Geld & Recht alle pijlers

Geschil met aannemer, wie is er fout en hoe lossen we dit op

21-01-2019 19:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze verbouwing loopt op het eind. Nu zijn we bij het poetsen van de nieuw geplaatste kozijnen en ramen erachter gekomen dat er beschadigingen op de ramen zitten, zowel aan de randen als in het midden. Als de zon erop schijnt is het erg goed zichtbaar.
De aannemer zegt dat dit schade is van een schuurmachine. Wij doen het schuur en lakwerk zelf. We hebben nagevraagd aan onze vaders of zij daar met een schuurmachine zijn geweest. Dit is zeker niet het geval want het zijn gloednieuwe gegrondverfde kozijnen, klaar om afgelakt te worden. Maar ja... zij zeggen dit en wij zeggen dat wij die schade niet veroorzaakt hebben. Hoe lossen we dit nu op? We zitten nu te kijken met nieuwe ramen die eruit zien alsof Ze honderd jaar oud zijn maar die ons handenvol geld gekost hebben.
We zijn beiden verbaal niet zo sterk maar we willen ook niet zomaar dit laten.
Hoe kunnen we dit nou netjes aanpakken?
Als niemand het gedaan heeft, dan is het misschien een productiefout... dus terug naar de leverancier.
Alle reacties Link kopieren
Bel je rechtsbijstand.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Heb je bouwgarant afgesloten?
Alle reacties Link kopieren
Dit is waarom je pas moet beginnen met zelf klussen als er opgeleverd is door aannemer.
Schade zou kunnen zijn ontstaan door schuren, ook al heb je dat niet gedaan wordt het een welles nietes spelletje.

Ik zou toch weer in gesprek gaan met aannemer, zeker als de beschadigingen niet (alleen) vlak bij het kozijn zitten is schade door (alleen) schuren niet logisch.

Ramen beschadigen wel vaker. Die kan je polijsten. Dat zou de aannemer kunnen regelen. Of als echt alle beschadigingen direct langs het kozijn zitten, zou je dat zelf kunnen regelen als je het heel storend vindt. Is een stuk goedkoper dan nieuwe ruiten.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie het niet geïnspecteerd nadat het geplaatst is en voordat jullie zelf aan de slag gingen?
Alle reacties Link kopieren
Zijn de beschadigingen zo erg dat je je al die stress op de halt wilt halen ?
Maar de vaders hebben deze beschadigingen niet gezien tijdens het schilderen ?
Sorry dat ik het vraag: betreft het hier het glas of de profielen? Als er geschuurd is geworden (profielen) kunnen de zijkanten (glas) onbewust mee geraakt zijn. Maar als er in het midden van het GLAS ook duidelijk krassen zijn, dan heeft dat met schuren van profielen niks te maken.
Weet wel dat ook bij glas er een bepaalde marge afwijking mag zijn, dat noemt men binnen of buiten de tolerantiezone.
Maar laat eerst maar eens weten waar nu exact die krassen zijn te zien.
Alle reacties Link kopieren
In de OP staat ´zowel aan de randen als in het midden´.

Bel de rechtsbijstand. Of vereniging eigen huis. Of je gewone opstalverzekering, daar zit vaak glas bij in. Of wat je dan ook maar afsluit als je gaat (ver)bouwen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen rechtsbijstand en niet gecontroleerd. Echt heel stom achteraf. En ook niet bij stil gestaan dat het niet handig is tegelijk bezig te zijn. Het wordt nu een welles nietes verhaal en dat is heel lastig.
Verdomme, baal er echt van! Dom dat we het zo hebben laten lopen. we zagen eerder wel strepen maar de ruiten waren ook heel vies. Pas toen het er jiet vanaf ging viel het op.
We zullen geen poot hebben om op te staan vrees ik.

Ik had opgeZocht over glas polijsten maar dat was 200 euro per raam! Ik weet niet wat ons glas heeft gekost maar ergens stond in een tabelletje dat een nieuw raam goedkoper zou zijn. Maar komop! Het voelt vreselijk om nu nieuwe ramen te plaatsen, deze zijn splinternieuw en het geld is onderhand op.
Ik begrijp het standpunt van aannemer ook maar ergens voel ik me ook rot omdat hij een vlotte babbel heeft en wij niet. Hij kan zoveel zeggen... daarnaast zijn we ook nog afhankelijk van hem en willen we de relatie goedhouden.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
21-01-2019 20:13
Sorry dat ik het vraag: betreft het hier het glas of de profielen? Als er geschuurd is geworden (profielen) kunnen de zijkanten (glas) onbewust mee geraakt zijn. Maar als er in het midden van het GLAS ook duidelijk krassen zijn, dan heeft dat met schuren van profielen niks te maken.
Weet wel dat ook bij glas er een bepaalde marge afwijking mag zijn, dat noemt men binnen of buiten de tolerantiezone.
Maar laat eerst maar eens weten waar nu exact die krassen zijn te zien.
De krassen zijn zowel naast de houten profielen als bijna midden in het glas. Het zijn geen rechte krassen maar een soort wolkjes en die lopen dan in een streep. Op sommige ramen zie je het bijna niet. Echter op twee ramen en als de zon schijnt zie je echt heel veel beschadigingen. Heel zonde
Alle reacties Link kopieren
Die 200 euro per raam is als het om 1 raam gaat gok ik. Hoe meer ramen hoe goedkoper per raam. Het naar jullie rijden is het duurst.

Zeker als er ook in het midden schade zit kan je de aannemer melden, met een brief op hoge poten dat het zeer onwaarschijnlijk is dat die schade in het midden door schuren ontstaan is. Vraag een offerte voor polijsten en stel voor de kosten te delen of anders rechtzaak. Daar heeft ie ook geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
21-01-2019 20:37
De krassen zijn zowel naast de houten profielen als bijna midden in het glas. Het zijn geen rechte krassen maar een soort wolkjes en die lopen dan in een streep. Op sommige ramen zie je het bijna niet. Echter op twee ramen en als de zon schijnt zie je echt heel veel beschadigingen. Heel zonde

Zit het wel aan de buitenkant van het glas??

En heel veel beschadigingen... Ik zou die aannemer toch eens vragen waar hij dat glas vandaan heeft. Want én heel erg vies én zo beschadigd, dan klopt er toch iets niet. Zeg gewoon dat je contact wilt opnemen met de leverancier.
Dat is wel het minste.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als je geen rechtsbijstand hebt, kan je ook juridisch loket bellen en vragen wat de opties zijn.

Kijk op welke ramen het zit. (Alleen de ramen die door hem geleverd zijn? Alleen de ramen waarbij hij in de buurt gewerkt heeft? Bij welke ramen is je/de vader geweest?) Kijk of je een verband kan zien tussen: beschadigede ramen, zijn klussen en jullie eigen klussen.
Kijk ook of het binnen en/of buiten zit. Hoe meer informatie je hebt, hoe meer je kan achterhalen wat precies de oorzaak is geweest.

Indien nodig:
Voor het gesprek met de aannemer: zet je al je punten op papier. Ga stap gewijs door je verhaal heen en laat je niet van de kaart brengen wanneer hij met een argument komt. Laat je partner/ouder /vriend in de buurt blijven om bij te springen wanneer dit nodig is. Desnoods oefenen je van te voren met je partner hoe je het probeem aan gaat kaarten.
De deuren worden gegrond geleverd, waarom zou er dan nog iemand met een schuurmachine die deuren te lijf zijn gegaan? Klinkt niet logisch. Ik zou eerst eens even voet bij stuk houden en de aannemer dit laten fixen.
Druppeltjeswater schreef:
21-01-2019 20:37
De krassen zijn zowel naast de houten profielen als bijna midden in het glas. Het zijn geen rechte krassen maar een soort wolkjes en die lopen dan in een streep. Op sommige ramen zie je het bijna niet. Echter op twee ramen en als de zon schijnt zie je echt heel veel beschadigingen. Heel zonde
Laat dan die twee ramen polijsten en bespaar je de kopzorgen, want als de aannemer geen fout toegeeft kan dit een zaak van lange adem worden.
Misschien is het zelfs goedkoper om het glas te laten vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het hele bedrag al betaald? Het is gebruikelijk om een percentage na oplevering te betalen, juist voor als je tegen dit soort zaken aanloopt.
Meestal 10 % van het totaalbedrag.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een pittige brief schrijven en hem officieel aansprakelijk stellen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Nee we hebben nog niet alles betaald en dat doen we ook niet voordat alles is opgeleverd.

Zijn zakenpartner heeft de fotos bekeken en zegt ook dat het overduidelijk van het schuren is. Dat er daar niet geschuurd is omdat a niet nodig en b wie schuurt er in het midden van het raam? Daar hebben ze geen boodschap aan. Hij zegt dat we het bij onze inboedel moeten indienen.
Het lijkt me sterk dat dat vergoed wordt en als we dat doen plegen we fraude en daarbij heb ik dan het gevoel dat we toegeven en schuld bekennen ofzo.
We zijn niet gewend om pittige gesprekken te voeren of brieven te sturen.
Wat schrijf je dan?
Als de aannemer niet voor een open gesprek vatbaar is, neem je contact met de fabrikant van het glas. Hingen er geen stickers op dat glas toen het bij jullie is geleverd geworden? Op die manier kom je hogerop en niet meer afhankelijk van jullie aannemer. Ik begrijp ook niet dat, als die man zo vindt dat hij recht in zijn schoenen staat, hij zoiets zelf niet voorstelt.

Goed dat jullie nog niet alles hebben betaald. En! niet te snel bang zijn he, het is niet omdat iemand het goed kan uitleggen dat ie recht in zijn schoenen staat. Ook niet bang zijn om die man aangetekend in gebreke te stellen. Natuurlijk dat hij niet gaat toegeven dat hij in fout is.


Mijn man heeft jaren in ramen- en deurenbranche gewerkt. (fabrikant) Die is dikwijls genoeg ter plaatste bij mensen moeten gaan om onafhankelijk tussenpersoon te zijn. En er zijn echte cowboys op de markt, wees daar maar zeker van.

Ik zeg niet dat jullie schuldig of onschuldig zijn, maar in jullie schulp kruipen lost ook niks op. En ik vraag me af waarom jullie in het midden van een raam zouden moeten schuren!
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
21-01-2019 22:38
Nee we hebben nog niet alles betaald en dat doen we ook niet voordat alles is opgeleverd.

Zijn zakenpartner heeft de fotos bekeken en zegt ook dat het overduidelijk van het schuren is. Dat er daar niet geschuurd is omdat a niet nodig en b wie schuurt er in het midden van het raam? Daar hebben ze geen boodschap aan. Hij zegt dat we het bij onze inboedel moeten indienen.
Het lijkt me sterk dat dat vergoed wordt en als we dat doen plegen we fraude en daarbij heb ik dan het gevoel dat we toegeven en schuld bekennen ofzo.
We zijn niet gewend om pittige gesprekken te voeren of brieven te sturen.
Wat schrijf je dan?

Slinger je google even aan met als zoektekst voorbeeldbrief geschil aannnemer. Ofzo.
Je kunt ook contact opnemen met het juridisch loket, die kunnen je daar ook wel aan helpen.

Je hoeft geen pittig gesprek te voeren, je hoeft alleen maar voet bij stuk te houden. Je kunt ook heel lief en aardig zeggen; Schuren? Dan had ik moeten reclameren over de slechte kozijnen....

Want dát schijnen jullie en je aannemer te vergeten. Je betaalt voor fatsoenlijke kozijnen, dus waarom zou je schuren. En als je dat wel had moeten doen had je daar wel over geklaagd, want dat was niet correct geweest.

Dus laat dat je uitgangspunt zijn. En vooral; houd voet bij stuk. Laat het erop aankomen. Je hebt nog niet alles betaald, dus straks krijg je een eindafrekening. Doorgaans geldt `wie eist, bewijst´. Dus draai de rollen om, die twee ramen moeten vervangen worden, als jou dat 300 euro gaat kosten houd je die gewoon in op de rekening. Dan moeten zij bewijzen dat ze recht hebben op dat geld.
Dan stuur je dus ook een keurige brief; Wij hebben geconstateerd.... mag vervangen... binnen zoveel maanden na dagtekening.

En praat niet alleen met ze. Zorg gewoon voor een evalutatiegesprek waar de vaders bij zijn.

En tot slot; je gaat er vast iets voor hangen. Pick your battles. De ramen waar het echt erg is, die moeten uiteraard vervangen worden. Maar de ramen waar je echt iets voorhangt ivm privacy, die storen je later toch niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je de krassen omschrijft, klinkt het wel als van het schuren.
Je geeft aan dat het lak en schuurwerk door jullie zelf is gedaan. Hiermee stel je dat er wel geschuurd is.
Krassen door schuren zijn heel typisch en haal je er makkelijk uit.
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
22-01-2019 08:57
Zoals je de krassen omschrijft, klinkt het wel als van het schuren.
Je geeft aan dat het lak en schuurwerk door jullie zelf is gedaan. Hiermee stel je dat er wel geschuurd is.
Krassen door schuren zijn heel typisch en haal je er makkelijk uit.
Inderdaad, het klinkt echt als schuurplekken. En je geeft aan dat de kozijnen gegrond waren, maar dan moest er toch nog steeds opgeschuurd worden voor het aflakken?
Alle reacties Link kopieren
Nee er is niet geschuurd, alleen afgenomen met st marc en daarna afgelakt. Er is op andere plekken wel geschuurd zoals de deurkozijnen en deuren. Maar die staan meters van de ramen af.

Het zal er wellicht uitzien als schuurkrassen dus daarom gaan ze ervan uit maar wellicht lijkt het erop en komt het door iets anders.

We gaan nog een keer in gesprek en de contactopnemen met de glasfabrikant.

Dank voor jullie input.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven