Geld & Recht alle pijlers

Huis verkopen

26-01-2019 19:04 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,
Ik ben nieuw hier en zit met wat vragen waar ik nergens mee terecht kan dus probeer ik het hier eens.
Wij zijn belgen en wonen bijna 5 jaar in Nederland in een koophuis, nu zouden we graag door omstandigheden terug naar België willen verhuizen naar een huurhuis. Hoe kunnen we dit zo snel mogelijk doen, moeten we eerst ons huis verkocht hebben om in België te kunnen huren of kan dit op een andere manier?

Hopelijk geraak ik er uit want ben ten einde raad.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Als je geld genoeg hebt voor dubbele lasten kun je per direct een huis huren in België. Heb je dat niet dan moet je eerst het huidige huis verkopen. Het is nu wel een gunstige tijd om een huis te verkopen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je woont maar op veel plekken gaan de woningen als warme broodjes. Dus dan snel naar de makelaar. Als je zegt dat je haast hebt, kan je huis vast binnen een week of 2 te koop staan.
Ik weet niet precies hoe het in Belgie gaat maar ik kan mij voorstellen dat een verhuurder wil weten of je de huur kan betalen als je je huis nog niet verkocht hebt. Kunnen jullie dat?
appeltje88 wijzigde dit bericht op 26-01-2019 20:15
Reden: Foutje
0.91% gewijzigd
Je weet dat dit je geld gaat kosten?

Bij sommige koopwoningen (dat zijn dan diegenen die vallen onder sociale woning waarbij je minder rente betaalt op de lening die je hebt afgesloten) kan een clausule in het contract staan dat je de woning niet binnen een bepaalde termijn mag/kan verkopen, tenzij je een 'wederbeleggingsvergoeding' van soms wel 10.000 euro betaalt.

Waar je ook rekening mee moet houden, ik neem aan dat je een lening hebt lopen. Ook voor het vervroegd terugbetalen van die lening rekent de bank een boete aan. Afhankelijk van het soort lening dat je hebt, betaal je in sommige gevallen de eerste jaren enkel interest en de laatste jaren van de looptijd het kapitaal terug. Dat zou dan betekenen dat je aan kapitaal nog (bijna) niks hebt terugbetaald ondanks dat je al een heel aantal afbetalingen deed.

Ik zou contact opnemen met de instelling waar je de lening hebt afgesloten. Zij kunnen op enkele minuten tijd zeggen welk bedrag er gaat afgehouden worden als jullie huis effectief verkocht is. Ongeacht hoeveel het huis zal opbrengen.

Want, zoals hierboven geschreven, verkoop als zoete broodjes, maar niemand kent de voorwaarden van jullie lening.

En tot slot, misschien ga je scheiden en moet de boel verdeeld worden. Maar als het niet echt nodig is om je huis te verkopen, doe het dan niet. De beste belegging, en wie weet wil je ooit nog terug naar Nederland.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel geld heb je?
Als je een hypotheek op het huis hebt moet je waarschijnlijk verkopen. Banken houden niet van onderhuur of leegstand vanwege risico van waardevermindering.
Mammezel ik herken jouw verhaal totaal niet. Maar een zeer klein deel van de koopwoningen heeft een anti-speculatiebeding tegen doorverkoop en dan nog, ze wonen er al (bijna) 5 jaar. Daarnaast is juist verkoop van de eigen woning meestal een uitzondering en kun je dan boetevrij aflossen. Tenslotte is een woning aanhouden en verhuren riskant en levert het niet veel op. Je bent bij verhuur namelijk je hypotheekrenteaftrek kwijt.

Ik zou dus in het geval van TO ook verkopen. Of zij (/hij) beter eerst verkoopt of aankoopt kan ik niet beoordelen, dat hangt oa af van de financiële positie en hoe makkelijk het is om een huurwoning te vinden in de beoogde nieuwe woonplaats in België.

Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
26-01-2019 21:38
Je weet dat dit je geld gaat kosten?

Bij sommige koopwoningen (dat zijn dan diegenen die vallen onder sociale woning waarbij je minder rente betaalt op de lening die je hebt afgesloten) kan een clausule in het contract staan dat je de woning niet binnen een bepaalde termijn mag/kan verkopen, tenzij je een 'wederbeleggingsvergoeding' van soms wel 10.000 euro betaalt.

Waar je ook rekening mee moet houden, ik neem aan dat je een lening hebt lopen. Ook voor het vervroegd terugbetalen van die lening rekent de bank een boete aan. Afhankelijk van het soort lening dat je hebt, betaal je in sommige gevallen de eerste jaren enkel interest en de laatste jaren van de looptijd het kapitaal terug. Dat zou dan betekenen dat je aan kapitaal nog (bijna) niks hebt terugbetaald ondanks dat je al een heel aantal afbetalingen deed.
Ik weet niet in wat voor sprookjesland mammezel woont, maar voor de Nederlandse situatie is alles wat ze schrijft de grootst mogelijke onzin!

Een Nederlandse hypotheek mag je altijd kosteloos afbetalen als je het huis verkoopt.


En die paar voormalige sociale huurwoningen met een anti-speculatie beding, kun je altijd, zonder boete, terug verkopen aan de oorspronkelijke aanbieder.

Ik snap niet helemaal waarom iemand dit zou schrijven als je er zo overduidelijk echt niks van weet!
Alle reacties Link kopieren
Mammezel praat niet helemaal onzin, maar de situaties die zij noemt gelden slecht voor een zeer, zeer klein aantal woningen en hypotheken. De budgethypotheek van de ING is hier een voorbeeld van, maar daar heb je ook voordelen van.

TO verkoop de woning. Veel woningen zijn snel verkocht. En als je het kunt betalen huur je direct een huis in België.
TO geef eens wat meer details (niet tot in het discrete natuurlijk):

Was dit de woning van een soort vereniging wat je hebt gekocht?
Heb jij in België geleend of in Nederland (uitgaande dat je geleend hebt natuurlijk)Als je geleend hebt, dan heb je thuis ook een contract liggen van de lening. Daar wordt in beschreven hoe lang, hoe veel, op welke tijdstippen je moet betalen. Daar staan ook paragrafen in wat er gebeurt als je het onderwerp van de lening (= dus jouw huis) gaat verkopen. Wat er dan gebeurt.

Aangezien TO een Belgische is kent ze misschien 'de Ark'. Dat is een organisatie die 'goedkope' huizen zet en mensen goedkope (of goedkopere) leningen aanbiedt. Daar zijn dan dikwijls voorwaarden aan verbonden wat max. inkomen betreft, of wat aantal kinderen betreft, of er eventueel gehandicapte kinderen zijn.


Wij hadden destijds zo een huis. En konden dat niet verkopen vooraleer er 20 jaar voorbij waren. Of we moesten een gigantische boete betalen. En dat is normaal: je hebt een huis kunnen kopen (en/of een lening kunnen afsluiten aan supervoorwaarden) en dat zou je dan na enkele jaren kunnen verder verkopen met enorme winst. Om dat tegen te gaan ligt in het koopcontract van het huis een aantal voorwaarden vast met betrekking tot de verkoop van het huis.


En dan, wat de lening betreft: in België is het zo dat bij mijn weten ELKE lening die vervroegd wordt terugbetaald, dat je daar een boete op betaalt. Je moet het zien als een fabriek die ongebruikte machines heeft staan. Die brengen niet op. Als een bank geld heeft liggen en daar winsten mee wil maken, dan doet ze dat door leningen te geven waarop ze interest vraagt. Als iemand zegt: ik betaal mijn lening vervroegd terug, dan zit de bank met geld waar ze geen winst meer kan uitpuren. Dus zegt de bank dan: ok, je mag vervroegd terug betalen maar daar staat wel een boete tegenover. Natuurlijk niet zo groot als het totale bedrag van de interest, maar toch een boete.


De Nederlandse banken neem ik aan zijn niet dommer dan de Belgische. Dus waar ze ook een lening zal afgesloten hebben, ik denk dat ze altijd met een boete gaat geconfronteerd worden.

Die hypothecaire lening, daar is bij de aankoop van het huis ook een registratie van gemaakt. Behalve voor huis, dus ook voor de lening een notariële akte. Die akte moet ook geschrapt worden als zijnde : de lening bestaat niet meer. Dit kost OOK WEER geld.


Alles kost geld, veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Als je niets van de Nederlandse situatie weet, moet je daar ook niets over zeggen. In Nederland los je meestal boetevrij af bij verkoop van de woning. Tenzij je andere voorwaarden bent aangegaan.

Anti-speculatiebedingen heb je in Nederland soms ook, maar die duren niet zolang. Terugverkoop aan verkoper is vaak mogelijk zonder boete.

In België is het dus heel anders geregeld. TO heeft een woning in Nederland, waar ze haar financiering heeft lopen weten wij niet.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
27-01-2019 10:34
De Nederlandse banken neem ik aan zijn niet dommer dan de Belgische. Dus waar ze ook een lening zal afgesloten hebben, ik denk dat ze altijd met een boete gaat geconfronteerd worden.

Die hypothecaire lening, daar is bij de aankoop van het huis ook een registratie van gemaakt. Behalve voor huis, dus ook voor de lening een notariële akte. Die akte moet ook geschrapt worden als zijnde : de lening bestaat niet meer. Dit kost OOK WEER geld.

Het is werkelijk stuitend zoveel stof jij opgooit en onzin weet neer te tikken.
Bovenstaande is niet waar in Nederland.
Je hoeft ook niet naar de notaris om de akte te schrappen. Kan maar hoeft niet.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
jo12345 schreef:
27-01-2019 10:20
Ik snap niet helemaal waarom iemand dit zou schrijven als je er zo overduidelijk echt niks van weet!

Dank u, kan ik even bij jou in de leer komen? :-P)
Alle reacties Link kopieren
Er worden wel notariskosten gemaakt voor o.a. het schrappen van de hypotheekinschrijving indien gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
27-01-2019 10:41
Er worden wel notariskosten gemaakt voor o.a. het schrappen van de hypotheekinschrijving indien gewenst.

Ja, maar volgens mij is het niet noodzakelijk om de hypotheekinschrijving te schrappen.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
27-01-2019 10:40
Dank u, kan ik even bij jou in de leer komen? :-P)

Misschien wat meer in de meeleesstand gaan als het om Nederlandse juridische en financiële kwesties gaat?
Dan leer je vanzelf bij.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Daarom indien gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Precies Dahlia, maar wilde het voor de zekerheid nog even benoemen. We zijn het eens. ;-D
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Dahlia74 schreef:
27-01-2019 10:41
Er worden wel notariskosten gemaakt voor o.a. het schrappen van de hypotheekinschrijving indien gewenst.




Beste Dahlia, als een hypothecaire lening wordt geschrapt (en dat gebeurt er toch als het huis wordt verkocht en de lening vervroegd wordt terugbetaald; dan is er toch geen reden meer voor HL), hoe leg je dan uit dat het enkel wordt geschrapt 'indien gewenst'? Dat begrijp ik niet.
Hoort het schrappen niet automatisch bij het beëindigen van de lening? Dan zou er in Nederland een ganse databank bestaan met zogenoemde leningen die al lang zijn opgeheven? Kan, maar vind ik straf.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
27-01-2019 11:45
[/b]


Beste Dahlia, als een hypothecaire lening wordt geschrapt (en dat gebeurt er toch als het huis wordt verkocht en de lening vervroegd wordt terugbetaald; dan is er toch geen reden meer voor HL), hoe leg je dan uit dat het enkel wordt geschrapt 'indien gewenst'? Dat begrijp ik niet.
Hoort het schrappen niet automatisch bij het beëindigen van de lening? Dan zou er in Nederland een ganse databank bestaan met zogenoemde leningen die al lang zijn opgeheven? Kan, maar vind ik straf.

Dan vind je dat maar straf.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Bij verkoop wel doorhalen, bij aflossen niet. Aflossen kan ook zonder verkoop. Wat logisch natuurlijk, je kunt geen inschrijving hebben op een woning die niet jouw bezit is.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
26-01-2019 21:38
Je weet dat dit je geld gaat kosten?

Bij sommige koopwoningen (dat zijn dan diegenen die vallen onder sociale woning waarbij je minder rente betaalt op de lening die je hebt afgesloten) kan een clausule in het contract staan dat je de woning niet binnen een bepaalde termijn mag/kan verkopen, tenzij je een 'wederbeleggingsvergoeding' van soms wel 10.000 euro betaalt.

Waar je ook rekening mee moet houden, ik neem aan dat je een lening hebt lopen. Ook voor het vervroegd terugbetalen van die lening rekent de bank een boete aan. Afhankelijk van het soort lening dat je hebt, betaal je in sommige gevallen de eerste jaren enkel interest en de laatste jaren van de looptijd het kapitaal terug. Dat zou dan betekenen dat je aan kapitaal nog (bijna) niks hebt terugbetaald ondanks dat je al een heel aantal afbetalingen deed.

Ik zou contact opnemen met de instelling waar je de lening hebt afgesloten. Zij kunnen op enkele minuten tijd zeggen welk bedrag er gaat afgehouden worden als jullie huis effectief verkocht is. Ongeacht hoeveel het huis zal opbrengen.

Want, zoals hierboven geschreven, verkoop als zoete broodjes, maar niemand kent de voorwaarden van jullie lening.

En tot slot, misschien ga je scheiden en moet de boel verdeeld worden. Maar als het niet echt nodig is om je huis te verkopen, doe het dan niet. De beste belegging, en wie weet wil je ooit nog terug naar Nederland.

Succes!
Wat een ongelofelijke onzin post zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven