Geld & Recht alle pijlers

Gas en licht vergelijkers onbetrouwbaar?

21-01-2019 13:49 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn energiecontract loopt binnenkort af, en ik ben aan het kijken en vergelijken of overstappen loont. Volgens elke vergelijker kan ik besparen als ik overstap.
Maar als ik de details bekijk, dan klopt dat helemaal niet. Ze gaan namelijk uit van een (flink) hóger gastarief dan mijn huidige leverancier (NLE - Ned. Energie Maatschappij) in werkelijkheid rekent en offreert voor het komende jaar/ de komende 3 jaar.
Soms komt NLE helemaal niet in de vergelijking voor, zodat het totaal onduidelijk is waar het verschil op gebaseerd zou zijn.

Zijn er meer mensen die dit soort dingen uitpluizen en die hetzelfde is opgevallen?
.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is alles goedkoper dan de Nederlandse energiemaatschappij. Die hanteren een asociaal bedrag aan vastrecht. Als je nu overstapt naar Nuon of Essent zit je al een stuk beter.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik begin vaak mijn vergelijking op zo'n site en vergelijk daarna de goedkoopste nog even op de site van de aanbieder zelf. Soms hanteren de maatschappijen verschillende tarieven per aanbieding. Ik zit dit jaar bij Nuon en heb niet voor het hoogte bedrag aan cashback gekozen die ik kon vinden omdat via die aanbieding de tarieven hoger waren. Ik denk echter niet dat de sites onbetrouwbaar zijn want ik heb ook al een paar keer kunnen overstappen met een betere aanbieding via hen dan rechtstreeks.
Ik kijk altijd op Independer en dat vind ik een prima site.
Je huidige tarieven ga je sowieso niet meer betalen als je contract afloopt.
Een vergelijking is gebaseerd op tarieven die gelden als je een nieuw contract afsluit.

Bij onafhankelijke vergelijkers moet je je verbruik invullen en op basis daarvan gaan vergelijken.
De basis voor het vergelijk is het tarief. Bedenk van te voren welke contractvorm je aan wil gaan.
Sue-Heck schreef:
21-01-2019 13:52
Sowieso is alles goedkoper dan de Nederlandse energiemaatschappij. Die hanteren een asociaal bedrag aan vastrecht. Als je nu overstapt naar Nuon of Essent zit je al een stuk beter.
vastrecht wordt bepaald door de netbeheerder, niet door de leverancier. Dus niet door de NLE.
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
21-01-2019 13:52
Sowieso is alles goedkoper dan de Nederlandse energiemaatschappij. Die hanteren een asociaal bedrag aan vastrecht. Als je nu overstapt naar Nuon of Essent zit je al een stuk beter.
Vastrecht is 6,99 per maand voor gas en 6,99 voor electra, Dat is toch niet veel ?
.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-01-2019 13:52
Ik kijk altijd op Independer en dat vind ik een prima site.
Dat dacht ik ook, daarom ben ik daar ook geweest.
Maar NLE komt helemaal niet voor in de vergelijking van Independer.
.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-01-2019 13:53
vastrecht wordt bepaald door de netbeheerder, niet door de leverancier. Dus niet door de NLE.
Deels door de netbeheerder, deels door de energiemaatschappij. Volgens mij.
.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-01-2019 13:53
vastrecht wordt bepaald door de netbeheerder, niet door de leverancier. Dus niet door de NLE.

Dat zijn de netbeheerskosten. Die staan vast, dat klopt.
Daarnaast is er ook een stukje “administratiekosten” deze zijn per leverancier verschillend.
Maar ja 6,99 pp is veel.
impala schreef:
21-01-2019 13:56
Deels door de netbeheerder, deels door de energiemaatschappij. Volgens mij.
Nee, de energiemaatschappij berekend het alleen aan jou en sluist dat bedrag door naar de netbeheerder. De netbeheerder bepaald het vastrecht. Het is een vergoeding voor het gebruik van het net en staat verder los van het energietarief van de energieleverancier.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-01-2019 13:53
Je huidige tarieven ga je sowieso niet meer betalen als je contract afloopt.
Een vergelijking is gebaseerd op tarieven die gelden als je een nieuw contract afsluit.

Bij onafhankelijke vergelijkers moet je je verbruik invullen en op basis daarvan gaan vergelijken.
De basis voor het vergelijk is het tarief. Bedenk van te voren welke contractvorm je aan wil gaan.
Daar ga ik ook vanuit, heb net bij NLE gevraagd wat de gasprijs is als ik daar blijf.
Voor 1 jaar is dat 72,4 cent. In de berekening van de laatste vergelijker (https://www.energieprijzenvergelijken.com) werd 75,5 cent gebruikt.
.
impala schreef:
21-01-2019 13:57
Daar ga ik ook vanuit, heb net bij NLE gevraagd wat de gasprijs is als ik daar blijf.
Voor 1 jaar is dat 72,4 cent. In de berekening van de laatste vergelijker (https://www.energieprijzenvergelijken.com) werd 75,5 cent gebruikt.
En welke contractvorm is de vergelijker op gebaseerd?
impala schreef:
21-01-2019 13:55
Dat dacht ik ook, daarom ben ik daar ook geweest.
Maar NLE komt helemaal niet voor in de vergelijking van Independer.

Nah, ik heb het even geprobeerd; bij mij komt NLE wel in de lijst voor. Wat voor opties heb jij aangevinkt?
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
21-01-2019 13:57
Daar ga ik ook vanuit, heb net bij NLE gevraagd wat de gasprijs is als ik daar blijf.
Voor 1 jaar is dat 72,4 cent. In de berekening van de laatste vergelijker (https://www.energieprijzenvergelijken.com) werd 75,5 cent gebruikt.
Kan kloppen, de ene leverancier heeft een hoger tarief en een lager vastrecht, de ander vs of beide hoog een een hoge welkomspremie.
Ligt een beetje aan je verbruik wat voordelig is voor je.
Feetje2018 schreef:
21-01-2019 14:00
Kan kloppen, de ene leverancier heeft een hoger tarief en een lager vastrecht, de ander vs of beide hoog een een hoge welkomspremie.
Ligt een beetje aan je verbruik wat voordelig is voor je.
Vastrecht wordt niet bepaald door de energieleverancier.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
21-01-2019 13:54
Vastrecht is 6,99 per maand voor gas en 6,99 voor electra, Dat is toch niet veel ?
Bij Nuon is dat dus €3,50 Electra €4,25 gas
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
21-01-2019 13:52
Sowieso is alles goedkoper dan de Nederlandse energiemaatschappij. Die hanteren een asociaal bedrag aan vastrecht. Als je nu overstapt naar Nuon of Essent zit je al een stuk beter.
De gasprijs van Nuon is volgens de vergelijkers een stuk hoger dan die van NLE. Heb net ook op de site van Nuon zelf gekeken, daar kom ik uit op 80 cent (met mijn postcode en verbruik). Dat is dus fors meer dan NLE.
.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-01-2019 14:00
En welke contractvorm is de vergelijker op gebaseerd?
Ik vergelijk steeds 1 jaar.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de contractprijzen zoals getoond (Nu afsluitbaar) wel betrouwbaar zijn.

De crux zit in de vergelijking met je huidige tarief. Die kunnen ze niet maken, want je exacte huidige tarief kennen ze niet. Ze roepen dus u bespaart xxxx bedrag (geschat huidig tarief minus goedkoopste afsluitbaar tarief). Dat is inderdaad discutabel.
En je kan je idd afvragen of ze wel alle aanbieders opnemen (volledigheid).

Wat ik doe is mijn huidige tarief vergelijken met de goedkoopste optie die mij aanspreekt. Als daar een groot verschil in zit stap ik over.
Zalmsnipper schreef:
21-01-2019 14:03
Ik denk dat de contractprijzen zoals getoond (Nu afsluitbaar) wel betrouwbaar zijn.

De crux zit in de vergelijking met je huidige tarief. Die kunnen ze niet maken, want je exacte huidige tarief kennen ze niet. Ze roepen dus u bespaart xxxx bedrag (geschat huidig tarief minus goedkoopste afsluitbaar tarief). Dat is inderdaad discutabel.
En je kan je idd afvragen of ze wel alle aanbieders opnemen (volledigheid).

Wat ik doe is mijn huidige tarief vergelijken met de goedkoopste optie die mij aanspreekt. Als daar een groot verschil in zit stap ik over.
Met je huidige tarief vergelijken is niet slim, want dat tarief ga je niet meer betalen, ook al blijf je bij je leverancier.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-01-2019 14:00
Nah, ik heb het even geprobeerd; bij mij komt NLE wel in de lijst voor. Wat voor opties heb jij aangevinkt?
Ik heb alle opties uitgezet. Behalve dan de dubbele meter, want die heb ik.
Ga het nog eens proberen...

OK:
Als ik opgeef dat ik bij NLE zit, dan komt hij niet in de lijst voor en ik kan ook niet zien welke tarieven ze gehanteerd hebben in de vergelijker.
Maar ik heb nu opgegeven dat ik nu géén leverancier heb, en dan komt NLE wel voor, met de juiste tarieven. Er zijn nu ook opeens 41 aanbieders in plaats van 35... Er staat wel bij:niet af te sluiten via Independer.
impala wijzigde dit bericht op 21-01-2019 14:13
47.71% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-01-2019 14:02
Vastrecht wordt niet bepaald door de energieleverancier.
Zoals ik in mijn vorige bericht zei. Er zijn verschillende soorten van vastrecht.
De ene is een stukje kosten voor je netbeheerder ( liander bijv) afhankelijk van je regio, die kan je ook niet kiezen en die tarieven staan vast worden door het netbeheerder bepaald.
Dan heb je nog stukje administratiekosten van de leverancier zelf. Noemen ze vaak ook vastrecht, dat kan wel per maatschappij verschillen en beslissen ze zelf
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
21-01-2019 14:03
De gasprijs van Nuon is volgens de vergelijkers een stuk hoger dan die van NLE. Heb net ook op de site van Nuon zelf gekeken, daar kom ik uit op 80 cent (met mijn postcode en verbruik). Dat is dus fors meer dan NLE.
Daarom moet je je verbruik bekijken. Als je een hoog verbruik hebt, kunnen de hogere vaste kosten wel uit, maar vaak is dit alleen maar aantrekkelijk voor bedrijven of zeer grote woningen.
Kijk ook naar cashback aanbiedingen
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
21-01-2019 14:08
Daarom moet je je verbruik bekijken. Als je een hoog verbruik hebt, kunnen de hogere vaste kosten wel uit, maar vaak is dit alleen maar aantrekkelijk voor bedrijven of zeer grote woningen.
Kijk ook naar cashback aanbiedingen
Ik weet het allemaal.
Dit soort dingen hoort de vergelijker voor je uit te rekenen. Ik weet mijn verbruik, dus dat zou precies moeten kunnen.
Maar dan moeten ze niet een hogere gasprijs gaan hanteren dan NLE daadwerkelijk in rekening gaat brengen, want dat springen de anderen er natuurlijk beter uit.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven