denken dat jullie erfenis weg zou zijn. Als het huis verkocht is en je moeder overlijdt dan wordt dat via de notaris verdeeld.


Eerlijk gezegd proef ik weinig over jullie moeders welzijn of haar mening omtrent dit maar vooral ik-ik-ik en geld-geld-geld.
Nee dat geld is er dan niet meer want dat heeft zus dan gebruikt voor de verbouwing van het huis (althans, dat is haar plan)
Alle reacties Link kopieren
Neerhoeken
Damned if I don’t
Sophiever schreef:
18-01-2019 20:03

Ik lees alleen niet waarom jullie denken dat jullie erfenis weg zou zijn. Als het huis verkocht is en je moeder overlijdt dan wordt dat via de notaris verdeeld.
Omdat de zus bedacht heeft dat de moeder de opbrengst van de verkoop mag investeren in de verbouwing. Dus: huis weg en geld weg. Alles richting zus dus.
Prima geregeld toch? Dan is moeder tot het eind verzorgd. Misschien wordt ze wel 100.
Jullie moeder doet er verstandig aan haar geld voor zichzelf te bewaren. Je hebt er een notie van hoe duur een luxe verzorgingstehuis is. het zou jammer zijn als ze daar niet heen kan omdat ze niet genoeg geld meer heeft.
Ga naar een notaris voor een informatief gesprek over een eerlijke verdeling.
MinkeDeWit schreef:
18-01-2019 20:07
Prima geregeld toch? Dan is moeder tot het eind verzorgd. Misschien wordt ze wel 100.
Er staat dat haar zus dàt niet gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
En ik wil je nog meegeven; als een bepaalde verdeling of handeling niet goed voelt, ga er dan niet zomaar akkoord.
Ik heb een soortgelijk geval meegemaakt;
Familie wou het huis kopen, ook ver onder de marktwaarde want ‘meer kunnen we niet betalen, maar hee, dan blijft het huis wel in de familie, fijn gevoel is dat hé’.
Niet mee akkoord gegaan want het voelde niet goed. Uiteindelijk is het huis voor veel meer verkocht.
Maar het is gewoon emotionele chantage, niet meer en niet minder.
piepp wijzigde dit bericht op 18-01-2019 20:19
1.51% gewijzigd
lisa_ schreef:
18-01-2019 20:10
Er staat dat haar zus dàt niet gaat doen.
Je hebt gelijk. Dan nog denk ik dat moeder er nu wel voordeel aan kan hebben. Bij mijn voormalig schoonmoeder was er ook een broer die tot het eind toe thuis bleef wonen en het huis kocht. Daarvan kan hij nu zelf tot zijn 115e in een luxe bejaardentehuis wonen. De overige brussen hebben het ook niet slecht.
Tiana_76 schreef:
18-01-2019 20:07
Omdat de zus bedacht heeft dat de moeder de opbrengst van de verkoop mag investeren in de verbouwing. Dus: huis weg en geld weg. Alles richting zus dus.
Als moeder daarmee langer in haar huis kan wonen is dat misschien iets wat ze moeder moeten gunnen. Maar de belastingdienst heeft een max aan schenking van ouders aan kinderen. Misschien is via die weg wat te blokkeren.
Slimme zus, heeft het helemaal goed uitgedacht voor zichzelf.

Ik zou er niet in trappen, en niet akkoord geven. Maar als jullie moeder in haar krokodillentranen trapt, en het huis toch aan haar verkoopt, hebben jullie er niets over te vertellen.
Oh en voel je niet verantwoordelijk voor het welbevinden en de financiële welgesteldheid van je zus.

Jij hoeft haar niet gelukkig te maken of financieel te ondersteunen. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid, maar niet over jullie rug.
Sophiever schreef:
18-01-2019 20:14
Als moeder daarmee langer in haar huis kan wonen is dat misschien iets wat ze moeder moeten gunnen. Maar de belastingdienst heeft een max aan schenking van ouders aan kinderen. Misschien is via die weg wat te blokkeren.
Dat is niet de bedoeling geloof ik. Plan was om te verbouwen, dan moeder zodra ze ziek is richting verzorgingstehuis sturen, huis verkopen en zus laten cashen.
Het is wel jammer dat jij hier geen partij in bent. Als je moeder en zus dit zo regelen, staat hen dat vrij natuurlijk.
Andersom schreef:
18-01-2019 20:15
Oh en voel je niet verantwoordelijk voor het welbevinden en de financiële welgesteldheid van je zus.

Jij hoeft haar niet gelukkig te maken of financieel te ondersteunen. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid, maar niet over jullie rug.
Mee eens.
Tiana_76 schreef:
18-01-2019 20:16
Dat is niet de bedoeling geloof ik. Plan was om te verbouwen, dan moeder zodra ze ziek is richting verzorgingstehuis sturen, huis verkopen en zus laten cashen.
Zussen kunnen beide gemachtigde worden van een rekening of een en/of rekening nemen met moeder zodat ze uitgaven kunnen blokkeren.
Alle reacties Link kopieren
Leeft jullie vader nog? Als hij tijdens het huwelijk is overleden zit waarschijnlijk jullie kindsdeel grotendeels in dat huis. Dan kan moeder het niet eens verkopen en haar geld erin investeren zonder jullie toestemming al zou ze het willen...
Tiana_76 schreef:
18-01-2019 20:18
Het is wel jammer dat jij hier geen partij in bent. Als je moeder en zus dit zo regelen, staat hen dat vrij natuurlijk.

Dat zou toch eigenlijk niet moeten mogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven