Geld & Recht alle pijlers

Bankbeslag na eindvonnis

22-01-2019 16:41 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
I
meyaandra wijzigde dit bericht op 28-12-2019 21:30
Reden: .
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weten zij wel dat er beslag wordt gedaan op hun rekening?
Alle reacties Link kopieren
Dat weet ik niet. Ik heb geen contact met die mensen en ik weet niet wat zij gelezen hebben in het eindvonnis of wat de deurwaarder heeft gezegd.

Ik wet ook niet of het verplicht is dat bankbeslag wordt aangekondigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat de deurwaarder dit vaker gedaan heeft. Ik snap dat je het graag wilt weten, kun je met je vragen niet bij iemand terecht die jou helpt bij dit traject?
Alle reacties Link kopieren
Vraag het de deurwaarder. Die werkt voor jou.
Even Googlen, vind je dit bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend TO. Ik hoop dat je snel je geld krijgt.
Ja, deurwaarde bellen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bankbeslag betekent niet alleen dat er beslag wordt gelegd op dat wat er op dat moment op staat, maar ook op alles wat er verder nog binnenkomt totdat de schuld is ingelost. Van het salaris krijgt men slechts een klein deel (90% van het minimum) voor levensonderhoud en de rest gaat naar de aflossing van de schuld.

Aangepast wegens onzin; verwarring met loonbeslag.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 22-01-2019 17:20
8.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bank beslag wordt niet vooraf aangekondigd maar het betreft wel een moment opname: het beslag raakt enkel het saldo wat er op dat moment is.

De vraag is echter of je verwacht dat er een leuk saldo bestaat, zijn het mensen met vele schulden dan is dat veelal niet het geval en zullen ze daarnaast mogelijk zo slim zijn om te zorgen dat het saldo altijd laag blijft.

Bij een bedrijf beslag laten leggen op de dag voordat de salarissen gestort worden is in de praktijk wel een heel goed pressie middel, bij particulieren werkt dat ook wel een beetje zo: beslag leggen als het salaris net gestort is bijvoorbeeld
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-01-2019 17:11
Bankbeslag betekent niet alleen dat er beslag wordt gelegd op dat wat er op dat moment op staat, maar ook op alles wat er verder nog binnenkomt totdat de schuld is ingelost. Van het salaris krijgt men slechts een klein deel (90% van het minimum) voor levensonderhoud en de rest gaat naar de aflossing van de schuld.
onzin! je haalt dingen door elkaar, wat jij bedoelt is loonbeslag. Dat vind ik overigens bij particulieren over het algemeen doeltreffender dan bankbeslag.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
22-01-2019 17:14
onzin! je haalt dingen door elkaar, wat jij bedoelt is loonbeslag. Dat vind ik overigens bij particulieren over het algemeen doeltreffender dan bankbeslag.
I stand corrected! Je hebt helemaal gelijk! Excuus.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
22-01-2019 17:14
onzin! je haalt dingen door elkaar, wat jij bedoelt is loonbeslag. Dat vind ik overigens bij particulieren over het algemeen doeltreffender dan bankbeslag.
Als ik het goed begrijp uit de link, wordt bankbeslag pas gelegd nadat loonbeslag is gelegd. Het zal vast om een flink bedrag gaan, dus pakt de deurwaarder alles wat er te halen valt.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
22-01-2019 17:22
Als ik het goed begrijp uit de link, wordt bankbeslag pas gelegd nadat loonbeslag is gelegd. Het zal vast om een flink bedrag gaan, dus pakt de deurwaarder alles wat er te halen valt.
dat las ik ook maar volgens mij is dat geen verplichting maar wel de meest logische weg.

Bij sommige mensen (zelfstandig ondernemer bijvoorbeeld) kan er echter geen loon beslag gelegd worden, ook zijn er mensen waarvan geen inkomen bekend is ( mmm... iets met zwart werk enzo) of is er om een andere reden geen inkomen uit loon ( of uitkering)
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
22-01-2019 17:22
Als ik het goed begrijp uit de link, wordt bankbeslag pas gelegd nadat loonbeslag is gelegd. Het zal vast om een flink bedrag gaan, dus pakt de deurwaarder alles wat er te halen valt.
Er staat “vaak”, daaruit volgt dat het geen (wettelijke) regel is, maar wel meest voorkomende praktijk. Dus ja, meestal wel, maar niet altijd.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
En kan het niet zo simpel zijn dat zij hun rekening snel even leeghalen voordat het bankbeslag plaatsvindt?
Dat er beslag wordt gelegd op de bankrekening wil niet zeggen dat je dan alleen maar krijgt wat er op dat moment op de rekening staat. De rest van de vordering blijft wel staan. Het is vooral een middel om extra druk uit te oefenen.

De bank een verklaring afleggen aan de deurwaarder, waarin de bank aangeeft wat het saldo op de rekening was op het moment van het beslag. Dat bedrag zal vervolgens worden overgemaakt naar de deurwaarder, om daarmee (een deel van) de schuld af te betalen. Dat wil dus niet zeggen dat de rest van de schuld komt te vervallen. [edit: de realiteit is helaas wel dat als iemand het zover laat komen dat er beslag op de bankrekening gelegd moet worden, dat het meestal geen goed teken is van de financiële situatie of de bereidwilligheid tot betalen van de schuldenaar]

Gelukkig geen ervaring mee (van beide kanten).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij een deurwaarder gewerkt. Bankbeslag wordt niet op het moment zelf aangekondigd. Wel is een schuldenaar van te voren al middels brieven e.d. geinformeerd wat er kan gebeuren als men niet betaalt. In theorie kan hij/zij dus weten dat er beslag gelegd gaat worden. Dus ja, iemand kan zijn bankrekening leeghalen en al het geld in een ouwe sok stoppen (in theorie).

Bankbeslag is een momentopname. De deurwaarder legt bijvoorbeeld bankbeslag op 22 januari om 13 uur. Als er dan niets opstaat en om 13.05 uur komt er 10.000 euro binnen, dan heb je pech. Overigens is bankbeslag de afgelopen jaren onderwerp van discussie en sommige deurwaarders voeren het liever niet meer uit. Sowieso is het 1 van de laatste beslagen die een deurwaarder normaliter legt, omdat het veel impact kan hebben.

Stel dat er 15.000 euro onder het bankbeslag valt en de schuldenaar kan aantonen dat hij nu zijn vaste lasten niet meer kan betalen, dan is een deurwaarder niet verplicht om mee te werken en een deel terug te geven, maar de KBVG vindt daar wel wat van, dus in de praktijk zal er dan een gedeelte worden teruggegeven.

Bankbeslag wordt meestal op de 25e van de maand gelegd, als de meeste mensen hun salaris ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden ben ik dit topic gestart.

De deurwaarder gaat nu pas definitief over op bankbeslag, nu de schuldenaars niet aan hun uiterste betaaldatum hebben voldaan.

Mijn vraag: stel dat er op het moment van innen maar een klein bedrag op de rekening staat? Komt de rest van de schuld dan te vervallen? Of hoe gaat dat dan?

Van mijn deurwaarder krijg ik zeer minimale informatie en Google geeft meer verhalen vanuit het standpunt van de schuldenaar.
Meyaandra schreef:
19-03-2019 12:31
Enige tijd geleden ben ik dit topic gestart.

De deurwaarder gaat nu pas definitief over op bankbeslag, nu de schuldenaars niet aan hun uiterste betaaldatum hebben voldaan.

Mijn vraag: stel dat er op het moment van innen maar een klein bedrag op de rekening staat? Komt de rest van de schuld dan te vervallen? Of hoe gaat dat dan?

Van mijn deurwaarder krijg ik zeer minimale informatie en Google geeft meer verhalen vanuit het standpunt van de schuldenaar.
Haha, nee natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta altijd aan de zijde van de schuldenaar.
Dan is je schuld alleen iets minder geworden. De rest is er nog steeds.

Reken je niet rijk. Kijk even als voorbeeld naar je eigen lopende rekening en hoeveel geld daar op welk moment op staat. En dan kan de schuldenaar dus ook nog ten minste de beslagvrije voet, (is in elk geval 1000 euro) terughalen.

Waarom kiezen jullie niet voor loon/uitkeringsbeslag? Als er al beslag op ligt daar, dan wordt dit helemaal een lastige kwestie. Van een kale kip kun je niet plukken namelijk. Of is hij/zij ondernemer waardoor deze manier van beslag niet kan?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Meyaandra schreef:
19-03-2019 12:31
Enige tijd geleden ben ik dit topic gestart.

De deurwaarder gaat nu pas definitief over op bankbeslag, nu de schuldenaars niet aan hun uiterste betaaldatum hebben voldaan.

Mijn vraag: stel dat er op het moment van innen maar een klein bedrag op de rekening staat? Komt de rest van de schuld dan te vervallen? Of hoe gaat dat dan?

Van mijn deurwaarder krijg ik zeer minimale informatie en Google geeft meer verhalen vanuit het standpunt van de schuldenaar.
nee, de schuld blijft bestaan
Ik wil je niet bang maken
mijn persoonlijke ervaring (gelukkig maar één maal meegemaakt)

klant had een schuld bij me van 600 gulden
elke keer smoesjes tot ik het zat was
deurwaarder ingeschakeld (moest ik zelf betalen)
rechtszaak werd ik in het gelijk gesteld
en zie je geld maar eens te halen...weer de deurwaarder voor beslagleggingen (moest ik zelf betalen)
klant laat zich vrolijk failliet verklaren.
eindresultaat oorspronkelijke schuld + kosten: ruim 3000 gulden
na 2 jaar een brief van de aangestelde curator in het faillissement
of ik akkoord zou gaan met 6 maal een maandelijkse betaling van 25 gulden
om verdere ergernis tegen te gaan heb ik het geld laten storten naar een goed doel.

dus let op: laat je goed informeren of het kost je nog veel meer geld!
de deurwaarder en een eventuele curator krijgen hun geld toch wel.
ouwewijsneus schreef:
19-03-2019 14:25
Ik wil je niet bang maken
mijn persoonlijke ervaring (gelukkig maar één maal meegemaakt)

klant had een schuld bij me van 600 gulden
elke keer smoesjes tot ik het zat was
deurwaarder ingeschakeld (moest ik zelf betalen)
rechtszaak werd ik in het gelijk gesteld
en zie je geld maar eens te halen...weer de deurwaarder voor beslagleggingen (moest ik zelf betalen)
klant laat zich vrolijk failliet verklaren.
eindresultaat oorspronkelijke schuld + kosten: ruim 3000 gulden
na 2 jaar een brief van de aangestelde curator in het faillissement
of ik akkoord zou gaan met 6 maal een maandelijkse betaling van 25 gulden
om verdere ergernis tegen te gaan heb ik het geld laten storten naar een goed doel.

dus let op: laat je goed informeren of het kost je nog veel meer geld!
de deurwaarder en een eventuele curator krijgen hun geld toch wel.
Ik ken ook de andere kant van dit systeem. Wat heel vaak bij mensen met schulden gebeurt, is dat deze razendsnel oplopen door allerlei incasso- en invorderingskosten. Jouw voorbeeld is ook best extreem: van 600 naar 3000 euro. Iemand die geen 600 euro kan betalen, kan zeker geen 3000 euro betalen. Schuldsanering is de enige manier om deze mensen een doorstart te geven, anders staat hun hele leven in het teken van schulden die ze toch nooit kunnen betalen en die nogal verlammend werken.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-01-2019 17:11
Bankbeslag betekent niet alleen dat er beslag wordt gelegd op dat wat er op dat moment op staat, maar ook op alles wat er verder nog binnenkomt totdat de schuld is ingelost. Van het salaris krijgt men slechts een klein deel (90% van het minimum) voor levensonderhoud en de rest gaat naar de aflossing van de schuld.

Aangepast wegens onzin; verwarring met loonbeslag.



:rofl:
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Misschien hoopt die deurwaarder dat de verkoopsom van het huisnog op de rekening van de verkoper staat?

Hoe zit het eigenlijk: hoe weet de deurwaarder op welke rekening hij (het best) beslag legt? Weet iemand dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven