Geld & Recht alle pijlers

scheiden

23-01-2019 00:11 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil binnenkort scheiden,maar ben financieel en op ander gebied altijd afhankelijk geweest.ik ben thuisblijfmoeder.nu ben ik bang wat er op me afgaat komen straks.wie kan me helpen adviseren Hoe ik het allemaal aan moet pakken?
Alle reacties Link kopieren
Allereerst een baan zoeken!
Als eerste: een baan zoeken zodat je niet meer afhankelijk bent.
Dan: woonruimte zoeken. Heb he (veel) eigen geld? Of een inschrijving bij een woningbouw? Zo niet dan zal een huis lastig worden en moet je eerder denken aan een studio.

Vervolgens: alles zelf gaan regelen zoals een normale volwassene. Duik de administratie in en zoek uit wat je straks allemaal voor jezelf moet regelen zoals verzekeringen, toeslagen, vaste lasten enz.

Thuisblijfmoeder dus jullie hebben kinderen? Gaat de scheiding in goed overleg en waar gaan straks de kinderen wonen?
ClumsyNinja schreef:
23-01-2019 00:45
Als eerste: een baan zoeken zodat je niet meer afhankelijk bent.
Dan: woonruimte zoeken. Heb he (veel) eigen geld? Of een inschrijving bij een woningbouw? Zo niet dan zal een huis lastig worden en moet je eerder denken aan een studio.

Vervolgens: alles zelf gaan regelen zoals een normale volwassene. Duik de administratie in en zoek uit wat je straks allemaal voor jezelf moet regelen zoals verzekeringen, toeslagen, vaste lasten enz.

Thuisblijfmoeder dus jullie hebben kinderen? Gaat de scheiding in goed overleg en waar gaan straks de kinderen wonen?
Dit dus! Hoe oud zijn jullie kinderen?
ClumsyNinja schreef:
23-01-2019 00:45
Thuisblijfmoeder dus jullie hebben kinderen? Gaat de scheiding in goed overleg en waar gaan straks de kinderen wonen?
.
En houd in gedachten dat je straks zoveel mogelijk in je eigen onderhoud wilt / moet kunnen voorzien. Het is waarschijnlijk niet mogelijk dat jij blijft opdraaien voor het merendeel van de zorg voor de kinderen zoals nu. Een meer gelijkwaardige verdeling geeft jou meer kans om voldoende te werken en economisch zelfstandig te worden.

Ga alle nadelen na, is het echt noodzakelijk om te scheiden? Krijg je er echt een beter leven door? (Meestal niet)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk TO, je bent niet in een geweldige positie. Gelukkig leef je in een land met bijstandsuitkeringen, sollicitatievrijstelling, sociale huisvesting, en allerlei voorzieningen voor minima. Ook al heb je jezelf in een beroerde positie gebracht, op wereldschaal gezien kan je in weelde leven.

Maar als je ook naar Nederlandse begrippen een beetje prettig wil leven zal je moeten werken. Het is helaas niet anders
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Erizon schreef:
23-01-2019 02:58


Ga alle nadelen na, is het echt noodzakelijk om te scheiden? Krijg je er echt een beter leven door? (Meestal niet)
Of wat zou er veranderen als je binnen je relatie alles zou omgooien? Dus niet meer afhankelijk zijn maar gelijkwaardig worden. Misschien wordt je relatie daar ook leuker van?
Een van de redenen waarom ik nooit zou stoppen met werken.

Volkomen afhankelijk van je vent, wie wil dat nou . :nope:
Een vriendin van mij zat in dezelfde positie. Geen opleiding af gemaakt, thuisblijfmoeder.

Zij heeft het financieel zwaar.

Inmiddels is één van de twee kinderen bij vader gaan wonen, waardoor toeslagen deels wegvallen, dus word het nu nog zwaarder. Ze werkt als huishoudelijke hulp. Als dat fysiek niet meer lukt, heeft ze dus een nog groter probleem. Alles wordt tweedehands gekocht(niets mis mee overigens, maar zegt wel iets over de financiële ruimte). Ik benijd haar niet....

Zelf ben ik ook alleen komen te staan met kind. Blij dat ik een baan heb. Ik ben verder gaan leren, inmiddels heb ik een betere baan.

Ik benijd jou niet TO, zal zwaar worden denk ik...
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
23-01-2019 07:31
Een van de redenen waarom ik nooit zou stoppen met werken.

Volkomen afhankelijk van je vent, wie wil dat nou . :nope:
iemand op dit forum heeft een oma die zegt:
een piklengte afstand van de bijstand.

ik :heart: haar oma
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-01-2019 07:56
iemand op dit forum heeft een oma die zegt:
een piklengte afstand van de bijstand.

ik :heart: haar oma
:cheer:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
en verdeel de taken goed met je ex-man. Zorg dat hij ook een deel van de zorg oppakt, dat maakt voor jou financieel je zaakjes op orde krijgen een stuk eenvoudiger
Ik denk dat ik dit topic ga merken als favoriet, om het in steeds weer terugkerende discussies over het onverstandige van thuisblijfmoederen te linken.



Sorry TO, aan dit soort opmerkingen heb jij natuurlijk niks, dat besef ik. Het is shit, maar je zult nu toch echt wel zelf aan de bak moeten om vooruit te komen. En net wat ClumsyNinja zegt, misschien doet het je relatie ook wel heel goed als jij gaat werken, wie weet wat er nog te redden valt...
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant: ja, dat wordt zwaar, maar daarvoor heb je tot nu toe ook het gemak gehad. Andere volwassenen met kinderen volgen opleidingen, werken, en hebben het daarmee “zwaar”. De krekel en de mier, zullen we maar zeggen. Wie in de zomer niet wil werken voor de winter, heeft een fijnere zomer en een beroerde winter. Moet je daar medelijden mee hebben, of mag je het noemen wat het is: gevolg van je eigen keuzes.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
23-01-2019 07:31
Een van de redenen waarom ik nooit zou stoppen met werken.

Volkomen afhankelijk van je vent, wie wil dat nou . :nope:
Er zijn er, helaas, genoeg. Ook vrouwen die wel werken (meestal part-time) en dankzij hoge vaste lasten toch compleet afhankelijk zijn van hun man.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het beste even langs het sociaal loket gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me verstandig om eerst een baan te zoeken en een inkomen te genereren.

Weet je man dat je "binnenkort wil scheiden"?
Alle reacties Link kopieren
Kun je je wel veroorloven om te scheiden eigenlijk?
Lady_Day schreef:
23-01-2019 08:17
Er zijn er, helaas, genoeg. Ook vrouwen die wel werken (meestal part-time) en dankzij hoge vaste lasten toch compleet afhankelijk zijn van hun man.
Zo een ben ik e dan weer wel, 3 dagen werkzaam.
Maar no way dat ik helemaal niet meer ga werken.
Ik zou er zwaar depressief van worden.
Lady_Day schreef:
23-01-2019 08:17
Er zijn er, helaas, genoeg. Ook vrouwen die wel werken (meestal part-time) en dankzij hoge vaste lasten toch compleet afhankelijk zijn van hun man.
Zo een ben ik e dan weer wel, 3 dagen werkzaam.
Maar no way dat ik helemaal niet meer ga werken.
Ik zou er zwaar depressief van worden.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
24-01-2019 12:28
Zo een ben ik e dan weer wel, 3 dagen werkzaam.
Maar no way dat ik helemaal niet meer ga werken.
Ik zou er zwaar depressief van worden.
Maar stel dat jouw man wil scheiden. Wat betekent dat dan voor jou? Kun jij je dat veroorloven? Moet jij je huis dan uit?

Dit is niet bedoeld als aanval hoor maar afhankelijk zijn van iemand anders heeft veel gradaties. Ik denk dat de meesten van ons wel afhankelijk zijn van iets of iemand. Ik ben niet afhankelijk van mijn man maar wel van mijn/een werkgever :)
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
23-01-2019 08:17
Er zijn er, helaas, genoeg. Ook vrouwen die wel werken (meestal part-time) en dankzij hoge vaste lasten toch compleet afhankelijk zijn van hun man.
Ik ben ook een die minder is gaan werken. Eigenlijk niet helemaal waar want ben net voor mijn zwangerschap van baan gewisseld en deze baan was 0,7. Mocht ik gaan scheiden verdien ik met deze baan ruim meer dan het modaal inkomen. Ik zou het dus ook prima redden zonder mijn mans inkomen die overigst ook parttime is gaan werken. Alleen werkt meer dan ik
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-01-2019 08:10
Aan de andere kant: ja, dat wordt zwaar, maar daarvoor heb je tot nu toe ook het gemak gehad. Andere volwassenen met kinderen volgen opleidingen, werken, en hebben het daarmee “zwaar”. De krekel en de mier, zullen we maar zeggen. Wie in de zomer niet wil werken voor de winter, heeft een fijnere zomer en een beroerde winter. Moet je daar medelijden mee hebben, of mag je het noemen wat het is: gevolg van je eigen keuzes.
Mooi uitgelegd, die ga ik ergens opslaan:)

Dit geheel terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
23-01-2019 08:56
Je kan het beste even langs het sociaal loket gaan.
Inderdaad.
Zoek eerst eens huis hoeveel geld u straks heeft, die baan kan wel een paar weken wachten.
(Als de alimentatie erg hoog is, kan hij zelfs 12 jaar wachten. Maar daarna wordt u wel arm hoor).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
haarklover schreef:
05-02-2019 10:58
Als de alimentatie erg hoog is, kan hij zelfs 12 jaar wachten.
.
En wat doe je dan als je ex zijn baan kwijtraakt of als zijn inkomen om andere redenen omlaag gaat? Alimentatie is geen gegarandeerd inkomen dus zorg dat je er niet afhankelijk van bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven