Geld & Recht alle pijlers

Minuren over plusuren voor minuren

22-01-2019 16:49 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Ik heb de volgende situatie bij de hand. Ik werk bij een baas waarbij er een gedeelte van het jaar weinig werkaanbod is. Mijn baas wil me dus bovenop mijn betaalde werk (50%) 2 uur extra onbetaald laten werken zodat ik plusuren opbouw voor de verwachte betaalde minuren.

Maar, nu gaat mijn baas over die afspraak ook minuren berekenen, mag dat? Mij lijkt het een catch-22, maar wellicht snap ik het gewoon niet goed.
anoniem_381848 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 02:22
0.34% gewijzigd
Dus stel je contract is iedere dag 6 uur werken, je baas stelt voor dat je 2 dagen 7 uur werkt zodat je plusuren opbouwt, maar als jij nu een vrije dag neemt op zo'n dag dan gaan er 7 uren van je vakantietegoed af? Begrijp ik dat zo goed?
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet als overwerk betaald krijgen en een flexibeler contract?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg van tevoren een berekening over wat ik moet werken, en daar trekken ze mijn vakantie en verlof vanaf. Alleen gaan ze uit van van 50%+2 voor 52 weken. Van te voren worden daar mijn 38 geroosterde weken vanaf gehaald. Mijn issue is dat ik voor 1000 uur betaald wordt, en dus 14 weken heb waarin ik niet weet hoeveel ik werk. De minuren daarover zijn dan (50%+2)*14. Kan ik überhaupt minuren opbouwen over onbetaalde uren?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
22-01-2019 17:02
Waarom niet als overwerk betaald krijgen en een flexibeler contract?
Omdat ik geen declaratiecontract bovenop mijn vaste uren mag (zeggen ze). En gezien de 14 roostervrije weken wil ik wel inkomenszekerheid
anoniem_381848 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 17:09
12.90% gewijzigd
Marana-- schreef:
22-01-2019 16:55
Dus stel je contract is iedere dag 6 uur werken, je baas stelt voor dat je 2 dagen 7 uur werkt zodat je plusuren opbouwt, maar als jij nu een vrije dag neemt op zo'n dag dan gaan er 7 uren van je vakantietegoed af? Begrijp ik dat zo goed?
En dat lijkt me niet oke inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze al voorgelegd dat ik twv duizend uur betaald wordt, en dat ik daarover dus een "urenschuld" opbouw maar dat werd van tafel geveegd.
anoniem_381848 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 17:44
20.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
als ik het goed begrijp tellen ze er het hele jaar 2 uur bij op en trekken die er dan in de periode dat er minder werk is weer vanaf, dat is opzich logisch.
Alleen vind deze methode sowieso ingewikkeld. Wij werken via een jaarurensystematiek. Wat inhoud dat je bv 1000 uur moet werken over het jaar verdeeld. Werk je in een bepaalde periode meer dan kan je in een andere periode minder werken. Het salaris blijft over 12 maanden gelijk. We hebben ook een medewerker die van lange vakanties houdt. Die heeft een 60% contract, maar werkt regelmatig een periode fulltime en daarna weer een paar weken niet om te kunnen reizen.
Alle reacties Link kopieren
dat snap ik, maar zij berekenen mijn minuren over de tijd die ik alvast in het voren werk om minuren in roostvrije perioden op te vangen en behandelen het in dat opzicht als een contract voor 50%+2 uur. Ik krijg echter betaald over 50%. De twee uur die ik extra werk per week tellen ze dus bij mijn urenschuld op.
Alle reacties Link kopieren
Je verhaal is me niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp, dan stelt jouw werkgever voor om 2 uur extra te werken, die je opspaart en in rustigere tijden weer opneemt. Als je een heel jaar werkt dan gaat dat om 2 uur x 52 weken = 104 uur. Als je vrij neemt, dan bouw je die extra uren niet op, dus moeten die 104 meeruren daarvoor gecorrigeerd worden. Stel je werkt 1 week niet, dan werk je 51x2 uur extra, dus 102 meeruren i.p.v. 104 uur. De “meeruren” worden dan dus idd verminderd met de 2 uur die je in die week niet aan meeruren opbouwt. Als jouw werkgever zo redeneert, dan klopt het volgens mij wel.
Ik denk ook dat het is wat Nummer*Zoveel schrijft en dat is best eerlijk. De uren die je niet die week extra werkt moeten op een ander moment wel gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Sorry geen zinnige bijdrage behalve dat ik er helemaal niets van begrijp...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
het punt is de contractomvang: kan ik minuren opbouwen over niet betaalde uren?

Nu bouw ik minuren op over uren die ik maak om te compenseren voor mijn minuren, dat lijkt me gek.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
22-01-2019 16:55
Dus stel je contract is iedere dag 6 uur werken, je baas stelt voor dat je 2 dagen 7 uur werkt zodat je plusuren opbouwt, maar als jij nu een vrije dag neemt op zo'n dag dan gaan er 7 uren van je vakantietegoed af? Begrijp ik dat zo goed?
dit: in plaats van het als meeruren te beschouwen, zien ze het als een normale werkweek
Alle reacties Link kopieren
SaskiaRegent schreef:
22-01-2019 22:48
dit: in plaats van het als meeruren te beschouwen, zien ze het als een normale werkweek
Schrijft jouw werkgever de plusuren zodra je ze maakt? Dan kan hij ze niet aftrekken als je een week afwezig bent, aangezien je ze niet werkt.

Of schrijft hij aan het begin van het jaar al (52×2=) 104 plusuren op je verlofkaart bij? Dan trekt hij daar 2 uur af per week dat je die plusuren niet maakt, omdat ze niet gewerkt zijn maar al wel als gewerkt waren bijgeschreven.

Als ik jou was zou ik ook je cao nakijken, ik heb ergens gewerkt waar meeruren binnen 3 maanden opgenomen moesten worden anders vervielen ze.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Hoi DreamChild,

in mijn arbeidstijden regeling staat dat het binnen een week gecompenseerd moet worden maar de plusuren blijven een jaar geldig. Van de werkgeverspartij die het cao heeft bepaald heb ik te horen gekregen dat mijn gemiddelde arbeidslast hetzelfde moet blijven (0.5fte). Het gaat om het herverdelen van der arbeidslast.

Mijn baas stelt dat ik wekelijks meer moet werken (en kom dus ver boven de afgesproken en betaalde 0.5fte uit).
Ik vind dat het bij structurele arbeid dus om een grotere arbeidsomvang gaat en betaald moet worden en mijn contract naar dat aantal uren aangepast moet worden.

Daarbij komt dat mijn baas me niet inplant terwijl ik wel beschikbaar ben en dit op mij afwikkelt. Volgens mij bouw ik dan alsnog verlof op.

Verder begreep ik van een bedrijfskundige dat alleen verloonde uren als minuren gelden. Ook dat maakt nogal uit
Alle reacties Link kopieren
ter verheldering: mijn baas ziet mijn plusuren als onderdeel van mijn contractgrootte, ipv als een onderdeel van de flexibele werkduur. Volgens mij moet de jaartaak op basis van de contractgrootte berekend worden. Dus de verloonde uren. Nu werk ik 80 onbetaalde uren voor 72 verlofuren die tegen elkaar worden weggestreept. Dat klinkt een beetje als flauwekul.
anoniem_381848 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 06:40
Reden: brainwave
20.81% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven