Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen

22-01-2019 23:00 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi wij hebben een ander huis op het oog. Als we het kopen houden we na hypotheek aftrek van de woning 2100 euro per maand over. Zouden we hier normaal mee kunnen rondkomen? 2 volwassenen en 2 kids. Ik ben benieuwd😊
Ik wel. Jij niet misschien. Ligt er aan wat de rest van de vaste lasten zijn en welke luxe er naast wil hebben.

Hier kan niemand wat zinnig over zeggen toch?
Alle reacties Link kopieren
Sommige gezinnen hebben 2100 euro als inkomen, betalen daar de huur of hypotheek van en komen rond.
Alle reacties Link kopieren
Moeten de overige vaste lasten nog wel van de 2100 euro, of is de 2100 echt voor boodschappen, kleding en andere dingen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is zo'n beetje een netto modaal inkomen. Moet lukken toch ? Tenzij je ferrari nog afbetaald moet worden, dan niet.
For whom the bell tolls
parbleumondieu schreef:
22-01-2019 23:02
Sommige gezinnen hebben 2100 euro als inkomen, betalen daar de huur of hypotheek van en komen rond.
Ja dus? Die hebben dan dus ook heel andere vaste lasten? Dus dat zegt helemaal niets.
Thordis* schreef:
22-01-2019 23:07
Ja dus? Die hebben dan dus ook heel andere vaste lasten? Dus dat zegt helemaal niets.
Dat weet je niet. En de meeste mensen hebben lasten als gas, licht, belastingen en eten enz.

Daarnaast is TO nogal summier met de info. :-D
2100 na betaling van de hypotheek vind ik wel krap. Maar dst ligt dus aan de andere vaste lasten, heb je sportclubs en hoeveel mensen hebben een mobiel abonnement, heb je een auto en kinderopvang of allemaal niet?
2100 en dat is alleen voor boodschappen kleding en leuke dingen of moeten daar de rekeningen e.d nog af?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een gekke vraag. Je hebt zelf geen idee?
Je hebt nu toch ook een eigen huis en twee kids? Dan weet je toch wat alles maandelijks kost?
Vind ik knap
Je woont op dit moment toch ook ergens? Dan kun je toch uitrekenen wat je nu uitgeeft aan vaste lasten en dit aanpassen aan de nieuwe situatie (ander hypotheekbedrag, GWL)?
Thordis* schreef:
22-01-2019 23:08
2100 na betaling van de hypotheek vind ik wel krap. Maar dst ligt dus aan de andere vaste lasten, heb je sportclubs en hoeveel mensen hebben een mobiel abonnement, heb je een auto en kinderopvang of allemaal niet?
En ik heel ruim. Wij doen alles van die 2100 euro. Ook de hypotheek. En 2 auto's en een telefoon, sportende kinderen ect.
greenmoustache schreef:
22-01-2019 23:09
Ik vind dit een gekke vraag. Je hebt zelf geen idee?
Je hebt nu toch ook een eigen huis en twee kids? Dan weet je toch wat alles maandelijks kost?
Vind ik knap
Precies. Vind maar een rare vraag. En zonder een waslijst aan andere vaste lasten kan echt niemand er iets zinnig over zeggen. Behalve dat zat gezinnen wel van 2100 euro ex hypotheek kunnen rondkomen. En incl. hypotheek of huur ook.
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 23:07
Dat weet je niet. En de meeste mensen hebben lasten als gas, licht, belastingen en eten enz.

Daarnaast is TO nogal summier met de info. :-D
Ik zie veel mensen met een bijstandsuitkering. En een huur van 520,- is nogal anders dan een hypotheek van 1300,- en de rest van je uitgaven passen de meeste mensen ook aan naar het inkomen. Ik ken weinig mensen die even weinig vaste lasten hebben als iemand in de bijstand. Dat is zo basis dat sportclubs en een auto al niet echt een optie zijn, en dus heeft het weinig zin om de vaste lasten van een gezin met 4000,- inkomen te vergelijken met een gezin met 2000,- inkomen
Alle reacties Link kopieren
Je moet natuurlijk niet hongerig verplicht bij je vrienden aan moeten kloppen. Maar je weet toch wel wat alles kost?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Is volledig afhankelijk van de rest van je lasten. Wat je kwijt bent aan reiskosten, boodschappen, kinderopvang, sport, muziek of wat dan ook?
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 23:10
En ik heel ruim. Wij doen alles van die 2100 euro. Ook de hypotheek. En 2 auto's en een telefoon, sportende kinderen ect.
Mijn vaste lasten alleen al zijn hoger dan die 2100-. En dan heb ik een heel goedkoop koophuis en lage rente. 4 sportende mensen, 4 mobiele abonnementen, aanvullende zorgverzekering, dure scholen in verhouding, twee (goedkope) auto’s. Ik heb laatst zitten rekenen waar het in godsnaam goedkoper kan, maar dan moeten we sportclubs gaan opzeggen en dat wil ik niet. Gas water licht is zo goedkoop als kan.
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 23:22
1.83% gewijzigd
Maar ik snap niet wat to bedoelt met ‘na hypotheek afrek’. Is dat ‘na betaling van de hypotheek houden we 2100 over voor de rest van de vaste lasten en boodschappen’ of is dat ‘ als we de hypotheekrente aftrek meerekenen hebben we na betaling van de vaste lasten 2100,- over voor boodschappen, kleding en variabele uitgaven’

Het eerste vind ik krap, het tweede goed te doen
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij heel krap. 525 ekkies per kop, dat is 18,75 euro per persoon per dag. Daar koop je net een kop koffie, een broodje en een nieuw boek van. Of als kind een Mac Donald menu met een flurry on the side. Ga je niet redden
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vergelijkbaar bedrag over en ik vind het goed te doen maar niet extreem royaal.

Van dat bedrag moet dan wel nog álles betaald worden. Dus verzekeringen, GWL, belastingen, boodschappen, benzine/diesel, kapper, kleding enzovoorts.

Nou wonen wij in Duitsland dus je kunt het niet helemaal vergelijken. Verzekeringen zijn hier heel duur, belastingen goedkoop. Aan het einde van de maand heb ik doorgaans wel nog wat over, er ligt nog vanalles in de diepvries, koelkast, kelder en voorraadkast, maar we gaan dan weer niet op vakantie.

Net zoals de meeste andere mensen moeten we soms kiezen. En als je kiest voor een groter/duurder huis, moet je daar andere dingen misschien voor laten. Als je je vakanties niet wilt opgeven moet je niet verhuizen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Thordis* schreef:
22-01-2019 23:17
Mijn vaste lasten alleen al zijn bijna 3000,-. En dan heb ik een heel goedkoop koophuis en lage rente. 4 sportende mensen, 4 mobiele abonnementen, aanvullende zorgverzekering, dure scholen in verhouding, twee (goedkope) auto’s. Ik heb laatst zitten rekenen waar het in godsnaam goedkoper kan, maar dan moeten we sportclubs gaan opzeggen en dat wil ik niet. Gas water licht is zo goedkoop als kan.

Ik heb ook een goedkoop koophuis door al niet te duur te kopen, aflossen en nu lage rente.
En een china telefoon met ben abbo, net als mijn partner en oudste kind.
Weekmenu's en kleding uit de sales.
Een hele handige man, klussen aan huis doen we zelf, auto's word door partner onderhouden en gemaakt en de auto's zijn betrekkelijk oud.
Bij ons zijn de zwemles en het sporten van de oudste de dure posten die ik ook niet wil schrappen. Wel weinig vakantie. We gaan niet elk jaar en als we gaan is het een weekje.
We redden het. Dus kunnen we rondkomen. Luxe is niet helaas.

Als TO na het betalen van de hypotheek nog 2100 euro over heeft is dat niet krap. Vind ik ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 23:25
0.04% gewijzigd
Thordis* schreef:
22-01-2019 23:21
Maar ik snap niet wat to bedoelt met ‘na hypotheek afrek’. Is dat ‘na betaling van de hypotheek houden we 2100 over voor de rest van de vaste lasten en boodschappen’ of is dat ‘ als we de hypotheekrente aftrek meerekenen hebben we na betaling van de vaste lasten 2100,- over voor boodschappen, kleding en variabele uitgaven’

Het eerste vind ik krap, het tweede goed te doen
ja, dat is beetje onduidelijk inderdaad. Dan eens.
Thordis* schreef:
22-01-2019 23:17
Mijn vaste lasten alleen al zijn bijna 3000,-. En dan heb ik een heel goedkoop koophuis en lage rente. 4 sportende mensen, 4 mobiele abonnementen, aanvullende zorgverzekering, dure scholen in verhouding, twee (goedkope) auto’s. Ik heb laatst zitten rekenen waar het in godsnaam goedkoper kan, maar dan moeten we sportclubs gaan opzeggen en dat wil ik niet. Gas water licht is zo goedkoop als kan.
Goh....hier ook 1 redelijk goedkoop huis, 4 sportende mensen, 4 mobieltjes, en 2 goedkope auto's.
Scholen zijn niet duur en slechts 1 aanvullend pakket.
Vaste lasten: rond de 2000 euro.
Dus geen idee waar jij geld over de balk smijt.
2100 over nà hypotheek is imo trouwens heel ruim.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 00:01
0.59% gewijzigd
Hoeveel spaar je nu per maand?
Wat ga je straks meer betalen dan nu?
Waar en hoeveel wil je evt besparen?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij geen zinnig woord over te zeggen. Is je hypotheek 400 of 1400 euro bijvoorbeeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven