Geld & Recht alle pijlers

Huis aan huis: acceptgiro voor kerkbijdrage

22-01-2019 14:22 92 berichten
*Geld en recht? Of actueel? Of overig? Modjes, als-ie ergens anders moet dat verplaats hem gerust!*

- - - - - - - - - - -

Gewoon, om even te weten of het heel raar is dat ik dit raar vind.

Zojuist ontvingen wij, zoals elk jaar in januari, ongeaddresseerd een acceptgiro in de brievenbus met begeleidend schrijven, voor de kerkbijdrage van 2019. Wij zijn niet gelovig, niet religieus, hebben nog nooit voet gezet in de kerk in dit dorp. Het is bovendien geen uitgesproken kerkelijk dorp, in tegendeel zelfs, ik denk dat de meerderheid van de inwoners niet religieus is.

Waarom dan die acceptgiro huis aan huis in de bus? Ik heb nota bene een nee-nee-sticker. Brief erbij, met tabel met welk bedrag je moet overmaken (gezin: €110), tamelijk dwingend geformuleerd. Als je slecht nederlands kunt of laaggeletterd bent zou je het zomaar als iets verplichts opvatten.

Stel je nou voor hè, dat er ook een moskee in t dorp zou zitten. Ik denk dat de wereld te klein zou zijn als die huis aan huis een acceptgiro in de bus zouden duwen. Of als de carnavalsvereniging ineens ging beweren dat elke inwoner geacht wordt een bijdrage te doen. Zou ik ook allemaal niet van gediend zijn. Betaal voor je eigen hobby en ga niet bij anderen bedelen.

Ik vind dit dus niet normaal en neem er aanstoot aan. Stuur die brief toch gewoon geaddresseerd naar je kerkleden (ik mag toch hopen dat je weet wie er lid is van je club), niet anoniem naar elke inwoner. Ik wil eigenlijk een boze brief sturen dat ik hier niet van gediend ben. Mijn man zegt dat ik me niet moet aanstellen, brief in de papierbak en klaar.

Krijgen jullie ook deze acceptgiro's in de bus? En wat vind je ervan?

AANVULLING: het is echt volledig ongeaddresseerd. Geen naam, geen adres (dus ook niet voor vorige bewoners), zélfs geen 'aan de bewoners van dit adres'. Wordt huis-aan-huis verspreid.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 22-01-2019 15:23
5.47% gewijzigd
Misschien ben je ooit gedoopt en dan sta je ingeschreven (landelijk) bij de kerk.
Je kan je laten uitschrijven. Sinds ik dat heb gedaan geen acceptgiro's meer.
Alle reacties Link kopieren
Nee nog nooit van gehoord.
Zelfs als ingeschreven katholiek krijg ik die niet, bijdrage doe ik wel bij de schaarse keren dat ik naar de kerk toe ga.
Alle reacties Link kopieren
Als je RK bent, ben je automatisch lid.
En nee, gelukkig krijg ik dat soort acceptgiro's niet. Ik zou ze ook bij het oud papier gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de acceptgiro ook elk jaar, gaat gewoon de papierbak in.
Overigens komt hier de carnavalsvereniging huis aan huis collecteren.
Net als de plaatselijke harmonie, scouting,enz.
Ik kan mij er niet druk om maken, hoort gewoon bij het wonen in een dorp.
Wij hebben vorige week ook weer zo’n brief gehad. Ik gooi hem zo de papierbak in. Wij staan niet ingeschreven bij de kerk, zat gewoon tussen reclamedrukwerk.
Ik krijg het niet en zou het gewoon in de prullenbak gooien.

Ik stoor mij meer aan de postcodeloterij, waar ik in 10 jaar nog nooit aan mee heb gedaan. Waarom nemen zij mijn nee sticker niet serieus?

Ik heb trouwens ook wel eens acceptgiro’s voor de dieren ambulance enzo gekregen, daar doe ik gewoon niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Misschien waren de vorige bewoners lid van deze kerk?
Ik zou de kerk bellen en zeggen dat je graag uit hun adressendatabase verwijderd wilt worden.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga al een jaar of 25 niet meer naar de kerk, maar ben gedoopt en krijg er daarom ook elk jaar een. Ongeadresseerd, maar wel keurig met mijn (meisjes)naam erop. Verhuizen heeft niet geholpen (binnen hetzelfde dorp), ze weten me weer te vinden. Ik vind het ergens wel grappig , het stoort me niet, maar ik vind het wel bijzonder. Hij gaat elk jaar de prullenbak in.
Alle reacties Link kopieren
Stellafietst schreef:
22-01-2019 14:30
Misschien waren de vorige bewoners lid van deze kerk?
Ik zou de kerk bellen en zeggen dat je graag uit hun adressendatabase verwijderd wilt worden.
yep dit.
Als de brief ongeadresseerd is en je hebt een nee/nee sticker, dan lijkt het me dat je ergens een klacht kunt indienen.
Alle reacties Link kopieren
Welke plaats is dat dan, als je het wilt zeggen? Zo niet dan snap ik dat!
En welk kerkgenootschap?
Ik kreeg die dingen vroeger ook, ben kerkelijk opgevoed. Dat stond toen ook nog bij de Burgelijke Stand genoteerd en dan gaven ze een verhuizing door aan het plaatselijke kerkgenootschap. Dat mag geloof ik nu niet meer.
Op een gegeven moment officieel opgezegd en daarna ook nooit meer iets gekregen. Huis-aan-huis lijkt me onwaarschijnlijk... tenzij misschien in de bible-belt. Maar waarschijnlijker is dat je adres toch nog ergens op een lijst staat.
The owls are not what they seem
Ik krijg het niet en vindt het ook heel vreemd. Het is een vorm van reclame en jij hebt zo'n sticker dus...
Alle reacties Link kopieren
als je ingeschreven staat bij een RK kerk of protestantse kerk (gaat automatisch via de gemeente als je ooit gedoopt bent geweest_), dan kan je dit krijgen.

Ik zou even bij gemeente checken waar je ingeschreven staat en dan uitschrijven. Klaar
poldervrouw schreef:
22-01-2019 14:46
als je ingeschreven staat bij een RK kerk of protestantse kerk (gaat automatisch via de gemeente als je ooit gedoopt bent geweest_), dan kan je dit krijgen.

Ik zou even bij gemeente checken waar je ingeschreven staat en dan uitschrijven. Klaar
Nou nee dus, huis-aan-huis verspreid. Ik ben uitgeschreven en ik woon ook niet in de bible-belt.
Wel in een omgeving waarin men van oudsher katholiek was.
Alle reacties Link kopieren
Huis aan huis terwijl je een nee-nee sticker hebt? Dat is wel heel asociaal, daar zou ik over klagen.

Met naam, dan is het inderdaad gewoon rondgebracht door een vrijwilliger van de kerk, en sta je ergens ingeschreven. Sommige kerken krijgen dat door vanuit de gemeentelijke administratie (samen met pensioenfondsen, verzekeraars, de rdw, en nog heel wat clubs die je geen adreswijziging hoeft te sturen). Als je lid-af wil worden moet je ze gewoon even mailen/bellen/schrijven. Dat is handiger dan aan de gemeente doorgeven dat ze je adres niet mogen doorgeven, want daarmee krijg je wel geen post meer, maar ben je nog steeds lid.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op de bible-belt en ontvang deze kerkbalans brieven niet. Ik denk dat de meeste kerken op de bible belt genoeg geld ophalen bij hun leden dat ze niet verder hoeven te "bedelen".
Alle reacties Link kopieren
Ongeadresseerd is als er helemaal geen adres op staat. Als er staat aan de bewoners van en daaronder het adres dan is het niet ongeadresseerd en dat wordt wel gewoon bezorgd. Ook als er een nee-sticker op de brievenbus zit. Hier ook een dorp en werkelijk waar nog nooit ongevraagd een acceptgiro gezien voor wat dan ook.
Ik zou er wel even een telefoontje aan wagen. Acceptgiro's zijn niet gratis, die moet je ergens bestellen en dat is niet goedkoop. Mijn ouders hadden vroeger een eigen zaak en destijds was een acceptgiro heel gebruikelijk. Maar ik weet nog dat als er weer een doos moest komen dat mijn moeder dan weer verzuchtte dat die dingen zo duur waren.
Ik krijg ook altijd van die acceptgiro's met een brief. Inderdaad erg dwingend en zelfs smekend. Gaan linea recta de papierbak in. Ga er niet eens moeite voor doen om me uit te laten schrijven.
Hier is het echt ongeaddresseerd in een blanco envelop. Ook geen 'aan de bewoners van dit adres' ofzoets, gewoon blanco, huis-aan-huis.

Wij zijn allebei uitgeschreven dus daar kan het ook niet aan liggen.

Blij dat ik niet de enige ben die het stom vindt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook elk jaar maar dan voor het weekblad kerk en leven. Maar ik krijg van vanalles ongadresserde enveloppen. Meestal doe ik ze zelfs niet open. Je man heeft gelijk, je overdrijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral stom dat ze je NEE-sticker gewoon negeren. Ik zou er waarschijnlijk wel een briefje aan wagen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
22-01-2019 15:21
Ik vind het vooral stom dat ze je NEE-sticker gewoon negeren. Ik zou er waarschijnlijk wel een briefje aan wagen eigenlijk.
Zo'n nee sticker wordt helaas vaak genegeerd. Ook met reclamefolders. Of ze vangen het op door aan "de bewoners van" gevolgd door een adres.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je overdrijft hoor. Maar is het echt huis-aan-huis, in de zin dat al je buren het ook krijgen? Of doet iemand van de gemeente ze (weliswaar ongeadresseerd) in de bussen van mensen die op zijn/haar lijst staan? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel geld besteden aan dure acceptgiro's die waarschijnlijk in 90% van de huishoudens weggegooid worden.

Ik heb destijds dus wel actie ondernomen om die dingen niet meer te krijgen. Ik wil niet geregistreerd staan bij een club waar ik niks (meer) mee heb. En t is nog beter voor het milieu ook, hoeven ze weer een acceptgiro, brief en envelop minder te printen.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Als het echt huis-aan-huis is, aan alle mensen in de straat, zou ik de kerk er onmiddelijk op aanspreken. Dat is dan inderdaad niet normaal.

Maar misschien zijn jullie uitgeschreven, maar hebben ze het niet goed doorgevoerd, of staat er ergens een lid met een verkeerd adres. Ook dat zou allemaal vreemd zijn; ik zou een geadresseerde brief verwachten. Maar het is de kerk en niet iedereen weet hoe je een adressenbestand aan Microsoft Word knoopt met een template brief....

Toch FF bellen, als ik jou was. Ik denk zelfs dat het wettelijk niet mag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven