Geld & Recht alle pijlers

Stukloon onder minimumloon

31-01-2019 17:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds begin dit jaar heb ik een prestatiecontract bij een marketingbedrijf, waarbij ik per woord word betaald. Omdat dit mijn eerste maand is, is mijn tempo nog niet zo hoog (is normaal, werkgever is tevreden over mijn tempo). Daardoor kom ik met het loon per woord uit onder het wettelijk minimumloon.

Googelen leverde mij de volgende tekst op:

Stukloon is loon dat u per stuk afgeleverd werk betaald krijgt. Sinds 1 januari 2018 moet u minimaal het minimumloon verdienen, als uw werkgever u stukloon betaalt.


Concludeer ik goed dat mijn salaris stukloon is en dat ik het wettelijk minimumloon uitbetaald moet krijgen over januari?

Bij voorbaat dank voor jullie advies!
Heb je je werkgever hier al naar gevraagd? OF de vakbond?
Het lijkt mij sterk dat loon per woord hetzelfde is als stukloon.
Dus ik zou zeggen, doorwerken!!
Alle reacties Link kopieren
Wat verschrikkelijk. Je bent geen ZZP'er? Kan je geen andere baan vinden. Dit is een recept voor een burn-out.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niet. Dan zou je bij wijze van spreken maar 1 woord in hoeven leveren voor het minimumloon.

Ik denk dat het stukloon per woord niet onder het minimumloon mag liggen. Kortom: tempo omhoog om aan je minimumloon te komen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ben je in loondienst?
Alle reacties Link kopieren
Ben je in dienst bij het bedrijf als werknemer of heb je de klus als zelfstandige (op ZZP-basis) aangenomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in dienst bij het bedrijf, en heb een prestatiecontract. De prijs per woord is gebaseerd op een uurloon (boven wettelijk minimumloon) en een gemiddel tempo van 700 woorden per uur. De uitbetaling is per woord. Het is een 0-urencontract maar ik heb in januari 24 uur per week gewerkt, op verzoek van leidinggevende. Volgende maand zit ik al wel op die 700 woorden, maar deze maand dus nog niet.
Wat is je loon nu dan voor januari?
Alle reacties Link kopieren
jal schreef:
31-01-2019 18:23
Ik ben in dienst bij het bedrijf, en heb een prestatiecontract. De prijs per woord is gebaseerd op een uurloon (boven wettelijk minimumloon) en een gemiddel tempo van 700 woorden per uur. De uitbetaling is per woord. Het is een 0-urencontract maar ik heb in januari 24 uur per week gewerkt, op verzoek van leidinggevende. Volgende maand zit ik al wel op die 700 woorden, maar deze maand dus nog niet.
Prestatiecontract.
Gemiddeld 700 woorden.
Jij zit nu onder die prestatie.
Ik zie niet waarom je nu over minimumloon vraagt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Het is meer dat ik vandaag even ging uitrekenen wat ik heb verdiend. Toen ik onder het minimumloon uitkwam, vroeg ik me ineens af of dat wel kan, blijkbaar wel.

Ik wist uiteraard waar ik aan begon met dit contract en dat ik in het begin minder zou verdienen.

Bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
jal schreef:
31-01-2019 18:35
Het is meer dat ik vandaag even ging uitrekenen wat ik heb verdiend. Toen ik onder het minimumloon uitkwam, vroeg ik me ineens af of dat wel kan, blijkbaar wel.

Ik wist uiteraard waar ik aan begon met dit contract en dat ik in het begin minder zou verdienen.

Bedankt voor de reacties!
Nou, het gros van de mensen hier roept volgens mij maar wat (behalve NummerZoveel, die eerst aanvullende vragen stelt). Vraag eens bij de vakbond hoe het echt zit.
Alle reacties Link kopieren
jal schreef:
31-01-2019 18:23
Ik ben in dienst bij het bedrijf, en heb een prestatiecontract. De prijs per woord is gebaseerd op een uurloon (boven wettelijk minimumloon) en een gemiddel tempo van 700 woorden per uur. De uitbetaling is per woord. Het is een 0-urencontract maar ik heb in januari 24 uur per week gewerkt, op verzoek van leidinggevende. Volgende maand zit ik al wel op die 700 woorden, maar deze maand dus nog niet.
Als je dienst bent, dan moeten ze idd minimaal het minimumloon aan jou uitbetalen.

Het minimumloon wordt wel naar rato van gewerkte uren berekend. Dus, als je gemiddeld 24 uur per week werkt, en fulltime in jouw branche is 40 uur, dan heb je minimaal recht op minimumloon / 40 (uur) x 24 (uur).

(Als fulltime in jouw branche 36 uur is, dan wordt de berekening minimumloon / 36 (uur) x 24 (uur). )
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
31-01-2019 18:44
Nou, het gros van de mensen hier roept volgens mij maar wat (behalve NummerZoveel, die eerst aanvullende vragen stelt). Vraag eens bij de vakbond hoe het echt zit.
Marana stelde dezelfde vraag :)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
31-01-2019 18:51
Marana stelde dezelfde vraag :)
Ah sorry!

Maar afgaan op posters waarvan je de achtergrond niet weet en hun antwoord beginnen met 'het lijkt mij....' lijkt mij (pun intended) dan weer een slecht uitgangspunt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven