Geld & Recht alle pijlers

Tandartsafspraak te laat afgezegd - betalen?

23-01-2019 13:07 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een vraagje namens vrienden van mij. Twee Syrische vluchtelingen die sinds een paar jaar in Nederland wonen en inmiddels geslaagd zijn voor hun inburgeringscursus. Die ze helaas niet op alles heeft voorbereid. Een van hen moest deze week een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Omdat hij enorme griep kreeg en zich heel beroerd voelde, is hij niet gegaan. Helaas heeft hij de tandarts pas ná de afgesproken tijd hierover opgebeld. Zoals de meeste tandartsen heeft ook deze een annuleringsbeleid: als je je niet 24 uur van tevoren afmeldt, moet je gewoon de volle mep betalen. In dit geval ongeveer 400 euro. Deze kosten krijg je niet terug van de zorgverzekering.

Ze vroegen mij of hier iets aan te doen valt. Ik denk het niet. Het beleid staat vrij duidelijk op de website van de tandarts en is sowieso redelijk gangbaar hier in Nederland. Ik heb zelf een andere tandarts, dus ik weet niet of deze het ook doet, maar ik krijg altijd een reminder een week van tevoren en daarin staat nogmaals het annuleringsbeleid in vermeld.

Ik geef het dus weinig kans, maar omdat ik het wel heel sneu voor hen vind (het verraste ze volledig, ze hadden nog nooit van zo'n beleid gehoord, al is dat natuurlijk ook hun eigen schuld), wilde ik het hier toch even proberen. Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een tandarts de annuleringsboete verlaagde of wegwuifde? En hoe ging dat? Door middel van een gesprek, door protest aan te tekenen? Welke argumenten kun je hiervoor gebruiken?
Gewoon de situatie uitleggen aan de tandarts, toch? En hopen dat die er begrip voor heeft.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mogen tandartsen (en andere zorgverleners) dit gewoon doen. Was er niet 24 uur van tevoren afgezegd maar nog wel ruim op tijd, dan zijn ze nog wel eens coulant. Maar pas na de afgesproken tijd afzeggen? Dan geef ik je erg weinig kans dat er nog iets aan te doen valt. Denk dat je alleen nog de tandarts kunt bellen, situatie uitleggen en hopen op coulance.
Ik vind het gek dat de volle mep in rekening is gebracht. De tandarts heeft geen materiaal gebruikt, enkel de tijd zou in rekening gebracht mogen worden, mijns inziens. Rot voor ze!
Sneu geld. Maar wel terecht.

Dit staat op de site van TIP:

Ik krijg een nota voor een niet nagekomen afspraak. Mag dat?
Uw tandarts mag een niet nagekomen afspraak (die u niet 48 uur van tevoren heeft afgezegd) in rekening brengen. Hij mag hiervoor een bedrag rekenen dat in verhouding staat met de gereserveerde tijd. Uw tandarts moet dit wel vooraf vermelden in zijn tarievenlijst of algemene voorwaarden.

https://www.allesoverhetgebit.nl/veelge ... /rekening/
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 19:54
0.00% gewijzigd
Nou, ik heb nog nooit een rekening gehad vanwege een vergeten afspraak. Mijn tandarts doet dat ook pas als je dat vaker overkomt, niet na 1 keer een afspraak missen.
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
23-01-2019 13:10
Volgens mij mogen tandartsen (en andere zorgverleners) dit gewoon doen. Was er niet 24 uur van tevoren afgezegd maar nog wel ruim op tijd, dan zijn ze nog wel eens coulant. Maar pas na de afgesproken tijd afzeggen? Dan geef ik je erg weinig kans dat er nog iets aan te doen valt. Denk dat je alleen nog de tandarts kunt bellen, situatie uitleggen en hopen op coulance.

Stel dat je een afspraak hebt om 14.00. Je wordt deze morgen hondsberoerd wakker, zwaar griep, alles doet zeer. Dan kunnen ze het niet maken om je te laten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag de tandarts dat inderdaad doen. Vind de volle mep ook wel een beetje overdreven maar gewoon niet op komen dagen voor een afspraak vind ik ook echt wel ongepast.
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
23-01-2019 13:12
Stel dat je een afspraak hebt om 14.00. Je wordt deze morgen hondsberoerd wakker, zwaar griep, alles doet zeer. Dan kunnen ze het niet maken om je te laten betalen. In het geval van deze vluchtelingen ligt dat anders; zij belden pas op NA hun afspraak. Vluchtelingen moeten niet denken dat ze dit zomaar kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend, maar regels zijn regels die gelden voor iedereen. Voor mij zouden ze ook geen uitzondering maken. Staat duidelijk vermeld dat de gehele behandeling in rekening wordt gebracht. Werd hij compleet verrast door griep binnen de 24 uur? Daar gaat vaak toch wel een algehele malaise aan vooraf?
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 13:14
7.87% gewijzigd
sito1970 schreef:
23-01-2019 13:12
Stel dat je een afspraak hebt om 14.00. Je wordt deze morgen hondsberoerd wakker, zwaar griep, alles doet zeer. Dan kunnen ze het niet maken om je te laten betalen.

Dat kan wel. Is niet leuk maar het kan wel.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
23-01-2019 13:13
Dat kan wel. Is niet leuk maar het kan wel.
Echt? Nou, dan zou ik gewoon gaan en daar de hele boel aansteken.
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
23-01-2019 13:12
Stel dat je een afspraak hebt om 14.00. Je wordt deze morgen hondsberoerd wakker, zwaar griep, alles doet zeer. Dan kunnen ze het niet maken om je te laten betalen.
Ik ben wel eens een afspraak vergeten en had mazzel dat ik later die dag nog terecht kon. Geen no-show rekening gehad dus. Maar ze hadden me die net zo goed wel mogen geven, dat staat nou eenmaal in hun voorwaarden.
In geval van ziekte zal de gemiddelde tandarts echt niet gelijk met een no-show rekening aan komen zetten, vermoed ik.
Maar pas na de afspraaktijd afbellen? Dat is natuurlijk wel een beetje gek. En de tandarts staat dan wel in zijn/haar recht om het bedrag wel in rekening te brengen.
sito1970 schreef:
23-01-2019 13:14
Echt? Nou, dan zou ik gewoon gaan en daar de hele boel aansteken.

En dan?

Edit: je bedoelt: aansteken met je griep.
Ik dacht: in de hens steken :flag:
anoniem_172829 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 13:17
22.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 13:18
Reden: verkeerd begrepen inderdaad
98.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem123456123456 schreef:
23-01-2019 13:10
Ga je dan in Syrië maar zomaar niet naar een afspraak met een (tand)arts zonder je af te melden?
Men is daar veel soepeler als het gaat om afspraken. Beide kanten op, je kunt dus ook rustig uren zitten te wachten omdat je dokter/tandarts uitloopt, maar aan de andere kant is er ook geen paniek als jij te laat komt of gedurende de dag laat weten dat het er vandaag niet inzit.
sito1970 schreef:
23-01-2019 13:14
Echt? Nou, dan zou ik gewoon gaan en daar de hele boel aansteken.
Tuurlijk.

Lees anders even die link die ik plaatste. Dat is van het Tandheelkundig Informatiepunt en dat is een overkoepelende organisatie van tandartsen en daar staat precies uitgelegd wat waneer en hoe mag.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 13:17
8.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ja betalen, ze wisten van de afspraak en ook al ben je beroerd, dan kan je nog steeds prima de telefoon pakken om af te zeggen. Dat het Syrische vluchtelingen zijn doet er wat. mij betreft niet toe in dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Bells_ schreef:
23-01-2019 13:16
Men is daar veel soepeler als het gaat om afspraken. Beide kanten op, je kunt dus ook rustig uren zitten te wachten omdat je dokter/tandarts uitloopt, maar aan de andere kant is er ook geen paniek als jij te laat komt of gedurende de dag laat weten dat het er vandaag niet inzit.
Maar goed, we zijn in Nederland en hier werkt het anders.
Ik zou dus wel zijn gegaan. Aan hun de keuze of met griep en straks personeel ziek thuis of naar huis sturen zonder extra rekening, ik was aanwezig voor die behandeling
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niet meer dan normaal als de tandarts alleen de tijd declareert en dus niet de behandeling die zou plaatsvinden. Bij ons komt dat volgens mij op 25 euro voor een controle en 50 euro voor een dubbele afspraak. 400 euro voor een gemiste afspraak vind ik echt buitenproportioneel en belachelijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
23-01-2019 13:18
Ik zou dus wel zijn gegaan. Aan hun de keuze of met griep en straks personeel ziek thuis of naar huis sturen zonder extra rekening, ik was aanwezig voor die behandeling
Precies, ik zou ook gaan. Dan zeggen ze zelf wel dat je te ziek bent. Heb je in ieder geval niet afgezegd en kunnen ze niets in rekening brengen.
Hebben ze de rekening nu al wel of niet gekregen dan? Het is me even niet duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
23-01-2019 13:12
Stel dat je een afspraak hebt om 14.00. Je wordt deze morgen hondsberoerd wakker, zwaar griep, alles doet zeer. Dan kunnen ze het niet maken om je te laten betalen.
Toen ze me dit vertelden, hoopte ik heel erg dat hij 's ochtends meteen had gebeld. Dat was niet 24 uur van tevoren, maar daarvoor had je inderdaad dit argument kunt gebruiken. De dag ervoor was ook nog zondag, wanneer het reguliere nummer van de praktijk niet te bereiken is (alleen de noodlijn). Dan hadden ze een stuk sterker gestaan voor mijn gevoel, maar helaas, hij heeft pas achteraf gebeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven