Geld & Recht alle pijlers

Annulerings- en reisverzekering

22-01-2019 17:48 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag.

ik hoop dat er hier mensen zitten met verstand van reis- en annuleringsverzekeringen, ik zie zelf door de bomen het bos niet meer dus hulp is welkom :)

Het volgende is het geval:

Ik ga samen met mijn ouders een reis naar de Verenigde Staten maken. Deze hebben we geboekt bij een reisorganisatie die tickets, hotels en autohuur verzorgt. We betalen hen dus een vast bedrag. Zij bieden ook de optie voor een annuleringsverzekering, ik heb hen gevraagd om een inschatting te geven van wat dit gaat kosten.

Het antwoord was dat het het voordeligste is om twee doorlopende annuleringsverzekeringen bij organisatie XXX (waar zij zaken mee doen) af te sluiten: één voor mijn ouders en één voor mij. Voor het resterende bedrag kan dan nog los een kortlopende annuleringsverzekering bij organisatie XXX afgesloten worden. Tot zover snap ik het.

Nou is het zo dat mijn ouders en ik wel allemaal een doorlopende reisverzekering (met werelddekking) hebben. Deze lopen bij twee verschillende verzekeringsmaatschappijen die weer niet de maatschappij zijn waar de reisorganisatie zaken mee doet. Een annuleringsverzekering is vaak een uitbreiding van een reisverzekering (voor zover ik het online zie) dus in mijn optiek zou het logisch zijn als we die bij de huidige maatschappijen uitbreiden. Dan zit je alleen wel met een verschil in het maximaal verzekerde bedrag (voor mij 1500 euro voor mijn ouders 3500 euro per persoon). De kortlopende annuleringsverzekering zou je dan bij de maatschappij waar ik verzekerd ben onder kunnen brengen, de maatschappij van mijn ouders biedt deze optie niet. Dit zou natuurlijk ook bij de verzekeringsmaatschappij waar de reisorganisatie zaken mee doet kunnen.

Waar mijn vraag hem in zit is of het een probleem kan opleveren dat je dan dus met verschillende maatschappijen zaken doet. Als het tot een annulering zou komen dan moet je dus op verschillende plekken aankloppen. Aan de andere kant lijkt het mij ook niet handig om de reisverzekering en annuleringsverzekering bij verschillende maatschappijen te hebben.

Als er iemand is die hier meer verstand van heeft dan ik dan hoor ik dat graag. Ik heb me er online in verdiept en kom niet verder dan dit.

Ik heb geïnformeerd bij de reisorganisatie en mijn eigen verzekeringsmaatschappij maar krijg de indruk dat men een beetje "preekt voor eigen parochie" en dus zegt dat we het beste álles bij hen af kunnen sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die annuleringsverzekering niet afsluiten bij twee verschillende maatschappijen.

Moet ee.n deel van de reis geannuleerd worden dan gaan ze naar elkaar wijzen wie er moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
De annuleringsverzekering dekt de kosten voor het annuleren of vroegtijdig afbreken van je vakantie. De reisverzekering dekt de kosten voor diefstal, verlies en eventueel aanvullende ziektekosten tijdens je vakantie. Het zijn dus twee verschillende verzekeringen en ik zie geen daarom bezwaar in het afsluiten van de annuleringsverzekering bij een andere maatschappij.

Als je een aanvulling op de dekking van de reisverzekering wil, dan zou ik die wel bij de maatschappij afsluiten waar je daarvoor al verzekerd bent, omdat je anders kans hebt dat de maatschappijen naar elkaar gaan wijzen als er uitbetaald moet gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
22-01-2019 17:54
Ik zou die annuleringsverzekering niet afsluiten bij twee verschillende maatschappijen.

Moet ee.n deel van de reis geannuleerd worden dan gaan ze naar elkaar wijzen wie er moet betalen.
Je kunt de annuleringsverzekering voor deze reis idd wel het beste met zijn allen bij dezelfde maatschappij afsluiten. Dan valt het hele reisgezelschap onder 1 polis, en dat voorkomt idd problemen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wil die reisorganisatie dat je bij de maatschappij waar zij zaken mee doen afsluiten ivm commissie.
En nee volgens mij maakt dat niet zoveel uit als je bij verschillende maatschappijen zit, verzekering vergoedt dan alleen wat van toepassing is voor jou bijv.
Hoe lang heb je die verzekering al? Want evt zou je dan jouw verzekering kunnen beindigen en een nieuwe afsluiten met betere voorwaarden? (bijv hogere dekking).
Ik denk niet dat ik het heel vervelend zou vinden als mijn reis en annuleringsverzekering bij verschillende maatschappijen zou hebben.
Hebben beiden toch totaal andere voorwaarden?
Overigens, wanneer heb je geboekt? Binnen bepaalde tijd moet je dan annuleringsverzekering hebben afgesloten, ik meen 14 dagen.
robinson wijzigde dit bericht op 22-01-2019 18:02
9.48% gewijzigd
Ik heb het probleem dat mijn reis - en annuleringsverzekering mijn reissom niet volledig dekt bij annuleren wat ik wel graag wil. Ophogen kan niet...
Reisorganisatie zegt: Je kunt het resterende bedrag bij verzekeren bij een ander (ze raden er ook eentje aan maar die heel duur).
Mijn reis- en annuleringsverzekering zegt: Je moet het gehele bedrag ergens verzekeren om wel alles vergoed te krijgen.
In de polisvoorwaarden van mijn verzekering staat ook dat kosten die door een andere partij vergoed worden niet vergoed worden.

Kortom ik heb een aparte kortlopende annuleringsverzekering afgesloten elders voor het gehele bedrag en aan de reisorganisatie door gegeven dat mijn reisverzekering bij A. is en mijn Annuleringsverzekering bij B. Ik heb nog nooit iets hoeven claimen maar ik voorzie geen problemen zo lang ik niet dubbel declareer of verkeerd declareer.
Alle reacties Link kopieren
annulering wel gezamenlijk 1 polis, Volgens mij kan jou verzekering zeggen als er iets met een van je ouders gebeurt waardoor die niet meekunnen, die staan niet op de polis dus jij kunt niet annuleren daarvoor
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel: ik hoopte al dat jij of JollyRider zou reageren :)

Het is inderdaad dat naar elkaar wijzen waar ik bang voor ben. Mijn gedachte was dat het wel kan dat een reisverzekering en annuleringsverzekering tegelijkertijd aangesproken moeten worden, bijvoorbeeld omdat je een ongeluk krijgt (medische kosten reisverzekering) en dan eerder naar huis moet (annuleringsverzekering). Maar het zijn inderdaad twee compleet verschillende verzekeringen met verschillende voorwaarden.

Wat betreft de annuleringsverzekering: die zal ik dan bij één organisatie afsluiten. Het is ook zo dat de reis voor mij duurder is omdat ik een eigen hotelkamer heb en mijn ouders samen. Als er geannuleerd moet worden dan ligt het overigens wel voor de hand dat we dat alle drie zouden moeten doen.

Het opzeggen van mijn eigen verzekering is ook iets wat ik overwogen heb.

Ik snap trouwens volledig dat de maatschappijen graag willen dat je naar hen gaat maar dat maakt het zo lastig om het objectief te zien
Alle reacties Link kopieren
@Robinson: ik weet dat er 14 dagen (bij sommige maatschappijen zelfs 7) zijn om de verzekering af te sluiten. Reis is vandaag geboekt dus dat gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-01-2019 18:01
Ik heb het probleem dat mijn reis - en annuleringsverzekering mijn reissom niet volledig dekt bij annuleren wat ik wel graag wil. Ophogen kan niet...
Reisorganisatie zegt: Je kunt het resterende bedrag bij verzekeren bij een ander (ze raden er ook eentje aan maar die heel duur).
Mijn reis- en annuleringsverzekering zegt: Je moet het gehele bedrag ergens verzekeren om wel alles vergoed te krijgen.
In de polisvoorwaarden van mijn verzekering staat ook dat kosten die door een andere partij vergoed worden niet vergoed worden.

Kortom ik heb een aparte kortlopende annuleringsverzekering afgesloten elders voor het gehele bedrag en aan de reisorganisatie door gegeven dat mijn reisverzekering bij A. is en mijn Annuleringsverzekering bij B. Ik heb nog nooit iets hoeven claimen maar ik voorzie geen problemen zo lang ik niet dubbel declareer of verkeerd declareer.
Maar dan ben je toch dubbel verzekerd voor annuleren? Of lees ik het verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Poppendop schreef:
22-01-2019 18:11
Nummer*Zoveel: ik hoopte al dat jij of JollyRider zou reageren :)
Dat is heel lief, maar ik ben geen verzekeringsexpert dus pin me er niet op vast.

Ik heb wel zelf ooit een reis voor bijna 20 man geboekt, en daar werd mij dit toen zo geadviseerd (annulering allemaal op 1 polis, terwijl de reisverzekering wel ieder voor zich kon). Dat is overigens wel bijna 20 jaar geleden, dus best kans dat er ondertussen dingen veranderd zijn.

Maar ik denk zelf dat de kaders voor wat onder een reis- of annuleringsverzekering valt heel helder zijn, dus dat het daarom niet zoveel uitmaakt als deze verzekeringen bij verschillende maatschappijen zijn ondergebracht.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-01-2019 18:22
Dat is heel lief, maar ik ben geen verzekeringsexpert dus pin me er niet op vast.
Snap ik, maar je zet alles altijd zo helder neer :)
Alle reacties Link kopieren
Poppendop schreef:
22-01-2019 18:30
Snap ik, maar je zet alles altijd zo helder neer :)
Dankjewel voor het compliment. :)
Poppendop schreef:
22-01-2019 18:18
Maar dan ben je toch dubbel verzekerd voor annuleren? Of lees ik het verkeerd?
Ja voor het deel wat beiden zouden vergoeden wel ja. Maar als ik moet annuleren claim ik dat alleen bij mijn kortlopende annuleringsverzekering die het hele bedrag vergoed. Ergens zonde natuurlijk maar als ik moet annuleren dan krijg ik zo ongeveer de helft dus niet vergoed als ik niet op tijd annuleer. (De reisorganisatie heeft een tabel waarin staat wat je vergoed krijgt als je annuleert aan de hand van hoe ver van te voren je annuleert.)
Alle reacties Link kopieren
Als het reisbureau een doorlopende annuleringsverzekering afsluit, dan kunnen zij toch ook een kortlopende afsluiten voor het resterende bedrag? Dan heb je de ann.verz. gewoon bij dezelfde verzekeringsmaatschappij
Alle reacties Link kopieren
Als je net geboekt hebt dan zou ik ook de annuleringsverzekering bij een maatschappij onderbrengen. Je hebt ook een zogenaamde “alles terug” verzekering. Als bv 2 dagen voor het einde van de vakantie iets gebeurt krijg je de hele reissom terug.

Meestal is het goedkoper om reis-en annuleringsverzekering in de zelfde polis onder te brengen. Leg goed op het bedrag, dat is inderdaad meestal 1500 en 3500€.

Soms kan je het bedrag bij dezelfde maatschappij nog verhogen. Vergeet niet je oude verzekering op te zeggen. Je hebt meestal een maand opzegtermijn tenzij je de verzekering nog geen jaar hebt.

Via de reisorganisatie verzekeren is bijna altijd duurder.

Heb je de laatste jaren geclaimd dan kan het zijn dat een nieuwe verzekeraar je niet accepteert. Zeg je oude dus nog niet op voordat je geaccepteert bent. Helaas is dat mijn zoon gebeurt. Hij kon toen ook niet meer terug naar zijn oude verzekeraar.

Je kan verzekeraars ook gewoon vergelijken via bepaalde sites. Als je meer verzekeringen bij een verzekeraar hebt kan je soms korting krijgen.
Hoe hoog is dat resterende bedrag wel niet dat je dat per se verzekerd wil hebben? Waarom wil je helemaal 0,0 risico lopen? Dat is toch helemaal niet nodig? Ik zou eens kijken naar de verhouding tussen de extra kosten en het bedrag dat je nog wil verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
@itismee: de annuleringsverzekering ga ik inderdaad bij één maatschappij afsluiten, het gaat erom dat de reisverzekeringen dan ergens anders lopen.

Zoals Veensteker zegt: alles bij een andere maatschappij onderbrengen is ook nog het overwegen waard, dan moet ik even kijken naar de opzegtermijnen. Ik heb nog nooit iets geclaimd bij een verzekering dus dat zal geen problemen opleveren.

@kindrebel, het resterende bedrag is ruim 7000 euro, het deels verzekeren is ook nog een optie die we overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Opzegtermijn bij een verzekeraar is 1 maand als je de verzkering minimaal 1 jaar hebt.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
22-01-2019 19:39
Opzegtermijn bij een verzekeraar is 1 maand als je de verzkering minimaal 1 jaar hebt.
Dank je wel
Alle reacties Link kopieren
Ik reis ook regelmatig en had altijd een doorlopende reisverzekering, tot ik een keer iets moet claimen en m'n geld niet kreeg.

Nu boek ik gewoon m'n hele trip met m'n Amex kaart want daar zit al een reisverzekering en annuleringsverzekering in.

Maar je moet wel even goed kijken want volgens mij heeft niet elke kaart een verzekering.
https://www.topcompare.be/nl/kredietkaa ... an-express

Je moet maar even kijken welke kaart het beste bij je past, maar voor mij werkt het echt super!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven